om ens häst försökt sparkat dig slår ni den då med långpisken?

hmmm ok... så du är en robbot som bara tar in ett gäng 500 kilos klossar, lite energi skulle varje fall jag lägga på att lära känna hästar som jag måste hantera! Jag skulle inte ta onödiga risker!

Resten tänker jag inte kommentera, men du och jag ser helt olika på hästhantering .

Dela med dig hur du skulle handla om din häst ger sig på dig för att vara elak då? så får vi ser hur det skiljer sig!
 
Håller med dig där, inte krävs det några genomgående analyser hemma vid skrivbordet för att lista ut hur en häst känner sig! Tycker man ser det ganska omgående, i de flesta fall...
 
Nu missuppfattade du mitt inlägg rätt rejält.

Nej jag är inte en robbot :smirk: Fast ibland önskar jag nog att jag är en . :)

Så klart jag lägger ner energi, men även om jag lär känna de hästar någorlunda så kan jag aldrig uppfostra andras hästar , då tackar jag hellre NEJ.


Och ang hästhantering, ger sig min häst på mig för att vara elak, ja då har jag misslyckats totalt .
Men händer det så är det självklart att jag försvara mig för stunden. ( kanske var otydlig )

Jag uppfattade ditt inlägg att du hellre slår till din häst i uppfostraingsyfte ( en gång ) och jag jobbat hellre med min häst ( får ta lång tid ) än att ta till våld.

Där skiljer sig du och jag åt, inte sagt att du inte får uppfostra din häst precis som du vill, men vi tycker inte lika.
 
Jag har inte häst som yrke utan detta handlar endast om in och uttag från hagen, fodring m.m.

Visst lär man känna hästarna till en del och man vet oftast vilken häst som är vilken ( till humör ) Men att gå på en annans häst skulle jag endast göra om det verkligen inte fanns någon som helst annan lösning.

Men jag håller med om att man oftast vet hur man skall agera i deras sällskap.

Men att reagera och slå tycker jag är vilt skilda saker, om en häst är otroligt stökig och leda in och ut från hagen är det inte min uppgift att träna den.

Utan jag pratar med ägaren .

Och ja, det brukar räcka med att se i ögonen på en häst vilken typ den är, men jag vidhåller ändå att jag endast skulle slå för att försvara mig om INGEN annan lösning finns.
 
ja men om du nu blir så UPPRETAD av sånna här trådar så har jag ett bra tips,läs dem inte då!!!!! jo du,ja har hållt på med hästar i större delen av mitt liv! men jag undrar bara vad andra hade gjort i den situationen! och hade det varit min häst så hade jag gjort som hästen gjort mot mig,gett en spark tillbacka,men bara en gång och du verkar vara totallt galen om du skulle ge din häst*en ordentlig omgång* det är just sånna som Du som inte borde ha och göra med hästar!och vem har sagt att vi daltar med våra hästar?? ett tips.behandla din häst så som du vill bli behandlad själv,!
 
Du kommer nog att ändra inställning till mycket när du blir äldre och får erfarenhet.
Det är ju faktiskt så att erfarenhet är den bästa läromästaren. Men det är så lätt att dra förhastade slutsatser när man inte är så gammal, fullt naturligt.
 
Skulle aldrig stå och slå den! Tycker att sånt är hemskt, skulle aldrig våga.
Ponnyn jag rider är väldigt tjurig och varnade men sparkade aldrig men det var bara att gå in och säga -" MEN HÖRDDUDU!! Vad är det här för dumheter!?" så vände han sig om och var som vanligt igen, hade han inte brytt sig så hade jag gått in i boxen iallafall och då hade han fått sparkat bäst han ville om det nu var det han ville.
Inte för att jag hade trott att han hade gjort det eftersom att om man inte är rädd för den hästen då gör han ingen utan han testar mest, men går man in och är rädd så då kan man ju få se på annat skulle jag tro... men å andra sidan hade jag aldrig gått in till en häst som jag var rädd för.
 
Ja så är det i för sig! men piska upp en häst med slag efter slag..nä det kommer ja inte och göra. och om den dagen kommer så vore det bästa om jag sluta med hästar,vill man ha :Dnån och slå på så kan man lika gärna börja boxsas!
 
'OM' en av mina hästar skulle sparka för att verkligen 'träffa'.. vilket jag gudskelov ännu inte upplevt, då hoppas jag att pisken finns i näven.. men eftersom jag knappt äger en pisk, så får det bli en 'doja' istället.. och kanske köttfärs av mig, vilket jag nog förtjänade isf :smirk:
 
Tja skulle hästen sikta och försöka få in en rejäl spark och jag råkade ha en långpisk i handen, så skulle jag nog använda den. EN rejäl gång.
Men eftersom jag bara har långpisk när jag longerar, så är ju chansen MINIMAL att jag har en långpisk till hands just när hästen skulle försöka sparka mig.

Fö så anser jag att en häst som avsiktligt sparkar mot en människa SKA tillrättavisas REJÄLT!
För just sparka med flit är en sådan sak som jag anser så farlig att en rejäl smäll på hästen med ett rejält "vrål" är på sin plats.
Men då är ju förutsättningen att man tillrättavisar DIREKT så hästen förstår VAD den tillrättavisas för.
 
Jag skulle heller aldrig slå slag efter slag, det har jag aldrig skrivit. Men du läste så bara för att jag skrev "en rejäl omgång". Men om inte ett slag skulle räcka så skulle jag garanterat utdela ett eller ett par till. Men i lagom mängd. Tycker att det oftast räcker att "vråla" lite lagom, det kan få även den tuffaste att ge sig.
 
Jaha då förstår jag.! Då håller jag med dig..!! Trodde du menade att det var okej att (piskaupp hästen med slag efter slag) :bump:
 
Håller med! Dessutom tror jag att alla normalbegåvade hästar förstår vad det är frågan om - eller så har jag själv en ovanligt intelligent häst! Jag har nämligen varit i den situationen att jag hade en långpisk i handen när unghästen kom emot mig i hagen med öronen bakåt och en allmänt hotfull uppsyn. Vår hyresgäst i stallet hade emellertid berättat attt hästen hade varit stökig när hon skulle hämta in sin häst, och försökt jaga undan både häst och människa. Alltså tog jag med pisken ut när jag skulle fodra hö, och genast kom den lilla skatan emot mig och skulle jaga undan mig från höet så som hon gör med de andra hästarna. Hon blev tämligen förvånade när det bemöttes med ett avgrundsvrål och ett rapp med pisken. Dock är jag helt övertygad om att hon begrep, för därefter har hon alltid kommit fram med spetsade öron på ett snällt sätt. Hon är inte skygg (gick ut och klappade henne i hagen ett par timmar efteråt, och då kom hon fram snällt och ville bli kliad), aldrig svår att fånga, är inte rädd för pisken - och framförallt: hon uppför sig i hagen när man ska ta in någon annan häst.
 
"Men om inte ett slag skulle räcka så skulle jag garanterat utdela ett eller ett par till."

Menar du alltså att du hade slagits med hästen tills du fick "respekt"?? :smirk:
 
Hm...svår fråga.Om situationen var sådan att hästen inte slutade slå mot mig efter att jag vrålat och dragit till den med långpisk ed så skulle jag inte ge mig utan "anfalla" tills hästen ger sig.
Jag kan inte se att det är detsamma som att få respekt, det är nog mer att skrämma det lilla hästmonstret så att det inte vågar ge sig på mig.
Efter anfallet skulle jag jobba på relationen, något är fel om en sådan situation uppstår. Det behöver inte vara något stort problem, det kan säkert lösas på någon minut.
Respekt är inget man får, det är något man gör sig förtjänt av. Ge och få typ.
Om jag longerar och hästen kickar, brallar och håller på, så bryr jag mig inte ett dugg så länge den håller sig på spåret. Inte ens om den kickar mot mig skulle jag slå den.
Men om den skulle stanna och gå mot mig, eller backa, med öronen bakåt, hotfullt, skulle jag anfalla med full styrka.
"Skrämma skiten ur den" alltså och därefter se till att hästen vill vara rar.
 
Jag hade gjort likadant som dig.
Min häst ska INTE vara en fara för ngn annan! Och har hästen lagt sig till med SÅ stora olater som din, så MÅSTE man ju göra ngt åt det INNAN en olycka händer!

Och jag har samma erfarenhet som dig när man gett en sådan bestraffning också. Hästen FÖRSTÅR, blir inte rädd, men slutar med dumheterna.
Bättre att säga till rejält EN gång, än att hålla på och "småhacka" på hästarna anser jag.
 
Om min häst avsiktligt försöker skada mig utan att det sker i självförsvar och om hästen inte lyssnar på annan tillsägelse OCH om jag just vid tillfället har en piska i handen så skulle jag smälla till henne.
Men att den här kombinationen skulle inträffa är ytterst osannolikt
 
Man ser slag som ett naturligt bemötande eftersom hästen själv ser det som ett naturligt bemötande, det är exakt vad som skulle hända om hästen vände upp och försökte sparka en ranghögre häst i hagen. Kroppsspråk är det språk hästen förstår bäst.

/Gumpan
 
Jag kanske ska tillägga att jag hade haft henne ungefär en vecka eller två och hon hade mycket framgångsrikt klättrat högst upp på rangordningen i hagen. I mina ögon var det ett sätt för henne att testa om man kunde bete sig på samma sätt med människor. Det var alltså inte så att jag i flera månader hade låtit henne bli besvärligare och besvärligare för att sedan plötsligt ta till pisken...
 
Hade jag haft pisken där och den hade slagit mot mej så hade den fått ett riktigt rapp men sen räcker det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 672
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp