Orolig över mitt barns vikt

Energi

Trådstartare
Mitt barn fyller 2 år i juli, alltså är hen ungefär 22 månader nu. Hen har alltid varit stor och lång, inte särskilt konstigt då vi föräldrar är 1.77m respektive 1.95m.

Redan vid tre månaders ålder vägde hen drygt 8.5 kg. Detta var dock ingen fara enligt bvc då hen enbart fick bröstmjölk. Ammades till cirka 9 månaders ålder med stadig vikt- och längdökning. Har alltid följt sin egen kurva och alltid varit inom normalspannet.

Nu väger hen 18 kg och är cirka 90+ cm lång. Hen har inga valkar, revbenen syns men hen har putmage. Uppfattas som stor men inte fet.

Vi äter bra mat, hen dricker endast vatten, sötsaker (till exempel en bulle eller lite glass) får hen max en dag i veckan. Alltså inga mängder. Hen äter normalportioner, tar aldrig om, älskar grönsaker så äter sig oftast mätt på det + protein. Äter i princip aldrig färdigmat. Rör oss mycket ute varje dag, annars är det full rulle precis som med vilken normal 22månaders som helst.

Vad kan jag göra? Är det ens någon fara? Jag har hört att det är först efter två år som barnen behöver smalna av.

Jag har alltid sagt att det är extrem vikthysteri även bland barn och egentligen är jag inte orolig. Jag vet hur hen äter och rör sig. Men ändååå..
 
Jag säger äsch, ta det lugnt. Jag har två likadana barn :) Vägde ditt barn mycket vid födseln? Det gjorde mina, och klart att det påverkat dem. Har inte ammat, men enligt BVC ska det inte påverka så mycket ifall de äter bröstmjölk eller ersättning.

Mellanpojken vägde 9745 gram vid 3 månaders ålder och har sedan dess legat på +3 kurvor på vikt och längd. 17 mån 3 veckor vägde han 16,1 kg och var 89,5 cm lång. Hans BVC-sköterska bara skrattar när vi kommer och säger att han var stor redan som nyfödd. Nu är han snart 2 år 1/2 månad och börjar sakta smalna av. Hans sista vägning var han 20 mån och vägde 17,2 kg, längd ej kollad.

Yngsta pojken vägde 7710 gram vid två månader, han har sin tre-månaders kontroll nu på fredag. Vi har samma BVC-sköterska, som tycker att det är komiskt att jag fått så stora barn eftersom jag är 1.66 cm. Deras pappa är visserligen runt 1.90.
 
Jag säger äsch, ta det lugnt. Jag har två likadana barn :) Vägde ditt barn mycket vid födseln? Det gjorde mina, och klart att det påverkat dem. Har inte ammat, men enligt BVC ska det inte påverka så mycket ifall de äter bröstmjölk eller ersättning.

Mellanpojken vägde 9745 gram vid 3 månaders ålder och har sedan dess legat på +3 kurvor på vikt och längd. 17 mån 3 veckor vägde han 16,1 kg och var 89,5 cm lång. Hans BVC-sköterska bara skrattar när vi kommer och säger att han var stor redan som nyfödd. Nu är han snart 2 år 1/2 månad och börjar sakta smalna av. Hans sista vägning var han 20 mån och vägde 17,2 kg, längd ej kollad.

Yngsta pojken vägde 7710 gram vid två månader, han har sin tre-månaders kontroll nu på fredag. Vi har samma BVC-sköterska, som tycker att det är komiskt att jag fått så stora barn eftersom jag är 1.66 cm. Deras pappa är visserligen runt 1.90.

Jag vet ju egentligen att liksom, vi kan ju inte göra så mycket mer. Hen var normalstor som nyfödd men växte fort. Hade mycket mjölk och en unge som ville dia dygnet runt i några månader.

Jag gissar att en del av min oro beror på vår bvcsköterska. Hon har ständigt varit på oss om hens vikt.
 
Jag vet ju egentligen att liksom, vi kan ju inte göra så mycket mer. Hen var normalstor som nyfödd men växte fort. Hade mycket mjölk och en unge som ville dia dygnet runt i några månader.

Jag gissar att en del av min oro beror på vår bvcsköterska. Hon har ständigt varit på oss om hens vikt.

Bra och lugn BVC-sköterska gör mycket. Jag förstår inte vikthetsen så länge man ger barnen bra mat och de inte är feta. Det är enda sättet man kan påverka som förälder ; bra mat och motion :)
 
Min yngsta son har alltid varit stor. Han vägde 5,1 kg vid födseln. Den senaste mätningen och vägningen när han precis fyllt 1 år var han 81 cm och vägde 13,75 kg. Vår BVC-sköterska har aldrig sagt nåt om hans vikt utan han följer sin kurva som är drygt +3 på vikten.
 
Är det en flicka så har de annan tillväxtkurva än pojkar så helt normalt för pojke räknar de överviktig på flicka :/

Så många hekton skiljer det ju inte mellan standardavvikelserna vid 24 månader :). Eller menar du att BVC har någon gräns som räknas som överviktig för flicka respektive pojke?
 
barn är så himla olika!
En av mina döttrar har varit lite småmullig nästan hela tiden (utom den gången då hon hade 3 magsjukor på 1½ månad...) men nu när hon går in i puberteten och har börjat träna lite mer, så har det jämnat till sig. Vi har inte gjort någon som helst affär av det.
 
Min yngsta son har alltid varit stor. Han vägde 5,1 kg vid födseln. Den senaste mätningen och vägningen när han precis fyllt 1 år var han 81 cm och vägde 13,75 kg. Vår BVC-sköterska har aldrig sagt nåt om hans vikt utan han följer sin kurva som är drygt +3 på vikten.

Jag funderar lite på om det kan vara så att BVC-sköterskorna blir lugnare och inte lika vikthetsiga när barnen är större när de föds? Mina två yngsta barn har varit runt din yngsta sons storlek vid födsel, och det är en stor skillnad mot att öka till tyngre vikt från normalstor bebis till att behålla samma kurva.
 
Jag funderar lite på om det kan vara så att BVC-sköterskorna blir lugnare och inte lika vikthetsiga när barnen är större när de föds? Mina två yngsta barn har varit runt din yngsta sons storlek vid födsel, och det är en stor skillnad mot att öka till tyngre vikt från normalstor bebis till att behålla samma kurva.
Absolut tror jag att BVC-sköterskorna är lugnare om barnen är stora hela tiden och inte ökar utan bara följer sin kurva.
@Energi - följer ditt barn sin kurva eller ökar barnet ständigt i förhållande till kurvorna?
 
Mitt barn fyller 2 år i juli, alltså är hen ungefär 22 månader nu. Hen har alltid varit stor och lång, inte särskilt konstigt då vi föräldrar är 1.77m respektive 1.95m.

Redan vid tre månaders ålder vägde hen drygt 8.5 kg. Detta var dock ingen fara enligt bvc då hen enbart fick bröstmjölk. Ammades till cirka 9 månaders ålder med stadig vikt- och längdökning. Har alltid följt sin egen kurva och alltid varit inom normalspannet.

Nu väger hen 18 kg och är cirka 90+ cm lång. Hen har inga valkar, revbenen syns men hen har putmage. Uppfattas som stor men inte fet.

Vi äter bra mat, hen dricker endast vatten, sötsaker (till exempel en bulle eller lite glass) får hen max en dag i veckan. Alltså inga mängder. Hen äter normalportioner, tar aldrig om, älskar grönsaker så äter sig oftast mätt på det + protein. Äter i princip aldrig färdigmat. Rör oss mycket ute varje dag, annars är det full rulle precis som med vilken normal 22månaders som helst.

Vad kan jag göra? Är det ens någon fara? Jag har hört att det är först efter två år som barnen behöver smalna av.

Jag har alltid sagt att det är extrem vikthysteri även bland barn och egentligen är jag inte orolig. Jag vet hur hen äter och rör sig. Men ändååå..
BVC väger ju och mäter och säger väl till om barnet hoppat en kurva, eller så kan man fråga? Vi tyckte (tycker) ofta att vårt barn inte är åt det magerlagda hållet (ungefär som ditt, revben men inte mer) men BVC har varje gång meddelat att det är precis på kurvorna.

Nu såg jag att BVC kommenterar vikten. Då är det ju lite svårare såklart, går det inte att kontrollera BVC på något vis, väga, mäta, plocka fram kurvorna från tidigare och själv se efter om han hoppat upp kurvor eller följer samma hela tiden. För att kontrollera i vilken grad BVC sköterskan är rimlig. Alternativt dubbelkolla med en annan.

Här är kurvorna och lite text
http://www.rikshandboken-bhv.se/Tex...rvorna-gjorda/Tillvaxtkurvor-for-nedladdning/
 
Senast ändrad:
Jag vet ju egentligen att liksom, vi kan ju inte göra så mycket mer. Hen var normalstor som nyfödd men växte fort. Hade mycket mjölk och en unge som ville dia dygnet runt i några månader.

Jag gissar att en del av min oro beror på vår bvcsköterska. Hon har ständigt varit på oss om hens vikt.
Alla bvc sköterskor är inte bra, det är svårt att avgöra så här via nätet, men rådfråga någon mer som träffar barnet. Det säger så lite att bara säga en vikt och längd, kompisens båda barn var mindre än mina när de föddes, den äldsta av hennes barn drog iväg snabbt och blev stor och lång redan några veckor efter födelsen. Samma sak med det andra barnet, det barnet var vid 6 månader tyngre än min son som då var två år... Men barnen är kopior av sin pappa, kroppstypen är är grov och satt. Min son var å sin sida stor när han föddes, följde sin kurva första halvåret- året men sen växte han nästan bara på längden. Att han sen är petig med maten har inte gjort saken enklare... ;)
 
Ska försöka svara alla här.

Hen var normalviktig vid födseln, 3610 gram om 52 cm. Hen ökade otroligt fort, gick endast ner 10 gram innan hen började öka i vikt. Fram till 5 månader helammades hen och sedan smakportioner. Då ratades allting utom frukt och grönsaker.

Hen har följt sina kurvor. Längden har haft samma kurva hela tiden, vikten har hoppat lite upp och ner men har ändå sett bra ut enligt BVC.
Men, de tycker att han väger för mycket och det har de alltid tyckt. Under tiden hen helammades sa sköterskan "hen väger ju väldigt mycket men det är ju inte så mycket att göra åt nu när du ammar".

Det som stör mig mest är att bvc ALDRIG har frågat hur och vad hen äter, enbart kommentarer om att vikten är för hög. Jag ser liksom inte vad vi skulle kunna ändra i kosten, förutom att ta bort den eventuella bullen en dag i veckan.

Idag, en normal dag, har hen ätit
Frukost: 1 banan, 1 nektarin och 2 dl fil
Lunch: 6 köttbullar, tomat, gurka, ärter
Mellis: 1 päron
Middag: en (väldigt) liten portion köttfärs, ris, paprika och tomat.

Druckit vatten till alla måltider. Såhär äter hen varje dag, inga extrema mängder. Hen har dessutom hoppat studsmatta 1h, sprungit ute och lekt i cirka 4 timmar och varit aktiv inomhus resten av dagen.

Missar jag något?
 
Alla bvc sköterskor är inte bra, det är svårt att avgöra så här via nätet, men rådfråga någon mer som träffar barnet. Det säger så lite att bara säga en vikt och längd, kompisens båda barn var mindre än mina när de föddes, den äldsta av hennes barn drog iväg snabbt och blev stor och lång redan några veckor efter födelsen. Samma sak med det andra barnet, det barnet var vid 6 månader tyngre än min son som då var två år... Men barnen är kopior av sin pappa, kroppstypen är är grov och satt. Min son var å sin sida stor när han föddes, följde sin kurva första halvåret- året men sen växte han nästan bara på längden. Att han sen är petig med maten har inte gjort saken enklare... ;)

Nej alla bvcsköterskor är verkligen inte bra. Vår sköterska har sagt mycket tokiga saker men det här ligger och gnager i mig.

Både jag och pappan är kraftigt och muskulöst bygda. Barnet beskrivs av andra som "stor och kompakt" men inte tjock. Jag skulle säga att hen har lite av babyhullet kvar, det där mjuka, runda. Men hen har inga valkar och revbenen är synliga.
 
Finns säkert ett stort normalspann det har stämt på många av mina och bekantas barn men sen är ju vissa smala från början. Jag har haft varierande tjocklek på mina och åttaåringen ligger två linjer över sin kurva. Dock tycker skolsköterskan inte att han är det minsta tjock och inte vi heller.
Det låter ju som att ditt barn äter och rör på sig som det ska så oroa dej inte.
 
Jag hade tagit det lugnt, speciellt om du och pappan är kraftiga och muskulösa.

Om du är orolig tycker jag du kan vända dig till någon annan för en andra bedömning, men antagligen är det ingen fara.

Att kolla barnets bmi gör inget vettigt heller, min son var underviktig enligt bvc (inte gått upp i vikt på ca ett år) och enligt bmi var han överviktig:meh:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 356
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 621
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej, jag har hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska tycka och tänka inför och söker därför lite input. Jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp