Bukefalos 28 år!

Överreagerar jag nu?

@goody

Det var inte så klokt att gå in på dejtingappen, nej. Han har ju sökt tröst där förut så varför skulle han inte göra det nu? Dock är det faktiskt inte din ensak längre, hur tufft det än låter.

Det har bara gått några dagar. Det kommer att göra ont betydligt längre än så. Ge dig själv tid att läka och tänk längre än här och nu, trots alla känslor som svämmar över.
 
Nu känns det skit.

Jag förstår att vårt förhållande var helt galet. Att det var destruktivt och sjukt, och att man inte kan ha det så. Jag förstår verkligen det. Men jag kan inte sluta sakna honom, sluta älska honom.

Men det är helt okej att det känns skit! Låt det ta tid. Och jo, du kommer sluta sakna honom och sluta älska honom. Just nu är bara uppbrottet färskt, lite som ett sår som behöver läka. Och det kommer läka och en vacker dag kommer du se tillbaka och tänka att uppbrottet var det bästa du kunde göra för dig själv. Tro mig!

När du tänker att du vill gå tillbaka till honom, läs våra inlägg och dina egna inlägg. Och kom ihåg varför du gjorde slut. Tänk inte med känslorna där utan med förnuftet. För du är så inkörd på att känna för honom och med honom och att blockera ditt förnuft, det sunda tänkandet.
 
Jag förstår verkligen att det känns hemskt just nu. Det känns skit när man inser att man är så lätt utbytbar. Särskilt som du var ledsen för hans skull, för att han är ensam. Trots allt ska du vara glad att du tog dig därifrån så snart som du gjorde. Jag spenderade 7 år av mitt liv med en sådan människa. Dessutom fick jag mina barn med honom så även när jag äntligen lämnade honom var jag tvungen att ha någon form av kontakt för barnens skull. Jag kan säga att det var väldigt skönt när jag drygt 18 år efter att jag lämnade honom slapp ha någon ytterligare kontakt med honom eftersom båda våra barn då var vuxna och hade tagit studenten.

Vissa människor tror att de har någon form av rättighet att göra hur och vad de vill med andra människor. Att de har rätt att diktera villkoren för hur någon annan ska leva. Det har de självklart inte. Jag hade massor av kompisar när jag blev ihop med mina barns pappa, när jag lämnade honom hade jag en enda kompis kvar. Resten skrämde han bort, en efter en. Han klagade på allt. Hur de gick, hur de skrattade, hur de pratade, ja på allt. Han var verkligen elak mot flera utav dem men jag såg det inte. Jag tyckte att de svek mig men sanningen var att det var jag som svek dem. Jag stod inte upp för dem och sa åt honom att behandla mina vänner med respekt för jag var så nedtryckt själv, jag var så van att få höra hur dum, ful och äcklig jag var så när han sa att någon pratade för mycket så var det ingen big deal för mig. Han använde mig som dörrmatta men intalade mig att han behandlade mig som en prinsessa och att han satte mig på pedistal, jag valde att tro på honom men sanningen var en annan.

När jag för första gången läste om normaliseringsprocessen så insåg jag att de beskrev mitt förhållande med honom. Det var verkligen en chock för mig att inse hur nedtryckt jag var och hur mycket han hade misshandlat mig psykiskt. Jag var 21 år när jag lämnade honom och var helt övertygad om att jag skulle få leva ensam resten av mitt liv för han hade talat om för mig att han tog i mig av barmhärtighet. För att han var en så god människa och hade överseende med mina brister. Han sa ofta till mig att ingen annan skulle vilja ta i mig ens med tång. Tänk så fel han hade. Jag valde att leva ensam med mina barn i flera år. Inte för att jag saknade manlig uppvaktning utan för att jag behövde läka och inse mitt värde.

Nu lever jag sedan 15 år tillbaka med min underbare sambo. Han skulle aldrig diktera villkoren för hur jag ska leva eller vilka jag ska eller inte ska umgås med. Han stöttar mig när livet är tufft och gläds med mig när livet är lätt. Precis så som det ska vara. Det finns någon för dig också som finns för dig på dina villkor och som inte kräver en massa utav dig utan som vill ha det utav dig som du vill ge.

Kramar!
 
Nu har scenen när jag säger hej då till honom en sista gång fått ge plats åt bilden av att han träffar andra, och att någon annan tjej kommer ta min plats i lägenheten, ligga bredvid honom i soffan, ligga på min kudde i sängen, som jag fortfarande ser som "vår" säng. Hennes kläder kommer ligga på min stol, hennes tandborste kommer ligga där min har legat och hon kommer sitta på min plats i köket. Och det blev inte heller bättre av att se andra killar på den är appen. För varje kille jag såg tänkte jag bara på honom, och att han är den enda jag vill vara med.

Tänk också på att den där tjejen även kommer få kommentarer om hur hon ska klä sig, vem hon får träffa och inte träffa, anklagas för att vara otrogen, anklagas för att spana in andra, bindas till särskilda telefontider och brytas ner mentalt så nä, det finns ingen anledning att vara avundsjuk på henne. Var istället glad över att du INTE är hon.

Han har en fullkomligt vidrig kvinnosyn som värderar kvinnor, dig inräknat, efter sina sexuella vanor.

När jag gjorde slut med mitt ex var det egentligen inte honom jag saknade, utan någon. Fundera på om det inte är så för dig också! Och tro mig, det är hundra gånger bättre att sitta hemma själv en lördagkväll (vilket kan vara fullkomligt awsome oavsett civilstatus om du frågar mig :D) än att vara kvar i ett destruktivt förhållande. Du har varit så himla stark hittills och det kommer bli så mycket bättre om du bara tillåter dig att känna så som du känner nu.
 
Känns fortfarande skit :( Känns nästan värre nu än vad det gjorde de första typ 2 dagarna. Var hos en kompis på fredagkväll, sen har jag varit hemma hela helgen. Har bokstavligt talat suttit framför datorn och Facebook hela dagen igår och hela dagen idag och väntat på att någon av mina vänner ska svara på det jag skriver till dem. Nu är det inte bara det att jag saknar mitt ex, utan jag känner mig så sjukt jäkla ensam också. Känns inte som att jag har någon. Och när jag känner mig så ensam och får ångest över att jag inte gör någonting, så kommer mina sömnproblem som jag hade när jag var liten tillbaka, vilket känns jättejobbigt. Och imorgon ska jag jobba, och jag trivs inte på jobbet heller. Har ingen att ens "kallprata" med där. Men då får jag i alla fall något att göra. Sen är jag ledig två dagar igen, ser inte alls fram emot det. Känns bara väldigt, väldigt tomt nu, har inget jag kan fylla tomrummet efter mitt ex med.

Men oavsett så kommer jag inte gå tillbaka till honom. Spelar ingen roll hur mycket jag älskar och saknar honom. Hade han visat sin rätta sida redan från början så hade jag flytt för livet. Tänker aldrig någonsin bli så kontrollerad igen. Men livet känns väldigt omotiverade och kämpigt nu. Speciellt eftersom mitt liv alltid har varit hyfsat lätt. Detta är det värsta jag har varit med om (pinsamt nog).
 
Känns fortfarande skit :( Känns nästan värre nu än vad det gjorde de första typ 2 dagarna. Var hos en kompis på fredagkväll, sen har jag varit hemma hela helgen. Har bokstavligt talat suttit framför datorn och Facebook hela dagen igår och hela dagen idag och väntat på att någon av mina vänner ska svara på det jag skriver till dem. Nu är det inte bara det att jag saknar mitt ex, utan jag känner mig så sjukt jäkla ensam också. Känns inte som att jag har någon. Och när jag känner mig så ensam och får ångest över att jag inte gör någonting, så kommer mina sömnproblem som jag hade när jag var liten tillbaka, vilket känns jättejobbigt. Och imorgon ska jag jobba, och jag trivs inte på jobbet heller. Har ingen att ens "kallprata" med där. Men då får jag i alla fall något att göra. Sen är jag ledig två dagar igen, ser inte alls fram emot det. Känns bara väldigt, väldigt tomt nu, har inget jag kan fylla tomrummet efter mitt ex med.

Men oavsett så kommer jag inte gå tillbaka till honom. Spelar ingen roll hur mycket jag älskar och saknar honom. Hade han visat sin rätta sida redan från början så hade jag flytt för livet. Tänker aldrig någonsin bli så kontrollerad igen. Men livet känns väldigt omotiverade och kämpigt nu. Speciellt eftersom mitt liv alltid har varit hyfsat lätt. Detta är det värsta jag har varit med om (pinsamt nog).

Det låter som du behöver starta ett "jag-projekt". Lär känna dig själv och lär dig trivas i ditt eget sällskap - det är trots allt det sällskap du kommer att ha genom hela livet.
 
Jag brukade älska att vara ensam, och inte ha ett så stort behov av att umgås med folk. Men hur hittar man tillbaka tilll det? Speciellt nu när det faktiskt inte finns någon att umgås med, och ensamheten är ofrivillig.
 
Jag brukade älska att vara ensam, och inte ha ett så stort behov av att umgås med folk. Men hur hittar man tillbaka tilll det? Speciellt nu när det faktiskt inte finns någon att umgås med, och ensamheten är ofrivillig.

Man får jobba på det. :)

Just nu är det ju mycket som är jobbigt samtidigt, klart att det här inte är det lättaste heller då. Men försök göra något litet som gör dig på gott humör ett par gånger om dagen - även om det tar emot att komma igång. Gå på en promenad, baka något, läs en bra bok, osv.
 
@goody Det är inte så konstigt att du känner dig påtagligt ensam - ni verkade ju ha haft kontakt dygnet runt. Efter en sådan person blir det ett stort tomrum eftersom han tog upp så stor del av ditt liv! Han trängde ju undan dig och bredde ut sig själv.

Vad gjorde du innan du träffade honom?
 
@goody Det är inte så konstigt att du känner dig påtagligt ensam - ni verkade ju ha haft kontakt dygnet runt. Efter en sådan person blir det ett stort tomrum eftersom han tog upp så stor del av ditt liv! Han trängde ju undan dig och bredde ut sig själv.

Vad gjorde du innan du träffade honom?

Innan jag träffade honom red jag, tränade på gym och löpning. Men har varit skadad sen i november, så kan inte gör något av det. Och när jag inte gjorde det eller umgicks med vänner så brukade jag titta på serier, film och läsa, något jag egentligen älskar. Tyckte det var så skönt att ha en helg för mig själv och bara få vara ensam och ta det lugnt. Men nu får jag inte ro, känner mig bara ensam och ledsen.
 
@goody Det är inget konstigt eller onormalt med att vara ledsen efter ett uppbrott! Känner mig som en papegoja som tjatar på om det men det är sant :) Du får sega på med det ena och det andra men rätt vad det är kommer livet kännas bra igen!
 
Det låter som du behöver starta ett "jag-projekt". Lär känna dig själv och lär dig trivas i ditt eget sällskap - det är trots allt det sällskap du kommer att ha genom hela livet.

:bow:

@goody Jag tror dessutom att det är viktigt att trivas med sig själv och med att vara ensam innan en ger sig in i ett nytt förhållande. Om du är lycklig ensam så kommer du att ha mycket högre krav på de människor du släpper in i ditt liv. Och de som inte motsvarar kraven kommer du inte att ha några problem med att släppa.
 
Men nu får jag inte ro, känner mig bara ensam och ledsen.

Du är stressad, ledsen och besviken. Du behöver komma ner i lugn igen. Det tar sin tid.

Du har redan landat i att det faktiskt är slut. Emellanåt kommer panik över att det faktiskt är slut. Eller är det panik över att kanske inte hitta den rätte, att få vara ensam?

Du kommer att träffa en jättetrevlig partner, när du är i balans igen. De du träffar innan du hittat din balans, kommer inte att se DIG utan bara det jag som kommer av att du inte är dig själv riktigt. I det läget är det kassa förutsättningar för att träffa någon för ett varaktigt förhållande.

Återuppta ditt umgänge, träffa nya kompisar. Promenera, cykla, lägg upp en plan för din vardag. Gör saker med dig själv (en park, en utställning, bio?). Kom i balans. Det måste få ta tid.
 
Hej.

Har läst lite här i smyg. Men jag tycker du är stark som vågade lämna honom till sist. En sån person är inget att lägga sin värdefulla energi på. Våra dagar i livet ska vi leva med personer som gillar oss för den vi är o respekterar varandra.

Självklart är det tufft i början men tiden läker alla sår som man säger. Det får ta den tid det tar att sörja o ställa om sitt liv.

Vill du inte vara själv så va inte själv umgås med familj o vänner. Om dina vänner inte kan stå på din sida när du verkligen behöver dom är dom nog inte så mycket att hänga i granen kanske.
Beroende på vart du bor så finns med massor med bukefalister runt om i vårt land kanske du kan träffa nåra av dom som bor i din närhet?!
 
@trevligtjej86 Tack! Jag bor i Malmö. Men känner mig så patetisk om jag skulle träffa en bukefalist, som att jag inte förtjänar det stödet. Typ "gjorde slut med min pojkvän efter ett halvår och saknar honom som fan fastän han inte var snäll mot mig och nu kan/vill ingen umgås med mig, buhu".

@Mulberry Jag mår väl inte toppenbra. Tillräckligt bra för att kunna hålla fasaden uppe under dagarna här hemma, men det känns jobbigt hela tiden. Känner mig ledsen, tom, ensam, i behov av bekräftelse, har ångest... Och saknar honom väldigt, väldigt mycket. Dels saknar jag bara att ha någon, som @Rhinos sa, men mest saknar jag just honom för den han är (tja, delar av honom i alla fall). Jag har läst lite om normaliseringsprocessen nu, och känner igen mig i en del. Vissa grejer känner jag inte alls igen mig i. Jag har nog svårt att greppa hur sjukt han egentligen betedde sig. Vilket får mig att tvivla lite. Men jag försöker tänka att oavsett om vårt förhållande passar in på normaliseringsprocessen eller inte, så var det verkligen inte okej att han kallade mig slampa och var inne på en dejtingapp, bland (massa) annat. Oavsett om han är sjuk i huvudet eller en helt "normal" kille som bara betedde sig illa ibland, så bör jag hålla mig långt borta från honom. Men det är så svårt. Hela tiden har jag lust att ringa honom eller åka hem till honom. Men jag har lovat mig själv att inte göra det. Om jag kontaktar honom kanske det slutar med att vi blir tillsammans på nytt, och då sitter jag i samma jävliga båt igen. Och kommer behöver gå igenom detta en gång till tids nog, fast antagligen ännu jobbigare.

Innan helgen kunde jag ändå känna mig fri, och såg fram emot ett liv utan att behöva anstränga mig så mycket för någon annans skull. Såg fram emot att kunna umgås med kompisar, gå ut, åka och hälsa på kompisar som bor långt borta, bara vara hemma och ta det lugnt, men inget av det har hänt direkt. Visst, det har bara gått 6 dagar. Men endast en av de dagar har jag träffat en kompis, resten har jag varit ensam. Och det här med att vara hemma och ta det lugnt är inte så lätt när man inte längre trivs ensam utan är desperat efter att umgås med någon.

Men ikväll ska jag i alla fall hem till en vän och äta middag, så jag försöker känna mig lite lugnare och tänka att jag faktiskt har någon som bryr sig om mig och tycker om mig precis lika mycket nu som innan, fastän jag inte riktigt tycker om mig själv.

Sen har jag svårt att ta emot era kommentarer om att jag är stark som tog mig ur detta. Jag känner snarare att jag är en svag person som lät mig bli behandlad såhär öht. Som bara satt tyst i soffan och tog emot all skit som han slängde på mig. Att jag kunde vara så korkad och naiv och tänka med hjärtat istället för hjärnan och lät mig falla så pass fort för en kille som visade sig vara något helt annat än det han verkade vara. Jag skäms verkligen över det.

Hur som helst känns det jätteskönt att kunna ventilera för er. Vore det inte för er tror jag att jag fortfarande skulle vara fast med honom. Den enda jag berättade för om (nästan) allt var min bästa kompis. Men jag tror att jag ger ett intryck av att ha mer kontroll och koll på läget än vad jag egentligen har, vilket jag tror gör att hon inte reagerade så starkt som man "borde" göra på det jag berättade. Jag reagerade ju inte ens själv så mycket som jag borde. Jag behövde verkligen prata med er och få höra hur sjukt detta var för att bestämma mig för att göra slut.
 
@trevligtjej86 Tack! Jag bor i Malmö. Men känner mig så patetisk om jag skulle träffa en bukefalist, som att jag inte förtjänar det stödet. Typ "gjorde slut med min pojkvän efter ett halvår och saknar honom som fan fastän han inte var snäll mot mig och nu kan/vill ingen umgås med mig, buhu".

@Mulberry Jag mår väl inte toppenbra. Tillräckligt bra för att kunna hålla fasaden uppe under dagarna här hemma, men det känns jobbigt hela tiden. Känner mig ledsen, tom, ensam, i behov av bekräftelse, har ångest... Och saknar honom väldigt, väldigt mycket. Dels saknar jag bara att ha någon, som @Rhinos sa, men mest saknar jag just honom för den han är (tja, delar av honom i alla fall). Jag har läst lite om normaliseringsprocessen nu, och känner igen mig i en del. Vissa grejer känner jag inte alls igen mig i. Jag har nog svårt att greppa hur sjukt han egentligen betedde sig. Vilket får mig att tvivla lite. Men jag försöker tänka att oavsett om vårt förhållande passar in på normaliseringsprocessen eller inte, så var det verkligen inte okej att han kallade mig slampa och var inne på en dejtingapp, bland (massa) annat. Oavsett om han är sjuk i huvudet eller en helt "normal" kille som bara betedde sig illa ibland, så bör jag hålla mig långt borta från honom. Men det är så svårt. Hela tiden har jag lust att ringa honom eller åka hem till honom. Men jag har lovat mig själv att inte göra det. Om jag kontaktar honom kanske det slutar med att vi blir tillsammans på nytt, och då sitter jag i samma jävliga båt igen. Och kommer behöver gå igenom detta en gång till tids nog, fast antagligen ännu jobbigare.

Innan helgen kunde jag ändå känna mig fri, och såg fram emot ett liv utan att behöva anstränga mig så mycket för någon annans skull. Såg fram emot att kunna umgås med kompisar, gå ut, åka och hälsa på kompisar som bor långt borta, bara vara hemma och ta det lugnt, men inget av det har hänt direkt. Visst, det har bara gått 6 dagar. Men endast en av de dagar har jag träffat en kompis, resten har jag varit ensam. Och det här med att vara hemma och ta det lugnt är inte så lätt när man inte längre trivs ensam utan är desperat efter att umgås med någon.

Men ikväll ska jag i alla fall hem till en vän och äta middag, så jag försöker känna mig lite lugnare och tänka att jag faktiskt har någon som bryr sig om mig och tycker om mig precis lika mycket nu som innan, fastän jag inte riktigt tycker om mig själv.

Sen har jag svårt att ta emot era kommentarer om att jag är stark som tog mig ur detta. Jag känner snarare att jag är en svag person som lät mig bli behandlad såhär öht. Som bara satt tyst i soffan och tog emot all skit som han slängde på mig. Att jag kunde vara så korkad och naiv och tänka med hjärtat istället för hjärnan och lät mig falla så pass fort för en kille som visade sig vara något helt annat än det han verkade vara. Jag skäms verkligen över det.

Hur som helst känns det jätteskönt att kunna ventilera för er. Vore det inte för er tror jag att jag fortfarande skulle vara fast med honom. Den enda jag berättade för om (nästan) allt var min bästa kompis. Men jag tror att jag ger ett intryck av att ha mer kontroll och koll på läget än vad jag egentligen har, vilket jag tror gör att hon inte reagerade så starkt som man "borde" göra på det jag berättade. Jag reagerade ju inte ens själv så mycket som jag borde. Jag behövde verkligen prata med er och få höra hur sjukt detta var för att bestämma mig för att göra slut.
Du är inte alls svag, du är stark! Det ÄR inte lätt att handskas med sådana personer som ditt ex. De är manipulativa och vet exakt vad de ska säga för att man själv ska få dåligt samvete och börja beskylla sig själv istället. Jag förstår att du nu kan känna dig korkad som inte såg signalerna men de kommer ofta smygandes och det är inte förrän det oftast gått alldeles för långt som man inser hur destruktivt beteende ens partner har. Du tog dig ur förhållandet efter bara ett halvår - det är en stor vinst att det gick så pass fort innan du insåg att hans beteende inte är sunt.

I mitt fall kände jag också skam över att jag lät mig behandlas på det viset, för nu vet jag att jag är värd så mycket bättre. Men när jag var mitt uppe i det var jag så glad över att någon tyckte om mig att jag inte såg hans destruktiva beteende. Det är först när jag fick distans till det som jag insåg att det var han som hade problem som han var tvungen att ta itu med själv, och som jag aldrig hade kunnat förändra.

Det positiva är att du har tagit dig ur förhållandet och kan förhoppningsvis se destruktiva signaler mycket tidigare nästa gång (fast jag hoppas såklart att det inte blir en nästa gång ;) ) och ta dig ur mycket fortare.

Heja dig!
 
Du är visst stark, du gick ju . Tänk alla som inte vågar gå, som har kommit ännu längre i normaliseringsprocessen. Som måste ha besöksförbud, får bo på kvinnojourer. Det börjar alltid så bra och fint men sen när nätet dras åt.
Nä var glad åt din styrka.
 
@goody Du ÄR stark! När jag läser den här tråden slås jag bara av hur stark och klok du är, som kom till insikt så snabbt och kunde ta till dig det du fick till dig fast du först inte förstod hur illa det var.
Jag har ett ex som var mycket lik det du beskriver om ditt ex. Han slog mig aldrig, och jag tror inte han hade gjort det om jag stannat heller, men hela tiden visste jag att om han hade slagit mig hade jag inte kunnat säga att jag inte såg det komma. Det är en rätt otrevlig känsla. Han ringde mig alltid när jag var med vänner eller familj och om jag sa att jag inte kunde prata sa han att jag inte brydde mig om honom när jag var med andra personer.

Jag var ihop med honom i två år och då var jag aldrig ens kär i honom så det finns ingen anledning till att jag stannade, annat än en känsla av att det skulle vara alldeles för jobbigt att göra slut. Jag tog många gräl med honom för att få göra saker jag ville göra men tillslut orkade jag inte längre och träffade mina vänner mindre för att slippa ta diskussionen.

Det som tillslut fick mig att lämna var när jag träffade mina två bästa vänner en dag och en av dem frågade om vi skulle gå och äta efter vi varit på stan. Min andra vän ringde genast sin sambo och sa att han kunde äta utan henne för att hon stannade med oss. Jag insåg då att jag aldrig skulle kunna säga något sådant till min sambo utan att det skulle bli bråk och jag insåg också att jag ville ha ett förhållande där jag inte behövde åka hem i förtid för att jag sagt en tid när jag skulle vara hemma som inte fick ändras.

Du behöver helt enkelt aldrig skämmas för att du levt ett halvår i det här förhållandet. Det är ingenting man ser när man är i det, det är just det som är det skrämmande.
 
ag har läst lite om normaliseringsprocessen nu, och känner igen mig i en del. Vissa grejer känner jag inte alls igen mig i. Jag har nog svårt att greppa hur sjukt han egentligen betedde sig. Vilket får mig att tvivla lite.

Normaliseringsprocessen handlar inte om exakt vad som görs hur (misstänker tex att du inte känner igen dig i att han skjutsar, hämtar, väntar osv?), utan om ett mönster där gränserna för vad man är villig att gå med på flyttas genom tryck-lättnad, tryck-lättnad, osv.

Jag tror inte du behöver känna några tvivel, men oavsett så var det en helt oacceptabel situation. Man behöver inte jämföra "vem har det värst" för att komma fram till att ett förhållande inte funkar. :)
(Och det är inget "nog" om att du skulle hamna i samma jävliga båt igen, om du gick tillbaka till honom. Det tror jag du vet också.)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 667
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 170
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp