Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.

Mitt förslag: eljest
Betydelse:
Annars, eller annorlunda.

Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Älskvärd!! Så fint och kärleksfullt ord.

Alltså, vore det inte trevligt om butternut squash istället kallades kalebasspumpa? 😊
Fast.... när jag för länge sedan odlade kalebass vsr det stenhård utanpå och torkades så man kunde skramla med den? Inget ätbart. Inte då i alla fall

(skit.nu måste jag googla :rofl: )

Fast.... när jag för länge sedan odlade kalebass vsr det stenhård utanpå och torkades så man kunde skramla med den? Inget ätbart. Inte då i alla fall

Det går att äta omogen kalebass!

Det gör mig inte lag kalebasspumpa ändå, då det vore lite konstigt utifrån växtsläkten osv.

Sötnötpumpa kanske. :D

Jag menade formen. Kalebass-, för att den är kalebassformad, och pumpa för att det är en pumpa. Spaghettipumpa består ju inte av spaghetti, men den ser lite ut så.

I svenska språket tycker jag inte det används.
Du får börja använda det själv! Jag tycker att det är att ganska vardagligt ord och inte på väg ut alls. :) Men det gäller som sagt flera ord i tråden.

*kl
Å andra sidan kommunicerar jag mest i skrift när jag använder svenska och där förekommer säkert en drös med ord gemene man egentligen inte säger i talspråk. Flera av orden är i alla fall sådana jag skulle kunna använda utan att någon skulle haja till eller undra vad de betyder.

När jag läser den här tråden inser jag 1. "Jahaa, det är därfor mina kompisar ibland inte förstod mig/tyckte jag var konstig när vi var små" 2. Varför det är så otroligt svårt att gissa var jag kommer ifrån. Noll dialekt men använder tydligen dialektala uttryck från hela landet. Senaste gången folk skulle gissa var det västra skåne, göteborg, småland, norrland, dalarna, luleå, mm. :D

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka