Om ni fick lära er ett nytt språk

Vilket skulle det vara?
Varför just det?
Är det ett språk ni skulle få användning för i vardagen eller vore det bara för nöjes skull sas?


För jobbet: arabiska, persiska eller somaliska. Vore så underbart praktiskt att ha iaf något av de språken någorlunda flytande...

För mig själv: latin eller antik grekiska vore skoj, för att kunna läsa Catullus, Seneca, eller Pytagoras på ursprungsspråket! :love: Hieroglyfer vore också coolt att kunna dechiffrera.

För resor och sånt: kinesiska vore spännande, särskilt pga det annorlunda alfabetet, en mental utmaning! Spanska - för att det är vackert och öppnar upp en stor del av världen.
 
För jobbet: arabiska, persiska eller somaliska. Vore så underbart praktiskt att ha iaf något av de språken någorlunda flytande...

För mig själv: latin eller antik grekiska vore skoj, för att kunna läsa Catullus, Seneca, eller Pytagoras på ursprungsspråket! :love: Hieroglyfer vore också coolt att kunna dechiffrera.

För resor och sånt: kinesiska vore spännande, särskilt pga det annorlunda alfabetet, en mental utmaning! Spanska - för att det är vackert och öppnar upp en stor del av världen.

Ja, antika språk är så spännande! Jag dricker ofta mitt lunchkaffe till en jättespännande Youtubekanal om språk, NativLang. Ytligt men SÅ intressant!
 
@Aviello Hur länge har du bott där nu? Du ska se att du kan mer än du tror :).

Sen början på september, tiden flyger. Fast jag har varit hem ett par kortare svängar och hälsat på också, maken har lite svårt att avsluta jobben där hemma, så det har blivit lite avbrott i lektionerna.
Det är en klar fördel att ha en spansk lärare i liten grupp (vi brukar vara 2-4 personer) för man hinner med att fråga och få träna på att prata mycket då. Känns lite lyxigt!
Jag satt och tragglade med appar innan jag for ner, det här är så mycket bättre.
 
@Aviello Vad roligt! Du kommer lära dig snabbt ska du se, du har ju språket omkring dig :).

Haha, man ska bara våga prata också! Men det kommer mer och mer, jag börjar inse att de faktiskt för det mesta förstår vad jag försöker säga, även om det nog låter lite tokigt. :D Men det bjuder jag på, bästa sättet att lära sig som sagt.
 
Italienska! Började en kvällskurs för några år sedan men läraren blev tvungen att hastigt flytta från stan och ersättningstiden som erbjöds funkade inte för mig. Tyvärr, för det var trevligt.

Jag var flytande i franska en gång i världen (gick gymnasium med fransk inriktning) men det ramlade ju bort under alla år i England där jag bara använde franskan kanske tio gånger på lika många år. Började fräscha upp den medelst Duolingo för ett par år sedan och kom en bra bit, tappade lite igen men körde sedan hundra dagar förra våren när jag hade bokat min resa till Normandie och rackarns vad härligt det är när det lossnar! Nu borde jag börja igen.

Anledningen till denna utläggning var att franskan hjälper med italienskan, men jag får inte vara för svag i franskan för då blandar jag ihop det :)
 
Nytt och nytt men franska. Har pluggat i massa år och pratar och förstår så pass att jag tar mig fram på franska som turist typ. Men skulle aldrig kunna ha en mer avancerad diskussion på franska. Känns så trist att mycket av kunskapen man haft gått förlorat.

Skulle iofs vilja kunna prata något väldigt otippat språk också!
 
Absolut först och främst spanskan. Min mamma är uppväxt i Madrid men vi pratade inte spanska som barn då min mamma fick förmaningar av dagis när min storebror var 2 att han blandade svenska och spanska och att det inte var bra (idiotiskt!). Som nybliven mor lyssnade min mamma på detta tyvärr. Pluggat spanska i grundskolan samt därefter i Sevilla men det var 12 år sedan så har glömt oerhört mkt. Är så svårt att upprätthålla språket. Ibland fantiserar jag om att åka ner till Spanien och bo där 4-5 månader men det känns inte realistiskt idag tyvärr (vet inte hur jag skulle få ihop det med karriären). Men kanske skulle 2-3 månader vara möjligt någon gång.

Generellt skulle jag älska att vara bra på språk, lite av en dröm som dock inte går jättebra ihop med min dyslexi. Engelskan använder jag dagligen i jobbet, även om man alltid kan bli bättre. Skulle ju såklart gärna vara lika bra på engelska (och såklart spanska) som på svenska.
 
Många! (tyvärr har jag ingen fallenhet för att lära nya språk:meh:)

Tyska - praktiskt, både för jobb och semestrar
Franska - vackert och krångligt, hade varit kul att behärska det.
Danska - någon slags hatkärlek. Kan det verkligen bli begripligt att strunta i alla konsonanter:cautious:.
Isländska - vackert!

Men allra helst skulle jag nog vilja bli riktigt bra på engelska. Vilken lyx det hade varit att växa upp med engelska som förstaspråk!
 
Mitt nyårslöfte i år är att jobba mer med franskan. Jag är typ den enda i familjen som inte pratar helt flytande franska (och nej, ingen i familjen har rötter i något fransktalande land. Vi är bara frankofiler hela högen...) och jag blir så avundsjuk när jag hör dem smattra iväg :angel: Jag klarar mig absolut på franska när jag åker utomlands, men jag vill bli så bra det bara går!

Italienska skulle jag vilja kunna, inte minst för att det skulle vara användbart i jobbet jag utbildar mig till. Vackert språk som ändå ligger nära franskan, så det känns ändå behändigt att lära sig så småningom :)

Sydsamiska skulle jag hemskt gärna lära mig. Det är vårt gamla familjespråk, men et har tyvärr till stor del fallit bort pga tvångsförflyttningarna och förbuden mot samiska språk i skolan. Mamma har tagit tag i det och lärt sig en hel del, så jag försöker haka på litegrann. Det är ett väldigt svårt språk, men jag kan några enkla fraser och ord iaf :up:

Danska vill jag bli bättre på. Övade rätt intensivt förut och kunde både prata och förstå det väldigt bra, men nu har jag tappat mycket. Hänger inte längre med i danska serier utan text. Jag tycker att danska är ett vackert språk. Lite som franska, men skandinaviskt ;):D
 
Arabiska vore användbart både i jobbet och privat, då ena sidan av sambons släkt pratar arabiska. Tycker även att det är ett väldigt fint och spännande språk.

Italienska är jättevackert, så det skulle jag vilja kunna. Jag kan redan en del då alla i familjen har pluggat italienska utom jag (p.g.a italofiler, precis som @Tokyo s familj är frankofiler :D), så jag inbillar mig att det inte skulle vara så väldigt svårt att få ordning på.

Spanska verkar användbart, och är också rätt fint tycker jag.
 
Spanska för att vi är i Spanien minst två gånger om året. Hade jag varit yngre hade jag satsat på att lära mig kinesiska också det är ett språk som jag tror man kan ha stor nytta av i arbetslivet.
 
Persiska. Världens vackraste språk och alfabet :heart. Har pluggat det tidigare men kunde inte fortsätta eftersom jag inte hade tillräckligt med tid. Hoppas kunna börja igen i höst :).
Samma här , det fanns en radioreporter som jag lyssnade på bara för att han hade en gudomligt vacker röst. :) Jag slutade då jag inte hade riktigt tid och lust längre, men jag kan fortfarande räkna till 10 och några ord till :D
 
Italienska, spanska eller franska, för att de i sin tur öppnar upp för en annan förståelse för hela den "språkgruppen".

Jag hade en ganska knepig period i högstadiet när jag absolut ville lära mig walesiska, vad nu det skulle vara bra för (utöver att förstå BBC Cymru då).

Jag läste en grundkurs i keltiska studier (vilket inkluderade lite språklära) när jag pluggade geologi. Det var mycket roligare än en del av geologikurserna :angel: :D
 
Italienska, spanska eller franska, för att de i sin tur öppnar upp för en annan förståelse för hela den "språkgruppen".

Jag hade en ganska knepig period i högstadiet när jag absolut ville lära mig walesiska, vad nu det skulle vara bra för (utöver att förstå BBC Cymru då).
Min walesiska sträcker sig till "essperderek" S4C på welsh :D vi hade den TV kanalen när jag jobbade på Irland.
 
Japanska :love: så vackert språk!
Men om jobbet fick bestämma så är vilket språk som helst viktigt utöver engelska... Jag kan bara bidra med usel tyska :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp