Om elbilar - 1000 frågor (typ)

Åtminstone jag, har varit medveten om detta sedan mitten-slutet på 1990-talet, och därför avstått från att köpa nya datorer/mobiltelefoner/TV-apparater/elhandverktyg så länge de befintliga går att använda.
Så för mig är det inte "bara" ett argument mot elbilar...

Ett sätt som används för att tvinga "oss" att köpa nytt innan prylen verkligen "går sönder", är uppgraderingar/nya versioner av sådant som operativsystem, nya standarder för lagring, eller något annat som gör att det inte längre "går" att använda den gamla prylen.

Ett exempel kan vara hur mobilt Bank-ID kräver minst Android version x.x (minns inte just nu vilken version), för att fungera sedan en tid tillbaka, och så går det inte längre att uppgradera mobilen eller surfplattan till den version som krävs.
Vill man då fortsätta att betala räkningar, och/eller swisha, så tvingas man skaffa en ny mobil/surfplatta där den aktuella versionen av operativsystemet finns...

Personligen tycker jag att det har lite av löjets skimmer över sig, när folk tycker att det är nödvändigt att ha sådant som ett aktivitetsarmband, för att kunna "träna".
Man behöver inte mäta varje steg, eller hålla järnkoll på pulsen, eller sin sömntid, om man är en frisk person som vill träna för att må bra.
Det räcker med att komma ihåg att gå på träningspasset, och/eller kanske skriva upp på ett papper, hur ofta, hur länge, ungefär hur långt man nu tränade.
Onödig pryl!
Liksom brödrostar, kylskåp, ugnar, och gud vet vad, som ska vara kopplade till mobilen...

Det är naturligtvis en helt annan sak, om det är personer med funktionsvariationer, som använder prylarna för att höja sin livskvalitet på olika sätt.

Snacka om att driva fram teknikprylar, som förbrukar jordens resurser i onödan...

Att jämföra klimatavtrycket och MR-påverkan mellan ny och gammal teknik är naturligtvis både relevant och intressant. Men diskussionen kam ju vara något mer nyanserad och man kan ju undvika att jämföra äpplen och päron.

- Att folk väljer smartphones med kort livslängd är fortsatt inget argument mot elbilar. Inte heller att folk använder uppkopplade brödrostar (:confused:).

- Hur inbyggt åldrande skulle vara ett argument mot elbil - det gick mig förbi. Förklara gärna.

- Att brytning av konfliktmineraler krävs för elbilsbatterier är en relevant fråga, men det är inte nödvändigtvis ett argument att välja fossilbilen framför elbilen eftersom fossilbilen körs på olja - en annan konfliktresurs.
 
(ii) att livslängden på ett sådant fordon är så mycket kortare än för en kvalitetsbil som går på fossila bränslen att LCC blir så kort att miljönyttan förtas endast av denna anledning på grund av både energiåtgång vid tillverkning och resursutnyttjande, farligt avfall osv,

Att livslängden är kortare tycks vara en myt. Exempelvis finns 90 procents kapacitet kvar efter 30000 mil har man sett på Tesla.
 
Att jämföra klimatavtrycket och MR-påverkan mellan ny och gammal teknik är naturligtvis både relevant och intressant. Men diskussionen kam ju vara något mer nyanserad och man kan ju undvika att jämföra äpplen och päron.

- Att folk väljer smartphones med kort livslängd är fortsatt inget argument mot elbilar. Inte heller att folk använder uppkopplade brödrostar (:confused:).

- Hur inbyggt åldrande skulle vara ett argument mot elbil - det gick mig förbi. Förklara gärna.

- Att brytning av konfliktmineraler krävs för elbilsbatterier är en relevant fråga, men det är inte nödvändigtvis ett argument att välja fossilbilen framför elbilen eftersom fossilbilen körs på olja - en annan konfliktresurs.
Fossilbil? vad är det? Finns det sådana? I vilka geologiska lager gräver man fram fossilbilar? Och hur gör man för att restaurera dessa så att de går att köra med?

Vill du ha en diskussion som handlar om semantik, istället för om sakfrågor fine, men det finns inga "fossilbilar".

Det finns bilar, med förbränningsmotor, som körs med fossila bränslen.

Det finns bilar med förbrännningsmotor som körs på förnybara bränslen, t.ex. RME, HVO, Biogas.

Det finns elbilar som laddas med el skapad med hjälp av kol/olja/naturgas.

Det finns elbilar som laddas med vattenkraft eller solel.

Så vilka bilar är fossilbilar?

Inbyggt åldrande gäller i högsta grad för elbilar.

Det finns en inbyggd begränsning i hur många laddningscykler batterierna klarar av, dessutom är elbilarna i allara högsta grad, betydligt mer än förbränningsmotordrivna bilar, beroende av en uppsjö med datoriserade styr- och reglersystem, där "vi", gemene man, egentligen inte vet när/var/hur/hur ofta, dessa system måste uppgraderas, eller batterierna bytas. Eller kanske att om man måste byta det ena, så måste man också byta det andra.

Om du inte förstår logiken och kopplingen mellan att "folk", skaffar sig elektroniska och uppkopplade "prylar" i massor, och förmår koppla det till hur "vi" i onödan tär på jordens resurser, och att snabbt genomföra ett utbyte av jordens fordonsflotta, utan att vi ens till fullo utvärderat den teknik som vi föreslås att byta till, begriper jag inte.
Nya prylar, nya gruvor, brist på miljö- och klimatvänlig el är bara några faktorer som inverkar på ovanstående.

Det är också svårt, att på ett miljö- och klimatvänligt sätt snabbt ersätta all konsumtion av fossil olja som drivmedel, med förnybara alternativ, men det är antagligen lättare och billigare än att byta ut hela fordonsflottan på hela jorden.
Men för att göra det, så ger man sig på väldigt starka krafter, nämligen oljebolagen, och USA...
 
Att livslängden är kortare tycks vara en myt. Exempelvis finns 90 procents kapacitet kvar efter 30000 mil har man sett på Tesla.
Har du en källa på det?

Jag har nämligen läst mellan 8000 och 12000 mil, som gräns för batterierna till elbilar, för utbyte.

Sedan så är en mil inte lika med en mil för batterierna, eftersom deras verkningsgrad är väldigt beroende av deras omgivning, framförallt vad avser temperatur.
Så om Tesla uppger 30000 mil (kan det ha varit "miles"? I så fall handlar det om ca 18000 mil), så är det antagligen med en Tesla som körts i torrt och varmt klimat, och på bra väg.
 
Har du en källa på det?

Jag har nämligen läst mellan 8000 och 12000 mil, som gräns för batterierna till elbilar, för utbyte.

Sedan så är en mil inte lika med en mil för batterierna, eftersom deras verkningsgrad är väldigt beroende av deras omgivning, framförallt vad avser temperatur.
Så om Tesla uppger 30000 mil (kan det ha varit "miles"? I så fall handlar det om ca 18000 mil), så är det antagligen med en Tesla som körts i torrt och varmt klimat, och på bra väg.

Finns exempel på limousinbilar i Los Angeles och Las Vegas som körs hårt och laddas till max varje gång, och efter 200 000 miles har batteriet degraderats med 6%.
 
Det finns en inbyggd begränsning i hur många laddningscykler batterierna klarar av, dessutom är elbilarna i allara högsta grad, betydligt mer än förbränningsmotordrivna bilar, beroende av en uppsjö med datoriserade styr- och reglersystem, där "vi", gemene man, egentligen inte vet när/var/hur/hur ofta, dessa system måste uppgraderas, eller batterierna bytas. Eller kanske att om man måste byta det ena, så måste man också byta det andra.

Inbyggd begränsning? Hur menar du nu? Rent teoretiskt så skulle ju batterier klara sig hur många laddningscykler som helst. Den kemiska process som sker i batterier är idealt sätt helt reversible, det vill säga strukturen i batterierna förändras inte alls genom en laddningscykel. Nu är ju inte verkligheten ideal som teorin så i praktiken så förlorar batterierna kapacitet med laddningscykel men i takt med att utveckligen går framåt så förbättra batterierna och håller längre och längre.
 
Har du en källa på det?

Jag har nämligen läst mellan 8000 och 12000 mil, som gräns för batterierna till elbilar, för utbyte.

Sedan så är en mil inte lika med en mil för batterierna, eftersom deras verkningsgrad är väldigt beroende av deras omgivning, framförallt vad avser temperatur.
Så om Tesla uppger 30000 mil (kan det ha varit "miles"? I så fall handlar det om ca 18000 mil), så är det antagligen med en Tesla som körts i torrt och varmt klimat, och på bra väg.

Ang värme så får man ju tänka på att AC som går på el från batteriet drar mycket både att kyla och att värma (väldigt märkbart på min med 24 kWh). För batteriernas livslängd är väl inte ett väldigt varmt klimat att föredra heller. Så det blir ju en balansgång om man vill se till hur många mil batterierna "håller".

Min har rullat uppåt 10 000 mil nu över snart 5 år, märks inte ett dugg skillnad i kapacitet än så länge och har alla staplar kvar. Har en Nissan Leaf.





Jag tycker bland det roligaste argumentet är när folk direkt hugger på mig att jag kör elbil "Jamen varifrån kommer elen då? Tyska kolkraftverk?? Så ska man vara PK o inte släppa ut något härvara och tycka man är så himla bra!". Tja, jag kan ju ladda min bil på helt ren el och motorn har generellt rätt mycket bättre verkningsgrad än en förbränningsmotor så vad var din fråga egentligen? Jag orkar sällan med att argumentera något.
 
Kanske inte mest trovärdiga källorna, ett intresseforum för redan frälsta bilinnehavare och ett forum för dem "som tror på elbilar".

Jag som VILL tro på ovan källor känner ändå att det är märkligt att det inte finns bättre, och mer vedertagna källor angående så här avgörande frågor?

Teslas VD är väl en ok källa? Dom har ju med kommentarer från honom, som säger att batteriet (På Tesla Model 3) ska hålla 48-80k mil och karossen 160k mil.

Vem ska källorna komma ifrån menar du?

Och det är ju inte bara ett forum utan även nyheter och information om elbilar.
 
Teslas VD är väl en ok källa? Dom har ju med kommentarer från honom, som säger att batteriet (På Tesla Model 3) ska hålla 48-80k mil och karossen 160k mil.

Vem ska källorna komma ifrån menar du?
Alltså, jag vet inte om VD:n för ett bolag är en oberoende och pålitlig källa för funktion, det faller nog under marknadsföringssyfte faktiskt.
Jag skulle gärna se någon form av oberoende vad avser dessa frågor,enligt någon form av vetenskaplighet. Att lita till biltillverkarna själva har vi ju sett hur det går (typ VW, Audi m.fl.) förr liksom.
 
Alltså, jag vet inte om VD:n för ett bolag är en oberoende och pålitlig källa för funktion, det faller nog under marknadsföringssyfte faktiskt.
Jag skulle gärna se någon form av oberoende vad avser dessa frågor,enligt någon form av vetenskaplighet. Att lita till biltillverkarna själva har vi ju sett hur det går (typ VW, Audi m.fl.) förr liksom.

Nej självklart är det även marknadsföring, det är väl egentligen allt dom säger när dom pratar om sitt egna märke och egna bilar. Men dom kan ju inte komma undan garantin dom har, som jag har för mig var 30 000 mil för batteriet.
 
Teslas VD är väl en ok källa? Dom har ju med kommentarer från honom, som säger att batteriet (På Tesla Model 3) ska hålla 48-80k mil och karossen 160k mil.

Fantastisk journalistik!
"Teslas Vd Elon Musk har själv sagt att till exempel att karossen på en Tesla Model 3 ska hålla i 160 000 mil, och bilens batterier ska hållas i 48 000 – 80 000 mil. ska hålla Tesla ska hålla en i Teslas elbilar."
 
Nej självklart är det även marknadsföring, det är väl egentligen allt dom säger när dom pratar om sitt egna märke och egna bilar. Men dom kan ju inte komma undan garantin dom har, som jag har för mig var 30 000 mil för batteriet.
Garantin är 8 år för några modeller, 8 år eller 16 000 mil (det som kommer först) för några övriga eller 8 år och 20 000 mil för ytterligare någon modell. Dessutom anges lite kryptiskt att "Batteriet förlorar, likt andra litiumjonbatterier, gradvis energi och kraft vid användning över tid. Minskad batteristyrka och kapacitet över tid som orsakats av eller på grund av användning täcks INTE av den här begränsade batteri- och drivenhetsgarantin, förutom i den utsträckning som anges häri. Se ägarhandlingarna för viktig information om hur du kan maximera Batteriets livslängd och kapacitet. Underlåtenhet att följa de rekommenderade metoderna för underhåll och laddning upphäver denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti". Att bilgarantier är helt hopplösa att förstå sig på är ju inget nytt, men när det hela tiden ifrågasätts angående batteritid hade det varit trevlig med lite bättre tydlighet från de stora tillverkarnas sida.
 
Fantastisk journalistik!
"Teslas Vd Elon Musk har själv sagt att till exempel att karossen på en Tesla Model 3 ska hålla i 160 000 mil, och bilens batterier ska hållas i 48 000 – 80 000 mil. ska hålla Tesla ska hålla en i Teslas elbilar."

Men alltså varför så otrevlig? Ja en VD marknadsför detta, men det gör det ju inte till ren lögn. Samtidigt går bilarna i både taxi och limousinföretag längre än så, samt körs och laddas hårdare än en vanlig privatperson.

Och privatpersoner kör autopilot mellan länder och laddar runt vart 40:e mil. Men dom ljuger också? För man kan inte åka långt med en elbil?
 
Garantin är 8 år för några modeller, 8 år eller 16 000 mil (det som kommer först) för några övriga eller 8 år och 20 000 mil för ytterligare någon modell. Dessutom anges lite kryptiskt att "Batteriet förlorar, likt andra litiumjonbatterier, gradvis energi och kraft vid användning över tid. Minskad batteristyrka och kapacitet över tid som orsakats av eller på grund av användning täcks INTE av den här begränsade batteri- och drivenhetsgarantin, förutom i den utsträckning som anges häri. Se ägarhandlingarna för viktig information om hur du kan maximera Batteriets livslängd och kapacitet. Underlåtenhet att följa de rekommenderade metoderna för underhåll och laddning upphäver denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti". Att bilgarantier är helt hopplösa att förstå sig på är ju inget nytt, men när det hela tiden ifrågasätts angående batteritid hade det varit trevlig med lite bättre tydlighet från de stora tillverkarnas sida.

Nu är det främst Model X som vi tittat på och funderar på att skaffa, och nybilsgarantin på 8 år eller 16000 mil gäller reparation och utbyte av delar.
Batteriet (som var det jag egentligen syftade på med garantin men jag skrev visst aldrig det) har en garanti på 8 år eller 20 000 mil.

Och ja, när batteriet tappar styrka så blir räckvidden per laddning kortare som jag förstått det, men det tycker jag man läser överallt (?), och man ska försöka vara noga med att inte ladda ur eller ladda över en viss procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.
 
Men alltså varför så otrevlig? Ja en VD marknadsför detta, men det gör det ju inte till ren lögn. Samtidigt går bilarna i både taxi och limousinföretag längre än så, samt körs och laddas hårdare än en vanlig privatperson.

Och privatpersoner kör autopilot mellan länder och laddar runt vart 40:e mil. Men dom ljuger också? För man kan inte åka långt med en elbil?
Jag kommenterade språket i artikeln, inte vad VD:n sagt. Eller kanske mer bristen på språk.
Vet t.ex du vad som menas med mening 2?
"ska hålla Tesla ska hålla en i Teslas elbilar."

Och av vem ska bilens batterier hållas i så långt som upp till 80 000 mil? Och kanske framför allt, varför?
 
Nu är det främst Model X som vi tittat på och funderar på att skaffa, och nybilsgarantin på 8 år eller 16000 mil gäller reparation och utbyte av delar.
Batteriet (som var det jag egentligen syftade på med garantin men jag skrev visst aldrig det) har en garanti på 8 år eller 20 000 mil.

Och ja, när batteriet tappar styrka så blir räckvidden per laddning kortare som jag förstått det, men det tycker jag man läser överallt (?), och man ska försöka vara noga med att inte ladda ur eller ladda över en viss procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.

Kan ha skrivit fel på något, är i en lite stressad situation just nu IRL.. :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp