Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Absolut sommartid. Är uppe vid 5 men störs inte alls av att det är mörkt. Men det är ett stressmoment när det blir mörkt för tidigt. När man är hemma från jobbet, hämtat ungen på skolan och fixat med middagen så hade det varit skönt med åtminstone en timmes dagsljus så man hinner vara ute lite tillsammans också. När det blir mörkt tidigt så är liksom dagen och orken slut och känslan av ekorrhjul är påtaglig. Jobba, äta, sova. Roligare blir det inte.

Fattar inte hur det kan vara ett problem med omställningen heller. Visst, för vissa som har svårt med flexibilitet i största allmänhet eller som har grava sömnstörningar så är det uppenbart att det blir komplicerat. Men för barn? Av naturen är de extremt flexibla och jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt att ändra sovtider. Det gör de flesta liksom varje helg?
 
Absolut sommartid. Är uppe vid 5 men störs inte alls av att det är mörkt. Men det är ett stressmoment när det blir mörkt för tidigt. När man är hemma från jobbet, hämtat ungen på skolan och fixat med middagen så hade det varit skönt med åtminstone en timmes dagsljus så man hinner vara ute lite tillsammans också. När det blir mörkt tidigt så är liksom dagen och orken slut och känslan av ekorrhjul är påtaglig. Jobba, äta, sova. Roligare blir det inte.

Fattar inte hur det kan vara ett problem med omställningen heller. Visst, för vissa som har svårt med flexibilitet i största allmänhet eller som har grava sömnstörningar så är det uppenbart att det blir komplicerat. Men för barn? Av naturen är de extremt flexibla och jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt att ändra sovtider. Det gör de flesta liksom varje helg?
Nu svarar jag inte på barnfrågan, men mycket talar väl för exempelvis fler bilolyckor första tiden efter omställningen till sommartid.
 
Fattar inte hur det kan vara ett problem med omställningen heller. Visst, för vissa som har svårt med flexibilitet i största allmänhet eller som har grava sömnstörningar så är det uppenbart att det blir komplicerat. Men för barn? Av naturen är de extremt flexibla och jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt att ändra sovtider. Det gör de flesta liksom varje helg?
"extremt flexibla"??!! Har du hört talas om autism?
Och kombinera sen det med rejäla sömnstörningar.

Oavsett mina erfarenheter av att ha varit funkisförälder i 20+ år så föredrar jag själv normaltid pga att den korta period vi får av en liten aning mer ljus på morgon/förmiddag har varit viktigare för mitt eget mående den mörka årstiden, har mest (men inte längre) jobbat kontorstider och något extraljus på eftermiddan/kvällen har jag ju inte upplevt då.
Men det viktigaste är ändå att inte hålla på och ändra tiden.
 
Jag mår egentligen mycket bättre av normaltid. Fråga mig inte varför.. Men jag röstade ändå på sommartid för det ÄR mkt trevligare med ljusa kvällar helt enkelt!
 
@Elo du får skaffa sovmask. Det har jag plus mörkläggningsgardiner när jag sover på dagen efter jobbet. Kommer inte in en strimma ljus. Nu har jag blivit beroende av den och använder den tom på natten :love:
 
Helst sommartid, blev riktigt deprimerad när jag skulle köra hem kl 16 och det redan mörknade.
Var mörkt när jag åkte till jobbet, mörkt när jag kommer hem. Tur jag inte jobbar inomhus så jag åtminstone får se dygnets ljus timmar.
 
Det är inte sommaren som är grejen. Det är hösten. Sommaren är det ju ändå ljust dygnet runt. Förhoppningsvis kommer snön snart så det inte är så **@%€%^ kolsvart.
/jeps som bor i Norrbotten
Precis, här i norr har vi ju ljust dygnet runt sommartid. Det är verkligen hösten och våren som man tjänar på att ha en ljus timme på slutet av dagen här uppe!
 
Anekdotisk observation i mitt medieflöde:

De som gråter mest över sitt kroppsliga obehag med omställning till/från sommartid är de som lider minst över att resa över en tidszon till antingen Finland eller Storbritannien.
Kanske just för att deras hjärna ställer in sig efter solen. Vid omställningen hamnar vi ju i "fel" tidszon medan vi när vi reser hamnar i en annan tidszon och därför behöver ställa om klockan. Så just det där är inte ologiskt alls.
 
Kanske just för att deras hjärna ställer in sig efter solen. Vid omställningen hamnar vi ju i "fel" tidszon medan vi när vi reser hamnar i en annan tidszon och därför behöver ställa om klockan. Så just det där är inte ologiskt alls.
Spelar det då roll var i tidszonen man bor också? Variationen inom en zon är ju lika stor och ibland större än skillnaden mellan sommartid och vintertid.
 
Spelar det då roll var i tidszonen man bor också? Variationen inom en zon är ju lika stor och ibland större än skillnaden mellan sommartid och vintertid.
Jag har hört spekulationer om att spanjorer är konstant jetlaggade, osäker på om det finns någon forskning på det dock. De "borde" ha UTC som normaltid, och inte CET som de har idag.
 
Jag har hört spekulationer om att spanjorer är konstant jetlaggade, osäker på om det finns någon forskning på det dock. De "borde" ha UTC som normaltid, och inte CET som de har idag.
Jag har bott i ett område som hör till "fel" tidszon och uppfattade verkligen inte att någon tyckte att det var ett problem.
 
Spelar det då roll var i tidszonen man bor också? Variationen inom en zon är ju lika stor och ibland större än skillnaden mellan sommartid och vintertid.
Absolut, Portugal och Spanien och även Frankrike ligger ju helt fel t ex, men Sverige är rätt så väl centrerat kring sin tidsmeridian. Den går ungefär genom Örebro så Stockholm ligger i snitt ca 15 minuter före. Sen varierar det en del under året eftersom att jordens bana runt solen inte är en perfekt cirkel. Om man tittar på tidsskillnaden i Sverige så skiljer sig soltiden ca 25 minuter mellan Stockholm och Göteborg och 45 minuter mellan Happaranda och Strömstad
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 882
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp