Väldigt sant.Men mycket av det som ses som en katastrofplan är egentligen bara vardagligt liv på landet.
Typ strömavbrott, insnöad eller trasig vattenanläggning.
Det är många situationer där man bara inte kan stå handfallen. Livet utbildar en.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt sant.Men mycket av det som ses som en katastrofplan är egentligen bara vardagligt liv på landet.
Typ strömavbrott, insnöad eller trasig vattenanläggning.
Mycket handlar om tidsperspektiv.Men å andra sidan är förutsättningarna för att kunna göra något åt det väldigt olika också. I en tvåa i stan kan man varken ha vedspis, utedass eller någon form av vattenförsörjning tex. Och förvaringsutrymmet kan ofta räknas i enstaka kvm.
Speciellt den yngre generationen är fredsskadade och många av dom äldre samt dom yngre litar på att "nån annan" ska lösa uppkomna problem, dom har helt enkelt haft alldeles för gott om pengar och aldrig behövt lära sig att helt stå på egna ben. Jag är också uppväxt med vedeldning och visserligen rinnande vatten men då enbart kallvatten i hyreskåken, när villan köpts blev det torrdass, vedeldning och handpump i köket och det funkade det också tills vi och alla grannar blev anslutna till det kommunala va-systemet.Mycket handlar om tidsperspektiv.
Jag bodde mina första år i Morgongåva. I en lägenhet med vedspis. Helt vanligt lägenhetshus, ingen slum. Gården vi flyttade till hade inte varmvatten och kallvattnet pumpade man med en handpump i köket.
Utvecklingen har gått fort, på många plan.Det sägs att svenskarna är "fredsskadade". Kanske är det så.
Jag är tillfreds med att jag har vedspis och vet var det finns källor att hämta vatten ur. Det finns en jordkällare på tomten. Det är i sig någon form av rikedom.
Jag har inte ens fått broshyren....Jag har en powerbank (är typ så långt jag kommit i den lilla broschyren om kriget eller krisen kommer) och ett rejält sparkonto. Inte en enda krona i kontanter hemma. Mat finns väl för ett par veckor fast inte utan tillgång till ström.
Prepper kommer jag nog aldrig bli.
Men ett rejält sparkonto har jag av erfarenhet insett att det är bra att ha (när ens ex tog alla gemensamma sparpengar när jag var tvungen att slutligen ”fly” pga långvarig misshandel). Så jag sparar och sparar och sparar lite till. Är ju dessutom långtidssjukskriven och man vet aldrig vad FK får för sig.
Äger min bostadsrätt själv med låg belåningsgrad, i värsta fall får jag sälja och flytta till billigare boende för att få loss ännu mer pengar.
Varför hugga?Ok! Det hade nog väldigt lite att göra med var de bodde? Eller hur?
Inte jag hellerJag har inte ens fått broshyren....![]()
![]()
Haha, jag menade att Stureplan inte hade något med saken att göra så vi tycker nog lika.. eller? Menade bara att bostadsplatsen antagligen hade väldigt lite att göra med att personerna från Stureplan behövde flytta. Har mig veterligen inte varit nån långvarig katastrof där som inte kan drabba folk på landsbygden också - typ brand eller vattenläckaVarför hugga?
"stasfolk finns i närmaste tätorts hyreshus. Varför dra in Stureplan i diskussionen. Bara insinuant och onödigt. Behåll din irritation tills du klarar att formulera dig bättre.
(blir jag bannad nu?)
hmm märkligt, tror t.o.m. jag fått den två gånger.Jag har inte ens fått broshyren....![]()
![]()
Jag undrar också vilken broschyr dom pratar om för den har jag inte sett röken av, inte ens skorstensröken.Jag har inte ens fått broshyren....![]()
![]()
Den hette vell om krisen kommer. Kom 2018.Jag undrar också vilken broschyr dom pratar om för den har jag inte sett röken av, inte ens skorstensröken.![]()
Visst. Men om jag hade fått välja hade vi först preppat med en annan typ av skogsbruk, som hade varit mer motståndskraftigt mot bränder. Och med mer extra kapacitet i elnätet.Januari 2005
Som mest är 730 000 människor strömlösa efter stormen Gudrun, som också orsakar rekordstora skador på skog samt el- och telenät. 20 dygn efter stormen är fortfarande 12 000 personer utan ström – och för vissa varar avbrottet i 45 dagar.
https://www.svt.se/special/stromavbrott-vi-minns/
Hur tror du att det löses kollektivt då om inte med diesel?
Förlusterna i ledningarna gör det mycket lämpligt att generera el lokalt och precis bara när man behöver den.
Men för egen del använder jag en solcellsanläggning med batteri som nödström.
Och det blir vanligare och vanligare.
Personer som bor på Stureplan men inte har råd att ta hand om sig själva? Väldigt sannolikt.Ok! Det hade nog väldigt lite att göra med var de bodde? Eller hur?
Just ja, tänkte på bränder på förekommen anledning. Den unga och enhetliga skog vi har nu, står även emot stormar sämre än tidigare skog.Visst. Men om jag hade fått välja hade vi först preppat med en annan typ av skogsbruk, som hade varit mer motståndskraftigt mot bränder. Och med mer extra kapacitet i elnätet.
Att först plantera tall, tall och tall och utarma infrastruktur (elnät) och sen hantera de negativa effekterna med dieselgeneratorer är ju närmast kollektiv självdestruktivitet. Oavsett dina solpaneler.
Du missar en av poängerna?Haha, jag menade att Stureplan inte hade något med saken att göra så vi tycker nog lika.. eller? Menade bara att bostadsplatsen antagligen hade väldigt lite att göra med att personerna från Stureplan behövde flytta. Har mig veterligen inte varit nån långvarig katastrof där som inte kan drabba folk på landsbygden också - typ brand eller vattenläcka![]()
Du har fått min med andra ordhmm märkligt, tror t.o.m. jag fått den två gånger.