Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag utgår alltid ifrån att den här typ av omröstning eller fråga alltid kommer få svarat ändra ingenting allting är bra. De allra flesta är oftast emot förändringar.

Jag trodde att jag uttryckligen skrivit att jag kan ta andra beslut än det vinnande i omröstningen, jag funderade på det, men beslöt väl att det kändes lite onödigt och skrev att jag skulle lyssna på alla synpunkter.

Längre tillbaka fanns inte ens möjligheten att gilla inlägg. Hade jag frågat då hade nog majoriteten tyckte att det var onödigt.
Jag införde det ändå och senare kom möjligheten att reagera med mer än bara gilla.

Jag provar nu att backa lite och ta bort ett par reaktioner. Jag är väl medveten om att även om de flesta förändringar ogillas så ogillas sådana där man tar bort något mer. Jag tror dock att det är till fördel för de flesta i det långa loppet, annars hade jag inte gjort ändringen.
Jag tycker att det är en grej att ta bort och en grej att lägga till. När du la till möjligheten att gilla ett inlägg, kunde de som avskydde det helt enkelt låta bli att använda funktionen och bara scrolla vidare. Samma sak när du la till möjligheten att reagera på inlägg, vill du inte så låt bli. Jag har sett ett antal användare som endast använder "like" och det är inget fel med det, det är ett aktivt val.

Men när du tar bort något, så är det inte längre ett aktivt val. Vi kan inte längre välja att reagera med "haha" om vi vill. Funktionen finns inte. Jag minns ett inlägg där en användare skrev om en smink-incident där det var skrivet för att bjuda på sig själv och ett gott skratt. Många reagerade med just "haha" medans andra reagerade med "like". Det var ett aktivt val, ville en inte så kunde en givetvis låta bli att reagera helt och håller. För inte sjutton reagerade alla på hela forumet på inlägget. Skulle ett liknande inlägg komma nu, skulle valet inte finnas.

Jag tycker att det är en stor skillnad på att ta bort och lägga till saker, därav tycker jag inte heller att det går att jämföra dem som du gjort ovan. Visst är båda förändringar, men som sagt, ta bort saker innebär att alternativet inte längre finns medans lägga till saker innebär att alternativet finns och är ett aktivt val.
 
Jag utgår alltid ifrån att den här typ av omröstning eller fråga alltid kommer få svarat ändra ingenting allting är bra. De allra flesta är oftast emot förändringar.

Jag trodde att jag uttryckligen skrivit att jag kan ta andra beslut än det vinnande i omröstningen, jag funderade på det, men beslöt väl att det kändes lite onödigt och skrev att jag skulle lyssna på alla synpunkter.

Längre tillbaka fanns inte ens möjligheten att gilla inlägg. Hade jag frågat då hade nog majoriteten tyckt att det var onödigt.
Jag införde det ändå och senare kom möjligheten att reagera med mer än bara gilla.

Jag provar nu att backa lite och ta bort ett par reaktioner. Jag är väl medveten om att även om de flesta förändringar ogillas så ogillas sådana där man tar bort något mer. Jag tror dock att det är till fördel för de flesta i det långa loppet, annars hade jag inte gjort ändringen.

Det där är att idiotförklara rätt många användare och dra alla över en kam. Inte så snyggt om man vill ha kvar folk.

Jag tyckte det var jättebra när det kom olika reaktionsikoner för inläggen.

Edit: Dessutom, varför slösa vår tid på en enkät om du skiter i den?
 
Och nu är 😍 borta. Jag hade gärna sett att både 😍 och ❤ fanns, då de för mig betyder två helt olika saker.

😍 för mig är om någon tex skriver att deras farmor bakade deras favoritkakor trots att hon numera är trött och inte orkar så mycket. Men ändå ansträngt sig för att göra någon annan glad. Alltså typ för när något är gulligt/omtänksamt.
❤ för mig är mer om någon tex skriver att deras älskade katt de haft i 15 år dött. Alltså mer för att helt enkelt skicka kärlek till någon som har det tufft/jobbigt.

Jag tycker att de symboliserar två helt olika saker. Tex skulle jag inte skriva "åh, vad gulligt att din katt gick bort" men "skickar en kärleksbomb i form av hjärtan" skulle kännas mer rimligt. Att alla 😍-reaktioner helt plötsligt blivit ❤-reaktioner känns därmed lite fel och reaktioner vi gjort på inlägg kan nu tolkas fel. Jag tror att vi är rätt många som tycker att 😍 och ❤ är två olika saker.
 
Och nu är 😍 borta. Jag hade gärna sett att både 😍 och ❤ fanns, då de för mig betyder två helt olika saker.

😍 för mig är om någon tex skriver att deras farmor bakade deras favoritkakor trots att hon numera är trött och inte orkar så mycket. Men ändå ansträngt sig för att göra någon annan glad. Alltså typ för när något är gulligt/omtänksamt.
❤ för mig är mer om någon skriver att deras älskade katt de haft i 15 år dött. Alltså mer för att helt enkelt skicka kärlek till någon som har det tufft/jobbigt.

Jag tycker att de symboliserar två helt olika saker. Tex skulle jag inte skriva "åh, vad gulligt att din katt gick bort" men "skickar en kärleksbomb i form av hjärtan" skulle kännas mer rimligt. Att alla 😍-reaktioner helt plötsligt blivit ❤-reaktioner känns därmed lite fel och reaktioner vi gjort på inlägg kan nu tolkas fel. Jag tror att vi är rätt många som tycker att 😍 och ❤ är två olika saker.

Precis samma åsikt här. Jag ville aldrig att den ena skulle ersätta den andra, utan att hjärtat skulle läggas till.
 
Jag fattar verkligen inte,varför ta bort en positiv gubbe men lämna kvar arg gubben som troligen kan kränka ännu fler petimeter människor, för vem fan sitter o kollar vem som skrattat åt ett inlägg???
Och många gånger när något är kul så kommer inläggen efter bestå av :rofl: :rofl: :rofl: i en evighet.
Bra jobbat gubben!
 
Skrattgubben är väl egentligen den som 'lättast' att missbruka så att säga.

Men om folk uppmärksammar och rapporterar borde det gå att komma åt det problemet? Och de som använder den för att trycka till och håna eller på annat sätt använda fel, borde inte vara jättemånga och kanske behöver de den där rapporteringen ändå...

För det är ju också just den knappen man använder på roliga inlägg.

Det är lite trist att bara trycka gilla på ett inlägg man egentligen skrattar åt så tårarna sprutar 😁

Den arga gubben däremot, känns nog mest onödig av alla.
 
Jag fattar verkligen inte,varför ta bort en positiv gubbe men lämna kvar arg gubben som troligen kan kränka ännu fler petimeter människor, för vem fan sitter o kollar vem som skrattat åt ett inlägg???
Och många gånger när något är kul så kommer inläggen efter bestå av :rofl: :rofl: :rofl: i en evighet.
Bra jobbat gubben!
Att vara arg å något är naturligt och oftast inget problem att uttrycka om man inte håller med (eller håller med om någons ilska), problemet kommer i mina ögon när någon när någon hånar/(hån)skrattar åt meningsmotståndare - det är inget vidare snällt.
 
Jag anser det helt klart bättre med en arg gubbe när man är arg på något än att man använder haha eller wow när man är arg på något inlägg.
Mer rakryggat.

Jag ville också minska antalet reaktioner något.
Den gamla Love fungerade inte bra som stöttande, men jag anser att den nya Heart fungerar bra som stöttande och för att visa kärlek eller starkt positiva känslor för ett inlägg.
 
Vart tog min "wow"-reaktion vägen?

Nej @Gunnar gör om - gör rätt!
Ta tillbaka de reaktioner vi hade att välja på tidigare.
Som någon sa: Varför göra en enkät för att sen inte lyssna på utfallet av den?

Edit; såg ditt svar du lade in precis innan mig.
Men inte använder man väl wow för att uttrycka arg??
 
Jag anser det helt klart bättre med en arg gubbe när man är arg på något än att man använder haha eller wow när man är arg på något inlägg.
Mer rakryggat.

Jag ville också minska antalet reaktioner något.
Den gamla Love fungerade inte bra som stöttande, men jag anser att den nya Heart fungerar bra som stöttande och för att visa kärlek eller starkt positiva känslor för ett inlägg.

Du kanske anser det men de som är vana vid att kommunicera på Messenger etc håller inte med... det är verkligen inte samma värdering i dem.
 
Jag anser det helt klart bättre med en arg gubbe när man är arg på något än att man använder haha eller wow när man är arg på något inlägg.
Mer rakryggat.
Jag ville också minska antalet reaktioner något.
Den gamla Love fungerade inte bra som stöttande, men jag anser att den nya Heart fungerar bra som stöttande och för att visa kärlek eller starkt positiva känslor för ett inlägg.
Fast många har ju uttryckt att de tyckte om "love" (😍) just för att den är vad den är. Men att de önskade ett hjärta som komplement, alltså att de vill ha både love och heart. Inte antingen eller. De båda är betydelsefulla. På olika sätt.

Det blir samma som med haha nu. Vi kan sitta i evigheter och posta inlägg med "😍😍" och " :rofl: :rofl:". Som någon sa lär det i alla fall öka antalet inlägg...

Edit: Dessutom, den nya heart reaktionen fungerar inte bra när man vill säga att något är omtänksamt, fint eller bara gulligt. Det gjorde love reaktionen. Heart fungerar inte både som heart och love.
 
Vart tog min "wow"-reaktion vägen?

Nej @Gunnar gör om - gör rätt!
Ta tillbaka de reaktioner vi hade att välja på tidigare.
Som någon sa: Varför göra en enkät för att sen inte lyssna på utfallet av den?

Edit; såg ditt svar du lade in precis innan mig.
Men inte använder man väl wow för att uttrycka arg??
Det finns användare som använder wow på ett väldigt märkligt och lite nedvärderande sätt. Själv tycker jag mest det är lite irriterande, men kan tänka mig att man kan ta illa upp.
 
Det finns användare som använder wow på ett väldigt märkligt och lite nedvärderande sätt. Själv tycker jag mest det är lite irriterande, men kan tänka mig att man kan ta illa upp.

Wow och den arga tycker jag varit mest onödiga/negativa.

Jag gillar bäst det nya hjärtat, tycker de täcker mer än 😍, skrattisen och en enkel gilla. Det hade varit de tre perfekta om man vill snåla med reaktioner.

Jag använder den arga främst till idiotiska saker folk gjort och tycker väl egentligen det varit rakare och mer utvecklande om jag istället skrev ett vettigt svar. Alltså inte idiotiska saker folk på forumet gör såklart utan när det tex berättas om dåliga upplevelser folk här haft.

Edit. Lite samma med den ledsna som den arga men jag tycker ändå den fyller en mer positiv funktion som stöttande.
 
Wow och den arga tycker jag varit mest onödiga/negativa.

Jag gillar bäst det nya hjärtat, tycker de täcker mer än 😍, skrattisen och en enkel gilla. Det hade varit de tre perfekta om man vill snåla med reaktioner.

Jag använder den arga främst till idiotiska saker folk gjort och tycker väl egentligen det varit rakare och mer utvecklande om jag istället skrev ett vettigt svar. Alltså inte idiotiska saker folk på forumet gör såklart utan när det tex berättas om dåliga upplevelser folk här haft.
Exakt! Typ "någon körde på min bil på Parkeringen"
Hjärtat tycker jag betyder "kärlek". Om någon har förlorat sin häst till exempel. Om någon har köpt en skitsnygg tröja så tycker jag inte att den passar. Då vill jag ha 😍
 
Exakt! Typ "någon körde på min bil på Parkeringen"
Hjärtat tycker jag betyder "kärlek". Om någon har förlorat sin häst till exempel. Om någon har köpt en skitsnygg tröja så tycker jag inte att den passar. Då vill jag ha 😍

Precis så! Hjärtat och love säger två helt olika saker!

Och knapplån!
Jag har använt wow lite som den arga också... när någon beskriver något man inte direkt blir arg på men "WOW - händer det verkligen i verkligheten?!" ungefär. Eller "Oj jävlar, det var mycket snö!"
Det är dock den enda emojin jag sett användas lite nesligt ibland, när den inte är en reaktion på en händelse eller beskrivning utan används som en reaktion på någons åsikter till exempel. Det är lite fräckt tycker jag.
"Skratta" har jag aldrig sett användas på det viset.
 
Precis så! Hjärtat och love säger två helt olika saker!

Och knapplån!
Jag har använt wow lite som den arga också... när någon beskriver något man inte direkt blir arg på men "WOW - händer det verkligen i verkligheten?!" ungefär. Eller "Oj jävlar, det var mycket snö!"
Det är dock den enda emojin jag sett användas lite nesligt ibland, när den inte är en reaktion på en händelse eller beskrivning utan används som en reaktion på någons åsikter till exempel. Det är lite fräckt tycker jag.
"Skratta" har jag aldrig sett användas på det viset.
Jag vet att jag har fått en "märklig" skratta. Men det var i en diskussion då vi ändå hade helt olika åsikter. Och jag har fått hundratals positiva skratta. Jag tycker att det är löjligt att den lilla procenten negativa ska ta bort så mycket positivt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 392
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 192
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp