Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Absolut, Portugal och Spanien och även Frankrike ligger ju helt fel t ex, men Sverige är rätt så väl centrerat kring sin tidsmeridian. Den går ungefär genom Örebro så Stockholm ligger i snitt ca 15 minuter före. Sen varierar det en del under året eftersom att jordens bana runt solen inte är en perfekt cirkel. Om man tittar på tidsskillnaden i Sverige så skiljer sig soltiden ca 25 minuter mellan Stockholm och Göteborg och 45 minuter mellan Happaranda och Strömstad
Jag hör aldrig några som uppfattar det som ett problem, utan det är ju alltid när folk förespråkar vintertid som argumentet att det är "naturligt" kommer upp. Jag hävdar att all tid är en konstruktion.
 
Jag hör aldrig några som uppfattar det som ett problem, utan det är ju alltid när folk förespråkar vintertid som argumentet att det är "naturligt" kommer upp. Jag hävdar att all tid är en
Det finns faktiskt ganska mycket skrivet om just det och det finns definitivt en debatt om att de bör ändra tidszon. Sen har de ju också löst det genom att "senarelägga dagen". Arbetsdagen börjar i allmänhet inte förrän kl 9 och slutar senare än vår liksom att den normala tiden att äta middag också är senare. Visst skulle vi ju också kunna göra så men då faller ju alla argument för att man bättre kan utnyttja dygnets ljusa timmar. Sen finns det en hel del forskning som styrker att det är just morgonljuset som är viktigt för att må bra och att vi även behöver mörker på kvällarna för att komma till ro och sova. Att vi sen lever på en plats på jorden där solen är uppe mellan 0 och 7 timmar när det är som mörkast är ju inte mycket att göra åt men det påverkar oss nog en hel del. i Spanien och Portugal är det ju betydligt fler ljusa timmar även under vintern vilket väl också gör sitt till.
 
Det finns faktiskt ganska mycket skrivet om just det och det finns definitivt en debatt om att de bör ändra tidszon. Sen har de ju också löst det genom att "senarelägga dagen". Arbetsdagen börjar i allmänhet inte förrän kl 9 och slutar senare än vår liksom att den normala tiden att äta middag också är senare. Visst skulle vi ju också kunna göra så men då faller ju alla argument för att man bättre kan utnyttja dygnets ljusa timmar. Sen finns det en hel del forskning som styrker att det är just morgonljuset som är viktigt för att må bra och att vi även behöver mörker på kvällarna för att komma till ro och sova. Att vi sen lever på en plats på jorden där solen är uppe mellan 0 och 7 timmar när det är som mörkast är ju inte mycket att göra åt men det påverkar oss nog en hel del. i Spanien och Portugal är det ju betydligt fler ljusa timmar även under vintern vilket väl också gör sitt till.
Ja, jag håller med om att det största problemet är de få ljusa timmarna och det gör att det blir viktigare för oss var de ligger på dygnet. Jag tror till exempel inte vi behöver mörker kl 15 för att kunna sova om kvällarna! När det är som allra mörkast spelar det inte heller jättestor roll, då är det bara ljust några timmar mitt på dagen och då måste nog de flesta arbeta ändå - och de som inte gör det är inte lika beroende av om timmarna infaller någon timme tidigare eller senare. Det är under övergångstiden jag tycker det skulle vara trevligt att hinna ut från jobbet innan det är helt mörkt några veckor längre och några veckor tidigare på året, det skulle göra att den mörka årstiden kändes något kortare.
 
Det finns faktiskt ganska mycket skrivet om just det och det finns definitivt en debatt om att de bör ändra tidszon. Sen har de ju också löst det genom att "senarelägga dagen". Arbetsdagen börjar i allmänhet inte förrän kl 9 och slutar senare än vår liksom att den normala tiden att äta middag också är senare. Visst skulle vi ju också kunna göra så men då faller ju alla argument för att man bättre kan utnyttja dygnets ljusa timmar. Sen finns det en hel del forskning som styrker att det är just morgonljuset som är viktigt för att må bra och att vi även behöver mörker på kvällarna för att komma till ro och sova. Att vi sen lever på en plats på jorden där solen är uppe mellan 0 och 7 timmar när det är som mörkast är ju inte mycket att göra åt men det påverkar oss nog en hel del. i Spanien och Portugal är det ju betydligt fler ljusa timmar även under vintern vilket väl också gör sitt till.
Jag undrar hur sådan forskning gått till och lagts upp. Har genom åren gjort ovetenskapliga studier av vad människor omkring mig föredrar och det är typ en som tycker morgonljus är viktigast, resten föredrar att ljuset är på eftermiddagen.
 
Ja, jag håller med om att det största problemet är de få ljusa timmarna och det gör att det blir viktigare för oss var de ligger på dygnet. Jag tror till exempel inte vi behöver mörker kl 15 för att kunna sova om kvällarna! När det är som allra mörkast spelar det inte heller jättestor roll, då är det bara ljust några timmar mitt på dagen och då måste nog de flesta arbeta ändå - och de som inte gör det är inte lika beroende av om timmarna infaller någon timme tidigare eller senare. Det är under övergångstiden jag tycker det skulle vara trevligt att hinna ut från jobbet innan det är helt mörkt några veckor längre och några veckor tidigare på året, det skulle göra att den mörka årstiden kändes något kortare.
Helt sant, att det på kvällarna är det mer problem under den ljusa delen av året. Däremot är det morgonens ljusa timmar vi saknar under den mörka delen av året. Redan som det är nu i Stockholmstrakten är det 4 månader som solen inte går upp förrän åtta eller senare, med byte av tidzon (alltså ständig sommartid) skulle vi har 4 månader när solen går upp efter nio. Som senast går solen upp kvart i nio för mig nu och jag skulle verkligen inte vilja vara med om soluppgång kvart i tio.
 
Jag undrar hur sådan forskning gått till och lagts upp. Har genom åren gjort ovetenskapliga studier av vad människor omkring mig föredrar och det är typ en som tycker morgonljus är viktigast, resten föredrar att ljuset är på eftermiddagen.

Det finns massor av forskning om hur vår dygnsrytm styrs och hur hormonnivåer mm varierar under dygnet. 2017 fick t ex Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young Nobelpriset för studier om detta. Du kan läsa mer i de här länkarna https://ki.se/forskning/darfor-ska-vi-lyssna-pa-kroppens-rytm
https://nyheter.ki.se/ki-forskare-cirkadisk-rytm-paverkar-nastan-alla-funktioner-i-cellen
https://nyheter.ki.se/nobelpriset-i...ey-c-hall-michael-rosbash-och-michael-w-young

Finns en massa annat skrivet också.
 
Världen funkar just så att det går att få, Indonesien till exempel, men då blir det njutfullt i och med tropiskt klimat. I Sverige är vi mer beroende av solens höjd på himlavalvet för att njuta av värme. Hur många tänker på att sommarkvällarna blir svalare om vi väljer att låta solen gå ner tidigare? Sverige skulle allt bli tråkigare med vintertid året om.
Där fick du mig att ändra uppfattning helt. Jag avskyr sommaren då jag har en sjukdom som gör mig allergisk mot sol, värme och starkt ljus.
Jag har bara tänkt på den timmens ljus som försvinner på hösten då livet äntligen är värt att leva igen.
 
Det finns massor av forskning om hur vår dygnsrytm styrs och hur hormonnivåer mm varierar under dygnet. 2017 fick t ex Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young Nobelpriset för studier om detta. Du kan läsa mer i de här länkarna https://ki.se/forskning/darfor-ska-vi-lyssna-pa-kroppens-rytm
https://nyheter.ki.se/ki-forskare-cirkadisk-rytm-paverkar-nastan-alla-funktioner-i-cellen
https://nyheter.ki.se/nobelpriset-i...ey-c-hall-michael-rosbash-och-michael-w-young

Finns en massa annat skrivet också.
Jag menade inte själva forskningen utan hur studierna lagts upp. Som man frågar får man som bekant svar. Har läst en hel del om ämnet och reflekterar över att många resultat går tvärtemot det folk uppfattar. Därför är det intressant hur studierna är uppbyggda och hur det insamlade materialet tolkas.
 
Jag menade inte själva forskningen utan hur studierna lagts upp. Som man frågar får man som bekant svar. Har läst en hel del om ämnet och reflekterar över att många resultat går tvärtemot det folk uppfattar. Därför är det intressant hur studierna är uppbyggda och hur det insamlade materialet tolkas.
De studier som hänvisas till I de länkar jag la upp är framför allt cellbiologiska undersökningar där man undersöker hormonnivåer under tid. Hur dessa påverkas av ljus och tid osv. De bygger alltså inte på vad folk upplever. Att intervjua folk om hur de känner sig har många svagheter, dels beror en upplevelse väldigt mycket på vad man tror att man ska uppleva och dels är ju månaderna med vi tertyd väldigt mycket mörkare än de med sommartid när det gäller totalt antal ljusa timmar och det påverkar ju ens mående betydligt. 6 eller 18 timmar mellan soluppgång är ju en viss skillnad
 
Helt sant, att det på kvällarna är det mer problem under den ljusa delen av året. Däremot är det morgonens ljusa timmar vi saknar under den mörka delen av året. Redan som det är nu i Stockholmstrakten är det 4 månader som solen inte går upp förrän åtta eller senare, med byte av tidzon (alltså ständig sommartid) skulle vi har 4 månader när solen går upp efter nio. Som senast går solen upp kvart i nio för mig nu och jag skulle verkligen inte vilja vara med om soluppgång kvart i tio.
Och för mig spelar den timmen på förmiddagen ingen roll alls - då är jag ändå inomhus och jobbar. Jag saknar ljus på eftermiddagen betydligt mer under de veckor då det faktiskt skulle vara möjligt att köra hem i ljus istället för att inte se gården i dagsljus mer än på helgerna. Naturligtvis blir det så några veckor ändå, men det skulle vara kortare tid.
 
Normaltid! Har svåra sömnstörningar och behöver morgonljuset för att kroppen ska fatta när den ska vara trött. Sover faktiskt bäst på sommaren när solen går upp 01.
 
Jag undrar hur sådan forskning gått till och lagts upp. Har genom åren gjort ovetenskapliga studier av vad människor omkring mig föredrar och det är typ en som tycker morgonljus är viktigast, resten föredrar att ljuset är på eftermiddagen.
Men är inte det lite som vanligt att det beror på vilka man har i sin umgängeskrets? Den här tråden visar ju att det är rätt olika vilken tid man föredrar, och bland mina närmaste är det absolut majoritet för de som föredrar vintertid.
 
Det är inte sommaren som är grejen. Det är hösten. Sommaren är det ju ändå ljust dygnet runt. Förhoppningsvis kommer snön snart så det inte är så **@%€%^ kolsvart.
/jeps som bor i Norrbotten
Precis, här i norr har vi ju ljust dygnet runt sommartid. Det är verkligen hösten och våren som man tjänar på att ha en ljus timme på slutet av dagen här uppe!
Instämmer 100% med er båda. Fyy vad deppigt det var i måndags; lika mörkt som i fredags när klockan ringde på morgonen, men till skillnad från fredag var det nu även helt kolsvart när jag kom ut från kontoret.
Team sommartid!
 
Har varit vansinnigt trött hela veckan trots att jag sovit lika mycket som vanligt 😑
Är helt klart team sommartid!
Tur det bara är två mornar kvar innan nio dagar sovmorgon. Sen kanske jag vant mig 😴
 
Team sommartid! Vintertid året om skulle vara en personlig katastrof. Som flera påpekar så är det inte mitt i sommaren eller mitt i vintern som är avgörande. Utan ffa sep, oktober, november, februari, mars och april. Hade lätt tagit att det inte blev ljust förens kl 12 mitt i vintern mot att få ha kvar eftermiddagsljuset lite till.

Den geografiska aspekten är dock lite intressant. Att solen går upp nära en timme tidigare på östkusten än på västkusten. Hade varit lite spännande att se om det fanns starkare tendenser åt ena eller andra hållet beroende på var man bor.
 
Den geografiska aspekten är dock lite intressant. Att solen går upp nära en timme tidigare på östkusten än på västkusten.
Säg hellre lite mer specifika Norrlandskusten än östkusten för att du ska komma i närheten av den där timmen.

Jag antar att du menar längdgradseffekten, men det är ju faktiskt så att än mer spelar breddgradseffekten in på när solen går upp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 879
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp