Öronen bakåt vid frihetsdressyr


Här förklarar Hempfling den videon, tycker han har vettiga åsikter om det där med att leka med hästar.
Jag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.

Undrar hur det gick med tjejen som blev sparkad, någon som vet?
 
Jag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.

Undrar hur det gick med tjejen som blev sparkad, någon som vet?
Det är ju det där med missförstånd och missförstånd orsakar olyckor, tex att tro att en häst har kul och leker med en trots att den visar tecken som kanske inte "vanliga" ser på att vara frustrerad eller vara påväg att sparka osv. Situationen i filmen har ju inte riktigt bara med sparken att göra, mer att vad som orsakar den och vad som leder fram till den.

Och det är ju det att dom flesta inte kan läsa hästarna på rätt sätt som gör att det oftast inte är lämpligt att ge sig in i sådana situationer då det är svårt att faktiskt se vad hästen signalerar och hur tillfreds den är.

Hempfling är otroligt skicklig på att läsa hästar och få fram förtroende och glädje från dom.

Min erfarenhet av hästar är att dom har ofta en otroligt koll på vad dom gör med sina ben, hästar jag sett leka och ha kul och brottas osv har aldrig sparkat varandra, knappt ens av misstag. Jag tycker inte det ser ut som lek ens i den videon alls.
 
Senast ändrad:
Jag är inte alls säker på att hans förklaring är riktig, det videon visar kan mycket väl vara en häst som busar (leker) med personen på samma sätt som hästar gör med varandra. Skillnaden är att hästar läser varandra mycket bättre och ser sparken tidigare, är snabbare och har snabbare reaktionsförmåga och tål kraftigare smällar än vad en människa gör.

Undrar hur det gick med tjejen som blev sparkad, någon som vet?
Jag ville väldigt gärna se hennes andra videos, som Monkey nämnde :)
 
Dessa tycker jag ser sura ut. Misstolkar jag? Jag vet som sagt inte riktigt hur öronen ska tolkas och tycker iofs att hästarna ser lite allmänt sura ut utan att kunna precisera mer än öronen och att de ser irriterade ut. (När de rör sig runt honom framför allt).

Här är en film som jag tycket är läskig
Tydligt att hästen är mer förbannad än sur - i mina ögon. Tycker inte den ser lekfull ut, möjligen vid något bocksprång i så fall.

Oavsett vad ni tycker om frihetsdressyr, hur tolkar ni hästspråket i filmerna?
 
Men om du ser på mina bilder tex, så är de bilderna där jag har utrustning på öronen också bakåt-men det är på ett helt annat sätt-som om hon fokuserat lyssnar på mig. På bilderna utan utrustning ser hon direkt arg ut. Tycker det är stor skillnad på att lägga öronen och rynka upp näsan som de gör vid ilska/irritation än när hästen koncentrerat lyssnar bakåt på vad ryttaren vill. Ser jag häst med öronen argt bakåt på en dressyrtävling får jag ett väldigt negativt intryck av hela ekipaget.

Jag tror du måste ta med i beräkningen, iaf i högre grad än du gör nu, att dina hästar inte är tränade till den här uppgiften. Som med allt annat behöver man göra ett bra grundarbete och gradvis utbilda hästen mot de uppgifter man ber om.
Bland de som sysslar med ridning utan prylar på "högre nivå" så att säga så tar man ju sällan bara av prylarna och rider på i galopp liksom. Just för att man måste få med det mentala korrekt. Det går precis som i dressyr att hasa sig igenom en del saker på lättare nivå utan att ha tränat så mycket. Men ska man vidare behöver man träna enligt ett bra system, konsekvent, noga nöta grunder etc.
Jag själv rider ju och tränar främst med träns. Så mina hästar och de jag tränat är ju inte helt representativa för jobb utan prylar. Men de jag känner som sysslar med sånt har jag lagt enormt mkt tid på att få till saker på rätt sätt så att hästarna VILL och är med dem.

Sen när man plockar av huvudlag så blir det ju väldigt, väldigt mycket svårare att formge. Och det finns ju inte mycket ett flyktdjur blir så stressad/sur etc av som att tappa balansen.
Korrekt riden dressyr hjälper dem ju med det och får dem ofta lugnare.
Men har du inte språk inövat med hästen som fungerar även utan prylar så sätter du ju hästen lite i skiten så att säga när du tar bort prylarna och inte kan ge den den hjälp den är van vid.
 
Dessa tycker jag ser sura ut. Misstolkar jag? Jag vet som sagt inte riktigt hur öronen ska tolkas och tycker iofs att hästarna ser lite allmänt sura ut utan att kunna precisera mer än öronen och att de ser irriterade ut. (När de rör sig runt honom framför allt).

Här är en film som jag tycket är läskig
Tydligt att hästen är mer förbannad än sur - i mina ögon. Tycker inte den ser lekfull ut, möjligen vid något bocksprång i så fall.

Oavsett vad ni tycker om frihetsdressyr, hur tolkar ni hästspråket i filmerna?

Film nummer två är ju en sån där tråkig film där det känns som att man är väldigt naiv i sin träning. Sånt där kan lika gärna ge livshotande skador som gå väl.
Hästen är ju i helt fel energi ofta och när hon då lägger på tryck så svarar den ju upp.
Här måste man ju backa bandet, få till rätt energi och sen applicera tryck på en betydligt mer dämpad häst.
För när vi lägger på tryck finns alltid risk för en retur. Och ju mer energi i hästen och ju mer kraft vi lägger i vår hjälp/signal/whatever desto större blir returen. Har man utrustning på kan man bemöta returer på ett mkt mindre farligt sätt och liksom hämta hem små missar. Det kan du inte med en lös häst utan utrustning.
Så man får jobba utan energi i ngt rätt mkt rätt lång tid för att ta sig vidare till ngt tryggt och "pratbart".
Tjejen här gör ju också missarna att lägga på tryck och sen själv backa och "lämna mark" till hästen när den går emot henne i de lägena. Det förstärker ju än mer hur den hästen småhotar och flyttar på henne.
Om vi tar min häst som liknelse här så är han ranghög. Men han är det i stort sett bara genom att inte ge upp sin mark till någon. Han står där han står och blir inte flyttad på. Han slåss inte. Men han ger inte mark.
Om han attackerat någon och sen kutat därifrån hade han uppfört sig mer som tjejen i filmen. Inkonsekvent, otydlig och då obehagligt/irriterande/läskigt etc.
Är man i sånt läge att man inte kan stå kvar för att hästen då skadar en så får man ju igen backa bandet och grundjobba tills man lyckas behålla en trevlig och lugn energi.
Vill man hålla på med så pass stora flyktdjur lösa bör man vara extremt noga med att de är i rätt energi. De behöver inte tagga upp.
 
@tuaphua Har väldigt svårt att se att min häst måste tränas på ett specifikt sätt för att kunnat trava och galoppera runt helt kravlöst utan utrustning utan att se arg ut. Det är så basic som det kan bli och ponny fick massor av beröm av mig under tiden.
 
Om ni tar bort huvudet? Titta på kroppen. I videon med flera hästar här på slutet.
Avslappnade - det är ju inte några jobbiga rörelser. Jag ser djup koncentration i huvudena.
Tycker myten med bakåtstrukna öron är arg häst borde försvinna någon gång.
För mig är bakåtstrukna öron fokus - sen får man läsa situationen. Det kan vara klia min röv, jag hatar dig, kommer du med min mat nu, åh där är du jag vill klia mitt huvud på dig, nu ska vi se vad du vill att jag ska göra och så vidare.
Att en häst som rids utan utrustning måste fokusera mer på ryttaren är väl självklart. Du sitter annorlunda, gör annorlunda. Det går inte att få direkta signaler från tyglar.
 
Vi hade en liten kurs i trickträning med shetlandsponnyer i höstas och just den här frågan kom upp då. Tjejen som höll i kursen är ingalunda något proffs men hon har lyckats bra med sina ponnyer och var väldigt noga med att det skulle göras på hästarnas villkor och allt det där.
Hon hade också noterat det där att de kan se väldigt sura ut. Hon hade ingen annan förklaring än att hon upplevde det som att de såg ut så när de koncentrerade sig.
 
Film nummer två är ju en sån där tråkig film där det känns som att man är väldigt naiv i sin träning. Sånt där kan lika gärna ge livshotande skador som gå väl.
Hästen är ju i helt fel energi ofta och när hon då lägger på tryck så svarar den ju upp.
Här måste man ju backa bandet, få till rätt energi och sen applicera tryck på en betydligt mer dämpad häst.
För när vi lägger på tryck finns alltid risk för en retur. Och ju mer energi i hästen och ju mer kraft vi lägger i vår hjälp/signal/whatever desto större blir returen. Har man utrustning på kan man bemöta returer på ett mkt mindre farligt sätt och liksom hämta hem små missar. Det kan du inte med en lös häst utan utrustning.
Så man får jobba utan energi i ngt rätt mkt rätt lång tid för att ta sig vidare till ngt tryggt och "pratbart".
Tjejen här gör ju också missarna att lägga på tryck och sen själv backa och "lämna mark" till hästen när den går emot henne i de lägena. Det förstärker ju än mer hur den hästen småhotar och flyttar på henne.
Om vi tar min häst som liknelse här så är han ranghög. Men han är det i stort sett bara genom att inte ge upp sin mark till någon. Han står där han står och blir inte flyttad på. Han slåss inte. Men han ger inte mark.
Om han attackerat någon och sen kutat därifrån hade han uppfört sig mer som tjejen i filmen. Inkonsekvent, otydlig och då obehagligt/irriterande/läskigt etc.
Är man i sånt läge att man inte kan stå kvar för att hästen då skadar en så får man ju igen backa bandet och grundjobba tills man lyckas behålla en trevlig och lugn energi.
Vill man hålla på med så pass stora flyktdjur lösa bör man vara extremt noga med att de är i rätt energi. De behöver inte tagga upp.
Okej, så man kan säga att hästen är för "på/vaken/uppe" och istället behöver tagga ner och vara mycket mer lugn innan hon tränar i andra filmen? Om man jämför med film nummer 1 så tycker jag att hästarna i början som går ut ur gruppen och springer runt honom ser ilskna ut, fast att han inte blir flyttad på av dem, uppfattar du det också? Under tiden de väntar/inte gör något, ser de ändå lugna och avslappnade ut. Tolkar du hästarnas beteende annorlunda, alltså när de följer honom?

Ang. utrustning på så har jag inte tänkt på det innan - att man lättare kan kontrollera/hämta in sina missar. Vilket också är intressant att tänka på, då jag gärna hanterar hästarna naturligt, vill vara lyhörd och ge dem valmöjligheter att tacka nej till mina krav. Samtidigt som jag nog inte är tillräckligt skicklig för att utföra frihetsdressyr.

Om man funderar vidare, varför flyttar hästen på sin tränare i film nummer två? Handlar det om att visa vem som bestämmer?
 
Om ni tar bort huvudet? Titta på kroppen. I videon med flera hästar här på slutet.
Avslappnade - det är ju inte några jobbiga rörelser. Jag ser djup koncentration i huvudena.
Tycker myten med bakåtstrukna öron är arg häst borde försvinna någon gång.
För mig är bakåtstrukna öron fokus - sen får man läsa situationen. Det kan vara klia min röv, jag hatar dig, kommer du med min mat nu, åh där är du jag vill klia mitt huvud på dig, nu ska vi se vad du vill att jag ska göra och så vidare.
Att en häst som rids utan utrustning måste fokusera mer på ryttaren är väl självklart. Du sitter annorlunda, gör annorlunda. Det går inte att få direkta signaler från tyglar.
Jag tycker också de ser avslappnade ut i slutet! Titta vid 0,25, där ena hästen lämnar flocken och springer runt tränaren. Där tycker jag att den ser jättearg ut. Rörelsen är ju heller inte särskilt svår eller kräver supermycket koncentration. Tycker du den ser fokuserad eller arg ut?
 
Var det den här du tänkte på?

Inte nöjd häst alls och visar tidigt alla tecken på detta ...
Jo det var precis den! Det var som sagt en uråldrig sur hästgubbe som publicerat med någon kommentar om att de var bra clueless som inte såg hur sur hästen var (och jag tror till och med han hade dresserat cirkushästar själv vid något tillfälle (vilket han inte gillade så mycket och sa att han gjorde en del misstag)). Horsemanpro hette hans blogg som inte verkar finnas kvar.

Men jag håller med, alla fnissar och skrattar och ingen verkar notera att hästen inte är glad. Jag tänkte det var ett klart undantag, men sedan när jag letade frihetsdressyr på youtube nyss och såg ättickshästen galoppera efter en erfaren frihetsdressyrtränare och följa med öronen slickade bakåt så undrar jag. Det ser rejält otäckt ut men man tänker att tränaren har koll och vet bättre än jag.

(Om jag sett filmen ovan utan avslutningen så skulle jag även där på något vis inte ifrågasatt att tränaren vet att hästen har kul trots att den ser klart irriterad ut. Eftersom man alltid antar att en erfaren tränare vet bättre och tolkar bättre än en själv. Vilket de såklart vanligen gör.)
 
Hade du haft film/bilder från upploppet så hade du sett att hästarna kan ha öronen slickade bakåt (speciellt om de är flera som ligger tight ihop). Det gäller både fullblod och shettisar. (Minns en shettis som de andra ponnyerna inte vågade passera bara för att han tydligt signalerade att han skulle minsann ligga först)
Ja absolut, hästar som springer allt vad de har sträcker fram huvudet och slickar öronen bakåt. Det känns helt naturligt att de inte vill ha blåsten i dem och att de kämpar stenhårt för att komma först. Och tänker att det också kan vara mekanik, att öronen lätt fälls bak när huvudet är så framsträckt.

Det var därför jag reflekterade över att det inte borde behöva betyda någonting om en frihetsdressyrhäst fäller öronen bakåt just i en stegring, eftersom det kan vara en grej som ingår i stegring, precis som det ingår i -springa allt vad man har.

Tobbe Larssons häst i en film vinklar öronen hit och dit och fram och åt sidorna och slickar bakåt i stegring och ryggning. Tänkte att i ett sådant fall behöver det ju inte alls betyda att den är obekväm.
 
Ja absolut, hästar som springer allt vad de har sträcker fram huvudet och slickar öronen bakåt. Det känns helt naturligt att de inte vill ha blåsten i dem och att de kämpar stenhårt för att komma först. Och tänker att det också kan vara mekanik, att öronen lätt fälls bak när huvudet är så framsträckt.

Det var därför jag reflekterade över att det inte borde behöva betyda någonting om en frihetsdressyrhäst fäller öronen bakåt just i en stegring, eftersom det kan vara en grej som ingår i stegring, precis som det ingår i -springa allt vad man har.

Tobbe Larssons häst i en film vinklar öronen hit och dit och fram och åt sidorna och slickar bakåt i stegring och ryggning. Tänkte att i ett sådant fall behöver det ju inte alls betyda att den är obekväm.
Håller med. Jag har aldrig heller reflekterat att min travhäst var sur när den tog i, det känns väldigt naturligt. Att samma häst lägger öronen bakåt när jag provar frihetsdressyr tolkar jag alltså helt annorlunda. Att den lägger öronen bakåt på stallgången när jag borstar på magen tolkar jag också som att den är sur. Sänkt huvud och öronen bakåtvinklade vid massage/kel tolkar jag inte som sur utan som avslappnad.
 
Tycker att även hästar som rids klassiskt/akademiskt (med reservation för vad som är vad osv) också har öronen vinklade bakåt oftare än de som rids "vanlig" dressyr. Ja, jag vet att klassificeringarna är fel, hoppas ni förstår ändå. Förvisso inte liggande bakåt, men ändå.
 
Jag rider väldigt mycket barbacka på denna (för att det tar tid att sadla haha), så det är inget nytt för henne. Rider dessutom alltid bettlöst när jag rider ut.
29571416_10213999995025858_5919436226124000594_n.jpg
Det är ju säkert från häst till häst och hur vana de är vid situationen, har ju sett supernöjda helt avslappnade hästar ridas barbacka i grimma med tex handhäst till hagen. Det är kanske om de känner att de har helt koll på situationen eller inte.
 
Dessa tycker jag ser sura ut. Misstolkar jag? Jag vet som sagt inte riktigt hur öronen ska tolkas och tycker iofs att hästarna ser lite allmänt sura ut utan att kunna precisera mer än öronen och att de ser irriterade ut. (När de rör sig runt honom framför allt).

Här är en film som jag tycket är läskig
Tydligt att hästen är mer förbannad än sur - i mina ögon. Tycker inte den ser lekfull ut, möjligen vid något bocksprång i så fall.

Oavsett vad ni tycker om frihetsdressyr, hur tolkar ni hästspråket i filmerna?
Senare filmen.
Hästen ser ju glad ut ibland, men väldigt ofta jättesur (Vid något tillfälle glad häst galopperar, ryttare släpper halsring, ursur häst, ryttare tar halsring, glad häst. Det kan ju vara koncentration, men nosen ser inte glad ut.) . Det var ett par sparkar, över liggande avfallen ryttare, som såg jätteotäcka ut och det såg ut som att den var ännu mer motvillig i början när de tränade utan träns än på slutbilderna.

De grå på övre bilden är jättesvår för mig, tittade fläckvis. De ser faktiskt inte ett dugg glada ut, men han är ju proffs, det borde vara koncentration, de borde vara nöjda och vana vid situationen. (Det ser ut som, åh nej inte det där tricket). De mörka ser nöjdare ut än skimlarna :)
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
857
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp