Ändå lite ovanligt, tänker jag nog. Eller det beror ju på hur stora kvarteren är, givetvis. Men i regel är de numer few and far between, skulle jag säga.Inte samma hus utan i kvarteren bredvid mitt hus. Tre olika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ändå lite ovanligt, tänker jag nog. Eller det beror ju på hur stora kvarteren är, givetvis. Men i regel är de numer few and far between, skulle jag säga.Inte samma hus utan i kvarteren bredvid mitt hus. Tre olika.
Älskvärd!! Så fint och kärleksfullt ord.Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.
Mitt förslag: eljest
Betydelse:
Annars, eller annorlunda.
Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Fast.... när jag för länge sedan odlade kalebass vsr det stenhård utanpå och torkades så man kunde skramla med den? Inget ätbart. Inte då i alla fallAlltså, vore det inte trevligt om butternut squash istället kallades kalebasspumpa?![]()
Det går att äta omogen kalebass!Fast.... när jag för länge sedan odlade kalebass vsr det stenhård utanpå och torkades så man kunde skramla med den? Inget ätbart. Inte då i alla fall
(skit.nu måste jag googla)
Men det används väl till vardags?Älskvärd!! Så fint och kärleksfullt ord.
I svenska språket tycker jag inte det används.Men det används väl till vardags?![]()
Det känns i alla fall inte som ett borttappat ord för mig.
Det gör i och för sig inte eljest, gympaskor eller en hel del andra exempel heller.
Jag menade formen. Kalebass-, för att den är kalebassformad, och pumpa för att det är en pumpa. Spaghettipumpa består ju inte av spaghetti, men den ser lite ut så.Fast.... när jag för länge sedan odlade kalebass vsr det stenhård utanpå och torkades så man kunde skramla med den? Inget ätbart. Inte då i alla fall
(skit.nu måste jag googla)
Till det platsar emedan.Jag tycker om ordet huruvida
Du får börja använda det själv! Jag tycker att det är att ganska vardagligt ord och inte på väg ut alls.I svenska språket tycker jag inte det används.
Jo, men det gör det väl? Jag tycker nog jag stöter på det nu och då, åtminstone i skrift.I svenska språket tycker jag inte det används.
Det låter konstruerat, är det ens ett ord?Jag läste precis om ordet avundfrisk som jag tydligen har missat. Ska jag nog börja använda. Det är att känna en längtan efter något som någon annan har/kan/osv UTAN att man missunnar den andra personen det.
Det låter konstruerat, är det ens ett ord?
Man kan vara avundsjuk utan att vara missunsam.
Visst, men då är det inga ord som borde återbrukas, som tråden handlar om.Att språket utvecklas och får nya ord är ju inga konstigheter.
Typ som villhöver![]()
Visst, men då är det inga ord som borde återbrukas, som tråden handlar om.![]()
Visst inte, men det var ett ord jag aldrig hört så jag behövde fråga. Villhöver vet jag ju direkt är konstruerat.Äsch, lite sidospår med bra ord gör väl ingen skada tänker jag![]()