Okej detta har bara hänt 1 gång..

Jag - visserligen lite halvknäpp - brukar nynna "Hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt" till Battis när han flänger runt mig under dessa "strider"... :o

Duger det? ;) :D
 
Du, om du bara visste hur nära det är ibland. Han har sprungit omkull några gånger kan jag ju erkänna... :o Men kullerbyttor - nja... Inte direkt.

Fan också! ;)
 
Ja... sant, då kankse han backar till hagen nästa gång han backar :crazy:
 
Det brukar underlätta att se till att hästen håller huvudet rätt lågt när man leder. Om dom tenderar att stanna höjer dom alltid huvudet före, börjar man då att dra framåt så drar dom tillbaks och stannar definitivt. Om man istället fortsätter att gå men håller emot neråt när dom börjar höja huvudet så stannar dom inte. Ett lätt snabbt tryck neråt brukar hjälpa, sedan direkt eftergift och beröm när dom fortsätter med lågt huvud. Man märker huvudhöjningen tidigt i skeendet. Fast tror inte hästen på att den som leder har totalpejl på läget så vill hästen inte gå med lågt huvud, där är det egentliga problemet. Lösningen är att skapa mer förtroende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp