Bukefalos 28 år!

Om ni hade fått spola tillbaka tiden (utbildning)

Gymnasiet hade jag inte valt annorlunda (häst och ridutbildning/samhälls) önskar dock att jag pluggat mer och inte valt bort kurser.

Önskar att jag sökt högskola direkt efter gymnasiet, gärna socionom eller liknande.

Hade velat jobba som handläggare och inte städerska :D

Men sök utbildningen nu då! Alltså, även om du måste läsa till kurser eller lägga flera år på det, so what. Åren kommer gå ändå! Det går alldeles utmärkt att vara äldre student, man måste inte komma direkt från gymnasiet. Jag tyckte det var fördelaktigt att ha jobbat några år innan jag började.
 
Om jag hade fått göra om hade jag försökt stå på mig mer i gymnasievalet och valt något hästprogram istället för natur. Jag var så skoltrött och ledsen och förvirrad att det bara blev pannkaka och onödig skolångest och självkritik. Hade jag gått ett mindre teoretiskt program hade det nog inte gjort någon skillnad för var jag hamnade men gymnasietiden hade definitivt blivit lättare. Jag strulade på som fasen i gymnasiet och fick ändå komplettera massa innan jag kunde söka in på universitetet.
 
Alltså, @pepp , med stor risk för att låta som den medelklasstant jag är: mitt intryck är verkligen att du och utbildning skulle passa bra ihop!

Med erfarenhet från ditt arbete som städerska, kan du också göra nytta på många håll inom både utbildningen och framtida arbete som många andra inte kan.

Dessutom är det tunga städerskearbetet en negativ hälsofaktor på sikt.

Sök för sjutton! :)
 
Jag tror istället alltid att jag är för ung för allting. :D Typ: bestämma NU vad jag ska jobba med RESTEN AV LIVET???!! Nej, kom igen, jag är ju BARA 53!

Ja jösses vad jag känner igen mig!! Har doktorerat inom ett område, jobbat i fältet några år, tog en master inom ett annat område, jobbade med det i flera år, bytte sedan helt yrkesbana i några år. Nu är jag igång med en annan masterutbildning fast jag hunnit bli 52... Usch jag vet nog fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor!
 
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!

Jag hade valt samma , har upplevt massor och trivs bra, och känner att jag kunnat göra insatser för medmänniskor, forskning och världen.

Om frågan varit ”ny chans ” kanske jag valt annorlunda för att få uppleva annat också.

Alltså samma för att jag inte hade velat vara utan det jag upplevt, annat för att jag redan upplevt den vägen.
 
Jag drog mig lite för att skriva det för jag trodde att du skulle skälla på mig för att jag är en sån privilegierad bildningssnobb!
Va, sen när är jag emot utbildning? :confused: Fattar nada.

Jag är för övrigt väldigt medelklass. Alla runtomkring mig är högutbildade. Dock är jag ingen tant.
 
Alltså, @pepp , med stor risk för att låta som den medelklasstant jag är: mitt intryck är verkligen att du och utbildning skulle passa bra ihop!

Med erfarenhet från ditt arbete som städerska, kan du också göra nytta på många håll inom både utbildningen och framtida arbete som många andra inte kan.

Dessutom är det tunga städerskearbetet en negativ hälsofaktor på sikt.

Sök för sjutton! :)

Tack för peppen!!
 
Va, sen när är jag emot utbildning? :confused: Fattar nada.

Jag är för övrigt väldigt medelklass. Alla runtomkring mig är högutbildade. Dock är jag ingen tant.
Så klart inte mot utbildning! Men jag känner mig ofta lite skälld på av dig när jag är för medelklassigt bortskämd. Vilket jag ju så klart är.

Vad gäller tant, så har du ju tiden på din sida!
 
Men sök utbildningen nu då! Alltså, även om du måste läsa till kurser eller lägga flera år på det, so what. Åren kommer gå ändå! Det går alldeles utmärkt att vara äldre student, man måste inte komma direkt från gymnasiet. Jag tyckte det var fördelaktigt att ha jobbat några år innan jag började.

Min ålder bryr jag mig inte om. :)
Desto mer min ekonomi som inte är helt stabil (skulder osv) som gör att jag känner att jag inte skulle "klara mig".

Kan man söka trots att man inte har alla kurser inlästa? :o
 
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!

Jag hade valt det jag ville och inte mina föräldsrars val. Är så gammal att fötäldrar styrde gymnasie valet.
 
Min ålder bryr jag mig inte om. :)
Desto mer min ekonomi som inte är helt stabil (skulder osv) som gör att jag känner att jag inte skulle "klara mig".

Kan man söka trots att man inte har alla kurser inlästa? :o

Var tvungen att räkna på det lite. Har alltså 9597kr i fasta kostnader varje månad.

Då har jag inte räknat med bilen som jag numera inte behöver tanka och inte heller de skulder jag håller på betala av..
 
Jag har också tänkt på det där, hur livet har tagit omvägar som gett både lärdomar och erfarenheter. Jag har nog landat i att en del omvägar gett mycket värdefulla erfarenheter som jag verkligen inte velat byta ut, medan en hel del omvägar i större grad har varit onödigt trassel och slöseri med tid :p Så visst önskar jag att min bana åtminstone hade varit lite rakare, men å andra sidan är jag enbart 30 och är glad över att den lärdomen kommit nu och inte om ytterligare tio år.

Håller med! Är så mycket jag förut tänkt att jag skulle skippat/ändrat men då hade jag ju inte varit där jag är idag. Hade inte träffat min sambo, inte haft vår dotter och hållt på med det jag gör idag. Så därför vill jag ändå inte ändra något i slutändan. Ser det mer som att jag har en bred bas istället, har jobbat som soldat, i klädaffär, på lager, postterminal, med hästar, e-handel osv osv. Sjukt bred kompetens tänker jag ;)
 
Jag läste först ett program på universitet som jag inte jobbade direkt med och som jag egentligen inte ville läsa. Sedan vid 35 valde jag ett helt annat program och det jobbet trivs jag fantastiskt bra med. Så det jag ångrar kanske är att jag inte valde det jag utbildade mig till sen först. Men om jag varit ung nu då hade jag nog valt att läsa in natur och läst biologi eller biomedicin.
 
Håller med! Är så mycket jag förut tänkt att jag skulle skippat/ändrat men då hade jag ju inte varit där jag är idag. Hade inte träffat min sambo, inte haft vår dotter och hållt på med det jag gör idag. Så därför vill jag ändå inte ändra något i slutändan. Ser det mer som att jag har en bred bas istället, har jobbat som soldat, i klädaffär, på lager, postterminal, med hästar, e-handel osv osv. Sjukt bred kompetens tänker jag ;)
Jag tänker likadant. Satt på en jobbintervju en gång, med en AG som tyckte jag hade hunnit med mycket på få år. Även om jag har liten akademisk grund, så har jag hunnit med annat, bott utomlands, rest en del, jobbat utomlands, har jobbat på olika ställen längre tider. Då kände jag mig ganska grym. Hoppat ganska ordentligt, men då får man en större världsbild helt klart. :)
 
Jag hade valt annorlunda direkt till gymnasiet. Jag gick på vad andra sa att man skulle välja och gick samhälle. Höll på att gå under av tristess och har därför sjukt dåliga betyg. Jag ville gå något innom djur men "man kunde inte jobba med djur"...
 
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!
Jag hade inte gått hästhållning då, jag hade antingen gått hotell och restaurang som jag först började på, eller gått media som jag också kom in på.
Hästhållning gav mig absolut ingenting
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 688
Senast: tott
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp