Orolig för jobb?

Jag är psykolog och anställd inom regionen så risken för att jag skulle bli uppsagd är nog obefintlig. Däremot skulle jag nog teoretiskt kunna få andra arbetsuppgifter och kanske till och med order om att pausa min forskarutbildning (som min arbetsgivare finansierar) om det blir totalkaos inom kliniken och man behöver prioritera om. Men just nu känns det inte så troligt. Vi jobbar på som vanligt än så länge.
 
Är inte orolig. Om så inte Corona slår ut stor del av mina vårdtagare. Jobbar i hemtjänsten och vi har redan nu hög arbetsbelastning pga personalbrist. Går på timmar nu men trycket är så stort att jag blivit lovad schema inom snar framtid. Vi har dessutom flera nya vårdtagare på gång och en del personal som ska gå i pension och på föräldrarledighet.
 
Mitt jobb försvinner nog inom kort gissar jag. Är inte så orolig, är inget jag kan påverka ändå så försöker att inte grotta ner mig för mkt i det. Men kommer sakna mina underbara kollegor (dock kan vi ju fortsätta att umgås privat).
 
Två konsulter från vår grupp har blivit och ska bli uppsagda nu i slutet på mars, så då blir vi bara tre kvar på vår lilla avdelning. En har varit sjuk sedan någon vecka tillbaka så om hen inte återkommer snart så blir vi bara två, men om antalet bokningar av vår stora sal håller sig på låg nivå så kan vi nog klara oss då inte många jobbar på plats längre. Så jag tror att mitt jobb är säkert så länge AF vill betala min lön.

Dock så hade jag funderat på att plugga till hösten och funderade på att minska på arbetstiden nu så att jag kunde börja plugga redan nu, min chef var motvillig när jag pratade om det :cautious:
Och så är lite frågan om det är rätt tid att börja plugga nu då utbildningen är bara på ett år. Det beror ju på hur länge detta håller i och om det blir många arbetslösa som behöver komma ut på marknaden nästa år...
 
Jag tror att jag sannolikt kommer att sägas upp och/eller konkurs för bolaget. De hundratals som redan har blivit uppsagda från sina bolag är många i min eller mina närbesläktade branscher så det är ju lite tufft att många arbetslösa har samma kompetens som jag. Det blir jobbigt om det blir som jag tror. Men, jag har både a-kassa och inkomstförsäkring och ett socialt nätverk. Så det är många som har det betydligt svårare än mig just nu.
 
Är inte så orolig jobba som uska på ett äldreboende, just nu på ett "specialuppdrag" där vi jobbar med en specifik trachpatient. Dock får jag inte jobba för tillfället eftersom jag tydligen fått Corona enligt läkaren utan de tagit prov.
 
Har du rätt till någon form av a-kassa?

De har ju gått ut med att staten rakt av ska betala ut 80% av lönen till samtliga som blir friställda på grund av situationen, men ingen vet hur man ansöker eller hur handläggningen fungerar. 😅 Och det är naturligtvis baserat på kontrakterade timmar, inte den faktiska månadsinkomsten. Bättre än inget och förmodligen bättre än icke inkomstbaserat försörjningsstöd (hoppas jag)
I första hand ska jag söka jobb förstås, men jag ska också kolla upp resten. Imorgon. Inte ikväll.
 
Är undersköterska inom äldreomsorgen. Är inte orolig, men visst - får vi in corona på boendet och vårdtagarna går bort i stort antal, då kanske jag börjar bli nervös.
Som undersköterska lär du vara hårdvaluta om du nu skulle förlora jobbet. Jag gissar att du skulle kunna få jobb på dagen åtminstone om det blir värre.
 
Två konsulter från vår grupp har blivit och ska bli uppsagda nu i slutet på mars, så då blir vi bara tre kvar på vår lilla avdelning. En har varit sjuk sedan någon vecka tillbaka så om hen inte återkommer snart så blir vi bara två, men om antalet bokningar av vår stora sal håller sig på låg nivå så kan vi nog klara oss då inte många jobbar på plats längre. Så jag tror att mitt jobb är säkert så länge AF vill betala min lön.

Dock så hade jag funderat på att plugga till hösten och funderade på att minska på arbetstiden nu så att jag kunde börja plugga redan nu, min chef var motvillig när jag pratade om det :cautious:
Och så är lite frågan om det är rätt tid att börja plugga nu då utbildningen är bara på ett år. Det beror ju på hur länge detta håller i och om det blir många arbetslösa som behöver komma ut på marknaden nästa år...
Klart du får vara kvar så länge AF betalar, du är ju en tillgång och ingen kostnad för företaget, det är ju därför din chef inte vill att du ska börja plugga även om han inte kan hindra dig.
 
Jag är lite orolig för mitt jobb faktiskt. Jobbar som gravör i ett litet familjeföretag där jag är den enda anställda utanför familjen. Vi jobbar mycket mot industri och den branschen blomstrar ju inte precis just nu.

Försöker att inte oroa mig för mycket, men jag vill verkligen, verkligen inte förlora mitt jobb. Det är min trygga punkt i tillvaron.

OT så har min sambo fått Mail från Kina. Han är hobbymusiker och tydligen har han blivit ”upptäckt” där nu under coronakrisen. Många av låtarna är skrivna när han själv låg på sjukhus så jag antar att dom är relateable. Internet är ju väldigt censurerat där borta men detta har tydligen släppts igenom iaf.
 
Jag läser och jobbar extra som lärarresurs/lärare på gymnasiet och har fått gått upp i tid rätt rejält. Än värre när den ordinarie läraren nu verkar ha lagt sig med corvid-19, vi har tack och lov inte träffats på ett bra tag utan haft möten online. Så nu får jag steppa upp och ta mer ansvar.
 
Arbetar som undersköterska på korttidsvård för äldre på ett äldreboende, enda som oroar mig är väl att jag fortfarande är provanställd och att alla som har barn kommer bi tvungna att stanna hemma om alla skolor stänger, det kommer i så fall bli oerhört tufft. Annars är jag ganska lugn.
 
Inte än.. Vi har ett företag som importerar och säljer hästfoder och tillskott. Hästarna måste ju äta oavsett. Men iom att vi inte har de allra billigaste produkterna så kan det ju bli så att folk måste byta foder till det absolut billigaste om de blir utan pengar.
Än ser vi inga tecken på det. Men man vet ju inte om det blir utdraget.
Det är i dagsläget förseningar med tvångskarantän på 14 dagar för skepp från landet vi importerar från. Vi vet inte om det kommer bli krav i "mellanlandningshamn" och i Sverige framöver.
Jag hade redan innan dragit ner på lektioner. Så måste det ställas in helt är det inga jättesummor jag är beroende av.
Vi hade planerat för en del mässor, tävlingar etc. Men det känns ju inte aktuellt nu och osäkert framöver ett tag.

Sambo som är kiropraktor för ekipage har mer bortfall av kunder nu. Ihop med att han främst är verksam i DK med kiropraktiken och gränsen nu är stängd så är ju hans inkomst kraftigt sänkt. Han får nu vara mer kreativ och även vara lite uppsökande. Det brukar han inte behöva. Jag förstår hans oro och hoppas det ger med sig.
 
Klart du får vara kvar så länge AF betalar, du är ju en tillgång och ingen kostnad för företaget, det är ju därför din chef inte vill att du ska börja plugga även om han inte kan hindra dig.
Egentligen är det samma skattebetalare som betalar mig oavsett vad :p men ja, självklart är det så och jag är högst medveten om det :up: Skrev dessutom just på ett kontrakt för ett år till, så jobbet är säkrat om jag vill.
 
Jag är orolig för de långsiktiga effekterna. En hel del i tråden verkar känna sig säkra för att behovet av deras jobb är stort. Jag tror det är långt ifrån tillräckligt om det inte finns efterfrågan och samhället inte klarar att bekosta ens basal välfärd, vilket är resultatet av avsaknad efterfrågan och nedstängning och instängning. Än mindre tillverkning av nya respiratorer och utveckling av vacciner för nya otäcka virus.

Fortsätter det kommer alltså vare sig städning av äldreboenden, höjning av lärartäthet eller tillgänglighet för vård åt psyksjuka utan egen möjlighet att finansiera den vara aktuellt. Det är för mig vad som är otäckt och grunden till oron.

Mitt jobb behövs också i stor utsträckning i ett väl utvecklat samhälle. I ett primitivt sådant utan satsning på bättre vårdmetoder och bättre kunskaper, och bättre liv för oss människor - är behovet inte tillräckligt för att det ska gå att få betalt för det. Då får hela kedjan gå hem och överleva själva istället, från komponentleverantörer till sjukhustekniker och läkare och sjuksköterskor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 978
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
773
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 229
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp