Orolig över mitt barns vikt

Du gör mig verkligen inte ledsen eller upprörd, oroa dig inte för det.

Det är som du säger, hen väger mycket, inget snack om saken. Samtidigt vet jag att hen rör sig bra och äter bra. Andra bebisar och småbarn i släkten har varit små köttbullar men planat ut och varit normaltviktiga runt 3-4 års ålder.

Jag antar att min största fråga är, om det är något jag missar? Äter hen fel, för mycket, men jag är blind för det? Jag känner att en dietist inte kan göra så mycket. Hen äter varierat, inga jätteportioner, hemlagat och näringsrikt.
Hen sitter aldrig i vagn utan går hela tiden. Älskar att vara ute och springa runt, hoppa studsmatta och klättra.


En annan dag åt hen
Frukost: 1 mörk smörgås med smör, 1 banan
Lunch: cirka 1 dl chili con carne, 0.5 dl ris
Mellis: 1 päron, 1 banan
Middag: 1 laxfilé, 1.5 dl rostade rotfrukter, några tomater
Det kan ju spela roll hur hen dricker rent teoretiskt sett. Nu gissar jag väl på vatten men om det är saft så gör det tydligen jätteskillnad,
 
Det kan ju spela roll hur hen dricker rent teoretiskt sett. Nu gissar jag väl på vatten men om det är saft så gör det tydligen jätteskillnad,

Hen dricker endast vatten, något glas mjölk i veckan. Aldrig saft eller andra sötade drycker.
 
Hen dricker endast vatten, något glas mjölk i veckan. Aldrig saft eller andra sötade drycker.
Ok, dåså, tydligen är saft (typ Mer, läsk osv) betydligt starkare kopplad till övervikt än bullar, det var därför.

Mjölk däremot är väl rekommenderat att barn dricker två dl om dagen eller äter ett par skivor ost eller äter yoghurt. Mjölk är inte kopplat till övervikt vad jag sett, ngra studier verkar koppla fullfet mjölk till lägre vikt, men de är osäkra på om det är orsak eller verkan.
 
En annan dag åt hen
Frukost: 1 mörk smörgås med smör, 1 banan
Lunch: cirka 1 dl chili con carne, 0.5 dl ris
Mellis: 1 päron, 1 banan
Middag: 1 laxfilé, 1.5 dl rostade rotfrukter, några tomater

Jag tycker att ditt barn får på tok för mycket frukt om jag ser ovan. 1 frukt per dag borde räcka. Jag hade också gett mjölk till några mål.
Annars verkar ni ju äta väldigt nyttigt så jag ser ingen anledning att ändra något på det.
Jag tror att det kan räcka med att ta bort/byta ut frukten och så är ni på banan och vikten korrigeras mot längden. Kram
 
Ok, dåså, tydligen är saft (typ Mer, läsk osv) betydligt starkare kopplad till övervikt än bullar, det var därför.

Mjölk däremot är väl rekommenderat att barn dricker två dl om dagen eller äter ett par skivor ost eller äter yoghurt. Mjölk är inte kopplat till övervikt vad jag sett, ngra studier verkar koppla fullfet mjölk till lägre vikt, men de är osäkra på om det är orsak eller verkan.

Hen äter nästan alltid fil till frukost, därför får hen bara mjölk de dagar hen inte äter fil :)
 
Jag tycker att ditt barn får på tok för mycket frukt om jag ser ovan. 1 frukt per dag borde räcka. Jag hade också gett mjölk till några mål.
Annars verkar ni ju äta väldigt nyttigt så jag ser ingen anledning att ändra något på det.
Jag tror att det kan räcka med att ta bort/byta ut frukten och så är ni på banan och vikten korrigeras mot längden. Kram

Då prövar vi byta ut frukten mot grönsaksstavar. Tack!
 
Jag skulle strunta i kosten som ändå verkar bra och se över annat. Rör ni er mycket eller blir det mycekt stillasittande? Min bror var tjock som liten, han behövde aktiveras. Ut i parken, ut i skogen, promenera mycket. Minska tv och annat stillasittande, så det leks istället.
 
Jag skulle strunta i kosten som ändå verkar bra och se över annat. Rör ni er mycket eller blir det mycekt stillasittande? Min bror var tjock som liten, han behövde aktiveras. Ut i parken, ut i skogen, promenera mycket. Minska tv och annat stillasittande, så det leks istället.

Nu när det är skönt väder är vi utomhus nästan hela dagarna, hen hoppar studsmatta, springer omkring och badar. Ven inomhus är det full rulle, aldrig stilla.
Regelrätta promenader är vi skitdåliga på, kanske ska försöka ta tag i det?
 
Jag skulle strunta i kosten som ändå verkar bra och se över annat. Rör ni er mycket eller blir det mycekt stillasittande? Min bror var tjock som liten, han behövde aktiveras. Ut i parken, ut i skogen, promenera mycket. Minska tv och annat stillasittande, så det leks istället.

Fast barnet äter ju rätt stora mängder mat för sin ålder, så även med bra mat så går det tycker jag ganska lätt att se förklaringen där. Det behöver inte vara så att barnet sitter still för mycket. Min yngsta rör sig betydligt mer och hellre än min äldste, men han äter också mer och har alltid gjort, så han är betydligt rundare.
 
Fast barnet äter ju rätt stora mängder mat för sin ålder, så även med bra mat så går det tycker jag ganska lätt att se förklaringen där. Det behöver inte vara så att barnet sitter still för mycket. Min yngsta rör sig betydligt mer och hellre än min äldste, men han äter också mer och har alltid gjort, så han är betydligt rundare.

Är det middagen du tycker är en stor portion, eller allting?
Jag vet inte riktigt hur en ska minska, de flesta barn jag känner som är runt 2 år äter lika mycket eller mer än mitt barn. Hens kusin till exempel äter mycket mer men är underviktig.
 
Är det middagen du tycker är en stor portion, eller allting?
Jag vet inte riktigt hur en ska minska, de flesta barn jag känner som är runt 2 år äter lika mycket eller mer än mitt barn. Hens kusin till exempel äter mycket mer men är underviktig.

Summan av alltihop. Mina skulle inte få i sig sådär mycket till middagen om de ätit allt det där under dagen. Jag vet inte om jag skulle minska så mycket, han måste ju få äta sig ohungrig.

Utan mer att jaha, här har vi en matglad människa, han kommer få tänka på att motionera mycket och inte äta onyttigt kanske mer än andra. Alla har ju sitt ok att bära, det där är väl hans. Vet inte om du kan göra så mycket mer just nu än vad du redan gör, när han blir äldre kan han ju börja träna någon idrott eller liknande, och så blir det kanske inte killen som kan äta burgare och chips ohämmat nånsin, så att säga.
 
NÄÄÄ, Jag vägrar att tycka det där är mycket mat. För mycket sött javisst men mängden MAT är det inget fel på. Ungen ska ju växa och leka o lära sig massor. Om hen hade stoppat i sig mängder med potatis eller pasta men det här är ju 2 dl fil, 6 köttbullar o lite köttfärs + grönt o frukt på en heeeel dag. För mig låter det som om ungstackarn ska tvingas gå hungrig, snacka om att skapa matproblem.
 
NÄÄÄ, Jag vägrar att tycka det där är mycket mat. För mycket sött javisst men mängden MAT är det inget fel på. Ungen ska ju växa och leka o lära sig massor. Om hen hade stoppat i sig mängder med potatis eller pasta men det här är ju 2 dl fil, 6 köttbullar o lite köttfärs + grönt o frukt på en heeeel dag. För mig låter det som om ungstackarn ska tvingas gå hungrig, snacka om att skapa matproblem.

Jag tycker inte heller det är orimligt stora portioner, hen ratar som sagt allt som oftast kolhydraterna till maten.
Men, jag tycker inte att någon har föreslagit att minska matportionerna utan bara mängden frukt. Det tar jag till mig och idag åt hen:
Frukost: ca 2 dl fil och 1 banan
Mellis: 1 knäckemacka med smör och ost
Lunch: 1 korv, tomat, majs och gurka
Mellis: gurkstavar
Middag: en halv laxfile, salladslök, tomat, gurka, majs och en halv klyftpotatis
 
Låt barnet äta!
Nu är min dotter rätt liten (vi föräldrar 165cm och 170cm) för sin ålder, är 1,5 år och 77 cm och väger 9,5kg. Men hon är absolut inte mager. Sist läkaren träffa henne så sa hon skämtsamt "här har vi en som gillar mat". ;)
Och det gör hon, hon äter det som det bjuds på och äter mellis mer än vad ditt barn gör.

Finns inget ohälsosamt tänk i dina texter, låt barnet äta och fortsätt aktivera barnet så som ni redan gör. :)
 
Låt barnet äta!
Nu är min dotter rätt liten (vi föräldrar 165cm och 170cm) för sin ålder, är 1,5 år och 77 cm och väger 9,5kg. Men hon är absolut inte mager. Sist läkaren träffa henne så sa hon skämtsamt "här har vi en som gillar mat". ;)
Och det gör hon, hon äter det som det bjuds på och äter mellis mer än vad ditt barn gör.

Finns inget ohälsosamt tänk i dina texter, låt barnet äta och fortsätt aktivera barnet så som ni redan gör. :)
Det är ju skillnad på ett barn som är normal viktigt och ett barn som har isoBMI fetma. Tror du att du skulle sagt samma om ditt barn vägt 4kg till för sin längd (vilket är motsvarande som barnet vi pratar om)? Prova lägg 4 mjölkpaket i knät på henne. Min dotter klarar inte ens av att bära 4 mjölkpaket och är lika stor som din dotter.

Att tycka om mat och vara normalviktig är en sak. Att tycka om mat och lida av fetma är ju en annan. Att då säga låt ungen äta? :confused:

Jag tycker det är bra av @Energi att lyfta blicken och be om råd! Och dessutom ta till sig och försöka ändra direkt :bow:

Mvh Miks
 
NÄÄÄ, Jag vägrar att tycka det där är mycket mat. För mycket sött javisst men mängden MAT är det inget fel på. Ungen ska ju växa och leka o lära sig massor. Om hen hade stoppat i sig mängder med potatis eller pasta men det här är ju 2 dl fil, 6 köttbullar o lite köttfärs + grönt o frukt på en heeeel dag. För mig låter det som om ungstackarn ska tvingas gå hungrig, snacka om att skapa matproblem.

Jag håller med.

Gjorde en isoBmi med de ungefärliga siffrorna på min son som jag har, han hamnade mellan överviktig till fetma. Ingen i vår omgivning skulle klassa honom som fet, möjligen en aning överviktig om man ska vara kritisk. Han äter betydligt mer än TS son, och har gjort hela tiden. Men han får äta, han får äta allt men i rimliga mängder. Ingen av våra barn nekas socker i alla dess former men alla barn i hemmet måste också vara aktiva.
 
Det är helt klart en väldigt hög vikt på ett barn som är under två år gammalt, men vad gäller matmängderna reagerar jag inte alls. Sonen åt definitivt minst den mängden när han var två år. Inte så mycket frukt, men större portioner mat. Han var stor för sin ålder fram till han var runt tre, fyra (inte så stor som ditt barn, men han vägde tio kilo vid fyra månaders ålder) och är idag en högst normalviktig tioåring (134 cm, 29 kilo). Jag tycker att det är på tok för tidigt att börja tänka på portionsstorlekar när barnet är så pass ungt och ni verkar ha sunt tänk kring mat och utevistelse. Skulle barnet fortsätta öka i vikt i samma takt under de närmaste åren blir det förstås en annan femma, men jag skulle sitta lugnt i båten tills vidare i er situation.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 356
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 620
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej, jag har hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska tycka och tänka inför och söker därför lite input. Jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp