Bukefalos 28 år!

Överklaga csn

Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.

Var inte det lite vekt av dig?! Lite knipövningar så hade du ju klarat det!

:wtf: :meh:

Min erfarenhet av CSN:s kompetens och rimlighet är något liknande (minus barnafödande dock).
 
Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.

Jag tycker nog att CSN gör rätt, en graviditet och förlossning är ju rätt enkelt att undvika när man vet att man ska studera och måste närvara på examen för att bli godkänd/få sina poäng. Bara att knipa ihop benen under tiden fram tills man passerat dagarna då en eventuell förlossning 9 mnd senare inte kommer i konflikt med några examen ...
 
Jag tycker nog att CSN gör rätt, en graviditet och förlossning är ju rätt enkelt att undvika när man vet att man ska studera och måste närvara på examen för att bli godkänd/få sina poäng. Bara att knipa ihop benen under tiden fram tills man passerat dagarna då en eventuell förlossning 9 mnd senare inte kommer i konflikt med några examen ...
Precis man får planera sitt sexande efter CSN.,,:meh:
 
Jag är i samma situation och har skickat in läkarintyg och ett långt brev om varför jag inte klarade studierna. Har fått svar att de vill ha intyg från min terapeut också, vilket är på gång, så jag hoppas fortfarande.

Har din son skrivit ett personligt brev också eller har han bara skickat in läkarintyg?

Ja, han skrev ett personligt brev också. Problemet för hans del är att intyget inte var tydligt nog. Då hans läkare hade semester skrev annn läkare intyget.
 
Om jag inte tar helt fel (ut ifrån de uppgifter du lämnat här) grundas avslaget på att han inte fullföljde höstterminen. Sjukskrivningen kom först på vårterminen och då är avslaget fullt rimligt eftersom han inte kan visa några intyg på sjukskrivning/sjukdom under höstterminen och då räknas det som skolk/ inte närvarande/ avbrutna studier.

Han blev sämre under höstterminen 2014 och klarade inte några poäng alls. Under våren 2015 har han inte studerat. Nu har han börjat igen.
 
Jag tycker nog att CSN gör rätt, en graviditet och förlossning är ju rätt enkelt att undvika när man vet att man ska studera och måste närvara på examen för att bli godkänd/få sina poäng. Bara att knipa ihop benen under tiden fram tills man passerat dagarna då en eventuell förlossning 9 mnd senare inte kommer i konflikt med några examen ...

Hoppas att du inte menar detta seriöst? Vet du om att barn kan födas ganska mycket före utsatt tid? Vad gör man då? Eller menar du att man enbart ska göra en sak i taget? Att man inte kan bilda familj medans man studerar?
 
Som en liten parentes så fick jag inte beviljat dispens trots att anledningen till de missade poängen var förlossning. (Jag födde alltså min dotter under den veckan uppsatsen skrevs, Lunds universitet hade valt att ha 30 hp-kurser vilket gör att ett enda missat moment = inga poäng alls.) Överklagade ärendet men även överklagandenämnden gick på linjen att förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl.
Jag har alltså inte mycket till övers för CSN:s bedömningar kring sådana här fall.

Jag är mållös...
 
Hoppas att du inte menar detta seriöst? Vet du om att barn kan födas ganska mycket före utsatt tid? Vad gör man då? Eller menar du att man enbart ska göra en sak i taget? Att man inte kan bilda familj medans man studerar?

Graviditet och förlossning räknas inte som sjukdom och har aldrig gjort det, det är till största del ett självvalt tillstånd om man inte aktivt skyddar sig, inte ens på arbetsmarknaden eller i vården, därför är det inte ett giltigt själ för att missa sina studier. Däremot räknas komplikationer och för tidig födsel som sjukdom, men då SKA det dokumenteras med intyg.
 
Men hade ni inte ett jämställt förhållande? Kunde inte pappan tagit förlossningen?

Alltså jävlar vad sjukt, det där borde du gått till medierna med

Det var ett ojämställt förhållande på det viset att pappan tog nästan all föräldraledighet. Kanske var det därför han vägrade fixa förlossningen på egen hand?

Jag funderade på att gå till medier om det men valde att fokusera på dottern och nästa termins skoljobb istället. Det var slitsamt nog ändå med tanke på att jag fick 0 kronor på hela höstterminen.
 
Jag tycker nog att CSN gör rätt, en graviditet och förlossning är ju rätt enkelt att undvika när man vet att man ska studera och måste närvara på examen för att bli godkänd/få sina poäng. Bara att knipa ihop benen under tiden fram tills man passerat dagarna då en eventuell förlossning 9 mnd senare inte kommer i konflikt med några examen ...

Jag hoppas att du skämtar med mig?! Du menar att jag skulle ha förutsett att jag hade sån tur att jag blev gravid på första försöket? Eller att jag skulle ha förutsett att skolan lagt det obligatoriska momentet just den veckan? (Det enda obligatoriska momentet den terminen förutom 8-timmarstentan som skrevs i början av juni. Det var för övrigt tre veckor efter förlossningen och jag skrev tentan. Jag deltog också i de seminarier som tog sin början veckan efter förlossningen.)
 
Nej, men efter terminerna eller se till att man är ordentligt skyddad, ALLA som läser det finstilta vet att om man missar poäng blir det svårt med nästa ansökan hos CSN ...

Du tycker alltså att det är rimligt och logiskt att en förlossning inte är ett giltigt frånvaroskäl? Det är vad diskussionen handlar om. Eller du kanske tycker att en student aldrig får ha någon frånvaro? Studenter kanske ska undvika folksamlingar för att slippa risken att bli sjuka? Om någon i deras hem blir sjuk ska de kanske ta in på hotell?
 
Graviditet och förlossning räknas inte som sjukdom och har aldrig gjort det, det är till största del ett självvalt tillstånd om man inte aktivt skyddar sig, inte ens på arbetsmarknaden eller i vården, därför är det inte ett giltigt själ för att missa sina studier. Däremot räknas komplikationer och för tidig födsel som sjukdom, men då SKA det dokumenteras med intyg.

Frånvaroskäl som godkänns är t.ex. närståendes sjukdom eller begravning. Ingetdera handlar om studentens sjukdom. Dessutom är en begravning tämligen enkel att bestämma datum på.
Som arbetstagare har du en hel massa rättigheter vid graviditet, förlossning och småbarnstid. Studenter ungefär noll.
 
Det var ett ojämställt förhållande på det viset att pappan tog nästan all föräldraledighet. Kanske var det därför han vägrade fixa förlossningen på egen hand?

Jag funderade på att gå till medier om det men valde att fokusera på dottern och nästa termins skoljobb istället. Det var slitsamt nog ändå med tanke på att jag fick 0 kronor på hela höstterminen.
Jo jag förstår dig! Hade själv valt samma, dock hade min mamma gått till medierna åt mig vad jag än har tyckt om det :p
Men så jävla fult gjort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag undrar om någon har erfarenhet av särskilda skäl hos CSN? Jag vet inte riktigt var jag ska börja. I höstas gjorde jag och killen...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Senast: Matnissen
·
Kropp & Själ Jag är sjuk. Både fysiskt och psykiskt. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra för att bli frisk. Detta är ett anonymt konto då...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: grodan21
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 806
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp