Om ni vann 25 miljoner..

Sv: Om ni vann 25 miljoner..

25 miljoner är ju inte så mycket, så man får vara lite försiktig. Jag blir lite förvånad vad folk tror att 25 miljoner räcker till...
.

Vad skulle 25 miljoner inte räcka till tänkte du?

Jag tänker att det är en enorm skillnad på vart i landet man bor. här uppe kan jag köpa en hästgård med ordentligt med mark och bygga ridhus och ändå ha 20 miljoner kvar. Minst.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

-Betala huslån (1 milj. ca)
-Köpa gård (5 milj.)
-anpassa gården så att det är så lättjobbat som möjligt! Lösdrift som man mockar ur med traktor, fyller på strö med traktor etc, ridhus (4 milj?)

-resa med familjen
-ge en slant till mina syskon och föräldrar etc.
-Köpa 2 hästar till, bättre begagnad bil, åka på kurser, jobba halvtid max..
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle:

-Renovera färdigt huset, köpa ett Lidhultskök (ca 1 milj.)
-Betala av huslånet. (ca 375')
-Satsa någon miljon på sambons företag och sätta han i skolbänken så han kan förvalta det ordentligt.
-Ta mc-kort tillsammans med sambon och köpa nya motorcyklar! (ca 200')
-Ge någon miljon till välgörenhet
-Renovera/bygga ut "sommarstugan". (ca 1,5 milj)
-Investera det som är kvar
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

*kl

Jag skulle köpa grannens hus (som är på väg ut på marknaden) och sedan skulle jag vara pank och troligtvis gå och frysa för jag skulle aldrig ha råd med driftskostnaderna på min lön.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle:
- Göra mig kvitt studielånet
- Byta bil och hästtransport
- Köpa litet rött hus med vita knutar
- Anlita hemstäd
- Ge mamma en Volvo P1800
- Ge pappa en Volvo XC90
- Ge brorsan en Toyota Hilux
- Skapa konton till mina brorsbarn, att användas till studier.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Kl
betala huslånet
gå ner i tid på jobbet
köpa en flott bil till min man
öka vår levnadsstandard
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Vad menar du att det inte räcker till? När jag räknar snabbt på mitt till exempel får jag det till totalt ca 15 miljoner. Lägg där till att jag då, liksom många andra verkar det som, skulle fortsätta jobba i det här drömscenariot så räcker pengarna ju ännu längre - allt som går till sparkonto och resor idag skulle jag ju kunna lägga på annat.

25 miljoner är visst mycket pengar. Kanske inte för Bill Gates men för de flesta av oss vanliga dödliga.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag kommer också upp i ca 15 miljoner, högt räknat, på min lista. Alltså 10 miljoner kvar att spendera. Jag tror man har en unik syn på pengar om man inte tycker 25 miljoner är mycket..
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

25 miljoner är ju inte så mycket, så man får vara lite försiktig. Jag blir lite förvånad vad folk tror att 25 miljoner räcker till...

Jag skulle köpa ett torp med lite mark vid en sjö inom 2 timmars bilresa från Göteborg.


Ett torp som det här kanske skulle passa:
ImageHandler.axd


(Stora Torp i Örgryte utanför Göteborg)
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Vad menar du att det inte räcker till? När jag räknar snabbt på mitt till exempel får jag det till totalt ca 15 miljoner. Lägg där till att jag då, liksom många andra verkar det som, skulle fortsätta jobba i det här drömscenariot så räcker pengarna ju ännu längre - allt som går till sparkonto och resor idag skulle jag ju kunna lägga på annat.
Fast om ni läser mitt inlägg så skulle jag inte fortsätta jobba. Och då måste jag kunna leva på den räntan som finns. Därför sparade jag ca 20 miljoner att ha som levnadskostnader. Jag vill ju inte spendera alla pengar, då har jag ju ingenting att leva av ifall jag inte investerar i sådant som ger utdelning.

På 20 miljoner med ca 3% ränta får jag ca 600.000:-/året i ränta. Så får jag betala kapitalskatt på det på ca 30%. Kvar har jag 480.000:- efter att skatten är betalad. Det innebär en "månadslön" på ca 40.000:- och mindre än så vill jag inte ha ifall jag ska kunna ro iland min bostad i stan och kostnaderna för torpet, samt eventuella tävlingshästar. Man spenderar ju mer pengar när man är ledig liksom.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Ja, jag såg det i ditt inlägg. Däremot skrev du ju aldrig att du riktade dig till de få i tråden som helt skulle sluta jobba, utan lite generellt till alla som svarat.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

*kl*

- Betala mina och min familjs skulder/lån (1milj)
- Sätta in 1miljon var på mina syskons sparkonton (3milj)
- Köpa häst och betala dess uppehälle i 5år framåt (3milj)
- Spara ca 5miljoner på sparkontot
- Resa
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Ja, jag såg det i ditt inlägg. Däremot skrev du ju aldrig att du riktade dig till de få i tråden som helt skulle sluta jobba, utan lite generellt till alla som svarat.
Fast 25 miljoner är ju inte så jättemycket ändå liksom. Det går att spendera den summan väldigt snabbt. Ett hus, ett par bra hästar, en tävlingslastbil och lite nya möbler så är de pengarna snart slut.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Håller med. 25 miljoner kan vara groteskt mycket pengar, eller hyfsat blygsam summa helt beroende på vad man vill lägga pengarna på.

För min del skulle 4-5 miljoner gå enbart till att betala bostadslån och/eller CSN till mig sambo, mamma och syster.
Bil till mig, sambo, mamma och syster - nu är vi uppe i ca 2-3 miljoner beroende på bil. Mer om jag vill skämma bort med lyxbilar.

Mitt drömscenario skulle också vara en riktigt fin och utbildad häst av dyr ras typ PRE/frieser, fullserviceanläggning och tränare en gång i veckan, utprovad utrustning av toppenkvalitet, stor trailer - och dessutom skulle jag nog också anlita en medhjälpare/duktig medryttare som får betalt som kan hjälpa mig det första året eftersom det skulle vara min första häst.
Ponera att jag betalar allt ovan i förskott för ett par år - det blir säkert runt 6 miljoner inkl anställda och arbetsgivarskatter etc.

Sen skänke-delen: 5 miljoner till min syster som är ensamstående mamma, så hon kan köpa en större lägenhet (bil och körkort har hon redan fått:p) och studera klart utan studiemedel.
3 miljoner till mamma. Hon är utbildad ekonom så hon har säkert bra koll på hur hon ska förvalta pengarna bäst så att hon kan gå ner på deltid och ägna sig åt sin största hobby: resor!

Hoppla... Nu vet jag inte riktigt hur mycket pengar det blir kvar till mitt köp av lyxig 6:a i innerstan, och lyxresan med släkt och vänner :D

En 6:a i innerstan i Stockholm går väl loss på runt 5 milj, då har jag enligt mina beräkningar nu spenderat 23 miljoner :angel:

2 miljoner kvar till antingen lyxresa, investeringar eller sparande. Visst hade jag kunnat lägga allt på mig själv, men det skulle kännas mycket mer tillfredsställande och lyckoframkallande att hjälpa min familj också.
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

En 6:a i innerstan i Stockholm går väl loss på runt 5 milj, då har jag enligt mina beräkningar nu spenderat 23 miljoner :angel:
Är det verkligen så billigt? En 6:a i centrala Göteborg hade gått på i alla fall 10 miljoner och Stockholm är väl dyrare än Göteborg. Något övre tak finns det ju inte riktigt, men under 10 miljoner tror jag inte att du får en 6:a för. Så ska man ju ha råd att betala avgiften också.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Det är i och för sig sant. Om jag har skaffat bil så kan jag nog hoppa över att bo i innerstan, vid närmare eftertanke. Hellre lite längre ut, närmare till stallet. Kanske räcker med en fyra också :D
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Betala av lånen. Köpa sambons önskebil åt honom. Köpa en fin lägenhet åt exet så han kan bo i närheten (för barnens skull). Skaffa städhjälp och trädgårdsmästare. Sluta jobba. Resa.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Det beror väl på dels ens referensramar och dels vad man vill lägga dem på. Min drömlägenhet i Sthlm kostar fem miljoner - antar att jag har tur som har så billig smak :p
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

He,he, och för en som bor i en "mindre" stad ( Jönköping) så skulle jag få en enormt fin trea jag vill ha för "bara" 2 mille. Sommarstuga/ torp i den klass jag vill ha skulle max kosta 2 mille, och då har jag sjötomt.

För mig skulle 25 miljoner räcka bra till mina önskemål och jag skulle inte sakna något. Min inredningsstil behöver inte betyda att jag gillar det dyraste och av de bästa designers, bara att jag gillar det själv om det så kommer från Rusta:)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: Ava22
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp