Oledat vs ledade bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cismon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 101
C

Cismon

Jag undrar hur dessa bett fungerar.
Jag har hamnat i en disskussion med en annan tjej i mitt stall, och naturligtvis så håller vi inte med varandra.. =)

Ett rakt pessoabett, det har ju liksom lösa ringar/stänger, eller hur?
Då borde man väl säga att det är ett ledat bett?
Medans tex ett pelham, har fasta stänger, då borde ju det vara oledat?
eller?
Hur fungerar det?

Förresten, finns det pessoabett som har fasta skänklar eller stänger eller vad det nu kallas?

Sv: Oledat vs ledade bett?

Om ett bett är ledat eller inte har inget att göra med bettringarna, huruvida de är lösa och rörliga eller inte. Det är själva mundelen som kan vara ledad eller oledad, rak.

Ett ledat bett
Ett oledat, rakt bett

Ett bett kan ha en eller två leder, alltså brytpunkter. Det översta bettet som jag länkade till är ett tvådelat, det har två delar. Det finns också tredelat, som har tre delar och är "tvåledat".

Senast ändrad:

Precis så är det, som sweet_knorven säger.

Det är mundelen som är ledad eller oledad. Stängerna bestämmer om det är ett stångbett, hissbett eller tränsbett, och har ingenting med oledat och ledat att göra.
Alla pesoabett har "lösa" mundelar. Skulle man svetsa fast mundelen i ringen skulle det bli ett stångbett.

Se där!
Då har jag lärt mig ngt nytt!

Här har man gått och trott att man vet och så vet man helt galet!
Tur att ni hjälpte mig på rätt spår igen!!

Tackar så mkt!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
20 449
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka