Om ni hade fått spola tillbaka tiden (utbildning)

+ @niphredil
Jag vill, men avvaktar om jag hittar en billigare lägenhet. Tror inte jag alls har råd nu tyvärr :(

Plus att jag måste läsa upp lite gymnasiekurser först, men det tar emot som tusan....
CSN är större än många tror, man har rätt till en del tilläggslån om man har jobbat innan och sådär. Äh, kör! :D mvh 29 år, gård och två hästar, pendlar 15 mil till uni!
 
För mig ser det så rakt ut när du som 19-åring tänker ut din kandidat. Jag hoppar till när jag läser det.
Ja, det var för mig inte alls rätt val egentligen. Jag hade behövt ta en ordentlig paus och bara rest och jobbat istället. Men då var jag så himla stressad jämt, hade så himla bråttom med att få ordning på allt. Kommer ihåg när jag var 25 och övervägde att börja om på universitetet och läsa en ny kandidat men att jag på en gång tänkte att "nej, det är kört, jag är för gammal!". Känns ju jävligt främmande nu kan jag säga :D. Men då var det liksom så.
 
Edit: Jag gick aldrig gymnasiet heller, jag började mjölka kor direkt efter grundskolan. Förmodligen mitt livs bästa beslut.
Det skulle jag kunna ångra: att jag inte bara gav fan i gymnasiet direkt istället för att börja och skolka och hoppa av. Att jag inte hittade något annat och körde på det just då. Tex mjölka kor, plantera skog, teckna kroki. Vad som helst hade varit bättre just då.
 
Ord som krokigt och omvägar tycks ju förutsätta att det finns ett distinkt mål. Egentligen är det nog där jag missar nåt. När tex du skriver i den här tråden om krokar och omvägar och att komma på vad man vill göra, blir mina frågor "fel", så att säga.

Bara om det finns ett distinkt mål kan en väg vara krokig eller rak, en omväg eller genväg. Utan distinkt mål, finns ingen väg alls.

Och motsvarande med att komma på vad man vill göra. Som om en viss grej är den rätta, det gäller bara att komma på vilken det är.

Båda de mönstren är helt frikopplade från hur jag tänker på det faktum att jag måste försörja mig. Snarare känns det lika främmande för min person som när folk på extremt romantiska vis talar om Den Enda Sanna Kärleken, ungefär. Om du fattar jämförelsen.

Jag förstår hur du menar, min tanke med denna tråd är dock inte så djupgående utan en mer lättsam diskussion om vad man ibland tänker på att man velat göra annorlunda. Det i sig är ju en omöjlig frågeställning eftersom om man gjort annorlunda så hade man ju inte suttit här idag och tänkt att "Vad skönt att jag nu gjorde på det här sättet som jag nu med facit i hand vet att det var rätt". Livet är ju någonstans en konstant utveckling. Men min tanke med tråden var som sagt inte så djupgående, utan mer som en reflektion kring vad folk tänker om sina tidigare val.

För mig personligen ser jag inte arbete som enbart försörjning, utan det väver in andra aspekter såsom personlig utveckling, stimulans, syfte och meningsfullhet (om än i ett litet sammanhang), socialt sammanhang, kunskaper osv. Saker som man kan få både utanför ett jobb och på ett jobb, och i mina ögon är det väl trevligt att få så mycket som möjligt av det både i yrkeslivet och utanför.
 
Ja, det var för mig inte alls rätt val egentligen. Jag hade behövt ta en ordentlig paus och bara rest och jobbat istället. Men då var jag så himla stressad jämt, hade så himla bråttom med att få ordning på allt. Kommer ihåg när jag var 25 och övervägde att börja om på universitetet och läsa en ny kandidat men att jag på en gång tänkte att "nej, det är kört, jag är för gammal!". Känns ju jävligt främmande nu kan jag säga :D. Men då var det liksom så.
Jag tror istället alltid att jag är för ung för allting. :D Typ: bestämma NU vad jag ska jobba med RESTEN AV LIVET???!! Nej, kom igen, jag är ju BARA 53!
 
Det skulle jag kunna ångra: att jag inte bara gav fan i gymnasiet direkt istället för att börja och skolka och hoppa av. Att jag inte hittade något annat och körde på det just då. Tex mjölka kor, plantera skog, teckna kroki. Vad som helst hade varit bättre just då.

Mitt val där räddade bokstavligen mitt liv. Jag var så vansinnigt trasig efter 7 år av mobbing i grundskolan att jag behövde läka innan jag kunde gå vidare. Min väg i grundskolan var inte traditionell heller, andra terminen i 7:an var jag inte i skolan utan pluggade hemma och åkte runt med en avbytare och mjölkade kor. Jag klarade inte av att gå dit efter min första panikångestattack efter jullovet när skolan började igen. Dock insåg jag att alltför många vägar var stängda utan betyg så i 8:an tvingade jag mig dit. Priset blev högt.
 
Åh, jag hade valt helt annorlunda! Gick IT på gymnasiet, valde mellan det och ridgymnasium och ångrar än idag att jag inte valde ridgymnasium. Den kunskapen man får där tycker jag är svår att få nu, när man bara har det som hobby, hur mycket man än tränar. Allt jag läste på IT går ju faktiskt att plugga även efter gymnasiet, men de praktiska kunskaperna jag skulle fått på ridgymnasiet är svårare att ta igen.

Jag har pluggat ett halvår på civilekonomutbildning och en hel del strökurser inom IT. Nu jobbar jag på en skrot. Drömmen är att jobba med djur/natur på något vis, men så kommer det nog aldrig bli tyvärr.
 
+ @Unafraid
Det hade jag inte en susning om! Ska kolla upp :)

Ska bara ta tag i att kolla exakt vad jag måste plugga upp, har inte så mycket energi över nu efter jobbet dessvärre.

Vi kan peppa varandra. Jag tänkte läsa in Matte C, jag som nästintill har akalkyli :angel: Har tur som har en civilingenjör i hemmet som har lovat att hjälpa mig.
 
@Singoalla Vad för något är det du vill plugga? :) Visst är du samhällsvetare/statsvetare men jobbar med nåt helt annat?
 
Jag hade gått samma utbildning - jag älskar mitt yrke. Men borde ha bara jobbat 6 månader på mitt första jobb och sen valt att gå vidareutbildningen som jag fortfarande inte gått.. nu känner jag mig för gammal och stora delar av utbildningen kan jag redan, men känner att jag har svårt att få de delar jag saknar. Dessutom hade jag velat ha en gesäll dom bevis på vad jag kan - vilket skolan erbjuder. Jag kan göra den i yrkeslivet också, men då gäller det att ha en handledare och det finns ingen lämplig i min närhet.
 
Gymnasiet ångrar jag definitivt inte, det var en alldeles fantastisk tid i mitt liv och jag har än idag nytta av att jag valde den linje jag valde (mer specifikt: att jag valde att läsa gymnasiet på engelska och således blev väldigt duktig på alla delar av språket redan som 16-åring).

Universitetsstudierna ångrar jag egentligen inte heller; jag ser fördelarna med att ha valt ett lite bredare program (marknadsföring) istället för den väldigt smala utbildning (journalistik) som var mitt alternativ. Dock har jag det senaste året blivit intresserad av kostlära och kan känna att jag skulle vilja läsa till typ nutritionist, men dels lär jag mig redan mycket om ämnet på jobbet varje dag och dels tror jag att det är en alldeles för naturvetenskaplig utbildning för att passa mig. Jag har inte läst en bokstav kemi sedan i nian, och är överhuvudtaget väldigt samhällsvetenskapligt lagd. Det hade varit perfekt att kunna ta lite småkurser på ämnet bara, men de enda alternativen jag hittar är antingen hellånga utbildningar eller svindyra privata kurser.
 
Jag hade gjort helt andra val.
Har två utbildningar som jag inte har någon större nytta av, en tredje där jag är yrkesverksam men vill egentligen göra något helt annat.
Exakt vad vet jag inte därför tar det emot att söka (och gå fler) utbildningar och skuldsätta mig.
 
Jag valde helt rätt!
Satsade på mina drömmar och det jag behövde göra för att må bra. Har en femårig konstnärlig utbildning i bagaget. Det har gett mig så många insikter och kunskap som jag aldrig kunnat få på annat sätt. Också nöjd över mitt engagemang inom studentkåren som gjorde att jag växte som människa.
Nu läser jag dock ännu en utbildning, en kandidat i geografi, efter insikten att jag inte klarar av att leva med en ekonomiska osäkerheten som kommer med att vara konstnär.

Trots att jag maxar mina studielån helt så kommer jag aldrig ångra att jag valde att studera konst.
 
@Singoalla Vad för något är det du vill plugga? :) Visst är du samhällsvetare/statsvetare men jobbar med nåt helt annat?

Stämmer att jag är statsvetare, samt har en yrkesexamen i projektledning. Nu jobbar jag som projektledare inom kurs och konferens, men en bättre beskrivning är väl att jag gör innehållsproduktionen. Alltså bestämmer programpunkterna och vem som ska hålla i dem. De flesta projektledare på mitt jobb är statsvetare i grund och botten, då vi mestadels jobbar med utbildningar inom samhällsbyggnad och lagstiftningar inom offentlig förvaltning. Så det är väl inte direkt kopplat till statsvetenskapen, men det underlättar att ha koll på samhällsfunktionerna.

Jag hade inte tänkt att omskola mig, men just nu är jag lite sugen på att läsa lite kurser inom verksamhetsledning samt företagsekonomi, och det är för det sistnämnda som jag behöver Matte C :)
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 358
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 364
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 053
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp