Olika utseende på kattungar i kullen

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Cernika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 11 503
C

Cernika

Våra kattungar är väldigt olika. Två av dem är rätt så korthåriga och de andra är väldigt lurviga. Var till veterinären häromdag och då pratade vi om det. Hon sa att kattungarna i samma kull kan ha olika pappor och det kan vara förklaringen! Lustigt tycker jag och lite lite intressant ur den synvinkeln att det är viktigt att föra stark avkomma vidare. Katter har ju inte så bra koll på vilka som är deras pappor, bröder och söner. Om man då får ungar med flera pappor så är ju sannolikheten större att man inte av misstag valt en olämplig pappa till sina barn.

Litegrann har vi trots allt satt detta ur spel genom att de flesta väljer att kastrera sina hankatter. Jag vet inte var honorna egentligen hittar alla hanar???? Jag skulle inte vilja ha en okastrerad hane av oro för att den skulle skvätta. Dessutom finns en oro att den helt enkelt sticker när det blir dags att leta efter en "snygg tjej"

Sv: Olika utseende på kattungar i kullen

Fat olika hårlag behöver inte betyda olika pappor, det kan fortfarande vara samma pappa på alla ungar.
Huruvida katter väljer pappor är jag osäker på. Möjligtvis i vilt tillstånd, men tamkatter tror jag tar vad som erbjuds helt enkelt.

Välja och välja, de tar nog vad som erbjuds som du säger! Om det är två hankatter har de antagligen gjort upp i förväg och det blir därmed den "starkaste" som parar sig med honan. Men sen finns det ju inget som hindrar att den ev "slagne" hankatten får till ett när "vinnaren" inte är i närheten. En honkatt behöver inte få alla ägg befruktade vid ett och samma tillfälle, därmed ges det möjlighet för en kull att ha flera fäder.

Vi har hela tiden utgått ifrån att det är samma pappa, "den röde store i busken", men det var intressant att få veta att det faktiskt kan vara fler pappor. Vår kolsvarta hankatt är lite lik den röda katten trots olika färg eftersom han är så stor jämfört med de andra. Både pappan och mamman kan ju trots det ha massor av olika egenskaper och utseenden i sina gener.

Det var flera katter som cirkulerade runt huset när hon löpte, så hon hade en viss valmöjlighet, även om det kanske var hanarna som gjort upp om det. Det stora starka och lite smått sura var den som hela tiden var närmast henne när vi såg henne.

Den "gubben" hade hon även stött på ett halvår tidigare då hon blev uppjagad i ett träd och inte vågade sig ner. Vi fick köra bort honom och hjälpa henne. Sen, ett halvår senare, är han snyggast på berget :)

Dels kan de ha olika pappor och dels kan båda föräldrarna bära på långhårsanlaget.

Detta med olika fäder hos kattungar i en och samma kull är som jag ser det en realitet i mitt fall. Min katt, Mia, ertappade jag en kväll med två (2) st friare!
Den ene, en gråspräcklig, långhårig luggsliten, i min bok "raggarkatt". Den andre en något större, tigerrandig herre med ett oklanderligt utseende ("tigern" i min idag utökade kattskara).

Nu till avkomman. Två till synes enäggstvillingar, just det, "raggarkattens" och en helsvart sak som verkar mer återhållsam och "ämlig". Vem i hela friden kan denna lilla krabat vara fallen efter? Efter en inventering kom jag fram till att jag vid några tillfällen sett en liten späd svarthårig katt smyga ytterst försiktigt i min trädgård. "Black Jack" som jag döpt honom till är i dagsläget starkt misstänkt för inblandning i det senare skedda.

Hur vet du att de som är lika varandra är "raggarkattens" och inte den tredje?

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 856
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 420
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka