Bukefalos 28 år!

omskärelse...

Men det ska (som lagstiftningen ser ut idag) utföras med bedövning av en proffesionell utförare (med svenska mått mätt).
Om det är något som är en slippery slope så är det detta. Det fysiska lidande som kvinnlig könsstympning innebär gör givetvis det hela till en ännu värre tradition men man ska komma ihåg att även FGM/C är en klassfråga: är du fattig och bor på landsbygden pratar vi slöa knivar och infektionsrisk och smärta men är du medelklass och uppåt och bor i stan så utförs det ofta av läkare på ett professionellt sätt. Detta innebär inte att det är mer acceptabelt. Sakkunniga kallar det för övrigt för "the medicalisation of FGM/C", i fall någon vill lära sig mer.

Att pojkar blir omskurna under bedövning och av en professionell utförare är ju givetvis bättre än att de blir utsatta för ett psykiskt och fysiskt trauma men oavsett så innebär det ett icke nödvändigt ingrepp på ett barn.

Det är alltså inte utformat för att skapa det psykiska trauma prickning är menat att ge eller att beröva barnet dess sexualitet på det sätt kvinnlig könsstympning är utformat.
Jag tror du behöver läsa på mer om kvinnlig könsstympning. Det finns många olika skäl till att man stympar sina flickor: hygien är ett väldigt vanligt skäl, att man vill ge sin dotter möjligheten att bli gift i framtiden är ett annat. Vissa grupper tror att klitoris växer ut till en penis om man inte gör ett ingrepp, andra tycker att en icke-könsstympad kvinna är ful och okvinnlig.

Jag skulle också gärna läsa en vettig källa som går in på hur prickning är menat att ge flickan ett psykiskt trauma. I de studier jag har läst har man lyft prickning som ett vanligt ingrepp i familjer där man vill följa rådande normer men med så lite skada som möjligt på flickan.
 
Nja, jag har inte sagt att det ena men inte det andra skulle vara okej. Bemötte bara att kvinnlig könsstympning skulle vara religiöst motiverad.
Men religion är ju vad någon tror på en plats, det är inte så att någons tro har högre status och är finare än någon annans rimligen, eller är mer sann. Att Koranen och Bibeln är sanningen runt tro och står det inte någonting i de böckerna så är den tron falsk.

Så om man på en plats, tex ett afrikanskt land, har haft en religion sedan länge, men inte skrivit ned den i en bok som koranen, och denna religion sedan blandats med Islam och kallas Islam. Så behöver ju inte det betyda att det är exakt den Islam som står i just Koranen. Det betyder inte heller att Koranen är sann och deras tro är falsk osv. Eller att mullorna i Saudiarabien vet allt rätt om det afrikanska landet. Utan tro är väl tro, skriven eller ej. Om de tror att deras tro kräver X så tror de väl det. Det är ju en tro... tro är religiöst. En gammal bok är väl inte bättre än en gammal muntligt berättad tradition i just det fallet.

Detta alltså relaterat till att ställa vissa folks skrifter ovanför och som bättre och finare än andra folks tro.
(Sedan som tur är så verkade en undersökning, ett inlägg från Sveriges radio ovan, tex säga att många av kvinnorna i vissa afrikanska länder absolut kunde tänka sig att gå från könsstympning till symbolisk prickning på stubben. Bara det att prickning ändå också är förbjudet.)

I det här fallet är det ju väldigt gynnsamt iofs att man kan säga att de som är för kvinnlig könsstympning bara tror fel enligt sin religion, för vi vet vad för bok de ska följa. Och det är ju bra. Men som princip känns det lite speciellt.
 
Senast ändrad:
Det tas upp ofta i den här tråden jämförelser med kvinnlig könsstympning och omskärelse. Men det likvärdiga hade väll varit den kosmetiska kirurgi som utförs på kvinnor där man förändrar blygdläpparna och/eller förhuden kring klitoris? Könsstympning på kvinnan går ut ju på att orsaka smärta antingen vid tillfället då den utförs (prickning) eller både då och sedan vid samlag och på det sättet förhindra att kvinnan har en egen sexualitet. Så har man väl ändå inte tänkt kring omskärelse? Förvisso blir ollonet mer okänsligt men det gör ju inte sex plågsamt för mannen? Likvärdigt hade ju varit om man skurit bort förhuden kring klitoris, helt eller delvis på kvinnor under bedövning.

Jag är helt med på att diskutera onödiga ingrepp på barn vilket omskärelse är, det är ju i nivå med ett kosmetiskt ingrepp på ett barn som görs för föräldrarnas skull. Men det ska (som lagstiftningen ser ut idag) utföras med bedövning av en proffesionell utförare (med svenska mått mätt). Det är alltså inte utformat för att skapa det psykiska trauma prickning är menat att ge eller att beröva barnet dess sexualitet på det sätt kvinnlig könsstympning är utformat.
Jo men vill du vara helt utan förhuden över klitoris? Så att den blir mer okänslig? och du inte kan stimulera den utan handkräm? Syfte att du inte ska kunna masturbera?

Så då är det ju bara att föreslå för lagstiftarna att det ska vara lika för flickor och pojkar och måttligt registrerad person kan skala klitoris med lokalbedövning? på köksbordet hemma? på flickbebisar yngre än två veckor? (den kommer ju fortfarande vara mer skyddad än ett ollon)

På pojkar i USA infördes det under 1800-talet för att de inte skulle kunna ha sex, med sig själva, masturbera. Och nuförtiden för att det är snyggare i omklädningsrummet. Ursprungsgrejen ligger ju kvar, att handkräm kan krävas för att kunna masturbera utan smärta. För det där höljet män som inte är omskurna liksom drar upp och ned har ingen hud över att flytta, i amerikansk variant + att de skär av en hudsträng med många nervändar som sitter mellan förhud och ollon. Att ollonet blir mer okänsligt betyder -de känner mindre..

(tror fortfarande judisk kan vara så att halva förhuden är kvar över ollonet.)

Jag har jättesvårt att förstå varför skala hela klitoris från sin förhud under lokalbedövning på en bebis skulle vara bättre än att få en droppe blod från toppen av densamma, dvs förhuden? (prickning)
 
Senast ändrad:
Aha. ”En bra bit över 90% av svenska judar” säger Verständig.
Alltså församlingsmedlemmar ungefär.
Det blir lite som att fråga medlemmar i Pingstkyrkan om man tror på Jesus.

Verständig anser inte att vi som för länge sedan blev ateister och lämnade församlingen, och gjorde det som ett ideologiskt val, räknas.
 
Jag har jättesvårt att förstå varför skala hela klitoris från sin förhud under lokalbedövning på en bebis skulle vara bättre än att få en droppe blod från toppen av densamma, dvs förhuden? (prickning)
Jag säger bara att det omskärelse och kvinnlig könsstympning inte är den samma. Nej jag vill inte göra några ingrepp i mitt könsorgan alls jag är mycket nöjd med det som det är.

Skillnaden mellan prickning och omskärelse som den görs i sverige är ju att den ena görs under bedövning medan den andra inte görs under bedövning. Så det blir lite som att jämföra en operation med att bli överfallen med kniv. Även om operationen är ett större mer invasivt ingrepp än att bli knivhuggen i tex armen så är det sannolikt mer traumatiskt att bli knivhuggen än att bli opererad i det långa loppet. Upplevelsen av det som händer är ju en mycket stor del.
 
Jag säger bara att det omskärelse och kvinnlig könsstympning inte är den samma. Nej jag vill inte göra några ingrepp i mitt könsorgan alls jag är mycket nöjd med det som det är.

Skillnaden mellan prickning och omskärelse som den görs i sverige är ju att den ena görs under bedövning medan den andra inte görs under bedövning. Så det blir lite som att jämföra en operation med att bli överfallen med kniv. Även om operationen är ett större mer invasivt ingrepp än att bli knivhuggen i tex armen så är det sannolikt mer traumatiskt att bli knivhuggen än att bli opererad i det långa loppet. Upplevelsen av det som händer är ju en mycket stor del.

Prickning kan mycket väl göras under bedövning.
 
Alltså församlingsmedlemmar ungefär.
Det blir lite som att fråga medlemmar i Pingstkyrkan om man tror på Jesus.

Verständig anser inte att vi som för länge sedan blev ateister och lämnade församlingen, och gjorde det som ett ideologiskt val, räknas.

Jag tror inte att så många som över 90% av svenska judar är medlemmar i någon församling. De finns ju inte på alltför många ställen heller.
Men det är en annan diskussion.
 
Om det är något som är en slippery slope så är det detta. Det fysiska lidande som kvinnlig könsstympning innebär gör givetvis det hela till en ännu värre tradition men man ska komma ihåg att även FGM/C är en klassfråga: är du fattig och bor på landsbygden pratar vi slöa knivar och infektionsrisk och smärta men är du medelklass och uppåt och bor i stan så utförs det ofta av läkare på ett professionellt sätt. Detta innebär inte att det är mer acceptabelt. Sakkunniga kallar det för övrigt för "the medicalisation of FGM/C", i fall någon vill lära sig mer.

Att pojkar blir omskurna under bedövning och av en professionell utförare är ju givetvis bättre än att de blir utsatta för ett psykiskt och fysiskt trauma men oavsett så innebär det ett icke nödvändigt ingrepp på ett barn.


Jag tror du behöver läsa på mer om kvinnlig könsstympning. Det finns många olika skäl till att man stympar sina flickor: hygien är ett väldigt vanligt skäl, att man vill ge sin dotter möjligheten att bli gift i framtiden är ett annat. Vissa grupper tror att klitoris växer ut till en penis om man inte gör ett ingrepp, andra tycker att en icke-könsstympad kvinna är ful och okvinnlig.

Jag skulle också gärna läsa en vettig källa som går in på hur prickning är menat att ge flickan ett psykiskt trauma. I de studier jag har läst har man lyft prickning som ett vanligt ingrepp i familjer där man vill följa rådande normer men med så lite skada som möjligt på flickan.
Ja jag förstår, jag tycker fortfarande att det är stor skillnad på omskärelse som den utförs i sverige och de ingrepp som görs vid kvinnlig könstympning. Jag tycker helt enkelt det är en märklig jämförelse i skala. Jag vet trots allt ganska lite om de mildare varianterna av kvinnlig könsstympning och inte heller huruvida kvinnorna har fungerande sexliv efteråt men desto mer om hur välfungerande en omskuren man är sexuellt och hur lite begränsad han är av sin brist på förhud. De historier jag hört om könstympade kvinnor befinner sig helt enkelt inte i samma kategori.

Angående prickningen och traumat så refererar jag till en länk som finns med tidigare i tråden där den intervjuade som arbetade med utsatta kvinnor pratade just om det psykiska traumat kring prickningscermonin. Jag har själv ingen uppfattning då jag inte hör särskilt mycket om det ingreppet tidigare.
 
Ja jag förstår, jag tycker fortfarande att det är stor skillnad på omskärelse som den utförs i sverige och de ingrepp som görs vid kvinnlig könstympning. Jag tycker helt enkelt det är en märklig jämförelse i skala. Jag vet trots allt ganska lite om de mildare varianterna av kvinnlig könsstympning och inte heller huruvida kvinnorna har fungerande sexliv efteråt men desto mer om hur välfungerande en omskuren man är sexuellt och hur lite begränsad han är av sin brist på förhud. De historier jag hört om könstympade kvinnor befinner sig helt enkelt inte i samma kategori.

Angående prickningen och traumat så refererar jag till en länk som finns med tidigare i tråden där den intervjuade som arbetade med utsatta kvinnor pratade just om det psykiska traumat kring prickningscermonin. Jag har själv ingen uppfattning då jag inte hör särskilt mycket om det ingreppet tidigare.

Vad gäller fakta om de olika varianterna av kvinnlig könsstympning och forskning om hur de, samt de olika typerna av manlig omskärelse kan påverka de som utsätts hänvisar jag återigen till den länk jag postat.
 
Jag säger bara att det omskärelse och kvinnlig könsstympning inte är den samma. Nej jag vill inte göra några ingrepp i mitt könsorgan alls jag är mycket nöjd med det som det är.

Skillnaden mellan prickning och omskärelse som den görs i sverige är ju att den ena görs under bedövning medan den andra inte görs under bedövning. Så det blir lite som att jämföra en operation med att bli överfallen med kniv. Även om operationen är ett större mer invasivt ingrepp än att bli knivhuggen i tex armen så är det sannolikt mer traumatiskt att bli knivhuggen än att bli opererad i det långa loppet. Upplevelsen av det som händer är ju en mycket stor del.
Uhm jag förstår inte, vilken annan operation där du skär bort kroppsdelar sker hemma vid köksbordet, före två veckors ålder, av en godkänd lekman, med lite lokalbedövning?

Så som man gör i Sverige idag på pojkar.

Varför är inte det att överfalla pojken med kniv? Är det för att han är en stor modig pojkbebis på två veckor och ska tåla lite?

Det är precis samma bit skinn som skärs bort på pojkar som att skära bort förhuden från klitoris helt, bortsett från att den hudbiten är större på en pojke och ollonet mer oskyddat än klitoris. Hände tidigare i år med bedövning bestående av lite sockerlösning på tungan.

Pojkarna kan gråta så hysteriskt att de nästan kvävs och det syns bestående men i hjärnan. De har sedan ont hela tiden medan det läker, de har skurit bort en av de känsligaste bitarna på hela deras kropp. De blir extra smärtkänsliga i flera år efteråt. Och den forskningen gjordes på pojkar omskurna av sjukvårdspersonal i USA.

Prickning såvitt jag förstått är att en droppe blod syns och det räcker.

Man kunde tillåta prickning med bedövning på flickor och motsvarande på pojkar med bedövning av sjukvårdspersonal.
 
Senast ändrad:
Uhm jag förstår inte, vilken annan operation där du skär bort kroppsdelar sker hemma vid köksbordet, före två veckors ålder, av en godkänd lekman, med lite lokalbedövning?

Så som man gör i Sverige idag på pojkar.

Varför är inte det att överfalla pojken med kniv? Är det för att han är en stor modig pojkbebis på två veckor och ska tåla lite?

Det är precis samma bit skinn som skärs bort på pojkar som att skära bort förhuden från klitoris helt, bortsett från att den hudbiten är större på en pojke och ollonet mer oskyddat än klitoris. Hände tidigare i år med bedövning bestående av lite sockerlösning på tungan.

Pojkarna kan gråta så hysteriskt att de nästan kvävs och det syns bestående men i hjärnan. De har sedan ont hela tiden medan det läker, de har skurit bort en av de känsligaste bitarna på hela deras kropp. De blir extra smärtkänsliga i flera år efteråt. Och den forskningen gjordes på pojkar omskurna av sjukvårdspersonal i USA.

Prickning såvitt jag förstått är att en droppe blod syns och det räcker.

Man kunde tillåta prickning med bedövning på flickor och motsvarande på pojkar med bedövning av sjukvårdspersonal.
Är det alltså så det går till?
 
Ser du inte problemet med att jämföra manlig omskärelse som den utförs i Sverige med prickning som den utförs globalt och utifrån det hävda att kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse är helt olika typer av företeelser?
Men det är ju i Sverige som man föreslår att det skall förbjudas, inte globalt. Jag vet inte ens vad jag tycker om omskärelsens vara eller icke vara. Jag tycket bara jämförelsen haltar. Eftersom prickning inte verkar utföras under bedövning. Men om det nu rent teoretiskt skulle vara så att prickning utfördes under ordnade former med bedövning så kanske det hade varit jämförbart. Men nu är det ju inte så.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 877
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp