Om ni vann 25 miljoner..

Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle..

* Köpa lägenhet i centrala Sthlm, lr ngn mysig förort
* Betala av skulder
* Skämma bort pojkvän och familj
* Resa överallt och ingenstans med pojkvän, familj och vänner (jag betalar ofc)
* Plugga utan att ta csn
* Köpa ny bil
* Spara en stor del för framtiden


Och en massa annat som jag inte kommer på just nu..
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Betalat av studielånen (600 000 kr.)
Köpt stor lägenhet/villa mitt i stan, sex-sju rum eller så (+6 000 000 kr.)
Köpt bil. En fabriksny av dyrt märke såklart (500 000 kr.)

... och så hade jag passat på att vara jäkligt kräsen med jobbsökandet, tagit några examina till bara för att jag kunnat. Hjälpt min man att starta eget.

Och så hade jag kanske rest lite. Kanske skaffat häst - helinackordering såklart.

Och så sparat resten.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle...

Renovera gården eller köpa en annan som passar mina behov...
Säga upp mig från dagtidsjobbet och fortsätta med månskensföretaget i den omfattning jag gör nu och kanske bygga ett hästspa - saknar sim-raheb inom överskådligt avstånd!
Jag skulle verkligen utveckla mina intressen och ta hand om de mina!
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag hade:

*Köpt en lagom gård, fått den renoverad som jag vill ha den.
*Anlagt en paddock. Kanske t o m ett ridhus:up:
*Nya bilar till mig och sambon.
*Ny hästsläp
*Börjat plugga. Till vad vet jag inte. Men något jag verkligen vill göra:)
*Tvingat sambon att byta jobb/börja plugga.
*Fixat en fullservice- marklägenhet i byn till svärmor.
*Nyare bil till svärfar.
*Gett något till mina föräldrar och syskon som de kunde göra vad de ville med.
*Sparkonto till dottern, brorsdottern och sambons barnbarn.
*Nya bilar till sambons barn.
*Shoppat som en galning!! Skämt bort alla i min omgivning!:D:banana:
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

KL

25 miljoner... det är ju så mycket att man knappt fattar hur mycket det är... jises... Men jag hade;

- Köpt ett fint hus och inrett och fixat som jag/vi ville ha det och trädgården + fixat ett konto som bara var till för pengar till att underhålla huset
- Betalat av alla lån på pappas hus och gett honom en rejäl summa
- Köpt ett hus till mamma och gett henne också en del pengar
- Gett en del till lillebror
- Rest en hel del
- Sparat

=)


//r
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle utan tvekan:
...

* Köpa en liten lägenhet i Istanbul.
...

Vad trevligt det låter. Jag har också många gånger funderat på att ha en lägenhet i någon annan stad, där man kan uppleva en annan kultur. En tid funderade jag på Tbilisi (Georgiens huvudstad).

Nu skulle jag köpa en fin lägenhet i Helsingfors och gärna ett torp i Savolax.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Ja, visst gör det? Det är en dröm jag har - att äga en liten lya med takterass dit jag kan åka över en helg när jag känner för det. Bara vara.

Tbilisi verkar väldigt fint men jag har tyvärr aldrig varit där.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Betala av mina lån.
Köpa en gård i Skåne.
Renovera föräldrarnas gård.
Resa runt i världen.
Donera till välgörenhets- eller andra projekt som ligger mig varmt om hjärtat.
Spara en buffert att leva på medan jag tar tjänstledigt och gör saker jag inte hinner nu, som att måla mer, gå en fotokurs, kanske omskola mig och börja forska inom något intressant område.
Kanske köpa en bostad på ett ställe med behagligt klimat, så jag kan fly vintern.
 
Tbilisi

Den bristen går lätt att avhjälpa.
s.laugh.gif


Nu är det några år sedan jag var där senast, men jag kan nog ge en del tips, om du skulle åka dit.
 
Sv: Tbilisi

Tack! Jag och en vän pratar om att åka dit nästa år, vill vandra nämligen, så blir det av så hojtar jag och ber om tips :)
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Kl

Kan knappt tänka mig summan, men jag hade börjat med att köpa en lägenhet och inreda den precis som jag vill ha den. Lägenheten ska vara modern och med altan, terass eller stoooor balkong som hunden kan vara fri och ledig på. Hade också köpt mig en liten sommarstuga i närheten där man kan bo när man behöver komma ifrån stan, där man kan ha trevliga och mysiga kvällar med umgänge och utefester samt närhet till bad och skog.

Hade gärna gått ner en del procent på jobbet, inte slutat helt, då jag vill ha kvar det sociala och medmänskliga mitt arbete ger ( inom psykiatrin).

Hade med gott samvete kunnat ge rätt person en ordentlig lön att leva på för att ta hand om min hund när jag jobbar och kanske bara behöver lite egentid för annat ibland. Hade nog i samma veva skaffat en hund till bara för att hundvakten redan här är löst, min nuvarande hund älskar sällskap och jag har all tid i världen att lägga på intresset när jag gått ner i arbetstid.

Resten av pengarna ( det borde vara en hel del kvar) har jag kvar och lever för. Och med lever för, menar jag att jag vill hjälpa andra också. Stöter jag på en medmänniska i en situation där den behöver hjälp, så hjälper jag.

En ensamstående mamma som lever knapert skulle jag gärna slänga till pengar så hon kunde köpa både kläder, leksaker, möbler mm och komma i fatt sig. En hemlös hade jag gärna hjälpt med att få sovplats, mat och kläder. En kompis som inte får pengarna att räcka till hade jag storhandlat åt det hon/ han behöver. En människa som har en dröm om något där bara pengar fattas och syftet är gott hade jag gärna hjälpt. Eller kanske ett rejält bidrag till ideella föreningar som engagerar sig i hemlösa, djur eller liknande. Jag brinner för så mycket att pengarna nog är slut nu;)
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

*kl*

- Betalat av hus- och studielån. Andra lån har vi inte (men det räcker ju).
- Ringt en fönsterputsarfirma på stört! (Ska jag nog göra ändå...)
- Låtit hantverkare fixa det sista i huset så att jag och min man kan koncentrera oss på barnen.
- Semestrat lite försiktigt, men inga större resor än på ett tag.
- Låtit maken gå ner på deltid (och själv jobba deltid efter föräldraledigheten)
- Byta upp de flesta av våra teknikgrejor
- Ny MC till min man!
- Lagt undan en del till pensionen.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

För 25 miljoner skulle jag:

Helrenovera huset samtidigt som familjen åkte på en låååång semester.

Säga upp mej på jobbet.

Köpa ny bil.

Ge barnen pengar (har vuxna barn).

Resa, resa och åter resa....:)
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

kl

Jag skulle placerat ca hälften så jag fick typ en månadslön i avkastning varje månad.
Köpt ny bil (typ passat 2010 eller 2011)
Tagit största kostnaden för medryttarhästen
Tvingat med sambon på utlandssemestrar, gärna i lite mer "utbildande" karaktär när sonen blir större
Aldrig jobbat heltid och det jag utbildar mig till kan få ta några år innan jag kommer dit.

Bjudit på några gårdar i närheten och sett om någon hade nappat, hade dock behövt ta lån då om hälften skulle in på sparkonto. Skulle kanske bara ge sambon någon/några miljoner att ha som handpenning (om det nu skulle ta slut vill inte jag stå där med en gård på över 200 hektar:p)
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

- Betala tillbaka CSN
- Ge bort en miljon till mamma o pappa och till min bror.
- Köpa ny bil
- Investera pengar så de skulle räcka länge
- Resa till platser jag vill se
- Jobba typ halvtid eller 25% på sin höjd, börja jobba med något annat hästrelaterat kanske..
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

25 miljoner är ju inte så mycket, så man får vara lite försiktig. Jag blir lite förvånad vad folk tror att 25 miljoner räcker till...

Jag skulle säga upp mig och aldrig mer jobbat en dag i mitt liv.
Jag skulle betalat av mina lån (bostad och CSN).
Jag skulle köpa ett torp med lite mark vid en sjö inom 2 timmars bilresa från Göteborg.
Sen skulle jag investera resten lite smart så att jag kan leva på räntan. Jag har typ 20 miljoner kvar efter att jag betalat lån och köpt ett torp, och vill jag inte jobba mer så hade jag inte fått spendera mer pengar än så.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag skulle nog...

*Boka en resa till Antarktis
*Säga upp mig från jobbet
*Betala av mina privatlån
*Sälja huset
*Hyra ett fins hus någonstans närmre civilisationen (och ev senare köpa i området om jag trivs). Alt köpa ett billigt hus som verkar lättsålt.
*Fräsha upp bilen
*Fixa tänderna
*Boka fler resor :D (Hawaii, Kanada, New York, Alaska, Fiji.. ^^ )
*Eventuellt köpt häst/ar, men är inte säker. Skulle helst flytta någonstans där det finns gott om andras hästar att rida :p
*Och här skulle jag ju ändå ha nästan alla miljoner kvar, så många miljoner skulle gå till sparkonton/liknande, några hundratusen skulle väl ges bort till familj och några tusenlappar skulle skänkas till olika organisationer (Skulle hellre skänka i omgångar så man kan få se att/om pengarna gör nytta)
*Överväga att studera
*Köpt MASSA nya kläder och slängt 90% av det jag äger nu.

Skulle det inte varit för att jag har katt så skulle jag åkt på massa volontärresor, men de är ju oftast lite för långa.
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

25 miljoner är ju inte så mycket, så man får vara lite försiktig. Jag blir lite förvånad vad folk tror att 25 miljoner räcker till...

Inte så mycket? :eek:
Försiktig? :eek:

Jag skulle ju kunna slösa hur mkt som helst och ändå ha pengar över när jag dör. :D
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

Jag hade betalat av hela huslånet eller kanske inte, det kanske är dumt skattemässigt?
Renoverat det i huset som inte redan är renoverat.
Köpt mer mark.
Gjort en ridbana.
Gjort ett ridhus så att hästarna kan få rejsa av sig även när det är is i hagarna och där jag kan löshoppa hästarna.
Gjort fina ridvägar som ingen annan kan förstöra med bergkross för att de ska ta ner skogen.
Köpt ny sadel till nya hästen istället för en begagnad som det lär bli nu.
Köpt ny täckesgarderob till båda hästarna.
Köpt nya bilar till mig och sambon.
Gett en ordentlig slant var till barnen och till bonusbarnbarnet.
Anställt en personlig assistent.
Investerat i något som ger bra avkastning.
 
Sv: Om ni vann 25 miljoner..

KL

Jag har svårt att föreställa mig så mycket pengar. Kan inte uppskatta hur långt det skulle räcka. Men det här skulle jag vilja göra:

Köpa en liten gård men med massor av mark, både skog, ängar och hagar. Och gärna en sjö.

Skaffa hjälp att sköta allt det där.

Ge bort pengar till familj/släkt som behöver.

Jobba deltid.

Skaffa några hästar och andra djur.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Ava22
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp