Ont vid sex - Finns det någon hjälp?

AnneOnymous

Trådstartare
Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp!

Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid.
Jag tror att det hela började med att jag aldrig riktigt tyckte om min första partner, och att vi till slut hade sex oavsett om jag ville det eller inte.
Åt även minipiller (cerazette) i ca två år, och jag tror att det bidrog också.

När det var som värst, 2009-2011, kunde jag ha ont i tolv timmar efter samlag, så pass att jag inte kunde sova, gå eller sitta ordentligt.
När jag äntligen blev av med aset till partner, provade jag att ha sex med två män till i forskningssyfte, av varierande kukstorlek, men med samma resultat: AJ!

Nu har jag haft samma partner sedan 2010, en man som jag älskar djupt och tänder på. Men min kropp kommer sällan igång ordentligt eftersom jag genast tänker mys - hångel - sex - AJ, och spänner emot trots att jag försöker slappna av aktivt. Oavsett längd på förspel, glidmedel och så vidare.
Eftersom jag grubblar i 120 tankar/minut, blir inget skönt. Oavsett om han försöker med smek, oralt eller vad som helst. Jag känner bara en press att det måste funka och "ska det inte kännas skönt snart?" och då gör det såklart inte det.
All denna press kommer inifrån mig själv, inte från min partner.

Nu har vi sällan sex längre, det går väl minst en månad emellan nu. Nån gång per år lyckas vi utan att det gör ont, men det är så sällan att det knappast räknas. Då höjs mitt hopp, för att krossas igen vid nästa tillfälle. Varje gång vi försökt vill jag bara gråta i fosterställning efteråt.

Det finns ett sammanhang då jag aldrig har ont, och det är konstigt nog när vi har sex med en av min partners kompisar, alltså två män + jag. Men kanske kan det bero på att jag då har så mycket faktiska intryck på gång att jag inte hinner oroa mig/spänna mig. När vi är tre har det hittills gått fint. Detta händer dock bara typ en gång/år eller halvår.

Jag och min partner ska gifta oss, och jag vill inte att han ska tvingas ha ett helt liv med så här lite/dåligt sex. (Det vill inte jag ha heller, men jag har å andra sidan inget val verkar det som)

Ursäkta novellen, nu till min fråga:

Vart ska jag vända mig för hjälp?
Har provat 4 olika gynekologer som bara säger att allt ser sååååå bra och normalt ut och att allt bara sitter i mitt huvud. Så jag antar att det är det jag måste fixa. Men hur!?

Min partner är väldigt stöttande i allt det här, och följer gärna med på samtal/undersökningar/vad som än krävs.

Jag börjar ge upp hoppet.
 
Om det är vestibulit. Hur kommer det sig att samlag fungerar med två män?

Jag skulle leta reda på en terapeut med sex-inriktning.
 
Om det är vestibulit. Hur kommer det sig att samlag fungerar med två män?
.
Utan att veta säkert - kan det vara så att i vestibulit finns både fysiska och psykiska delar?
Ungefär som att bekymmer med magen kan påverkas av både fysiska och psykiska faktorer? TS skrev ju det - att hon då får så många intryck att hon kanske inte hinner oroa sig eller spänna sig.
 
Jag tycker att du ska träffa en gynekolog som har koll på vestibulit, det tog ett tag och ett gäng gynbesök innan någon kunde ge mig min diagnos. Och nöj dig inte med att allt är bra, att ha ont vid sex är inte normalt och bra! Om läkaren inte har kompetens att hjälpa dig kan hen remittera dig till någon annan.

För att kunna ha sex under behandlingstiden hjälpte det för mig att köra med bedövningssalva och mycket glidmedel under vaginalsex eller analsex. Men det sista beror kanske på vart den sitter också.
 
Om det är vestibulit. Hur kommer det sig att samlag fungerar med två män?

Jag skulle leta reda på en terapeut med sex-inriktning.
det finns också en psykisk faktor när det gäller vestibulit.

som någon annan skrev så kan bedövningssalva xylocain finns på apoteket, vara en hjälp i början. smörj in din ordentligt runt hela slidöppningen 10 minuter innan. det bedövar bra och du kan slappna av lättare
 
Tack för alla svar!
Ja, jag självdiagnosticerade mig med vestibulit för några år sedan, men har inte direkt kommit någon vart med att bli bättre :(

Jag ska definitivt prova med Xylocain igen, har provat det en gång innan, men kanske tog jag alldeles för lite!
Så planen är väl då Xylocain och någon sorts samtalskontakt.. ska det också vara en gyn tro?
 
Gå till en gyn som kan vestibulit, kanske redan när du ringer gyn säg att det är för vestibulit du söker? Så kanske den gynekologen kan hjälpa dig? :)
 
Vestibulit är väl inte en psykiatrisk diagnos
Men det låter ju onekligen som att det finns en psykologisk komponent i det hela om hon kan ha smärtlöst sex när hon deltar i en trekant.
I övrigt är väl inte vestibulit fastställt som diagnos?
 
Jag blir lite irriterad när de läkare du varit till bara säger att allt ser bra ut, när du uppenbarligen har stora besvär av det här. Här i vårt landsting (Västmanland) har vi vulvamottagning dit patienter med problem som dina remitteras. Be om remiss till en sån om möjlighet finns. (Hittade detta http://www.vestibulit.com/blog/rad-till-dig-med-vestibulit/mottagningar/).

Tycker också det låter som vestibulit men du kan ju även ha torra och sköra slemhinnor. Det är inte helt ovanligt om man äter p-piller, finns vissa sjukdomar som kan orsaka det också. Det finns symtomlindrande läkemedel att köpa på apoteket, lokalbehandling i form av östrogen, om detta är problemet eller en del av problemet.

Och som fler har sagt, ett riktigt bra glidmedel, alltid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 784
Senast: Elektron
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 593
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp