Orka läsa mitt problem?:(

Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Tibra skrev:
hmm jo lektioner.. mene.. närmaste islandsstall ligger 7 mil härifrån om jag inte har rätt.. för det första har vi ingen egen transport och för det andra så skulle nog ingen ha tid att skjutsa.. så det blir ju lite svårare med det.

Kolla om din tränare kan komma till dig istället.
De flesta jag har haft har gärna kört hem till mig om jag har fixat nån mer elev så vi kan dela på bensinkostnaden.
Här har vi blivit ett helt litet gång som träffas och umgås efter lektionen verje vecka utom nu när det är för uselt underlag för att träna ute. I mitten av Mars sätter vi nog igång igen.
En del i vår klubb plockar upp varandra på väg till olika ridhus om det är nån som inte har transport.
Eller så kan man hyra transport för en hundring per gång.

Håller man på med islandshäst kan man ju även delta i vanliga dressyrlektioner och akademisk ridning tex.

Är du med i någon klubb? Det gör så enormt mycket. Man kan få en massa tips o ideer och umgås med likasinnade.
Poängen med en klubb är ju bla. att man kan hjälpa och puscha varandra i olika situationer och ge varandra inspiration.

Den här årstiden är väl väldigt seg för de flesta hästägare, så jag brukar inte ha så stora krav på mig själv just nu.
Knappt man kan rida med alla snöstyltor.
Men det kommer en vår, och då blir det trevligt igen!

Kan du inte lämna henne hos fodervärd några månader så du hinner få tillbaka dina krafter?
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Jag tycker ditt förslag lät jättebra!
Ville bara säga det :o :crazy:
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Alla andras också förresten. Ni är jätteduktiga! Keep up the good work. :p
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Visst har de flesta av oss motivations svackor någon gång under häst livet, det är ett faktum man måste ta i beräkning, och inte anklaga sig själv alltför mycket när det känns omotiverande och tungt i vissa perioder.

Men bara du kan ju svara på om det är en övergående period, eller om du helt enkelt känner att du faktiskt vill ta en längre paus och ägna dig åt andra saker i livet - för det är inte fel det heller.

dock är det själviskt att tänka att ingen annan får låna hästen eller att ingen annan får lyckas bättre med den än en själv. sånt måste man frigöra sig ifrån om man verkligen vill se till hästens bästa. Men det vet du nog.
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

kan du inte leta upp någon
som har lust att hjälpa dej att rida hästen ett tag
någar dagar i veckan, dom andra återstående dagarna
sitter du upp och tar en liten skirtt tur utan några krav som helst.
mitt lilla tips :)
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Tibra skrev:
Vad ska jag göra?
nej nej nej det som inte får hända har hänt..
just nu.. de senaste veckorna.. hmm.. måste jag erkänna för att kanske få någon slags hjälp eller stöd så måste jag..
har tröttnat på hästen helt enkelt :( de kännst hemskt att skriva det..hon är ju liksom ..min bästa vän..
förra året fick jag också en sån här period i vintern..ja tröttnade lite då men suget kom sedan tillbaka igen då våren var påväg..men.. ja uscha.. i år känns det värre asså..
hon mår ju bra nu.. frisk och pigg..det har ju varit så mycket strul med denna häst men det har ju alltid ordnat sig..
men nu är det helt booring :( vad ska jag göra?

hon är inte min.. det är 2 km mellan oss och jar har LOVAT vid mitt hjärta förra sommaren att ta hand om henne, annars skulle hon avlivas.. och jag är så tacksam över att jag verkligen fick den chansen..jag vill ju inte förlora henne.. men det är så mkt nu :(
mkt i skolan, kompisar ja.. men alltid är ju hästen emellan och det är ett MÅSTE att man ska dit..och jag kan inte begära av ägarna heller att de ska ta några dagar för de har de inte tid med.. och att en annan liten unge skulle bli "medryttare" eller vad man säjer.. nee.. föresten finns inte så många i min lilla by som är mogen nog att kunna bli det.. dessutom skulle jag bli så svartis.. sån är jag.. hon är ett djur som alla andra.. tex en hund.. även om man tröttnat att gå ut å gå med den har man inte hjärta att sälja eller kasta ut den.. det är ju ens bästa vän!

jag tror mkt också på att jag har tröttnat helt pågrud av att ridningen går åt skiten! hon är svänkryggig, no muskler, tappat töltakten helt, ingen korrekt galopp.. ne allt bara jävlas :( sadeln kan jag inte ha för den glider fram som nå tok..så jag rider barbacka jämt men även jag måste räta till mig rätt ofta och det är inte alltid lika kul och bekvämt att rida barbacka jämt.. traven har ju blivit så skumpig nu så jag tappar balansen och även min täckbyxor har det blivit värsta hålet i..säkert för ryggraden (lite skratt där emellan) och jag blir bara argare och argare på hästen ju värre det går då vi är ute och rider.. och det vill jag ju inte.. allt blir bara fel :( vad ska jag göra? klar man tappar sugen då inget blir som man tänkt sej fast man kämpat och lagt ut så mkt tid på denna häst..vad gör man? låna ut henne ett tag? ja men då kommer vi ju tillbaka till det övre jag skrev.. och dessutom vill jag ju inte att någon annan ska lyckas med ridningen på henne.. det är ju någon som JAG vill utveckla själv på henne.. hon är ju min skatt..

varför ska de vara såhär..? ta lektioner för nån instruktör.. skitdyrt vill jag säja och jag är ju inte den som har pengar i fickan jämt..dessutom tänker jag såhär: ja men då går man på en kurs som kanske är 1- 2 dar.. får lära sig något nyttigt..tiden går skitfort och snart så är de dagarna över.. så har man gjort av med alla sina pengar på någon som inte hjälpte ett skit.. men det blir ju oftast så.. vad gör man? usch.. jag blir så trött av att ens tänka på detta..jag älskar ju den hästen men samtidigt.. ja..börjar jag växa ifrån intresset?

det vanligaste svaret man får : ja men det går över.. du har kommit i den perioden nu..

usch de svaret hjälper ju inget..hmm..men frågan är ju ändå väldigt svår kanske att svara på då..kanske inte ens går att svara på utan bara sitta och läsa.. nicka med och sen gå till nästa tråd..

jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra..rida är ju inte speciellt kul nu heller ju.. kanske för att det går som det går.. och det är ju heller inte kul för min vän.. hon måste ju få komma ut! visst rider jag.. men oftast med pina :( hmm.. jag känner mej som världens dåligaste nu.. ge mej en käftsmäll..

mvh/Linda


jag tycker upp med humöret, det är inte alltid kul, gör anndra saker iställer, ut och gå med henne, longera tömkör osv man behöver inte alltid rida :) det kan du börja med i vår och då kanske hon har satt några fina muskler från alla dom anndra övningarna du gjort nu under vintern. :)
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

:bow: Tack för alla svar.. vissa saker ger mig på bättre humör faktiskt..men jag har kommit fram till att varför jag tröttnat är ju för att ridningen går så dåligt som den gör! och jag har ju *harkel* inte världens bästa tålamod..

ORKA LÄSA IGEN? kanske förklaringen varför jag tröttnat..

Det var faktiskt i höstas då jag längtade som in i att få komma hem och rida, det var så roligt! jag hade fått så mkt tips och det började gå rätt bra "tyckte man då" man tog med hästen överallt, spelade till och med in en liten film med henne, det var så roligt! det var bara hästen, hästen hästen och hästen, kompisar var man inte lika mkt med.. jag började ta reda på ännu mer sätt att bygga och rida hästen rätt, snart hade jag så stora krav! jag ville verkligen att hon skulle jobba rätt.. "även om jag inte riktigt hade 100 % koll på det" snart red jag faktiskt inte för skojjs skull, ne hon skulle bygga upp muskler och jobba för en gångs skull.. förr hade jag henne bara för att jag tyckte det var roligt att rida runt, snabba farter, upptäcka nya vägar ja.. det var så roligt! den här sommaren som var, det var den bästa jag haft.. jag hade hästen hos en kompis hela sommaren, och vi red, tävlade mot varandra i full fart, upptäcka nya ställen,. gjorde långa utflykter, badade med hästarna och till o med försökte sova i stallet vilket inte lyckades så bra hehe.. men vi hade så underbart roligt! när sommaren sedan var över var vi tvungen att skiljas åt och ta hem våra hästar..nu har jag tyvärr ingen att rida med men det hade jag varit van vid ändå..

som sagt så kom våren.. jag älskade fortfarande att rida.. kunde ta långa turer till kompisar över någon helg och övernatta där..
men nu började ju den här tanken "aha, jag måste ju rida rätt" så träningen kom igång.. först var det ju lite trist det här med grunden, styra med sätet, stanna med sätet, inte använda tyglarna så mkt utan mer kroppen och rösten..allt de där som jag itne hade en aning om i sommras..då var det bara skojj-ridning.. nu var det på allvar.. och jag tog det verkligen på allvar..
jag började planera, hennes vilodagar, vad jag skulle träna då och då.. det var mer, träning..ingen skojj-ridning.. och nu kunde jag heller inte rida i sadeln eftersom jag visste att den gled för långt fram och då kunde hon heller inte jobba rätt, vart alldeles framtung och jobbade inte alls så bra med bakdelen..vilket en häst ska jobba med.. så det vart barbacka.. och då vart det ju de här med att ta reda på allt, hur jag skulle rida rätt o.s.v..

men det fanns ju ett litet problem från början av våren och det var att hästen (Tibra) Saknade proteiner o.s.v.. buken var uppblåst och hästen verkade inte orka med gångarterna längre..så vi började mata i henne med mera och ny mat för att se om det vart bättre..samtidigt red jag henne i den lilla lugna stilen, stanna och föra med sätet..använda tyglarna så lite som möjligt.. men det var ju inte ofta det gick så bra.. jag la verkligen ner all min tid och energi till allt..
foderstat skulle vara en bra!! men jag var tvungen att lägga pengar på annat och det var så dyrt med analys.. jag försökte iaf titta på det kraftfoder hon fick vad som kanske fattades i det.. ( ja något sånt jag var så besatt)
när hon äntligen började få hull och lite mer ork igen, och det är med att bara rida med sätet och rösten började bli lite uttråkat och för mkt, så började jag att klättra med henne istället.. det var ett bra muskeluppbyggande sätt hade jag hört.. inte för ofta så hon vart överansträngd, lite i taget, och när hon var mer van blev det mer.. var det inte klättra vart det löslongering, lyfta fötterna över bommar, här skulle tränas.. låta hästen några dar i veckan.. fick inte överanstränga sig eller jobba alldeles fört hårt/mkt..
att komma till klätterbackarna tog ett tag också.. bor i skogen, kommer hem 17.00 och vid denna tid är det mörkt.. så jag fick verkligen planera hur jag skulle göra.. ibland kunde jag ta en liten liten uppförsbacke nära huset och rida upp o ner upp o ner upp o ner.. jag kände att det här skulle bli bra.. snart skulle hon få muskler och kunna sätta in gångarterna rätt "vilket hon då och nu inte kunde" kort galopp och feltaktig tölt var de största problemen..men det var inget man hade tänkt på sommaren, då var det bara lek och stojj! jag slår vad om att sadeln gled fram då också men det var heller inget man tänkte på..
aja tillbaka till träningsnacket.. det här med att få hästen att sätta sig, "gå med bakdelen" förstod jag egentligen inte riktigt hur jag skulle få henne att göra.. ja menar såga såga såga ner huvudet, vad var det för sätt? visst hade jag ridit så förr men jag hade fått lite hjälp och förklaringar med den biten..jag hade även fått lite tips med hur jag skulle få henne att "sätta sig" men det skulle kunna ta lååång tid.. grunden var ju att Tibra skulle lyssna och få konsentrationen på mig, stanna styr med sätet o.s.v.. det jag tränade från början.. men det började bli tajtigt och inget verkade funka, vissa dagara då..jag mins en dag då hon tog kort och mjuk galopp en liten bit på en ägn och jag vart alladeles paff! den dagen glömmer jag aldrig! visst har hon gjort några fina steg och man blivit alldeles stum men det var så sällan!..så tillbaka till klättringen...som jag trodde skulle funka bättre, klättring skulle ju vara ett annat sätt att stärka hennes bakdel, och det vart en stor del av vår ridning..ibland kunde jag faktiskt komma hem granska hästen "ja men det börjar ju se riktigt bra ut!" var hästen riktigt avslappnad kunde hon ta några steg i kort galopp vissa dagar..
tölten..hennes underbara tölt, nu börjar jag tvivla.. har hon verkligen haft en taktren tölt.. jo.. jag har ju räknat ibland i fyrtakt och även sakt "black and decker" fort som var ett tips att höra om det var rentakt..men nu mera.. är det.. travtakt..jag vill och försöker få det till fyrtakt då jag ska räkna men det stämmer inte riktigt.. vissa kvällar, då hon var väldigt pigg och det var på hemvägen vart takten snabbare.. på ett sätt kändes det "ja men det funkar ju faktiskt bättre, det kanske är lite rätt takt" men ändå hade jag inte den där rätta töltkänslan.. kanske lurade jag mig själv för jag ville att det skulle vara så?
Öppna och sluta, det skulle vara bra att träna om man ville ha en fin tölt, ptoblemet var att Tibra orkade inte gå rätt i öppna och sluta.. spänd, huvudet högt upp och böjd åt andra hållet, korta steg.. fast jag försökte få henne avslappnad så funkade det inte då skänklarna kom mot hennes mage, det betydde tydligen "springa" har försökt avvänja henne med det också men det funkar bara vissa dagar..
nej klättra, det var grunden för oss tänkte jag så hon orkade göra de andra övningarna! strechning var jag noga med.. ne jag var noga med allt! stallkötseln och maten!
det började bli stressat. skolan är ju en stor och viktig del med! men jag var mer hos hästen.. och jobbade..
jag har nu kommit på.. medan jag skriver detta att.. jag har inte kul.. jag jobbar.. "nu menar jag inte att jag inte tycker det är kul på det sättet längre med hästar" utan sen i våras har jag ju inte ridit med tanken "roligt" i huvudet utan haft så stora krav och att hästen ska jobba och träna.. allt ska vara så bra.. utan några resultat! ibland kunde ägaren säja "men gud vad omusklad och svankig hon är, du måste nog börja rida henne i rätt form, vilket är hehe såga för hennes del" men jag vill inte rida på det sättet..det är fel!
och där sjunker ju hoppet ännu mer.. när man försökt med så mkt, lagt ner så mkt tid utan några större resultat "kanske för att jag gör helt fel" så blir det i slutändan STOOOPPP! man orkar inte mer..!!! det hände mig..och jag vet.. att jag måste ju för sjuttsingen komma ut och ha kul! inte bara träna och jobba! det ska vara roligt att rida.. ! som i sommras!!

MEN.. nu när jag vet vad som är rätt och fel i ridningen "inte allt såklart" (vilket jag inte riktigt visste i somras) så kan man nästan inte skojj-rida då man känner hur hästen går på tok fel i alla gångarter! det är inte ens bekvämt! jag vill dessutom rida med sadel men inte med den gamla..ägaren säjer dessutom att sadeln glider fram eftersom den tillåtits att göra det..
jag önskar jag kunde backa tiden till sommaren, det går inte beskriva hur kul jag hade det..! dessutom är det ju en annan sak (för vissa iaf) att rida på sommarlovet än på vintern.. den mörka.-kalla-skoliga-vintern..men visst är det mysigt det också..

Fortsättning...
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

...Fortsättningen...

dessutom vill jag heller inte bli kallad för "självisk" det är så mkt om denna häst som jag varit med om att ni inte förstår.. hon har haft stora besvär med bronkit och det var ett större problem än detta! det går inte förklara, det var ju inte bara att följa veterinärens order, ge medicin blöt höet.. det var så mkt mer än så som behvödes! eftersom hon inte var min har hon varit nära på att avlivas.. väääldigt nära.. de hade bestämt en vecka till och med då de skulle göras.. och jag hade kämpat så för att få henne frisk! folk sa till mig- du kan aldrig rida henne som förr, eller hon kommer alltid att ha biverkningar och den där hemska bronkiten, så tro inte att det går över.
i över 1 år kämpade jag med hennes hårda bronkit, och att göra allt för att inte hon skulle avlivas, för jag visste att hon skulle bli bra bara ägarna lyssnade på vad som var viktigt! det var ju inte alltid man lyssnade på mej *harkel* fast jag hade rätt men det är ju inget att klaga på nu eftersom jag inte sätt hästen sjuk något mer.. jag trore folk överdrev med att hon aldrig skulle kunna ridas på samma sätt igen..(haha) säjer jag åt det nu.. i somras sprang hon som en tok utan några andningproblem, hosta eller andra biverkningar av bronkit.. man kan tro att hon inte har det.. men skulle hon få i sig damm eller hö igen är det klart att biverkningarna kommer..men sköter man det på topp så funkar det! men som sagt eftersom hon inte är min häst var det väldigt svårt att sköta det rätt.."harkel" ja det är för mkt att skriva om den sjukdomen.. den syns iaf inte nu längre.., det var en jobbig tid eftersom jag själv var sjuk och hade "gått in i väggen"

efter bronkiten kom hennes grava eksem.. ojoj vad mkt jobb! ni skulle skratta till mina uppfinningar och ideer när det gäller eksemen.. vad vi byggde överallt! köpte medel, nya huvor som hon jämt tog sönder.. tävtta tvättam sy varje dag..tänka på att hon inte skulle komma åt något att klia sig på för då skulle det bli värre.. var tvungen att förklara för folk varför det måste vara si och så för att det skulle funka.. ja.. jag råder er att inte skaffa eksemhäst för det är ett helvete! och samtidigt tänka på bronkiten.. hon fick inte få i sig dammitgt hö eller vara i dammigt spån.. det var mkt jobb och tid.. men tid.. det hade jag! det var ju sommarlov! och jag tyckte det bara var kul att sköta om henne.. jag tyckte att eksemen klarade vi ändå rätt bra i år.. från början hade hon ju inget eksemtäcke.. ägaren hade köpt ett flugtäcke istället som inte täckte helt.. det var.. inte bra hehe, jag fick linda in henne med benlindor ibland vid hals, svans och någon liten linda vid mulen där hon hade kliat upp sig till en stor böld på hakan..(men detta var vid våren) så jag började spara ihop till ett nytt täcke..som tur var köpte en i släkten hooks eksemtäcke vilket jag :bow: till.. visst hade hon lite sår vid mulen o under magen.. men sånt får hästar räkna vid sommartid.. dessutom kliade det förstårs i man och svans.. men manen var inte alls så farlig.. det var mer svansen som jag linade in då hon skulle så inne i stallet.. tyvärr fastbunden som i en spilta fast i en box som vi mixtrade lite med.. men det var inget hon led av.. hon tyckte det var väldigt mysigt att få komma in och ligga ner kunde hon också.. bara hon inte kom åt att klia sig någonstans..visst vart man lite avis då kompisen kunde ta in och ut sin häst utan att mixtra med medel, täcke och huva och tänka på att inte klia sig och vara där och där.. men jag klagade inte..jag försökte sköta eksemen så mkt som möjligt.. visst.. jag höll på få ett bryt över det också.. jag tyckte ju så synd om henne..men vi klarade oss rätt bra..

det är alltid något..men jag har alltid haft i huvudet (ge aldrig upp) men går man in i väggen och tappar lusten totalt finns inte mkt att göra..jag älskar henne och hon verkar ju inte lida av att inte få jobba men det är jag som får mer arbete senare.. visst älskar hon att springa.. (fast vad vet vi människor om vad djur gillar) men jag ska göra som ni de flesta sagt.. att ta en paus från ridningen..det lär väl kanske gå över som förra vintern fast det är annorlunda i år.. men jag tror jag har gett er svaret egentligen..:crazy: det är väl ganska självklart.. jag tror jag gav mig min egen förklaring på det hela..dessutom tror jag att jag slog rekordet på att skriva bukefalos längsta svar på en och samma gång..undra ens om någon har orkar läsa det..jag har säkert missat också mkt att skriva men jag tror detta räcker..det var faktiskt lite skönt att skriva ut det:crazy:
kanske borde gå i terapi hahaha..

Men.. vad som helst utom att låna ut henne.. hade jag hund hade jag inte velat låna ut den heller.. det är ju liksom ett djur.. visst får mina kompisar rida henne! absolut.. men jag har inte så många hästkompisar här i närheten.. och som skulle kunna hjälpa till med henne.. jag skulle bara bli glad också om ägaren kunde ta henne några dagar i veckan.. visst:smirk: men de kan ju inte och jag har ju som sagt lovat att ta hand om denna plutta..
att låna ut henne till en främling eller låta en främling vara fodervärd..naaah.. dessutom har vi en till liten häst på gården och det är ju ungens häst.. den vill dom nog ha kvar här.. och den kan ju inte direkt värma upp stallet eller vara kvar själv om nu Tibra skulle lånas ut.. och då kan de ju inte direkt heller låna en annan häst.. vem skulle ta hand om dom då? sen om jag nu skulle ha lånat ut Tibra..ocg efter ett tag helt plötsligt fått tillbaka sugen ringer och säjer- japp nu ska vi ha hem hästen.. det tycker jag är lite fel.. tänk på den personen som kanske fäst sig vid hästen.. jag vet hur det känns att skiljas från en häst.. många gånger.. ok det hade varit lättare om det var en kompis som tog hand om henne ett tag..men inge främling nej nej.. vad orolig jag skulle vara, ta mig för självisk eller fånig eller förstående, man kan inte ändra på sina känslor:d för vissa är det lätt, för andra inte..och det där med "att det är jag som ska lyckas med ridingen" det var väl inte hela ursäkten..

men jag vet att jag en dag måste skiljas från Tibra ändå.. jag kan ju inte ta hand om henne hela livet.. när jag börjar högskola.. vad händer då? coh det lär säkert komma upp någon annan orsak, men det vill man inte tänka på nu..åh kan hon inte förvandlas till en hund:crazy: eller katt.. det är ju fortfarande hon..
så skulle förkortningen till ett svar vara=
vila,- ta reda på bra sadel,- ha kul- instruktör..? lät..logiskt..aja jag älskar att skriva så de bara flöt på nu..inte för att man ska tycka synd om mej:cry: eller förstå vilket helvete.. jag gav nog bara kanske en lättare förklaring?

och.. går man igenom så mkt med ett djur bildas starkare känslor och det blir svårare att skiljas..

I somras då vi skojj-red
KopiaavMVC-005F.jpg


Tibra nu
367efcd7.jpg


När buken var så uppsveld
MVC-003F.jpg


Då vi inte hade riktigt eksemtäcke
IMAG0042.jpg
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

Usch.. har fortfarande inte fått sugen tillbaka.
Skäms..väldigt mycket..
jag tror det beror mycket på att det inte direkt är att bara gå några meter till hagen och hämta henne för en ridtur.
2 km..suck..ingen hemma.. ingen skjuts.. jag är fan lat.
Ne nu går jag dit..eller..åh..
Så när jag kommer dit, då kanske jag ändrar mig totalt.
Min lilla vän. jag är så hemsk.:cry:
Det måste gå över nån gång.
 
Sv: Orka läsa mitt problem?:(

kanske inte hjälper.. men jag har precis samma problem som du :cry:
men jag hoppas på att det blir bättre när de börjar bli lite ljust igen..jag blir sjukt deprimerad över detta mörker!:mad:
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 474
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp