Om ni fick lära er ett nytt språk

Spanska då jag varit i Spanien flera gånger de sista åren.
Skulle vara bra att fräscha upp finskan också, tror dock att jag skulle få i gång den hyfsat om jag fick vara i Finland en vecka eller två. Eller vi pratade nog mest meänkieli hemma. Skulle nog göra mig förstådd i nödfall och förstår typ det mesta.
 
Persiska. Världens vackraste språk och alfabet :heart. Har pluggat det tidigare men kunde inte fortsätta eftersom jag inte hade tillräckligt med tid. Hoppas kunna börja igen i höst :).
 
Min ryska, tyska och franska som jag jobbade stenhårt med är försvunna. Knappt så att "God dag" finns kvar :arghh: Min engelska är knackig (bott i Nordamerika, jobbat i England...pluggat på universitetet):( Jag skulle vilja ha tillbaka ryskan och engelskan.

Jag skulle vilja kunna spanska, kinesiska, romani, teckenspråk, arabiska... Eller på gamla dagar sadla om och bli geolog och kunna ryska och kinesiska :d eller historiker och kunna swahili, arabiska och kinesiska

Ibland när jag drar runt på "byn" (mitt förortscentrum) önskar jag att jag bara kunde nudda folk och lära mig deras språk - bara i mitt hus talas persiska, arabiska, flera indiska språk, thai, ryska, engelska, kinesiska och tidigare också japanska
 
Det vore också coolt att lära sig jiddisch - nästan överallt skulle man hitta någon att prata med - eller meänkieli eller något av de samiska språken. Skulle man sadla om och bli en svensk historiker skulle de språken tillföra massor
 
Portugisiska vill jag lära mig ordentligt! Har använt Duolingo och poddar i ca ett år och nu är läsförståelsen ganska bra, men jag har medvetet avstått ifrån att lära mig uttal från appen. Min sambo har lärt sig en del svenska på samma sätt och jag hör ju hur datorrösten uttalar vissa ord där (t ex svart med lång vokal). Hoppas kunna finna lämplig språkkurs. :)
 
Ryska. Kunde en hel del som yngre men nu bara väldigt lite så det skulle jag vilja fräscha upp. Annars spanska. Känns som ett språk man har mycket användning för i världen.
 
Min Engelska är inte så bra men den klassas nog som godkänd ändå så därför säger jag Spanska som nytt språk.
 
Förutom att slipa till de språk jag redan kan (tyska, norska, engelska) så hade jag haft en massa nytta av arabiska på jobbet. Även bosniska då jag reser mycket i regionen och språken där liknar varandra till hög grad. Franskan hade varit kul att läsa upp bara för att - fullkomligt avskydde språket när jag läste det i skolan. Isländska är fantastiskt vackert och hade varit kul att kunna av bara den anledningen.
 
Förutom att slipa till de språk jag redan kan (tyska, norska, engelska) så hade jag haft en massa nytta av arabiska på jobbet. Även bosniska då jag reser mycket i regionen och språken där liknar varandra till hög grad. Franskan hade varit kul att läsa upp bara för att - fullkomligt avskydde språket när jag läste det i skolan. Isländska är fantastiskt vackert och hade varit kul att kunna av bara den anledningen.

Just det, isländska vore roligt. Det är verkligen vackert.
 
Jag har kunnat finska en gång i tiden och lär nog få fräscha upp kunskaperna för jobbets räkning så småningom.

Annars vore det trevligt att kunna spanska då vi åker till Spanien med jobbet en gång om året. Förvisso tar man sig fram med engelska men vore trevligt att kunna kommunicera lite på spanska. En gång åkte jag med en taxichaufför som inte kunde engelska. (Han fick sina köranvisningar av bolaget vi anlitade så vi var inte tvungna att kommunicera, men hade varit trevligt att kunna göra det.)

I jobbet kommunicerar jag en del på norska i mejlkonverationer (självlärt) och gör det enligt uppgift bra, men det känns ändå knackigt. Vore fint att kunna det flytande.
 
Vad roligt att så många vill lära sig spanska :). Det är ett himla kul språk att kunna faktiskt!
 
Isländska - för att det är vackert, en del av det nordiska kultur- och språkarvet och för att det vore grymt praktiskt att kunna förstå vad de isländska tränarna EGENTLIGEN pratar om när de pratar med varandra (håller alltså på med islandshästar)! :D

Italienska - för att det nog är det vackraste språk jag vet!
 
Italienska, spanska eller franska, för att de i sin tur öppnar upp för en annan förståelse för hela den "språkgruppen".

Jag hade en ganska knepig period i högstadiet när jag absolut ville lära mig walesiska, vad nu det skulle vara bra för (utöver att förstå BBC Cymru då).
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
460
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 234
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp