Bukefalos 28 år!

Övernattning....

H

horsefreak

Min pålle blir hysterisk om man lämnar henne själv (stegrar etc.) Ska tävla nationellt och skulle det bli övernattning nån gång vet jag ej hur jag ska göra! :confused:

Har nån några bra tips som kan hjälpa? Kan man träna på det på nåt sätt? Erfarenheter?
 
jag förstår inte redigt vad du menar med det där ?? :confused:

Om det skulel bli övernattning...?
Hästen blir väl ändå inte själv??

MEn när är det hästen blir hysterisk?
Alltid när den är själv?
Elelr bara ia stallet?

Träna på att rida själv först o främst så att hästen vänjer sej vid det...
 
Jag har en häst som är likadan hon kan inte lämnas ensam. Nu efter ett par år går det bättre, men det måste finns nån i stallet när jag går ut och rider som sen kan lämna henne annars går hon över vägen.
Jag har tävlat en hel del med henne borta där hon får bo borta. Första tävlingen var ett helvete trots att hon hade sin kompis med sig. Hon gjorde allt för att komma ut. Men det har blivit bättre och bättre och nu är hon nästan normal. Men jag ber alltid om att få en box med galler runt om så att hon inte kan komma upp på nån väg och skada sig och sen försöker jag att se till att hon alltid har hästar runt omkring sig.
Tyvärr finns inget annat att göra än att träna och träna.
 
Hon är jätteduktig på tävlingarna och kan stå i transporten själv oxå. Hon är så himla social av sig så hon måste ha någon ijämte sig som hon känner. Likadan hemma, går ej att ha ensam i stallet, och i vinterhagen ska någon högre i rang vara kvar annars smiter hon. Dem är ju flockdjur så det är väl lite förståeligt.
Hon klarar inte av att bli lämnad i stallet, med rädsla för att de inte kommer tillbaka (typ).
Var på ett meeting en gång, men så fort vi tog in henne i boxen så blev hon jätteorolig. En anledning kan oxå vara at en stallkompis va med på tävlingen men inte var med henne i stallet. Hon blev så orolig att vi efter oroliga andra hästäägare som ringde tillslut fick flytta henne till där stallkompisen stod, där hon blev helt lugn och stod som om ingenting hade hänt!
Kan säkert bli lite bättre när stallkompisen inte är med men har men några tips? kan det vara bra med daguppstallning som träning kanske?
Endagarstävlingar är problemfritt!
 
med de står ju inte själv då..har aldrig varit så när vi varit iväg..vill du gardera ordenligt så säg att du vill ha en box i "mitten"
 
min ponni blir inte hysterisk men man märker på att hon saknar sina stallkompisar på t.ex. tävlingar. då gnäggar hon, bockar gärna, sticker inne på banan osv. men är hon själv på tävling (utan stallkompisarna) gnäggar hon en eller två gånger när hon kommer dit, sedan är hon helt lugn.
 
men den gången stod hon så mycket i "mitten"som hon kunde komma! Det hjälpte inte! Det spelade ingen roll om det var andra hästar i alla de andra boxarna runt henne!!! Hon "kände" dem ju inte.

Antar att det inte finns nåt att göra, vissa hästar är väl såna av sig.... :(

Får väl testa med daguppstallning och se vad hon tycker om det.
 
Jag har bara mina 2 i vårat stall vilket gör att de är ännu mer berroende av varandrar än om de hade stått med andra hästar.
Åka med båda 2 på samma tävling går knappt, då kan de inte vara utan varandra utan står och skriker och har sig... Så det blir säkert lättare om din häst inte har sin kompis med sig.

Försök att träna hemma på att din häst kan vara ensam i stallet. Den kommer att bråka i början men lär sig så småningom. Helt bra lär det säkert inte bli men förhoppningvis bättre. Se bara till att det inte finns nåt hästen kan skada sig på i boxen och att den inte kan komma ut. Sen får den stå där och bråka och stegra sig.

Lina
 

Liknande trådar

Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
573
Senast: Fille
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 674
Senast: hamilton1
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp