Svårt att svara på dina frågor. Jag längtade aldrig efter barn direkt dock, men vi bestämde att vi skulle skaffa. (jag siktade mot 14 åring och nu har jag haft en och det var precis så nice som man kan föreställa sigJag fick för några veckor sedan reda på att jag är oplanerat gravid.
Veckorna efter detta har varit jobbiga och ganska ångestfyllda. Jag kan verkligen inte landa i ett beslut gällande hur jag vill göra.
Ena stunden känns tanken på att behålla helt OK, sen går det några timmar eller någon dag, och paniken kommer smygande igen.
Jag har aldrig haft någon direkt barnlängtan och tycker barn generellt är rätt ointressanta, och småbarn nästan lite läskiga.
Tanken på att någon gång i framtiden ha ett ”stort” barn känns dock ganska fin, och jag förstår ju att dom inte är pyttesmå särskilt länge, och att tiden går snabbt.
Min sambo vill gärna ha barn, och blev glad över beskedet, men tycker samtidigt det är jobbigt att se mig ha så mycket ångest över situationen. Han stöttar mig oavsett utfall men kommer såklart bli ledsen över en eventuell abort.
Han är en fantastisk man, lugn & trygg och skulle absolut bli en väldigt bra pappa.
Vi har varit tillsammans 15 år och har en stabil relation, hus på landet och fasta inkomster. Det finns alltså inga praktiska eller ekonomiska hinder för ett barn egentligen.
Det märkliga är att jag har snuddat vid tanken på barn då och då senaste året. Även tyckt att livet ibland känns lite tomt. Jag fyller strax 36 och att det snart kanske också är för sent spelar säkert in i dessa tankar.
Att jag har så mycket ångest över situationen nu förvånar mig lite. Men det är hemskt att gå runt med dessa krypande obehagskänslor som påverkar hela livet på ett negativt sätt
Väntar på att få en tid hos en kurator…
Är det någon annan som har varit i liknande sits, där det på sikt har blivit bra att behålla barnet?
Har fastnat lite i tanken på att ett barn alltid ska vara starkt efterlängtat. Kanske kan det bli bra ändå?
Kanske börjar man längta ju längre graviditeten går?
Det enda jag kan bidra med är att jag aldrig "älskat barn" aldrig ugh känt ett "bebissug" "längtat" osv osv lägg till andra kvällspress och barntidningsord. Började inte "känna stark längtan" under graviditeten heller för den delen (uhm förutom en viss längtan efter att vara mindra otymplig...) Tycker inte det verkar som att personer som känner sådana känslor innan nödvändigtvis har roligare med barn än andra sedan, men vad vet jag
Samtidigt hade jag bestämt mig innan, jag tycker inte abort är fel alls, utan snarare är helt rätt. Men skriv en liten rationell lista om du föredrar rationella argument för och emot snarare än känslomässiga och ta beslut utifrån det? (typ tänkte du dig någonsin ha barn? iom 36 år osv, jag var typ 36 och det är ju inte jättelång tid kvar till 42 därifrån osv. Sedan vidare, kan man ha försvarat sig mot barnivriga släktingar länge, även sådant behöver man ju lägga bort ur ekvationen för att komma fram till vad man själv vill.)