Olika syn på ekonomi i en relation

Bukefalos 30 år!

Det tror jag är det gamla pensionssystemet. 60-65% av lönen är mer troligt och det går ner för varje generation. Sen ska det beskattas och pensionärer betalar högre skatt än skatten på lön.
Nej, pensionärer betalar inte mer skatt på sin pension än vad man betalar på lön https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik-och-rapporter/rapporter/pension-och-skatt . Däremot om du har ett pensionssparande och tar ut det så får du betala preliminärskatt på ditt sparande när du börjar ta ut av det om det är ett pensionssparande som omfattats av skatteavdrag under arbetsåren. Ett vanligt sparande behöver du inte skatta för om du tar ut det från kontot.
60-65% om du inte har någon tjänstepension men det utgår jag från att de flesta har det brukar ingå i kollektivavtalen.

Nej, pensionärer betalar inte mer skatt på sin pension än vad man betalar på lön https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik-och-rapporter/rapporter/pension-och-skatt . Däremot om du har ett pensionssparande och tar ut det så får du betala preliminärskatt på ditt sparande när du börjar ta ut av det om det är ett pensionssparande som omfattats av skatteavdrag under arbetsåren. Ett vanligt sparande behöver du inte skatta för om du tar ut det från kontot.
60-65% om du inte har någon tjänstepension men det utgår jag från att de flesta har det brukar ingå i kollektivavtalen.
Men på lön får vi jobbskatteavdrag

Saken är ju dock den att det kan vara svårt att upprätta samma nivå av leverne idag som pensionär om man inte har eget sparande. Pensionen är ju generellt lägre än den lön man har (ofta runt 80% av lönen tror jag).
Snarare 45-55% av lönen. Dvs räkna med ungefär hälften - enl. vad tdningar och P1s ekonomiprogram sagt.

Det tror jag är det gamla pensionssystemet. 60-65% av lönen är mer troligt och det går ner för varje generation. Sen ska det beskattas och pensionärer betalar högre skatt än skatten på lön.
Tack för input! Det slog mig nu att när jag angav ca 80% räknade jag med både den statliga pensionen och tjänstepension. Endast den statliga ger ju inte så mycket.

Se där, då har jag kanske varit parterapeut i ett tidigare liv! :D

Om "Jag behöver att du sparar pengar för att jag ska må bra i vår relation" sammanfattar din tolkning av det jag skrev så har jag uttryckt mig otydligt. Som jag skrev så skulle jag akta mig noga för att lägga mig i t.ex. pensionssparandet eftersom jag inte har med det att göra, lika lite som jag har att göra med huruvida min partner lägger sina pengar på kläder eller datorspel när de grundläggande utgifterna är betalda - det är hens pengar.

Däremot ser jag inget fel i att kräva att båda parter bidrar till hushållet på ett jämlikt sätt - och i det inkluderar jag en buffert (som det då alltså behöver sparas ihop till) för att lösa div. kriser. Det är ju en bostadskostnad det också, när man valt att bo tillsammans i en bostadsform där man själv ansvarar för reparationer och renoveringar när behov uppstår. TS sambo har ju valt att flytta in i en sådan bostadsform med henne, då känns det för mig väldigt orättvist om TS ska behöva stå för kostnaden av t.ex. en ny TV eller diskmaskin on den förra går sönder och sambon inte har några pengar kvar. Eller om räntan skulle gå upp, föreningens avgift skulle öka, osv. Visst skulle man kunna lösa det genom att sambon blir skyldig TS hälften av pengarna tillsvidare men jag ser inte hur det skulle vara bättre?

Ditt sista stycke ser jag inte riktigt hur det motsäger det jag skrev? Jag tycker också att det ska vara ömsesidigt och det måste ju innebära att den ena parten kan initiativ till en sådan diskussion ifall det är viktigt för hen? I det här fallet är det ju redan läge att diskutera just buffert eftersom TS sambo som sagt flyttat in med henne i en bostadsform där en sådan är ytterst relevant.

Jag menar alltså bara att man ska ha en öppen konversation för att etablera var respektive part står när det gäller eventuella större inköp i framtiden - inköp som de allra flesta behöver spara ihop till och inte bara kan ta från en löning till en annan. Vill båda parter åka på en större resa tillsammans eller köpa bil nästa år kan det vara vettigt att prata om hur det hela ska finansiseras och där får man komma fram till något som fungerar för båda. Har man inga sådana mål eller behov är det ju en icke-fråga och då kan man återgå till "business as usual" fram till att ett sådant behov uppstår hos någon av parterna.
Allt det där om ts boende har jag avsiktligt inte gått in på, eftersom informationen är så knapphändig, det enda vi fått veta är att han bor väldigt billigt. Och jag känner inte att jag kan ha några synpunkter på det.

Det jag menade var att det för mig närmar sig känslomässig utpressning om man hänvisar till att man behöver något som rör den andres ekonomi för att må bra i relationen. Det enda ts har nämnt är att han inte sparar och att hon inte vill försörja honom när de går i pension. Det är bara det jag grundar mig på, inte hela boendefrågan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka