Bukefalos 25 år!

Om en häst svettas lite

S

__Stilett__

ja man brukar ju höra att en häst svettas en del under ridning, men hur är det om hästen sällan blir svettig eller bara lite svettig trots hårdare arbete, är det ett bra eller dåligt tecken?

S

sante

Om hästen dricker som den ska, så ska det inte vara någon fara med att den svettas lite.
Det kan ju tyda på en bra kondition, bra hull och vädret, som nu börjat bli kallare.

Tror jag...

Jag har hört att i ju bättre kondis man är i ju mer svettas man men det kan väl vara individuellt bara hästen dricker ordetligt så tror jag inte att det är någon fara... Min häst brukar svettas mer under sommaren och något mindre under vintern, men på sommaren så hjälper ju värmen till... :)

Den KAN vara problem! Min häst hade problem med detta, vet forfarande inte vad det berodde på. Han blev hjälpt av lite Aloe Vera i maten. Borra ner näsan i manen, luktar hästen surt/äckligt/inte häst så kan det vara ngt skumt...

bbrukr inte vara någon fara,men när jag tävlade ponny var de en med vars ponny ALDRIG svettades-den hade ju risk för överhettning

Liknande trådar

Foder&Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
877
Foder&Strö Hej! Jag har köpt gård och ska för första gången beställa hösilage. Min leverantör har många olika kvaliteter att erbjuda och ville...
Svar
4
· Visningar
430
Hästvård Nej men hörni, tror jag har löst mitt eviga dilemma. Min islänning blir sjukt svettig efter ridningen. Vill gärna inte raka honom ( Max...
Svar
16
· Visningar
1 148
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Vackra vinterord