”Om jag inte bodde i Sverige skulle jag bo i...”

Av den här tråden verkar man kunna dra slutsatsen att Skåne inte tillhör Sverige :p

Japan har jag drömt om att bo i sedan tonåren, tror dock att jag skulle vara nöjd efter 2-3 år och inget land jag vill bo i permanent.
Annars är jag väldigt fäst vid Europa och har svårt att tänka mig att bo på annan kontinent. När jag var yngre planerade jag flytt till Ryssland, främst för återuppliva mina domnande språkkunskaper, men det blev aldrig av och nu vet jag inte om jag skulle våga... Annars är väl ett engelsk- tysk- fransk- eller spansktslande land närmast då jag har språkkunskaper nog att hanka mig fram på, om väldigt knackiga sådana i vissa fall (brukar dock lära mig snabbt vid frekvent övande, så det skulle nog lösa sig väl på plats).
Min kropp trivs och mår dock bäst i tropiskt klimat (den har aldrig varit så nöjd som när jag bodde i regnskogen), men även om jag älskar djungel så är jag i grunden en urban människa och behöver bo i stadsmiljö, dessutom är det väldigt ont om regnskog i Europa...
 
Jag har ju redan bott på Irland, men jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta dit igen, alternativt till UK. Brorsan bor ju i Windsor, så det hade inte varit konstigt. Dessutom kan jag hästvärlden där och det känns alltid tryggt.

Hade jag inte velat ha djur, vilket jag oftast vill, hade jag kunnat tänka mig att flytta till Jerusalem. Jag känner mig verkligen hemma i den staden.

Annars är nog USA eller Kanada bra alternativ. Vill inte bo där det är för varmt och torrt, men ej heller för varmt och fuktigt. Vill ha 4 stycken riktiga årstider med skidor på vintern och badväder på sommaren.
 
Ja, vart skulle ni bosätta er för bästa förutsättningar att överleva? Jobb, bostad, socialt etcetera. Varför just på den platsen?

Frankrike eller Skottland. I det första finns språk, jobb och vin och i andra finns språk o whisky. Jobb finns säkert också. Bra människor, rätt ”mood of life” på en del sätt.

USA skulle funka som överlevnad (finns bra jobb och jag kan ”passa” in om jag betalar med mentalt välmående) men går bort eftersom det havererat på sistone. Med Obama fanns det visst hopp.
 
Island. Annars skulle Norge, Skottland, Kanada eller Nya Zeeland kunna vara aktuellt.

Som ni kanske förstår är jag inte ute efter ett varmare klimat
 
I min stad har man nu enats om att tillåta hela FYRA söndagar när affärerna i innerstan får ha öppet. Bilhandlare och stormarknaden får inte ha öppet. Dessa 4 söndagar tillåts eftersom det sammanfaller med evenemang i innerstaden.
 
Sagolikt är ordet! Dom spelade in Narnia i Slovenien, vid Soca-floden. Områdena uppe vid alperna är helt magiska. Min sambos familj är från Bled och var man än vänder sig är det så man knappt tror sina ögon. Klimatet som i södra Sverige men pga alperna får dom mycket mer regn vilket gör att det bli så lummigt.

Maten är en blandning av Balkan och Tyskland. Dessutom så har dom väldigt lite import då de kan odla de mesta inom landet, vilket gör att ”närproducerat” betyder att det kommer från grannbyn typ. Eller från den egna trädgården.

Är man resesugen så tipsar jag alltid om Slovenien! Det är som Sverige, fast bättre.

Ja Slovenien är verkligen en dold pärla! När jag påstår att Europas vackraste plats ligger i Slovenien brukar folk se ut som frågetecken :D

Jag hade en lärare på universitetet som var från Piran (också fantastiskt för övrigt) och som talade sig varm om Slovenien. Så vi styrde dit på en tågluff och sen var vi fast :D Men nu var det länge sen sist, borde verkligen åka dit igen!
 
Norge pga språk, kultur, jobbmöjligheter osv. Har faktiskt funderat på det tidvis.
Om jag kunde språket hade Finland varit ett alternativ oxå.

Nån här som flyttat varaktigt till Norge för jobb? :angel:
 
Norge pga språk, kultur, jobbmöjligheter osv. Har faktiskt funderat på det tidvis.
Om jag kunde språket hade Finland varit ett alternativ oxå.

Nån här som flyttat varaktigt till Norge för jobb? :angel:

Jag bodde i Oslo ca 1,5 år och flyttade endast hem för att jag träffade sambon, men flera av de jag jobbade och umgicks med då skaffade sig varsin norrman och barn. :D
 
När mina svärföräldrar bosatte sig i Provence, stod det klart för mig att om det är något jag ska undvika i livet, så är det att som pensionär bosätta mig på en till synes underbar plats. Den livsstilen som det innebär i deras fall och för många av de nordeuropeiska pensionärer som bor vid rivieran, är rena mardrömmen för mig!

Jag har aldrig drömt om att bo på ett "underbart" ställe, och deras flytt har snarast gjort att jag fasar för just det.

Men det var nog ett misstag att jag inte flyttade till Köpenhamn när jag flyttade hemifrån. Det var det ena av två alternativ då. Dock känns det rätt jobbigt att flytta nu och lösa det med nya vettiga jobb åt både mig och partner etc. Plus att det tar ett tag att få igång ett nytt socialt liv med vänner osv som känns bra.
 
Jaa.. en del av mig drar mig till Danmark av sociala skäl samt att jag länge velat lära mig språket ordentligt. Samtidigt har maken ett jobb som skulle göra sig bra i USA, LA närmare bestämt, och det vore ju spännande att prova på när de ordnar en ledning som inte är helt knäpp.
 
I min stad har man nu enats om att tillåta hela FYRA söndagar när affärerna i innerstan får ha öppet. Bilhandlare och stormarknaden får inte ha öppet. Dessa 4 söndagar tillåts eftersom det sammanfaller med evenemang i innerstaden.

Det later som vissa platser i bibelbaltet i sydostra USA. Nar jag bodde i South Carolina rostade "city counsel" under stort motstand att lata mat butiker vara oppna Sondag mornar. De var dock tvugna att sparra av allt, vin och sprit forstass, men klader och allt annat som inte var mat ocksa. Ville man ha en pensel pa Sondag fick man kopa en brod pensel. :cautious:

Hawaii, på Oahu. Det är civiliserat, perfekt väder och billigt att tanka. :)

Oahu ar en o och en ganska liten o. Om inte de enda naturupplevelser man vill ha ar att surfa, fiska, ligga pa stranden lessnar man mycket fort. :angel:

När mina svärföräldrar bosatte sig i Provence, stod det klart för mig att om det är något jag ska undvika i livet, så är det att som pensionär bosätta mig på en till synes underbar plats. Den livsstilen som det innebär i deras fall och för många av de nordeuropeiska pensionärer som bor vid rivieran, är rena mardrömmen för mig!

Jag har aldrig drömt om att bo på ett "underbart" ställe, och deras flytt har snarast gjort att jag fasar för just det.

Men det var nog ett misstag att jag inte flyttade till Köpenhamn när jag flyttade hemifrån. Det var det ena av två alternativ då. Dock känns det rätt jobbigt att flytta nu och lösa det med nya vettiga jobb åt både mig och partner etc. Plus att det tar ett tag att få igång ett nytt socialt liv med vänner osv som känns bra.

Nar jag bodde i Florida sag jag mycket av naktdelarna for "snow birds" och de som flyttat ner permanent for pensionen. Det var definitivt inte sa kul som de hade forestallt sig och jag har aldrig lockats att bo i nagon form av "retirement" omrade efter det.
Jag har kompisar med lagenheter i Spanien ... de verkar bara umgas med varandra och andra Svenskar och de visar garna upp (pa fb tillexempel) den Svenska tidningen for omradet.😳
 
När mina svärföräldrar bosatte sig i Provence, stod det klart för mig att om det är något jag ska undvika i livet, så är det att som pensionär bosätta mig på en till synes underbar plats. Den livsstilen som det innebär i deras fall och för många av de nordeuropeiska pensionärer som bor vid rivieran, är rena mardrömmen för mig!

Jag har aldrig drömt om att bo på ett "underbart" ställe, och deras flytt har snarast gjort att jag fasar för just det.

Men det var nog ett misstag att jag inte flyttade till Köpenhamn när jag flyttade hemifrån. Det var det ena av två alternativ då. Dock känns det rätt jobbigt att flytta nu och lösa det med nya vettiga jobb åt både mig och partner etc. Plus att det tar ett tag att få igång ett nytt socialt liv med vänner osv som känns bra.
Kan du utveckla det där? Alltså varför du inte skulle vilja bo på en varm plats som pensio?
 
Jag är inte särskilt berest men rent spontant utan att egentligen veta så mycket om själva levendet i länderna skulle jag välja USA (Colorado eller Louisiana kanske) eller Norge.
 
Bayern, Tyskland.
Har mycket släkt där nere, kan språket (så gott som) flytande, jobbmöjligheterna är bra, det är fantastiskt vackra miljöer att bo i, och det finns goda möjligheter att ha häst där nere.
 
Jag är inte särskilt berest men rent spontant utan att egentligen veta så mycket om själva levendet i länderna skulle jag välja USA (Colorado eller Louisiana kanske) eller Norge.

Colorado! Louisiana har en valdigt olik kultur mot den Svenska, medan Colorado har allt, berg, storstad, oken och prairie. Colorado's kultur ar ocksa mer i overensstammande med den Svenska och det ar mycket latt att komma in i samhallet dar. Och man kan aka skidor! :p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 194
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 764
Senast: lundsbo
·
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Tajger
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 226
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp