Bukefalos 28 år!

Ordning i boxen. Hjälp

B

Brixen

Jag har en halvblods valack som inte har någon som hellst ordning i boxen. Kiss och bajs överallt. Ibland bajsar han även i krubban. Han är importerad från polen och har sina första 5 levnadsår stått i spillta. Är det någon som vet vad man kan göra åt detta?:)
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

när jag jobbade på en ridskola så va det en del av både hästarna och ponnyna som bajade i båda krubba och vattenkopp :crazy:
om jag hade fått samma problem så hade jag antingen höjt krubban eller börja fodra med spann istället. Eller så lär sig hästen så småningom att sluta med det.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Hur länge har du haft honom?

I regel lär sig majoriteten att ha en viss ordning i sin box, men det tar ett tag för dem att komma på hur de ska "inreda" :)

// Mvh - J
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Hur länge har du haft honom?

I regel lär sig majoriteten att ha en viss ordning i sin box, men det tar ett tag för dem att komma på hur de ska "inreda" :)

// Mvh - J

Har ett par i stallet som möblerar om dagligen. Den ena av dom lägger allt i ett hörn, naturligtvis samma hörn som krubban. Tror de satsar på att bli inrdningsarkitekter eller något liknande. Eller så tänker de bli grävmaskinister. Bägge är 9. En 23 åring möblerar också om rätt ofta. Senaste veckan har det varit lugnare.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

*skrattar*

Ja du ser, det finns varianter av allt :)

// Mvh - J
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Jag har haft honom i snart 2 år. Jag märker att han blir bättre och bättre så jag får hålla tummarna på att han till slut har mer ordning i boxen:laugh:. Tack för alla svar.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Gubbarna i stallet har ett knep, inte provat det själv för hästen är redan så renlig av sig.
Mocka rikigt, riktigt noga, kanske t.o.m. byta spån/halm/torv helt och lägg sedan bajs från en häst som står över din i rang (så hög som möjligt) i det hörn du vill att han skall hålla sig till. Upprepa i några dagar.
Testa gärna och berätta om det funkar, skulle vara kul att veta!
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

en grej som fungerat på mina stök-hästar är att ta bort sgs allt spån längs med bakre väggen (eller vilken vägg man nu vill), så det blir som en grepbred nedsänkning där i förhållande till bädden. Jag förstår absolut inte varför det fungerar, men det har fått dem att skita endast där eller somliga iaf mestadels där.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Gubbarna i stallet har ett knep, inte provat det själv för hästen är redan så renlig av sig.
Mocka rikigt, riktigt noga, kanske t.o.m. byta spån/halm/torv helt och lägg sedan bajs från en häst som står över din i rang (så hög som möjligt) i det hörn du vill att han skall hålla sig till. Upprepa i några dagar.
Testa gärna och berätta om det funkar, skulle vara kul att veta!

Tack för tipset. Det ska jag testa:laugh:. Mvh Hanna
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Min valack var sådär, tills han fick en söt tjej-boxgranne som var väldigt ordentlig och bajsade i ett hörn bara. Han måste ha lärt sig av, och tittat på henne för helt plötsligt började han att bajsa i ett hörn bara och det har han fortsatt med.
Jätteduktig!

Detta stoet som han stod jämte avgudade han.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

*knapplån*


Jag har en grismadam som går på lösdrift men får komma n i boxen varje dag för att äta kraftfoder och bli kollad. Dom har stoooor hage att gå i och nytt fräscht strö i lösdriften varje dag. Ändå envisas hon med att rulla sig i boxen när hon kommer in. Den är den skitigaste delen, är djupströbädd och hon river så klart upp en massa varje gång:mad:
Kan nån svara på varför hon gör så här?
Under hela hösten har hon varit lerig på kroppen en, max två, gånger efter att ha rullat sig ute.
Den andra damen ser mest hela tiden ut som en lerhög när hon kommer in och det är lera ute;) Och hon rullar sig aldrig i boxen.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Det kan inte vara så att hon är ranglåg och inte riktigt vågar "ge sig hän" åt rullningen ute bland kompisarna ifall de skulle köra upp henne? Boxen vet hon ju är hennes eget rum sas.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Ena av mina hästar stod också i spilta sina första fem levnadsår och hon var grisig(!) när vi fick hem henne. Vi fick i princip ta ut allt varje dag. Inte förrän vi bytade ströunderlag till torv så började hon bli lite renligare och man kunde börja tyda ett "mönster" i hennes bajsläggning :p Hon står fortfarande på torv och det fungerar utmärkt. Så det är ju ett tips (om du inte redan har torv) :)
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Gubbarna i stallet har ett knep ... Testa gärna och berätta om det funkar, skulle vara kul att veta!


Det funkar! :laugh: Vi var tvungna att stå i en väldigt liten hage ett tag förra våren och spred då ut en massa grovfoder så att hästarna skulle få röra sig lite när de åt, ungefär som om de betade. Första dagen var det högar lite överallt, men vi mockade, myycket noga, och lämnade lite skit längst bak i två hörn. Efter det så var det inte en enda hög någon annanstans än i dessa hörn och lite mellan dem (fast längst bak i hagen då, där det inte var någon mat utlagd).

Till TS: Vår ene är en riktig harv inne, men när han känner sig tryggare så harvar han mindre eftersom han då inte springer runt så mycket. Så i början i ett nytt stall är det mycket jobbigare att mocka. Sedan blir det alltid mer grisigt om de står i en liten box så att de alltid måste trampa i högarna när de flyttar sig.

Ett tips om det hamnar mycket i krubba/hink är att kolla hur han brukar stå och sedan sätta krubba/hink efter det. Jag tycker inte att man ska sätta krubba eller hink högt, ev. slem kan inte rinna ut ur luftvägarna och den onaturliga ätställningen är negativ för ffa ryggmusklerna (jfr med att hästen kör upp huvudet när man rider). Nu är det väl inte några längre ättider vi talar om, men jag vill alltid ordna det så bra som möjligt (hönsmamma :cool:) Vi använder en gummikrubba till kraftfodret som vi ställer på golvet och tar ut och sköljer av direkt efter att hästen ätit upp.
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Det kan inte vara så att hon är ranglåg och inte riktigt vågar "ge sig hän" åt rullningen ute bland kompisarna ifall de skulle köra upp henne? Boxen vet hon ju är hennes eget rum sas.


Jag har också tänkt denna tanken och det är nog mycket möjligt. För surtanten hon går med är en riktig bitch;).

Så det är nog så att hon känner sig trygg i sin box:)
 
Sv: Ordning i boxen. Hjälp

Nu har jag provat detta i fem dagar. Han bajsar på alla ställen förutom i det hörnet jag lagt bajs från en häst i högre rang. Tack för tipset det va i allafall värt att pröva. Mvh Hanna:D
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 756
Senast: Kaching
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp