Om tävling med djur förbjuds?

Bukefalos 30 år!

Ett annat alternativ skulle kunna vara att tävlingar etc är okej, men man får inte tävla för pengar/saker eller i ett annat land än där man bor. Då försvinner en stor del av allt flängande med hästar runt världen tex.

Idén om att inte får rida skulle också kunna hända. Då tror jag det blir ännu färre hästar som är stora dvs shettisar och falabella skulle bli populära. Men många fler skulle nog sluta med häst.

Samtidigt vet i sjutton hur man skulle kontrollera att ingen häst rids? Låter väldigt kostnadskrävande.

Jag förstår inte riktigt varför det plötsligt skulle vara en knubbig bruksras? Varför inte en normalviktig häst med bra gångarter utifrån ens behov? Du tror alla swb försvinner och inte bara de med sämre psyke?
Många bruksraser har ju ett större omfång än till exempel fullblod av samma höjd, rent oavsett om de är knubbiga eller ej. Det är nog det som menas, dvs intrycket knubbig som i mer rundad i formen och bastant. Det spelar ju ingen roll om fullblodet är lite överviktigt och brukshästen mycket låg i hull, brukshästen kommer att ha ett större omfång från knä till knä på ryttaren.

Det verkar väl väldigt sannolikt att Swb kommer att fallera snabbt som ras om det inte finns en standard att hålla den till eller ett arbete som man kan anpassa aveln efter. Gissar på snabbare än fullblod till och med, iom jag tror att de i alla fall historiskt sett har en bredare genetisk bas.

Fullblod kanske faktiskt har en god chans jämfört med många andra raser iom att hela basen bygger på naturlig betäckning och tror jag fler intakta hingstar som hållits och kanske har de därför ändå bra psyke på hingstarna om man blir lite vild i aveln som det ju lär bli.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att tävlingar etc är okej, men man får inte tävla för pengar/saker eller i ett annat land än där man bor. Då försvinner en stor del av allt flängande med hästar runt världen tex.

Idén om att inte får rida skulle också kunna hända. Då tror jag det blir ännu färre hästar som är stora dvs shettisar och falabella skulle bli populära. Men många fler skulle nog sluta med häst.

Samtidigt vet i sjutton hur man skulle kontrollera att ingen häst rids? Låter väldigt kostnadskrävande.

Jag tror ett förbud mot tävling eller ridning är ganska långt borta, men funderar på om några generationer till om det är socialt accepterat att ”använda” djur?
Men då ska sägas att även kött-, ägg- och mjölkindustrin kommer få samma problem. Och hur många kör, får, grisar eller höns kommer finnas kvar om de inte ”används”?

Jag är kanske färgad av att jag mest rört mig i stall där ridning (och hos vissa tävling) är viktigt, samt på tre olika ridskolor. Känner inte riktigt igen bilden du målar upp. Men den kanske är vanligare i områden där det är billigare att ha häst? Uppsala är rätt dyrt numera…
Det var i Uppsala :) och en i ett dyrare stall, nära stadsläge 15 min cykel, inget mer än 15 min bil. Jag var extremt förvånad iom att jag hade fått intrycket, kanske från Buke, att privatryttare hade känsliga responsiva och goa hästar. Möjligen att det skulle varit svårt för en värdelös ridskoleryttare som jag att lugna och lite väl reaktiva. Inte skänkeldöva och superslöa (erbjöds medrytteri efter prov). Inte ngt som någon någonsin skulle ridit på en ridskola.

Sedan är jag helt övertygad om att privathästarna som står nära ridskolan är galet fantastiska (om än typ alltid halta) iom att det är tät interaktion och folk går in och ut ur hästägande och in och ut ur lektionsridning och man får höra om dem. Men ingen häst jag provred hade lyckats tröska igenom ett lätt B program i ett ridhus, tomt eller ej. Dvs som i, starta, stanna, trava, galoppera osv på en viss plats och alla var borderline otrevliga i hantering.

Senast ändrad:
Jag skulle sluta med avel. Istället för 10 hästar hemma hade jag och dottern haft en varsin för att hobbyrida på.
Seminstationerna skulle försvinna.
Tränare hade fått upphöra med sin verksamhet.
Veterinärer som är specialinriktade på häst skulle försvinna/minska drastiskt
Forskningen minska. (Eftersom det kommer finnas mkt mindre pengar i branschen).
Hovslagare skulle få mindre att göra och på sikt minska i antal
Osv.
Det skulle dra med sig mer än vad som lätt går att överblicka, tror jag.
Ja det sägs ju som sagt att ATG bär hela ridsverige, de betalar multum till förbunden och finansierar ju veterinärer osv, så redan om bara traven förbjöds eller fick problem skulle allting annat falla.

I mitt vokabulär är tävling själva konkurrensdelen där man rangordnas i jämförelse med andra. Att ha en bedömning som anger "godkänd" eller "icke-godkänd" faller alltså in in där, inte heller en exteriörbeskrivning. Som i sporter där man har gradering för att visa att man uppnått sina utbildningsmål, i vissa fall istället för tävling (tex i aikido) eller som komplement till tävlingssystemet.

Förr hade märkestagningen mycket större intresse bland ryttare, det ser man knappt aldrig numera.
Men alla moment som man anser är fel med tävling ingår ju, dvs att främmande personer, kanske även publik, tittar på hästen som har rest och det finns fler hästar på platsen. Hästen vet nog inte om den rangordnats eller bara fått G eller U.

Men alla moment som man anser är fel med tävling ingår ju, dvs att främmande personer, kanske även publik, tittar på hästen som har rest och det finns fler hästar på platsen. Hästen vet nog inte om den rangordnats eller bara fått G eller U.

I så fall är det ju inte bara tävlingar man måste förbjuda, utan alla former av "onödiga" förflyttningar från hemmiljö och sammankomster. Det är en annan fråga än den i trådstarten.

Jag tänker mig främst att anledningen till att man har ett tävlingsförbud är att minska risken för stor exploatering av djuren, som kommer som följd av att tävlingsresultat är viktiga och i fallet med hästar även pengagenererande.

Om syftet är att helt försöka undvika den stress som tex resor, att vara borta från flock och rutiner osv medför, då ska ju förbudet omfatta även träning, kurser och liknande.

I så fall är det ju inte bara tävlingar man måste förbjuda, utan alla former av "onödiga" förflyttningar från hemmiljö och sammankomster. Det är en annan fråga än den i trådstarten.

Jag tänker mig främst att anledningen till att man har ett tävlingsförbud är att minska risken för stor exploatering av djuren, som kommer som följd av att tävlingsresultat är viktiga och i fallet med hästar även pengagenererande.

Om syftet är att helt försöka undvika den stress som tex resor, att vara borta från flock och rutiner osv medför, då ska ju förbudet omfatta även träning, kurser och liknande.

Det var en intressant tanke också! Jag har lite försökt göra så med min häst. Valde nytt stall utifrån att allt jag ville ha skulle finnas där, så behovet att transportera skulle vara minimalt.

Men det var främst för min skull, jag har medvetet avvecklat både dragbil och transport då jag tycker att det är väldigt jobbigt att transportera häst. Dels för att de är flock- och flyktdjur och dels för att andra trafikanter utgör så stor fara för min häst.

Skulle ett sådant beslut tas, så tänker jag att det skulle utvecklas fler anläggningar som har ”allt” i form av ridbanor, ridvägar, ridhus, kanske hinderparker både för WE och hoppning, terrängbana etc. Större stall så att många hästägare stod på samma ställe.

Kanske skulle det t.o.m. bli ”tävlingar” men bara för de i stallen då? Man bjuder in domare för att rida program eller hoppa en bana.

Gillar verkligen hur den här tråden utvecklat sig. :) Sen om nåt öht ändras de närmaste decennierna, det kanske är mer tveksamt.

Ah de artiklar jag läst om tävlingsförbud har pratar om att det är stressande för hästen att flytta på sig och att det är andra hästar där och att de blir iakttagna i en arena. Dvs precis samma som vid uppvisning. Så jag har tolkat det som förbud mot sammankomster och titta på häst.

Jag har inte stött på det här med press och genvägar för bedömning förutom i bukesammanhang.

Den delen med genvägar tänker jag att man i så fall åtgärdar genom att ta tag i domarkåren, precis så som man gör. Och att den bemöts bäst och lättast i strålkastarljus. Att artiklar skrivs och att instrument tagits fram för att kontrollera utrustning.

Genvägar och misslyckad barfotaskoning och knasiga metoder från Youtube och sådant misstänker jag att folk gör även utan tävling men dock att det tar lång tid innan det upptäcks att det pågår en trend i det ena eller det andra, ofta importerad från USA. Det krävs liksom att många veterinärer/hovslagare stöter på akuta symptom på den innan det börjar märkas att det pågår.

Men jag föreställer mig väl att om bara tävlingar förbjuds så halkar träningar och kurser med ut. För vad ska man träna för och vad ska man lära sig. Alternativt att de blir till smygtävlingar.

Senast ändrad:

I ett scenario där det skulle vara förbjudet att rida hade jag absolut tjuvridit på min egen häst! :p Fatta resurserna som skulle krävas för att se till att förbudet efterlevs! Kameror i skogen? Spioner i snåren? Angiverisystem?

Jag hade behållit nuvarande hästar om det blev förbjudet att rida - och som sagt tjuvridit när ingen ser! - men jag hade inte skaffat några nya och absolut inte bytt ras.

Fullblod kanske faktiskt har en god chans jämfört med många andra raser iom att hela basen bygger på naturlig betäckning och tror jag fler intakta hingstar som hållits och kanske har de därför ändå bra psyke på hingstarna om man blir lite vild i aveln som det ju lär bli.
Men vem skulle föda upp fullblodshästar om galoppsporten försvinner?
Som hobbyhästar är de nästan alltid dyrare i drift än en halvblodshäst (eller vilken annan ras som helst :p) och vilken hobbyryttare (som vi ju alla då blir) vill betala vad de kostar att ta fram för att ha en häst som är dyr i drift och (kanske) inte har de bästa ridegenskaperna?

Men vem skulle föda upp fullblodshästar om galoppsporten försvinner?
Som hobbyhästar är de nästan alltid dyrare i drift än en halvblodshäst (eller vilken annan ras som helst :p) och vilken hobbyryttare (som vi ju alla då blir) vill betala vad de kostar att ta fram för att ha en häst som är dyr i drift och (kanske) inte har de bästa ridegenskaperna?
Ja det var därför jag reagerade lite förvånat på min egen tanke.

Men fullblod är härliga och är ju onekligen precis som vissa bruksraser avlade på naturlig betäckning och med många hingstar. Svenskt halvblod vet vi ju inte hur det skulle vara, hur stor % andel 180 höga hingstar som fungerar bra med hantering av amatörer och kan köra naturlig betäckning, utförd på stallbacken av amatörer, iom att de är avlade på semin och bock.

(iom att jag sett ett par fullblodsbetäckningar och ett par ponnybetäckning på stallbacke känns det som att jag hellre själv skulle vilja bli inblandad i en mellan en superartig fullblodshingst i träning och en snäll märr från galoppbanan.)

Sedan tycker ju jag såklart att fullblod har de bästa ridegenskaperna, det tyckte ju även militära officerare förr :), men alla håller ju inte med.

De bästa ridegenskaperna för vadå förresten? Känner mig väldigt osäker på om ett 180 hög halvblod har de bästa ridegenskaperna för att tja, ingen aning om vad man skulle göra. Fullblod fungerar ju fint för en del distans och en del terräng o är nätta för en uteritt osv.

Ännu bättre vore säkert att göra som Irländarna och korsa svensk motsvarighet till Irish draught med engelskt fullblod och få fantastiska hästar.

Senast ändrad:

Det scenariot kan jag personligen tänka är möjligt att resande blir mer begränsat vilket levande slaktdjur begränsas redan idag. Man tävlar på internet som under covid, minskar behovet av funktionärer också.

Jag antar att man måste ha hästen som slaktdjur och betesdjur eftersom hästar betar på ett annat sätt än klövdjur, får och nöt vilket skapar en annan typ av biologisk mångfald.

Men jag föreställer mig väl att om bara tävlingar förbjuds så halkar träningar och kurser med ut. För vad ska man träna för och vad ska man lära sig. Alternativt att de blir till smygtävlingar.
Vad man skulle träna för och vad man skulle lära sig? Sånt som ridkonsten alltid lärt ut, tänker jag mig. Samspel och kommunikation mellan häst och ryttare. Med målet att ha en trevlig fritid tillsammans.

En del av den mycket gamla ridkonsten som från början existerade för att hästar användes i krig har ju lyckats överleva. Se på spanska ridskolan i Wien till exempel - det finns inte direkt några tävlingar i det de gör och ändå är det ridning på hög nivå.

Men jag håller med dig om att de tränare och de kurser vi har idag antagligen skulle försvinna. De flesta tränare är ju också tävlingsryttare (eller har varit) och jag tror att vi kanske skulle få se fler "alternativa" träningsmetoder - på både gott och ont!

Ja det var därför jag reagerade lite förvånat på min egen tanke.

Men fullblod är härliga och är ju onekligen precis som vissa bruksraser avlade på naturlig betäckning och med många hingstar. Svenskt halvblod vet vi ju inte hur det skulle vara, hur stor % andel 180 höga hingstar som fungerar bra med hantering av amatörer och kan köra naturlig betäckning, utförd på stallbacken av amatörer, iom att de är avlade på semin och bock.

(iom att jag sett ett par fullblodsbetäckningar och ett par ponnybetäckning på stallbacke känns det som att jag hellre själv skulle vilja bli inblandad i en mellan en superartig fullblodshingst i träning och en snäll märr från galoppbanan.)

Sedan tycker ju jag såklart att fullblod har de bästa ridegenskaperna, det tyckte ju även militära officerare förr :), men alla håller ju inte med.

De bästa ridegenskaperna för vadå förresten? Känner mig väldigt osäker på om ett 180 hög halvblod har de bästa ridegenskaperna för att tja, ingen aning om vad man skulle göra. Fullblod fungerar ju fint för en del distans och en del terräng o är nätta för en uteritt osv.

Ännu bättre vore säkert att göra som Irländarna och korsa svensk motsvarighet till Irish draught med engelskt fullblod och få fantastiska hästar.
Vad både du och jag tappat i resonemanget är att naturlig betäckning bygger på att man transporterar fullblodshingstar över hela världen i dagsläget - det kommer ingen göra eftersom det inte kommer gå att få igen pengarna det kostar och jag tror ju inte som sagt att gemene hobbyryttare kommer vilja betala så mycket för en fullblodshäst. Ingen betalar ju speciellt mycket för ett fullblod som ridhäst idag heller.

Vad gäller ridegenskaper så tänkte jag mest på dressyr och hoppning för jag tror nog ändå att de som kommer fortsätta ha hästar antagligen kommer ägna sig åt den gren de gjort innan och där är ju de två störst och nja, de flesta fullblod är inte fantastiska hopp- eller dressyrhästar helt enkelt för att ingen avlar på de egenskaperna utan på hästar som är byggda i nedförsbacke för att springa fort.

Det hade nog inte spelat någon roll. Ära och berömmelse är en drivkraft stor nog för att hålla på med förbjudna skitsaker. Få vill ju vinna OS för pengarnas skull.

Vad man skulle träna för och vad man skulle lära sig? Sånt som ridkonsten alltid lärt ut, tänker jag mig. Samspel och kommunikation mellan häst och ryttare. Med målet att ha en trevlig fritid tillsammans.

En del av den mycket gamla ridkonsten som från början existerade för att hästar användes i krig har ju lyckats överleva. Se på spanska ridskolan i Wien till exempel - det finns inte direkt några tävlingar i det de gör och ändå är det ridning på hög nivå.

Men jag håller med dig om att de tränare och de kurser vi har idag antagligen skulle försvinna. De flesta tränare är ju också tävlingsryttare (eller har varit) och jag tror att vi kanske skulle få se fler "alternativa" träningsmetoder - på både gott och ont!

Fast Spanska ridskolan tränar väl mest så för att kunna visa upp det, inte enbart pga hästens bästa?

Spanska ridskolan har ju fått kritik för att de lyckats inspireras av Anky och rollkur på senare tid och blivit politiserade osv.

Jag tror att det måste finnas någonting hästrelaterat som är på riktigt för att hålla hela hästhållningen på det smala.

Vad både du och jag tappat i resonemanget är att naturlig betäckning bygger på att man transporterar fullblodshingstar över hela världen i dagsläget - det kommer ingen göra eftersom det inte kommer gå att få igen pengarna det kostar och jag tror ju inte som sagt att gemene hobbyryttare kommer vilja betala så mycket för en fullblodshäst. Ingen betalar ju speciellt mycket för ett fullblod som ridhäst idag heller.

Vad gäller ridegenskaper så tänkte jag mest på dressyr och hoppning för jag tror nog ändå att de som kommer fortsätta ha hästar antagligen kommer ägna sig åt den gren de gjort innan och där är ju de två störst och nja, de flesta fullblod är inte fantastiska hopp- eller dressyrhästar helt enkelt för att ingen avlar på de egenskaperna utan på hästar som är byggda i nedförsbacke för att springa fort.
Ja, jag har ju mest erfarit där att tränaren har både hingstar och ston i stallet och ägaren lite praktiskt nog valt hingsten som ändå står där. Dock blir det ju problem om ingen har ett större antal hästar på en plats.

Förr så reste man ju dock runt med häradsbetäckaren och fick en slant där man stannade vid ett sto, det kunde kanske bli en grej igen.

Hopp och dressyr är ju fullblod riktigt hyggliga på :) speciellt på -30-50-talet. Mycket högre än 110-130 lär nog få hoppa oavsett, för varför skulle man egentligen. Och huvudsaken blir ju att man hasar över, eller har kul i skogen på fasta enkla hinder och där excellerar ju fullbloden. Och dressyr blir ju mer lite -kul att träna så.

I ett scenario där det skulle vara förbjudet att rida hade jag absolut tjuvridit på min egen häst! :p Fatta resurserna som skulle krävas för att se till att förbudet efterlevs! Kameror i skogen? Spioner i snåren? Angiverisystem?

Jag hade behållit nuvarande hästar om det blev förbjudet att rida - och som sagt tjuvridit när ingen ser! - men jag hade inte skaffat några nya och absolut inte bytt ras.
Jag ser framför mig hur yrken som sadelutprovare blir lite som knarklangare - man möts i mörka gränder och gör affärer med kontanter. Sadeln levereras genom ett nätverk som har rötter i maffian. :rofl:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka