om ens häst försökt sparkat dig slår ni den då med långpisken?

skulle min häst sparka mot mej skulle jag förmodligen börja gråta. ehm. haah. nej men jag skulle verkligen bli chockad och ledsen för hästar som mår bra o litar på en ska inte göra så...!
 
Jag skulle genast stanna hästen och ställa mig frågan vad jag gjort för fel. Hästar är samarbetsvilliga av naturen. Om de gör något mot våran vilja så är det inte utan anledning. Det är vårat ansvar att ta reda på varför hästen beter sig som den gör, inte bara anta att den vill vara bångstyrig då detta är så otroligt ovanligt att chansen är minimal.
 
Hmmm, svårigheten är ju att "stanna" en häst när den ger sig på dig :crazy:.de flesta hästar ÄR snälla, men inte alla, det kan bero på många saker, smärta, felhantering, genetiskt mm..utav alla hästar jag har haft kontakt med så är det kanske 0,5 % av dom som varit riktigt "farliga"...och jag lovar att det är inte bara att "stanna" dom............
 
Ja, om jag av någon anledning skulle markera mot min häst genom att börja sparka hejdlöst på den så skulle han få straffa mig hur mycket han vill.
Nu gör jag inte så eftersom jag behandlar mina hästar med respekt.
Därmed skall han även behandla mig med respekt, och det innefattar inte att sparka efter mig när saker och ting inte passar herrn. Det innefattar heller inte att hugga efter mig, springa över mig när vi leder eller resa sig över mig.
Vid en spark som är en markering får han en rejäl verbal tillsägelse, detta räckte med att göras en gång, sedan gjorde han inte om det hela.

För att använda ditt resonemang: du vill inte slå din häst, varför skall då den få slå efter dig?

/
Susanne
 
Jag blir så uppretad av sådana här trådar. Skulle du slå din häst etc. Om min häst skulle slå mot mig med avsikt att träffa skulle han åka på en rejäl omgång.
Tror nu inte att det kommer att hända en gång till...
Skulle han slå mot mig på ett stort avstånd skulle jag inte göra ett skit, han har ju isf ingen ond avsikt eller hur.
Skulle en för mig okänd häst försöka kicka, i boxen tex, får väl mitt handlande avgöras av situationen.
Skulle för det första inte gå in till nån okänd utan att hålla i skallen.
Men i korthet, en häst som med avsikt försöker träffa skulle få en riktig omgång. Gärna med långpisken eller annat långt tillhygge.
Om den sparkande hästen gör det för att den är rädd för mig skulle jag definitivt inte ge mig på den. Om inte situationen var sådan att jag skulle bli skadad själv.
Ni som generaliserande säger att "ni skulle aldrig slå", ni har uppenbarligen aldrig varit i en sådan sits att det behövs.
Tyvärr är det ju sådana som ni som tillverkar de farliga hästarna. Det har ni inte tänkt på va?
Ni mesar och mjäkar så det är rent larvigt.
 
jag menar mer som en princip sak.
saker hon gör fel straffar jag henne inte för
saker jag gör fel straffar hon mej inte för

gör hon något fel säger jag till, petar lite med skänkeln osv beroende på vad d handlar om
gör jag nått fel så säger hon till genom att inte göra d som jag vill att hon ska göra (ex ger jag hjälper för en viss rörelse men gör dom fel gör hon inte den grejen)
 
Du säger att du skulle slå tillbaks om hästen gjorde det för att träffa.¨
Bestraffning skall ju komma omgående, eller hur! Hur skall du på så omgående hinna upfatta om hästen gjorde det av rädsla ?
När du tänkt efter och kommit på svaret är det försent att bestraffa.

Så nej jag tycker inte att hela ditt resonemang håller.

"Ni som generaliserande säger att "ni skulle aldrig slå", ni har uppenbarligen aldrig varit i en sådan sits att det behövs."

Jo då jag har funnit mig i rätt otäcka hästsituationer och måste man försvara sig för sitt liv, ja visst men ofta är det bättre att fly( om man kan )
Hästens styrka är tyvärr vår svaghet

"Tyvärr är det ju sådana som ni som tillverkar de farliga hästarna. Det har ni inte tänkt på va?"

Det är en ganska grov generalisering, jag anser inte att man måste slå i sin häst respekt för att den inte skall bli farlig.

Ni mesar och mjäkar så det är rent larvigt.

Anser inte att det är menat till mig.
Men själv tycker jag att mjäk och mes är lika illa som att slå sin häst!
 
Jag ser det som självklart att om min häst sparkar mig, så sparkar jag tillbaka. Jag har ett welshsto som sparkade mot allt och alla så fort de kom in i hagen, eller boxen och henne fick man ta med sig ett spö in till i början, men man står ju inte och tok-slår utan en gång räcker, då gick hon därifrån och hotade inte ens !

Skulle min stora häst sparka mig skulle jag nog bli mest lessen och inte göra ngn ting, eftersom han inte ska behöva göra det tycker jag. Han har aldrig sparkat någon, förutom min hund en gång...men nu håller sig hunden borta från bakbenen!

Men sparka tillbaka brukar jag göra, är det fel ?
 
Uppfattade nog inte huvudinlägget rätt. Vad jag förstog så sparkade hästen mot mamman då hon longerade. Under rörelse då. Detta har jag varit med om många ggr och det är inga problem att stanna hästen. Men jag kan ha misstolkat hur det gick till. Det framgår ju inte riktigt.
Men vad som än hände anser jag det fel att använda pisken, om det inte var i rent självförsvar då hennes liv hotades. Men det var inte så jag uppfattade det som sagt.
 
Bestraffning skall ju komma omgående, eller hur! Hur skall du på så omgående hinna upfatta om hästen gjorde det av rädsla ?
När du tänkt efter och kommit på svaret är det försent att bestraffa.

ofta träffar man ju inte hästen endast under just den sekund den slår, man kan gott hinna se på en häst att den är rädd och att den sedan känner att den måste försvara sig... Men man kan även se (speciellt om man känner hästen) att den inte är det minsta rädd utan endast vill dig illa...

Är det en häst man känner är det inte alls svårt att se hur den känner... Jag kan genom att bara se min häst i hagen se vilket humör han är på... Nästan lika fort kan jag se hur han kommer vara att rida, genom att titta på ögon, öron, hur han rör sig och hur han beter sig rent allmänt..

detta är ju inget jag behöver tänka efter för att se utan det vet man bara, du skriver att man skulle behöva tänka efter hur det är hästen känner.. men det funkar ju inte alls så, utan det är något som går på en sekund och inte alls något som man behöver tänka igenom :confused:

"Ni som generaliserande säger att "ni skulle aldrig slå", ni har uppenbarligen aldrig varit i en sådan sits att det behövs."

Jo då jag har funnit mig i rätt otäcka hästsituationer och måste man försvara sig för sitt liv, ja visst men ofta är det bättre att fly( om man kan )
Hästens styrka är tyvärr vår svaghet

Den dagen det inte går att fly då? jag tror nog du fattar att man då måste försvara sig, men de som säger att de aldrig skulle slå, skulle de då bara stå och vänta på att bli ihjäl sparkade??
 
När jag inte haft min häst så länge så sparkade han mig och då så slog jag honom hårt, men bara en gång. Sedan dess så har han aldrig försökt sparka honom.
 
självklart är det inte okej! det är en fråga om idioti. oavsätt vad hästen gör så kan man inte straffa hästen! i dom flesta fallen så är det ryttarens/ägarens fel om hästen gör något, men det finns undantag. men att din kompis mamma piskade upp hästen ordentligt för att hästen sparkade mot henne är helt FEL!! Jag tycker det är fel att piska hästen över huvud taget. Själv använder jag inte spöt, även om jag rider med det. Och jag håller med dig, sådana som inte vet hur man skall behandla hästen borde INTE få ha häst, eller över huvudtaget inte ha djur!! ((enligt min åsikt.)) tycker det är synd om hästar som råkar illa ut bara för att ägaren inte klarar av att ha djur. undra vem det är som behöver bli piskad egentligen...? :confused:
 
jag, personligen, tycker att det är fel att sparka på hästen och att straffa den överhuvudtaget. ibland kanske det räcker med att säga ifrån på skarpen. det gör det iaf med min häst! nu vet jag inte hur din häst är, eller hur du är.men en sak vet jag, att man ALDRIG skall straffa hästen, om den inte förtjänar det! och om den har det, så skall man inte överdriva. men du får ha det så bra och lycka till med din häst! :)
 
Nej efter som jag aldrig går med långpisk och skulle jag då slå den med en piska skulle det innebära att jag skulle gå och leta efter den först sen gå och drämma till hästen som då endå har glömt vad den får stryk för sen.

Nej jag skulle sparka tillbaka den med mitt ben så som en annan häst skulle har gjort. Missar jag så gör jag det man får bara en chans FYYYY skulle jag dessutom säga.

Sen beror det ju på vart sparken hamnar på en har man otur dör man eller ligger avsvimmad.
Då kan man ju inte göra så mycket.
Jag blev sparkad en gång och bröt armen hade inte en tanke på att slå tillbaka då gjorde för ont i min egna arm då! :crazy:
 
Är det en häst man känner är det inte alls svårt att se hur den känner... Jag kan genom att bara se min häst i hagen se vilket humör han är på... Nästan lika fort kan jag se hur han kommer vara att rida, genom att titta på ögon, öron, hur han rör sig och hur han beter sig rent allmänt..


Handlar det om ens egen häst så håller jag med dig , men det händer mer ofta att man hamnar i problem med hästar man INTE känner och då är det genast mycket svårare att läsa av .
Och då kan ett slag bli väldigt misslyckat!

"Den dagen det inte går att fly då? jag tror nog du fattar att man då måste försvara sig, men de som säger att de aldrig skulle slå, skulle de då bara stå och vänta på att bli ihjäl sparkade?? "


Om du läser mitt inlägg igen så ser du hur jag skrivit. Att gäller det att försvara sig själv, så självklart !
Men ofta är det smartare att fly, speciellt om det handlar om hästar man inte känner
 
jo men oftast är det sin egen häst man hanterar faktiskt.. och självklart är man försiktigare med vad man än gör med någon annans häst. Ser det inte som min uppgift att uppfostra andra hästar än mina egna! Jag har roligare saker att lägga min tid på! Om det nu är någon annans häst som jag känner att jag måste säga till för att det annars drabbar mig så är det nog en häst jag i så fall tjänner(alltså en häst jag träffar ofta, för varför skulle jag annars bry mig?)

Jo jag läste ditt inlägg också därför jag skrev att du nog fattade! Den delen var mer menad till de som aldrig skulle slå, min mening är att om hästen slår mig för att vara elak slår jag tillbaka. Jag vill inte riskera att det tillslut kommer en dag då hästen inte känner för att bara vara lite elak utan verkligen vill ha ihjäl mig.

Om jag istället säger till ordentligt på en gång så slipper jag det(om hästen inte är knäpp dvs) På mina hästar har det funkat utmärkt, aldrig att de skulle vilja göra mig illa. Heller slå en gång än att behöva vara sura på varandra i flera dagar tills hästen fattar att ja inte tänker acceptera att han bråkar med mig. Herregud, vad gör det om jag om jag blir arg på honom en gång? hästar tar mycket mer skit av sina egna än de någonsin kommer få av oss! De blir inte knäckta av att bli slagna EN gång av oss!

Och nu för att slippa påhopp så inte slår jag min häst när som helst, utan endast när han är elak mot mig och när han får för sig att han bestämmer! Och det är verkligen inte ofta!

Och inte heller handlar det om att banka skiten ur hästen utan ett ganska vänligt men bestämt knä i magen eller dyl, knappt så det påverkar hästen man visst fattar han vad det handlar om!
 
Jo men oftast är det sin egen häst man hanterar faktiskt

Nej, det kan jag inte hålla med om. Många hästmänniskor har sina hästar uppstallde på större stall och iallafall jag hanterade andras hästar dagligen då jag hade min häst .

Om det nu är någon annans häst som jag känner att jag måste säga till för att det annars drabbar mig så är det nog en häst jag i så fall tjänner(alltså en häst jag träffar ofta, för varför skulle jag annars bry mig?)

Jag känner knappast alla hästar väl som jag tar in och ut ifrån hagen ( och jag är väl inte ensam om det arbetet ? )


Resten tänker jag inte kommentera, men du och jag ser helt olika på hästhantering .
 
Om man har häst som yrke lär man väl känna de hästar man hanterar eller? Med litet djuröga tar det inte speciellt lång tid att genomskåda deras personligheter. Därmed vet man oxå hur man ska agera i deras sällskap. Visst?
Om man tar in och ut hästar från hagen lär man känna dem ganska snabbt.
Jag anser att en häst i människans närhet ska vara så fokuserad att den håller sig på sin plats. Gör den inte det måste vi reagera. Oavsett om vi känner hästen eller inte. Och en titt i ett hästöga räcker oftast för att få en hum vad det är för typ av totto. Nej inte alltid. Och inte om du saknar känslan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 679
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp