Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Nu ska jag berätta hur jag egentligen tycker, istället för att svara enskilt till alla upprörda röster i tråden.

- - - - - - - -
Att flytta tid åt ena eller andra hållet två gånger per år är efterblivet, framför allt av den anledning man vill uppnå; "det ska bli mer ljus". Nej, det blir inte mer ljus, ljuset är exakt detsamma - det bara flyttar sig efter hur man har vridit klockan.
Vi skulle kunna bestämma att klockan 21:00 inträffar då solen går upp i Ljusdal varje år den 8:e augusti - det är egentligen precis samma sak med precis samma effekt.

På samma sätt som när vi på Sverige-nivå införde Svensk normaltid 1879.01.01, eftersom människan hade uppfunnit tåget, och det plötsligt var ohållbart att tillverka en nationell tidtabell då alla samhällen använde olika lokala tider vid sina stationer - så strävar vi nu internationellt efter att ha samma tid som våra grannländer. Vi skulle kunna säga att det kom efter att människan hade uppfunnit flyget.

Tyvärr blir det då lite här och där ändå tidshopp på var sin sida om nån random landsgräns. T.ex mellan Sveriges och Finlands. Men exempelvis hela centraleuropa har idag samma tid. Extremerna inom CET är Spaniens västpunkt i La Coruna på 9.3 grader väst (solen går upp/ned idag 08:15/18:26), och nordligaste Norge mot Ryssland, på 30.95 grader öst (solen går upp/ned idag 07:40/13:49) - allt med en och samma tid inom mer är 40 längdgrader. Ganska nära start på dagen på båda ställena idag - men nästan fem timmars skillnad på kvällen.

Nästa logiska steg vore att ge hela världen en och samma tid. Människan har ju uppfunnit rymdraketen.
Och i rymden har vi faktiskt en och samma tid - det är UTC.

- - - - - - - -
Och nu kommer den konsekvens som blir jobbig att tänka sig - men som jag inte tror skulle bli speciellt jobbig att leva med:

Bara för att vi har en tid som vi är överens om när vi reser, eller ringer tvärs över kontinenten, eller tittar på direktsändning efter - alltså använder då vi ska interagera med andra någon annanstans, så behöver inte hela det samhälle vi lever i förhålla sig till just den tiden.

Dvs
Vad är det som hindrar dig att ändra dig och ditt liv så att du själv utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre?

Om en verksamhet i DITT samhälle idag pågår mellan 07:30-16:00, så kan den lika gärna pågå mellan 08:15-16:45 imorgon. Bara alla inblandade är överens om det.
Rent praktiskt så blir det hela samhället som ska ändra sin lokala verksamhetstid, till något som passar solens upp- och nedgång (nåt som vi inte kan ändra på, hur mycket sommar- och normaltid vi vrider och vänder på)

Så, slutord:
Lägg ned tidszonerna och det här med att alla jobb måste börja typ 07:30 - och inför en och samma (fasta) tid, och anpassa jobbstarterna och alla annan verksamhet lokalt istället.


PS. Jag vet att detta är i princip en utopi - vi kan ju inte ens i den här tråden enas om vi vill ha ljust på morgonen eller ljust på kvällen...
 
Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett är rådgivare till dem. De har helt enkelt nu kommit fram till att de mest pålitliga rådgivarna är användarna på bukefalos :D

Så nu måste du välja:
Vilket föredrar om du måste välja normaltid det som kallas vintertid året om eller sommartid året om?


Regeringen önskar också en motivering från dig.
Sommartid!
Det är än då mörkt när jag går upp, oavsett tid och jag värderar ljusa em mer.
 
Säg hellre lite mer specifika Norrlandskusten än östkusten för att du ska komma i närheten av den där timmen.

Jag antar att du menar längdgradseffekten, men det är ju faktiskt så att än mer spelar breddgradseffekten in på när solen går upp.

Timmen tog jag slentrianmässigt från tidigare i tråden. Slarvig av mig. Tanken var dock mer att lyfta frågan om var man bor kan påverka hur man ser på frågan i trådstarten än att fastna i samtal om hur mycket som skiljer på vilken plats.
 
Om en verksamhet i DITT samhälle idag pågår mellan 07:30-16:00, så kan den lika gärna pågå mellan 08:15-16:45 imorgon. Bara alla inblandade är överens om det.
Rent praktiskt så blir det hela samhället som ska ändra sin lokala verksamhetstid, till något som passar solens upp- och nedgång (nåt som vi inte kan ändra på, hur mycket sommar- och normaltid vi vrider och vänder på)

Så, slutord:
Lägg ned tidszonerna och det här med att alla jobb måste börja typ 07:30 - och inför en och samma (fasta) tid, och anpassa jobbstarterna och alla annan verksamhet lokalt istället.


PS. Jag vet att detta är i princip en utopi - vi kan ju inte ens i den här tråden enas om vi vill ha ljust på morgonen eller ljust på kvällen...
Tack och lov har vi olika arbetstider. Jag uppskattar verkligen att affären öppnar 7, så jag hinner svänga förbi innan jobbet och köpa frukost och/eller lunch.
Och tack och lov att inte förskolan har exakt samma arbetstider som jag, då skulle jag behöva komma försent och sluta för tidigt varje dag.
 
Skönt för dig att du inte har en kropp som reagerar på omställningen. Tyvärr är inte alla människor så lyckligt lottade.

Inte riktat specifikt enbart till dig.

Nyfiket frågat, hur blir det för er som är så extremt känsliga om ni somnar/vaknar ca 1 h tidigare/senare än vanligt, typ på helgerna/om ni är lite krassliga?
Blir ni helt "förstörda" då också?

Om inte så är det faltiskt lite märkligt att ni blir det av att ställa om klockan :confused:
 
Inte riktat specifikt enbart till dig.

Nyfiket frågat, hur blir det för er som är så extremt känsliga om ni somnar/vaknar ca 1 h tidigare/senare än vanligt, typ på helgerna/om ni är lite krassliga?
Blir ni helt "förstörda" då också?

Om inte så är det faltiskt lite märkligt att ni blir det av att ställa om klockan :confused:

Ett exempel: om man har ett litet barn som vaknar kl. 5 varje morgon. Så kommer barnet efter tidsomställningen vakna kl. 4 på morgonen. Är man redan innan omställningen på gränsen och extremt trött på att tvingas upp kl. 5 så blir tidsomställningen väldigt jobbig.

För min del nu när mitt barn inte stör min sömn längre så vaknar jag ändå tidigt. Jag somnar tidigt och vaknar tidigt. Omställningen på hösten gör att jag som redan (mot min vilja) vrider dygnet fel får dygnet vridet ännu mer fel. Irriterande eftersom ingen annan har en dygnsrytm som min. Folk sover länge på morgonen ivh när de vaknar har jag redan varit vaken flera timmar och när de tycker att det är lagom att umgås på kvällen då tycker jag att det är dags stt gå och lägga mig.


Jag hatar tidsomställningen! Värsta är hösten för den gör min knasiga dygnsrytm värre!
 
Ett exempel: om man har ett litet barn som vaknar kl. 5 varje morgon. Så kommer barnet efter tidsomställningen vakna kl. 4 på morgonen. Är man redan innan omställningen på gränsen och extremt trött på att tvingas upp kl. 5 så blir tidsomställningen väldigt jobbig.

För min del nu när mitt barn inte stör min sömn längre så vaknar jag ändå tidigt. Jag somnar tidigt och vaknar tidigt. Omställningen på hösten gör att jag som redan (mot min vilja) vrider dygnet fel får dygnet vridet ännu mer fel. Irriterande eftersom ingen annan har en dygnsrytm som min. Folk sover länge på morgonen ivh när de vaknar har jag redan varit vaken flera timmar och när de tycker att det är lagom att umgås på kvällen då tycker jag att det är dags stt gå och lägga mig.


Jag hatar tidsomställningen! Värsta är hösten för den gör min knasiga dygnsrytm värre!
Kort sagt så måste du alltså lägga dig och kliva upp samma tid alltid, utan några tidiga/sena kvällar eller sovmornar för då förstörs hela din dygnsrytm på obestämd tid och med normaltid ända tills sommartid igen?
 
Inte riktat specifikt enbart till dig.

Nyfiket frågat, hur blir det för er som är så extremt känsliga om ni somnar/vaknar ca 1 h tidigare/senare än vanligt, typ på helgerna/om ni är lite krassliga?
Blir ni helt "förstörda" då också?

Om inte så är det faltiskt lite märkligt att ni blir det av att ställa om klockan :confused:
Helgerna anpassar jag med att ta sovmorgon och lite lugnare lunk tills man kommit igång. Kvällen kommer också fortare eftersom man sovit längre in på dagen. Dvs man är inte vaken lika länge innan man går å lägger sig nästa gång.

Jag blir jättepåverkad av tidsomställningen. Just nu är jag utmattad sen ett par år så jag lever medvetet kvar i sommartiden på kvällarna (lägger mig en timme tidigare enligt klockan) och vaknar till vintertid så jag får en extra timme sömn på natten. Jag hoppas jag kan fortsätta med det när sommartiden kommer åter, men knappast troligt då jag kommer behöva tvinga mig upp en timme tidigare för att arbetslivet dröjer inte en extra timme och det är svårt att tvinga sig att bli trött kl 21 om man inte redan är det.

Jag blir knäckt om jag inte får åtminstone sju timmar sömn, och behöver då vila jättemycket nästa dag istället för den lilla powernapen efter lunch.
Förr när man var ung å frisk påverkades jag inte alls på samma sätt av tidsomställningen. Bara trött en vecka på våren innan man ställt om den inbyggda klockan så att säga, och ovanligt hungrig ett par veckor på hösten innan magen vant sig att vänta en timme till på måltiderna.
Märker på min hund att hon också påverkas av tidsomställningen så hon får leva kvar i sommartiden med sina rutiner också. Istället för att behöva gå hungrig en extra timme på kvällen bara för att klockan bytt tid. 😊
 
Inte riktat specifikt enbart till dig.

Nyfiket frågat, hur blir det för er som är så extremt känsliga om ni somnar/vaknar ca 1 h tidigare/senare än vanligt, typ på helgerna/om ni är lite krassliga?
Blir ni helt "förstörda" då också?

Om inte så är det faltiskt lite märkligt att ni blir det av att ställa om klockan :confused:

Jag tror du missuppfattar hur jag upplever omställningen. Det har inget att göra med om jag vaknar/somnar en timme hit eller dit.

Nu när vi ställt om en timme så betyder det att jag blir vansinnigt trött på kvällarna, eftersom jag är inställd på att lägga mig runt 22. Likaså vaknar jag tidigare än jag brukar och känner mig död, men såklart är det trevligt de gånger jag ändå ska upp tidigt pga jobb.

För mig brukar det ge sig efter nån vecka.
 
Jag tror du missuppfattar hur jag upplever omställningen. Det har inget att göra med om jag vaknar/somnar en timme hit eller dit.

Nu när vi ställt om en timme så betyder det att jag blir vansinnigt trött på kvällarna, eftersom jag är inställd på att lägga mig runt 22. Likaså vaknar jag tidigare än jag brukar och känner mig död, men såklart är det trevligt de gånger jag ändå ska upp tidigt pga jobb.

För mig brukar det ge sig efter nån vecka.
Kan du inte mjukanpassa dig med 10 minuter om dagen tills du är ifatt? Är du van vid att lägga dig 22 så lägger du dig 21.10 första dagen (dvs bara 10 minuter senare än dagen innan) osv tills du är ifatt. Du kan till och med vrida klockan 10 minuter om dagen om det känns bättre och ”bara” förhålla dig till samhällets klocka i de absolut nödvändiga touchpoints du har.

Det är jättesvårt att förstå hur vridandet av en klockvisare påverkar så mycket. Eftersom den faktiskt inte påverkar något alls egentligen.
 
Kan du inte mjukanpassa dig med 10 minuter om dagen tills du är ifatt? Är du van vid att lägga dig 22 så lägger du dig 21.10 första dagen (dvs bara 10 minuter senare än dagen innan) osv tills du är ifatt. Du kan till och med vrida klockan 10 minuter om dagen om det känns bättre och ”bara” förhålla dig till samhällets klocka i de absolut nödvändiga touchpoints du har.

Det är jättesvårt att förstå hur vridandet av en klockvisare påverkar så mycket. Eftersom den faktiskt inte påverkar något alls egentligen.

Nej det kan jag inte. Har möten och liknande att förhålla mig till och min hjärna är nog stressad över att få ordning på tid/passa tider utan extra minuter hit och dit.
 
Nej det kan jag inte. Har möten och liknande att förhålla mig till och min hjärna är nog stressad över att få ordning på tid/passa tider utan extra minuter hit och dit.
Jag tycker det låter minst lika mycket som bristande vilja att försöka som förmåga. Men det var bara ett förslag på hur man kan minska omställningens fart, om det ändå går över på en vecka kanske det inte är något som behöver lösas. Särskilt inte nu, eftersom det då är över imorgon igen.
 
Jag tycker det låter minst lika mycket som bristande vilja att försöka som förmåga. Men det var bara ett förslag på hur man kan minska omställningens fart, om det ändå går över på en vecka kanske det inte är något som behöver lösas. Särskilt inte nu, eftersom det då är över imorgon igen.

Nu nedvärderar du min funktionsnedsättning, trevligt…

Ja, förhoppningsvis är det över imorgon, det ser jag fram emot.
 
Nu nedvärderar du min funktionsnedsättning, trevligt…

Ja, förhoppningsvis är det över imorgon, det ser jag fram emot.
Nej, jag skrev bara vad jag tyckte ett omedelbart ”kan inte” som svar på ett enkelt förslag att minska upplevelsen av omställningen lät som. Jag har ingen kunskap om din funktionsnedsättning.

Men om det inte upplevs som ett problem, så är det ändå dumt att anstränga sig för att lösa det, det förstår jag.

För övrigt tycker jag också att det är väldigt onödigt att ställa om visarna på klockan två gånger om året och skapa den här situationen alls.
 
Senast ändrad:
Kort sagt så måste du alltså lägga dig och kliva upp samma tid alltid, utan några tidiga/sena kvällar eller sovmornar för då förstörs hela din dygnsrytm på obestämd tid och med normaltid ända tills sommartid igen?

Nä, jag måste inte gå och lägga mig samma tid alltid. Men jag vaknar alltid samma tid. Oavsett när jag somnar. Så det kostar mig att vara uppe längre än vanligt. Ett tag efter omställningen så har min kropp ställt om. Men jag kan inte vända på dygnet fram och tillbaka bara så där. Även på mina lediga dagar vaknar jag nån gång mellan kl. 5-6. Jag behöver aldrig ställa klockan när jag ska till jobbet för jag vaknar alltid ungefär samma tid.
 
Nä, jag måste inte gå och lägga mig samma tid alltid. Men jag vaknar alltid samma tid. Oavsett när jag somnar. Så det kostar mig att vara uppe längre än vanligt. Ett tag efter omställningen så har min kropp ställt om. Men jag kan inte vända på dygnet fram och tillbaka bara så där. Även på mina lediga dagar vaknar jag nån gång mellan kl. 5-6. Jag behöver aldrig ställa klockan när jag ska till jobbet för jag vaknar alltid ungefär samma tid.
Så här är det för mig med. Är jättetrött på kvällen, men försöker hålla mig vaken den där ”extra” timmen. Sedan vaknar jag vid 4 av mig själv och är jättetrött men samtidigt går hjärnan på högvarv och är klarvaken.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 833
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp