Om tävling med djur förbjuds?

Bukefalos 30 år!

Fast de vill ha eldiga bilder på hästarna. Det ser man i arabvärlden med hästar för uppvisning och foto att de rycker i grimskaftet så att de ska se eldiga och hetsiga ut.

Jag har gjort någon runda någon gång för att bli medryttare och det var inte riktigt klokt vad ganska låg ridbarhet man kan stöta på. Tex bitsk, stor, brötig som inte skrittar utan avbrott med stanna och backa på ridbanan och inte travar annat än kanske vid uteritt. Eller liten smällfet där man chockar ägaren genom att kunna svänga in på skogsstigen, för hen brukar krångla där. Eller fin och vacker men ägaren gillar inte att rida och vill mer pyssla (nu är inte jag så bra på att läsa hästar men det framstod som ganska ensidig pysselkärlek från ägarens sida) och den stannar alltid i ena hörnet och det går inte att galoppera ute för det vill den inte. Men de är ju alla djupt älskade! och självklart förtjänar de att vara älskade! och självklart skulle de ta föl på om det är ston.

Det är inte det, men jag är förvånad över hur övertygade folk verkar vara om att folk vill äga eller avla på ridbara hästar som inte bits. För jag har inte fått det intrycket alls. Eller de kanske skulle vilja ha det och göra det men man älskar den häst man har.

Jag konstaterade att ridskolor är helt galet bra på att hitta nära ridbara hästar och rida till dem så att de blir fantastiska och lyhörda på bara ett par år.

Jag är kanske färgad av att jag mest rört mig i stall där ridning (och hos vissa tävling) är viktigt, samt på tre olika ridskolor. Känner inte riktigt igen bilden du målar upp. Men den kanske är vanligare i områden där det är billigare att ha häst? Uppsala är rätt dyrt numera…

Jag förstår inte riktigt varför det plötsligt skulle vara en knubbig bruksras? Varför inte en normalviktig häst med bra gångarter utifrån ens behov? Du tror alla swb försvinner och inte bara de med sämre psyke?
Men hur ska du få bort det sämre psyket?

Nästan alla mina vänner rider och har en eller flera hästar och ingen av oss tävlar. De flesta tränar men inte alla, där är det skogsmulle och ha roligt som gäller.

Genom att avla på individer med bra psyke. De finns ju även inom swb.

Men hur skall vi veta vilka som har bra exteriör och bra psyke? Dör sportaveln och möjligheten att 'tävla' i utseende/prestation så kommer möjligheten att bedöma hingstar försvinna. Artificiell insemination kommer också dö ut så du får hoppas att det finns en hingst i närheten om du vill ha föl. Och den hingsten kan ju vara hur koko som helst i huvudet, hur skall du som stoägare få reda på det?

Vad glad jag blir att det är fler än jag som tror att tävlandet har en positiv effekt på:
- utbildningen av hästarna.
Kanske inte så mycket det ridtekniska, men att transportera, åka till främmande platser, kunna rida med störningar runt oss osv.
Tävlar man inte blir man lätt bekväm och utsätter sig inte för besvärliga saker ser jag hos mig själv ;)

- avelns utveckling av hästarna
Egentligen samma som ovan, det är lättare träna och rida hästar som är genetiskt mer ”samarbetsvilliga” och som gillar att jobba med människor

Jag har definitivt inte häst för att tävla, och har valt lite knepiga hästar just för att jag gillar känsliga hästar och arbetet med att få dem att fungera, men jag vet med mig att de där tävlingarna jag ändå gör (snittar på 2-4 tävlingar per år) ändå gör att jag ser till att hålla mig uppdaterad om hur andra tränar och tävlar och tvingar mig också att lasta, transportera, kunna rida även i ogynnsamma förhållanden och att träna på saker vi inte är så bra på.
Skulle jag stryka tävla det helt kan ni glömma att jag nånsin skulle träna bakdelsvändningar eller halter ;)

Men hur skall vi veta vilka som har bra exteriör och bra psyke? Dör sportaveln och möjligheten att 'tävla' i utseende/prestation så kommer möjligheten att bedöma hingstar försvinna. Artificiell insemination kommer också dö ut så du får hoppas att det finns en hingst i närheten om du vill ha föl. Och den hingsten kan ju vara hur koko som helst i huvudet, hur skall du som stoägare få reda på det?

På samma sätt som jag kollar psyket nu. Jag umgås med den hingst som jag är intresserad av att använda och kanske provrider. Träffar så många avkommor som det går (eller andra släktingar om det är en ung hingst).

Naturlig betäckning är det jag använt mig av tidigare och det har fungerat utmärkt.

Exteriör kan man se själv med egna ögon.

Fast ingen kommer vilja köpa hästar som är nerviga och svåra, eftersom det inte finns några tävlingar där man kan visa upp sig i. Utan snarare en efterfrågan på fler okomplicerade hästar.

De flesta tävlingshästar jag träffar har iaf inga bra psyken, man står ut med dem för att de hoppar/springer/rör sig fint. Så det målet har man totalt missat iaf inom swb.

Fast nja.
Jag vill inte ha en häst som är som en gammal get och bara traskar rätt fram utan att titta på något.
Jag gillar min känsliga och reaktiva rallyråtta!
Jag behöver en utmaning för att tycka att saker är roliga och jag trivs bäst med den typen av hästar som är lite wacko precis som jag själv.

På pappret ser det ut som vi är väldigt aktiva på tävling, men i princip varenda start är hos grannen så det är inte så ambitiöst som det kan verka och jag skulle klara mig fint utan.

Jag skulle sluta med avel. Istället för 10 hästar hemma hade jag och dottern haft en varsin för att hobbyrida på.
Seminstationerna skulle försvinna.
Tränare hade fått upphöra med sin verksamhet.
Veterinärer som är specialinriktade på häst skulle försvinna/minska drastiskt
Forskningen minska. (Eftersom det kommer finnas mkt mindre pengar i branschen).
Hovslagare skulle få mindre att göra och på sikt minska i antal
Osv.
Det skulle dra med sig mer än vad som lätt går att överblicka, tror jag.

Men hur ska du veta vilka individer som har det? Bruksprov och 3 års test och liknande kommer inte att finnas.

I mitt vokabulär är tävling själva konkurrensdelen där man rangordnas i jämförelse med andra. Att ha en bedömning som anger "godkänd" eller "icke-godkänd" faller alltså in in där, inte heller en exteriörbeskrivning. Som i sporter där man har gradering för att visa att man uppnått sina utbildningsmål, i vissa fall istället för tävling (tex i aikido) eller som komplement till tävlingssystemet.

Förr hade märkestagningen mycket större intresse bland ryttare, det ser man knappt aldrig numera.

På samma sätt som jag kollar psyket nu. Jag umgås med den hingst som jag är intresserad av att använda och kanske provrider. Träffar så många avkommor som det går (eller andra släktingar om det är en ung hingst).

Naturlig betäckning är det jag använt mig av tidigare och det har fungerat utmärkt.

Exteriör kan man se själv med egna ögon.

@fio

Lite drastiskt skulle det vara om all tävlingsverksamhet lades ned.
Mer realistiskt är att ridningen försvinner som OS-gren.

MEN, bara det skulle innebära en stor förändring som påminner mer om hundvärlden. Där finns inte de stora sponsorerna och där är tävlingsdelen för de allra flesta en hobby.

För mig hade det inte gjort någon skillnad. Jag har inte så stort intresse för sporten som sport.

Men nu provocerar jag tanken ännu mer, vad skulle hända om vi inte fick rida på hästarna alls?

MEN, bara det skulle innebära en stor förändring som påminner mer om hundvärlden. Där finns inte de stora sponsorerna och där är tävlingsdelen för de allra flesta en hobby.

Hästvärlden skulle inte klara sig lika bra på det som hundvärlden jag säga. Det finns ju betydligt större användningsområde för brukshundar än brukshästar.

För mig hade det inte gjort någon skillnad. Jag har inte så stort intresse för sporten som sport.

Men nu provocerar jag tanken ännu mer, vad skulle hända om vi inte fick rida på hästarna alls?

Då har PETA och andra galna djurrättsaktivister vunnit och resultat blir masslakt.

Miljömässigt hade det varit väldigt bra, med tanke på alla transporter.

Veterinärvården hade nog försämrats inom häst, antagligen inte alls lika mycket för andra arter. Undrar hur det hade blivit med försäkringar, hade de förändrats något? Klart de hade, men till vilken grad?

Min egen hästhålling hade inte förändrats, jag har ett mycket lågt intresse för sporten. Kan verka själv och rimligtvis hade det ändå funnits tillgång till iaf distriktsveterinärerna för vaccination och andra simpla behandlingar. De tränare jag kan tänka mig att träna för regelbundet har inte någon vidare grund i tävling.

Tror att vissa raser försvinner eller minskar kraftigt medan andra kommer öka. Finns inte tävling så för personer som innan valt tävlingsras kommer få andra kriterier för vad dom vill ha i en häst när prestation tas bort om valet är att fortsätta.

Vi har ju en bra (ibland enligt mig för bra) vetvård för hund och katt så varför skulle det bli så mycket sämre för häst för att tävling inte är aktuellt.

För ryttare som nu har träning för en gren även om dessa inte tävlar/ tävlar i liten utsträckning utan mest för gemenskap så tror jag det kommer bli vanligare med sällskap som träffas för att rida ut ihop för gemenskapen. Även annan typ av träning tror jag blir mer vanligt så som polishästträning, karoliner sällskap som träffas och liknade.

Ja insemination kommer försvinna men är ju ändå relativt få raser som använder det i stor utsträckning även om antalet är stor. Är dom raserna som använder insemination i stor utsträckning som jag tror går ner i antal om tävling försvinner.

Det är ju dock tävlingsbiten hos hund som driver mycket av aveln framåt.
Skulle man inte få tävla i våra sporter skulle många raser försvinna och andra försämras rejält.
Samt att de raser som används i praktiskt arbete skulle utarmas när överskottet inte längre har köpare samt att avelsdjur utanför arbetet inte går att utvärdera längre.

I mitt vokabulär är tävling själva konkurrensdelen där man rangordnas i jämförelse med andra. Att ha en bedömning som anger "godkänd" eller "icke-godkänd" faller alltså in in där, inte heller en exteriörbeskrivning. Som i sporter där man har gradering för att visa att man uppnått sina utbildningsmål, i vissa fall istället för tävling (tex i aikido) eller som komplement till tävlingssystemet.

Förr hade märkestagningen mycket större intresse bland ryttare, det ser man knappt aldrig numera.
Jag håller inte riktigt med om att det måste vara konkurrens mot andra. T.ex. bedömning A i hoppning i lägre klasser, eller avdelning B - det är ju ingen inbördes rangordning mer än om man är godkänd (felfri) eller inte. Och på hundsidan är jag inte särskilt intresserad av vad jag hamnar på för plats i relation till andra - utan mer om jag fått uppflyttningsresultat/diplom eller liknande (vilket inte har något med konkurrens med andra att göra, utan är endast beroende av mitt eget resultat). Hundtävlingar är allmänt väldigt mycket mer av formatet godkänd/inte godkänd, eftersom du behöver bli godkänd ett visst antal gånger för att gå vidare till nästa klass. I agilityn har jag t.o.m. kommit trea någon gång (kanske tvåa också?) på väldigt dåliga resultat (+20 fel), men resten blev diskade. Jag var inte precis kvar till prisutdelningen, eftersom jag inte var intresserad av att jag faktiskt hamnat på prispallen (osäkert om det ens finns prispall till de tre bästa i sådana fall?). Vid avelspremieringen av mina ponnyer tidigare i år var jag inte intresserad av hur det gått för de andra (fyraåringen var ju också ensam i sin "klass"), utan mer bara allmänt intresserad av poängen. Hade jag kört dressyr hade det varit likadant - jag hade troligtvis inte varit ett dugg intresserad av hur det gått för de andra, utan mer intresserad av hur det gått för mig i relation till tidigare resultat.

Jag håller inte riktigt med om att det måste vara konkurrens mot andra. T.ex. bedömning A i hoppning i lägre klasser, eller avdelning B - det är ju ingen inbördes rangordning mer än om man är godkänd (felfri) eller inte. Och på hundsidan är jag inte särskilt intresserad av vad jag hamnar på för plats i relation till andra - utan mer om jag fått uppflyttningsresultat/diplom eller liknande (vilket inte har något med konkurrens med andra att göra, utan är endast beroende av mitt eget resultat). Hundtävlingar är allmänt väldigt mycket mer av formatet godkänd/inte godkänd, eftersom du behöver bli godkänd ett visst antal gånger för att gå vidare till nästa klass. I agilityn har jag t.o.m. kommit trea någon gång (kanske tvåa också?) på väldigt dåliga resultat (+20 fel), men resten blev diskade. Jag var inte precis kvar till prisutdelningen, eftersom jag inte var intresserad av att jag faktiskt hamnat på prispallen (osäkert om det ens finns prispall till de tre bästa i sådana fall?). Vid avelspremieringen av mina ponnyer tidigare i år var jag inte intresserad av hur det gått för de andra (fyraåringen var ju också ensam i sin "klass"), utan mer bara allmänt intresserad av poängen. Hade jag kört dressyr hade det varit likadant - jag hade troligtvis inte varit ett dugg intresserad av hur det gått för de andra, utan mer intresserad av hur det gått för mig i relation till tidigare resultat.

Jag menade inte direkt vad jag är ute efter om jag själv är med, (jag föredrar former där man kan "tävla mot sig själv" men där det inte så viktigt hur det går i jämförelse med andra,) utan snarare vad jag lägger in i definitionen av "tävling" om tävlingar skulle förbjudas.

Det jag ser som problematiskt med tävling med djur är ofta själva rangordningsmomentet, som gör att man kan lockas att ta genvägar för att slå någon annan. De väldigt drivna tävlingsmänniskorna skulle liksom inte lockas till djursport om det var godkänd eller inte godkänd som var resultatet, eller om man fick betygsättning men ingen synlig rankning. I en värld där alla teoretiskt sett kan vinna första pris blir det inte så mycket som står på spel, och då försvinner mycket av incitamenten att det ska vara större, mer och häftigare.

En tillställning där det enbart är bed A eller rosett vid godkända poäng brukar ju inte heller vara en tävling, utan det förekommer mest som lägre klass när det är i samband med "riktiga tävlingar". En Pay & Jump är ju tex inte en tävling i den bemärkelsen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka