Orolig över mitt barns vikt

Skulle det där vara mycket mat? Mina barn har ätit mer än så, främst i form av snabba kolhydrater :o. Och större portioner. Kvällsmacka ovanpå det. :D
 
Det är ju skillnad på ett barn som är normal viktigt och ett barn som har isoBMI fetma. Tror du att du skulle sagt samma om ditt barn vägt 4kg till för sin längd (vilket är motsvarande som barnet vi pratar om)? Prova lägg 4 mjölkpaket i knät på henne. Min dotter klarar inte ens av att bära 4 mjölkpaket och är lika stor som din dotter.

Att tycka om mat och vara normalviktig är en sak. Att tycka om mat och lida av fetma är ju en annan. Att då säga låt ungen äta? :confused:

Jag tycker det är bra av @Energi att lyfta blicken och be om råd! Och dessutom ta till sig och försöka ändra direkt :bow:

Mvh Miks
isoBMI är långt ifrån säkert, inte ens vanligt bmi är så säkert verkar det som just nu.
Som jag sagt innan så har min son isoBMI övervikt/fetma trots att han hos bvc anses som för mager och då började jag kolla lite på det av rent intresse.
 
isoBMI är långt ifrån säkert, inte ens vanligt bmi är så säkert verkar det som just nu.
Som jag sagt innan så har min son isoBMI övervikt/fetma trots att han hos bvc anses som för mager och då började jag kolla lite på det av rent intresse.
De flesta är nog överens om att både BMI och isoBMI är ett trubbigt verktyg. Dock tycker jag, min egen högst personliga åsikt, att det oftast ger en ganska tydlig indikation på övervikt eller inte. Jag har personer i min absoluta närhet som enligt BMI betecknas som överviktig. Det som inte stämmer i deras fall är att de är elitidrottare. Då ÄR BMI missvisande.

På "vanliga" människor och "normala" barn tycker jag att BMI och isoBMI är ett hyfsat verktyg att använda.

Om vi sedan pratar ditt barn så är det ju omöjligt att säga något med den informationen du lämnar. Pratar vi TS barn så har hon lämnat information om både vikt och längd som stärker uppfattningen om att barnet är för kort för sin vikt. Och att barnet dessutom följer sina kurvor både på vikt och längd från tidig ålder. Dvs +3 vikt, +1 längd.

Och som sagt tidigare. Egentligen inget att bråka om. Det är ju liksom fakta. Det som det finns att diskutera är väl om och i så fall vad man bör göra åt det.

Mvh Miks
 
De flesta är nog överens om att både BMI och isoBMI är ett trubbigt verktyg. Dock tycker jag, min egen högst personliga åsikt, att det oftast ger en ganska tydlig indikation på övervikt eller inte. Jag har personer i min absoluta närhet som enligt BMI betecknas som överviktig. Det som inte stämmer i deras fall är att de är elitidrottare. Då ÄR BMI missvisande.

På "vanliga" människor och "normala" barn tycker jag att BMI och isoBMI är ett hyfsat verktyg att använda.

Om vi sedan pratar ditt barn så är det ju omöjligt att säga något med den informationen du lämnar. Pratar vi TS barn så har hon lämnat information om både vikt och längd som stärker uppfattningen om att barnet är för kort för sin vikt. Och att barnet dessutom följer sina kurvor både på vikt och längd från tidig ålder. Dvs +3 vikt, +1 längd.

Och som sagt tidigare. Egentligen inget att bråka om. Det är ju liksom fakta. Det som det finns att diskutera är väl om och i så fall vad man bör göra åt det.

Mvh Miks
Min var nog 17,5 och 100 cm lång, inte gått upp i vikt på över ett år (väger inte hemma).


Jag tycker inte det är någon idé att ändra barnets kost något väldigt eller slå på stora trumman om övervikt och fetma då det är ett barn som ändå följer sina kurvor och föräldrarna gör allt rätt ändå.

Min har bra mycket värre kost med efterrätt flera gånger i veckan och äter ofta bara kolhydrater (även om det blivit bättre).
Och ändå underviktig.
Alla barn utvecklas olika och så länge familjen har bra matvanor i övrigt skulle jag ta det lugnt, det är viktigare att ge dem sunt tänk kring mat än något annat i dagens samhälle. Att banta ett barn är det värsta man kan göra, speciellt här då det varken verkar vara fel på kost eller rörelse.
 
Min var nog 17,5 och 100 cm lång, inte gått upp i vikt på över ett år (väger inte hemma).


Jag tycker inte det är någon idé att ändra barnets kost något väldigt eller slå på stora trumman om övervikt och fetma då det är ett barn som ändå följer sina kurvor och föräldrarna gör allt rätt ändå.

Min har bra mycket värre kost med efterrätt flera gånger i veckan och äter ofta bara kolhydrater (även om det blivit bättre).
Och ändå underviktig.
Alla barn utvecklas olika och så länge familjen har bra matvanor i övrigt skulle jag ta det lugnt, det är viktigare att ge dem sunt tänk kring mat än något annat i dagens samhälle. Att banta ett barn är det värsta man kan göra, speciellt här då det varken verkar vara fel på kost eller rörelse.
Övervikt och fetma är ändå en av vår tids största folkhälsoproblem. Dessutom börjar det tidigare i ålder än vad det gjorde förr i tiden. Att vara överviktig som barn ökar risken att behålla en övervikt som vuxen. Att då blunda eller stoppa huvudet i sanden? Bättre att vara uppmärksam då? Ingen i tråden har gett råd om att TS ska banta sitt snart 2åriga barn. Råden som kommit om maten har snarare varit byta frukt mot grönsaker.

Och du lämnar fortfarande för lite information om ditt barn för att det ska vara relevant att räkna på. Med de siffrorna på en 2åring skulle det innebära att barnet är aningens långt för sin vikt, dock absolut inte underviktigt. Samma siffror för en 5åring blir för kort för sin vikt, övervikt enligt isoBMI. Då tittar jag både på tillväxtkurva och isoBMI.

Mvh Miks
 
En stor anledning till att jag har ångest över min oro (:D) är för att jag absolut inte vill att barnet ska påverkas av det. Vi pratar aldrig vikt inför barnet, benämner aldrig något i utseendet som positiv eller negativt. Vi kan däremot säga saker som att "magen blir ledsen om den inte får mat" eller "känner du vad pigg en blir av att få äta?". Vi ber hen alltid känna efter om magen är mätt eller hungrig och tjatar aldrig om mat eller socker.

Att hen inte får sötade drycker, godis eller snacks beror på att hen är minst lika nöjd med en gurkbit eller favoriten tomat.

Någon bantning kommer absolut aldrig på fråga, men det ser jag inte heller att någon uppmanar till. Vi börjar som sagt med att byta ut två frukter mot grönsaker i stället.
 
Övervikt och fetma är ändå en av vår tids största folkhälsoproblem. Dessutom börjar det tidigare i ålder än vad det gjorde förr i tiden. Att vara överviktig som barn ökar risken att behålla en övervikt som vuxen. Att då blunda eller stoppa huvudet i sanden? Bättre att vara uppmärksam då? Ingen i tråden har gett råd om att TS ska banta sitt snart 2åriga barn. Råden som kommit om maten har snarare varit byta frukt mot grönsaker.

Och du lämnar fortfarande för lite information om ditt barn för att det ska vara relevant att räkna på. Med de siffrorna på en 2åring skulle det innebära att barnet är aningens långt för sin vikt, dock absolut inte underviktigt. Samma siffror för en 5åring blir för kort för sin vikt, övervikt enligt isoBMI. Då tittar jag både på tillväxtkurva och isoBMI.

Mvh Miks

Vad bra du förklarar :)

Det var ett par artiklar på gp.se om barns vikt, kost och att vi sitter stilla för mycket.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/dietisten-så-pratar-du-med-barnen-om-mat-1.2128518

Jag tror att så länge det inte pyntas med kakor och godis titt som tätt så är rörselse bättre än att stirra sig blind på hur mycket barnet äter vanlig mat.

Men en sak som togs upp i artikeln var att "förr" var det vanligare att man inte barnanpassade maten så mycket och det blev då att barnen naturligt åt mindre de dagar det serverades något "äckligt".:D
 
Vad bra du förklarar :)

Det var ett par artiklar på gp.se om barns vikt, kost och att vi sitter stilla för mycket.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/dietisten-så-pratar-du-med-barnen-om-mat-1.2128518

Jag tror att så länge det inte pyntas med kakor och godis titt som tätt så är rörselse bättre än att stirra sig blind på hur mycket barnet äter vanlig mat.

Men en sak som togs upp i artikeln var att "förr" var det vanligare att man inte barnanpassade maten så mycket och det blev då att barnen naturligt åt mindre de dagar det serverades något "äckligt".:D

Haha! Ja vi är ju sådana föräldrar som INTE barnanpassar maten, hen får äta det hen tycker om av maten som serveras. Och der resulterar allt som oftast i att hen väljer bort tillbehören (potatis och pasta) samt eventuell sås. Igår till exempel åt hen endast sallad till middag för då dög inte ens kycklingen. Skulle ungen få bestämma skulle det serveras fisk och grönsaker till alla mål..
 
Övervikt och fetma är ändå en av vår tids största folkhälsoproblem. Dessutom börjar det tidigare i ålder än vad det gjorde förr i tiden. Att vara överviktig som barn ökar risken att behålla en övervikt som vuxen. Att då blunda eller stoppa huvudet i sanden? Bättre att vara uppmärksam då? Ingen i tråden har gett råd om att TS ska banta sitt snart 2åriga barn. Råden som kommit om maten har snarare varit byta frukt mot grönsaker.

Och du lämnar fortfarande för lite information om ditt barn för att det ska vara relevant att räkna på. Med de siffrorna på en 2åring skulle det innebära att barnet är aningens långt för sin vikt, dock absolut inte underviktigt. Samma siffror för en 5åring blir för kort för sin vikt, övervikt enligt isoBMI. Då tittar jag både på tillväxtkurva och isoBMI.

Mvh Miks
4 år och underviktig enligt alla utom isoBMI och för kort också.
Det finns en anledning till att bvc går efter kurvor istället för isoBMI.

Det vår bvc sa att om de var överviktiga vid fyraårs ålder lär de vara det resten av livet med
 
4 år och underviktig enligt alla utom isoBMI och för kort också.
Det finns en anledning till att bvc går efter kurvor istället för isoBMI.

Det vår bvc sa att om de var överviktiga vid fyraårs ålder lär de vara det resten av livet med
Fast vilka alla? Kollar man tillväxtkurva för pojke ligger barnet -1 på längd och precis på mitten på vikt, isoBMI normalvikt. För flicka blir samma siffror -1 på längd och strax över medel på längd, isoBMI övervikt.

Mvh Miks
 
Fast vilka alla? Kollar man tillväxtkurva för pojke ligger barnet -1 på längd och precis på mitten på vikt, isoBMI normalvikt. För flicka blir samma siffror -1 på längd och strax över medel på längd, isoBMI övervikt.

Mvh Miks
Alla som inser att det inte är normalt att inte gå upp i vikt på över 1 år och även de som sett honom. Nu har han tur nog blivit bättre men var ingen kul vår med att räkna revben.
 
Alltså jag kan inte så mycket om barn, men det barn som finns i min närhet såg ut som du beskriver, inte fet men med en helt sjuk putmage i princip från att hen kunde gå till i vintras. Äter också bra vuxenmat hemma. Nu 3,5 år har hen plötsligt blivit typ fem centimeter längre på några månader och ser helt proportionerlig ut. Jag tänker att människobarn precis som unghästar kan ha märkliga tillväxtperioder när de inte ser riktigt riktiga ut :p
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 356
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 621
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej, jag har hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska tycka och tänka inför och söker därför lite input. Jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp