LenaH
Moderator
Mycket handlar om tidsperspektiv.
Jag bodde mina första år i Morgongåva. I en lägenhet med vedspis. Helt vanligt lägenhetshus, ingen slum. Gården vi flyttade till hade inte varmvatten och kallvattnet pumpade man med en handpump i köket.
Utvecklingen har gått fort, på många plan.Det sägs att svenskarna är "fredsskadade". Kanske är det så.
Jag är tillfreds med att jag har vedspis och vet var det finns källor att hämta vatten ur. Det finns en jordkällare på tomten. Det är i sig någon form av rikedom.
Jag har läst er skriva liknande tidigare och är rätt fascinerad - jag skulle tippat att ni var födda typ sent 50-tal och inte ens mina föräldrar som var födda 35 och 37 växte upp så?Speciellt den yngre generationen är fredsskadade och många av dom äldre samt dom yngre litar på att "nån annan" ska lösa uppkomna problem, dom har helt enkelt haft alldeles för gott om pengar och aldrig behövt lära sig att helt stå på egna ben. Jag är också uppväxt med vedeldning och visserligen rinnande vatten men då enbart kallvatten i hyreskåken, när villan köpts blev det torrdass, vedeldning och handpump i köket och det funkade det också tills vi och alla grannar blev anslutna till det kommunala va-systemet.
Här är förresten en rolig men samtidigt tänkvärd video om beredskap och vevradio.