omskärelse...

Jag har en nära manlig släkting som blev diagnostiserad med för trång förhud och opererades för problemet. Jag minns mycket väl den första tiden efter operation och det var Inte roligt för den pojken, och då föreställer jag mig att operationen inte alls var lika invasiv som att bli omskuren.
Han var dessutom ändå så gammal att han förstod att det skulle läka och bli bättre. Det måste vara absolut gräsligt för ett spädbarn som inte kan kommunicera!
 
Men det är ju i Sverige som man föreslår att det skall förbjudas, inte globalt. Jag vet inte ens vad jag tycker om omskärelsens vara eller icke vara. Jag tycket bara jämförelsen haltar. Eftersom prickning inte verkar utföras under bedövning. Men om det nu rent teoretiskt skulle vara så att prickning utfördes under ordnade former med bedövning så kanske det hade varit jämförbart. Men nu är det ju inte så.

Prickning(och även annan könsstympning) utförs visst under bedövning i vissa länder, om än i liten utsträckning, vilket jag redan skrivit. Och det inlägg som du skrev där du ansåg att man inte kunde jämföra kvinnlig könsstympning med manlig omskärelse svarade jag på eftersom det innehöll flera felaktigheter om det förra och för att få dig att inse just att det finns fler beröringspunkter än vad många tror.
 
Jag tycker att inlägget @niphredil skrev om detta är väldigt bra. "Medicalization" av kvinnlig könsstympning, vilket skett på många håll och som gör de lindrigare varianterna klart jämförbara med manlig omskärelse i Västvärlden tar inte bort grundproblemet - barnets rätt till sin egen kropp.
 
Dan Korn om beslutet på Centerstämman.
"Centerpartiets stämmobeslut om att verka för att förbjuda icke-medicinsk omskärelse av nyfödda pojkar har väckt debatt."

Dan Korn spårar en linje i partiets historia.


"Wallén hävdade att judarna snart skulle överge jordbruksarbetet för att söka sig till städerna och göra affärer, eftersom judarna ”i århundraden flytt produktivt arbete”. Dessutom saknade de fosterlandskänsla eftersom de enbart såg ett värde i pengar. ”Den asiatiska folkstammen passar icke i sällskap med vår hyggliga svenska folkstam.” Han kallade sig alltså själv antisemit och han gjorde skäl för benämningen."
https://www.expressen.se/kultur/det-var-faktiskt-sa-har-det-borjade-pa-30-talet/
 
Nåt som skiljer det åt är ju att det inom islam är mest en tradition, i USA görs det slentrianmässigt men inom judendom är det en fundamental del av tron. Kvinnor föds in i judendom, inte pojkar. Det gör att jag tycker det är en svårare fråga, det är en fundamental del av tron.
Jag tycker inte man ska få åsamka barn någon smärta alls om det går att undvika, men jag kan inte låta bli att fundera på hur jag skulle resonera om det var en del av min trosuppfattning. Jag vet inte.
 
Uhm jag förstår inte, vilken annan operation där du skär bort kroppsdelar sker hemma vid köksbordet, före två veckors ålder, av en godkänd lekman, med lite lokalbedövning?

Nu behöver jag nog rätta lite.

Den omskärelse som görs i Sverige före 2 v ålder (8 dagar enligt Torah) är den judiska omskärelsen.
Den görs inte på ett köksbord utan pojken ligger i en vuxens knä och det sker under sterila former. En judisk Mohel ("godkänd lekman") har flera års specifik utbildning om omskärelsens religiösa och kirurgiska aspekter. Alla instrument är sterila och lokalbedövning används.
Jag vill inte att det ska uppstå helt felaktiga uppfattningar om hur en judisk omskärelse går till.
Vad gäller muslimska så vet jag för lite för att uttala mig.
 
och då föreställer jag mig att operationen inte alls var lika invasiv som att bli omskuren.
Han var dessutom ändå så gammal att han förstod att det skulle läka och bli bättre. Det måste vara absolut gräsligt för ett spädbarn som inte kan kommunicera!

Det kan mycket väl ha varit mer invasivt än omskärelse.
Vid omskärelse på åttonde dagen är det ett förhållandevis enkelt ingrepp jämfört med äldre barn / vuxna. Det läker också mycket snabbare.

Vid de omskärelser där jag närvarat har pojken knappt sagt pip ens. Möjligen ett litet missnöjespip men sen helt lugn hos föräldern igen.
 
Det kan mycket väl ha varit mer invasivt än omskärelse.
Vid omskärelse på åttonde dagen är det ett förhållandevis enkelt ingrepp jämfört med äldre barn / vuxna. Det läker också mycket snabbare.

Vid de omskärelser där jag närvarat har pojken knappt sagt pip ens. Möjligen ett litet missnöjespip men sen helt lugn hos föräldern igen.
Fast vid själva omskärelsen använder man väl bedövning? Det var läkandet efteråt som var väligt jobbgt för just den här pojken.
 
Fast vid själva omskärelsen använder man väl bedövning? Det var läkandet efteråt som var väligt jobbgt för just den här pojken.

Javisst. Bedövningsspray. Inga stick.
De pojkar jag har följt läkte på några dagar och hade inga påtagliga problem.
Detta var i början av 90-talet.
 
Nu behöver jag nog rätta lite.

Den omskärelse som görs i Sverige före 2 v ålder (8 dagar enligt Torah) är den judiska omskärelsen.
Den görs inte på ett köksbord utan pojken ligger i en vuxens knä och det sker under sterila former. En judisk Mohel ("godkänd lekman") har flera års specifik utbildning om omskärelsens religiösa och kirurgiska aspekter. Alla instrument är sterila och lokalbedövning används.
Jag vill inte att det ska uppstå helt felaktiga uppfattningar om hur en judisk omskärelse går till.
Vad gäller muslimska så vet jag för lite för att uttala mig.

Det finns ju avarter även här, t ex den mohel som enbart använde sockervatten som bedövning. Men där fungerade ju det svenska tillsynssystemet.
 
Inget hindrar att den som vill omskär sig senare som vuxen.

Omskärelse av nyfödda pojkar är inte utan risk för komplikationer som @CillaW synes vilja hävda.

Förutom det som tidigare länkats till finns det forskningsrapporter som bl.a. visar ett samband mellan omskärelse av nyfödda pojkar och plötslig spädbarnsdöd [ E Elhaik, Neonatal circumcision and prematurity are associated with sudden infant death syndrome (SIDS), J Clin Transl Res 2018; 4(2): 5]
 
Senast ändrad:
Bara bedövninsspray? Jag är ledsen men det låter hemskt!
Var det uppföljning genom pubertet och sexdebut också?

Det är helt krasst hemskt när man tar blodprov på små bebisar också. Min yngsta var helt sönderstucken på fingrar och händer efter 1 vecka på bb med dålig viktuppgång och många blodprov.
Det görs utan bedövning, och vi vet ju alla hur det känns.
 
Det är helt krasst hemskt när man tar blodprov på små bebisar också. Min yngsta var helt sönderstucken på fingrar och händer efter 1 vecka på bb med dålig viktuppgång och många blodprov.
Det görs utan bedövning, och vi vet ju alla hur det känns.
Ja, det är ju hemskt. Men också helt medicinskt nödvändigt. Jag tror inte någon här motsäger sig medicinskt nödvändiga ingrepp på barn.

Däremot att sticka barn bara för att, eller att skära i dem fastän det inte är medicinskt nödvändigt, det är ju nåt helt annat.
 
Det är helt krasst hemskt när man tar blodprov på små bebisar också. Min yngsta var helt sönderstucken på fingrar och händer efter 1 vecka på bb med dålig viktuppgång och många blodprov.
Det görs utan bedövning, och vi vet ju alla hur det känns.

När mina var små och var tvungna att stickas var sköterskorna mycket noggranna med att preppa dem med Emla-kräm först. Stickandet var också i högsta krav medicinskt motiverat.
 
Ja, det är ju hemskt. Men också helt medicinskt nödvändigt. Jag tror inte någon här motsäger sig medicinskt nödvändiga ingrepp på barn.

Däremot att sticka barn bara för att, eller att skära i dem fastän det inte är medicinskt nödvändigt, det är ju nåt helt annat.

Jämförelsen med blodprov på annat än det som tidigt aviserades i tråden, att det är icke-medicinskt motiverade ingrepp som ifrågasätts - inte att barn ibland måste utsättas för otäcka situationer, till och med inkluderande dödlig risk, i sin egen hälsas intresse.

En bättre jämförelse är exempelvis en tatuering av svenska flaggan eller en älg som vi skulle ge våra spädbarn förmånen att få som del av vår kultur. Smärtsamt ingrepp, bestående utseendemässig förändring som för vissa, dock få, kan ge medicinska problem och som är bestämt av vuxenvärlden i andra intressen än barnets hälsas bästa.

Det torde vara otänkbart att tillåta.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 403
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp