Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Den geografiska aspekten är dock lite intressant. Att solen går upp nära en timme tidigare på östkusten än på västkusten.
Fick lov att kolla upp det här, och checkade en handfull väl utspridda ställen i Sverige.

Så här gick solen upp den 1:a november:

08:01 Riksgränsen
07:51 Tärnaby - 07:17 Haparanda
07:50 Storlien - 07:20 Umeå
07:38 Vemdalen - 07:24 Sundsvall
07:30 Arvika - 07:07 Stockholm
07:33 Strömstad - 07:11 Norrköping
07:25 Göteborg - 07:06 Västervik - 06:59 Visby
07:13 Malmö


En timmes (62 min) skillnad hade vi mellan Visby och Riksgränsen.
 
Här ser vi breddgradseffekten i sin prakt;
dessa fyra orter ligger längs samma 15:e längdgrad:

07:59 Tärnaby
07:45 Östersund
07:23 Örebro
07:12 Karlshamn
 
Kära team Sommartid.
Även om det hade varit sommartid nu, så hade det skiljt 1 timme 22 minuter på eftermiddagen.
Det är ju förstås inte det som det handlar om, utan när på dygnet de ljusa timmarna infaller. Det är också därför vi pratar om längdgrad och inte breddgrad - längdgraden påverkar förskjutningen på dygnet, breddgraden påverkar längden på den ljusa perioden. Den senare varierar över året, den tidigare är samma året om. Begreppet "normaltid" som används av vintertidsförespråkarna som någon slags argument för att det är den "naturliga tiden" till skillnad från den onaturliga sommartiden (som vi ju för övrigt har större del året). Men faktum är ju att det är en tidskonstruktion, precis som annan tid, och det är väldigt få ställen i världen där solen står som högst precis klockan 12.
 
Det är ju förstås inte det som det handlar om, utan när på dygnet de ljusa timmarna infaller. Det är också därför vi pratar om längdgrad och inte breddgrad - längdgraden påverkar förskjutningen på dygnet, breddgraden påverkar längden på den ljusa perioden. Den senare varierar över året, den tidigare är samma året om. Begreppet "normaltid" som används av vintertidsförespråkarna som någon slags argument för att det är den "naturliga tiden" till skillnad från den onaturliga sommartiden (som vi ju för övrigt har större del året). Men faktum är ju att det är en tidskonstruktion, precis som annan tid, och det är väldigt få ställen i världen där solen står som högst precis klockan 12.
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Allting går att göra nu, om en timme - eller för en timme se'n.
 
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Allting går att göra nu, om en timme - eller för en timme se'n.
Vad är det som hindrar dig från att ändra ditt liv så att du utnyttjar dygnets ljusa timmar bättra?
Kan det vara samma sak som för team sommartid kanske, att samhällskonstruktionen inte tillåter det.
 
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Allting går att göra nu, om en timme - eller för en timme se'n.
Långt ifrån alla är så priviligierade att de kan leva på det viset. Många har ett arbete där man måste vara på plats en viss tid för att det ska funka med resten av verksamheten. Själv ska jag vara på plats på kontorstid och socialjouren hanterar det som sker utanför den.
Jag tycker att de som vill ha vintertid året om och inte ändra klockan kan leva så istället för att säga åt oss i team sommartid att göra det, om det nu fungerar så bra.
 
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Allting går att göra nu, om en timme - eller för en timme se'n.
Fast då förstår jag inte varför inte vintertidsförespråkarna kan göra detsamma?

Eller varför de som inte gillar att ställa om klockan bara kan strunta i det och köra på som vanligt? Dvs helt enkelt gå till jobbet en timma senare osv.

Jag menar om det ska föreställa vara ett argument kan det ju användas åt båda hållen.
 
Långt ifrån alla är så priviligierade att de kan leva på det viset. Många har ett arbete där man måste vara på plats en viss tid för att det ska funka med resten av verksamheten. Själv ska jag vara på plats på kontorstid och socialjouren hanterar det som sker utanför den.
Jag tycker att de som vill ha vintertid året om och inte ändra klockan kan leva så istället för att säga åt oss i team sommartid att göra det, om det nu fungerar så bra.
Ja och även om det funkar med arbetet så har man ju andra tider som ska passas även på fritiden.
 
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Allting går att göra nu, om en timme - eller för en timme se'n.
Och sedan btw, jag är ju i team -bra som det är nu.

(och praoar i team sommartid om man måste ha en tid året om)

Ingen ändring tycker jag kräver färre argument än ändring. Eftersom det är mindre jobb att bara inte peta i saker.
 
Och sedan btw, jag är ju i team -bra som det är nu.

(och praoar i team sommartid om man måste ha en tid året om)

Ingen ändring tycker jag kräver färre argument än ändring. Eftersom det är mindre jobb att bara inte peta i saker.

Jag röstar också för ingen ändring. Och då måste vi sluta att ändra två gånger årligen, så vi slipper ändringar framöver.

Team konstant-tid utan disjunkta tidsresor
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 832
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp