Bukefalos 28 år!

Ortsnamn och deras uttal (utbruten från Vad har ni lärt er idag?)

Och Fristad utanför Borås, som uttalas Frista (typ) :D
Jag har fått lära om att jag vet om hur man betonar ortsnamn efter att jag flyttade till Skåne. Allt ska säga som om det särskrivs. Hörby heter alltså Höör byy. Och allt som heter något med torp uttalas storp; Per-storp, Å-storp, Nil-storp. Nilstorp uttalas för övrigt med långt i, som i Nilen, istället för kort i som i Nils Holgersson.
 
Här i Dalarna har vi ju den berömda byn ”Spraxkya”, vi som har nån koppling dit vet att det uttalas ”Spracha”. :p

Sen har vi Stora skedvi, men dom som bor där verkar mest säga Stora schävä!

Eller kort och gott Skäve. :p
Annars finns ju också versionen när det skrivits St. Skedvi och St antas stå för Sankt istället. Så det blir Sankt Skedvi (och då med lite uttal åt det franska hållet.)
 
Eller kort och gott Skäve. :p
Annars finns ju också versionen när det skrivits St. Skedvi och St antas stå för Sankt istället. Så det blir Sankt Skedvi (och då med lite uttal åt det franska hållet.)

Hur uttalas det då? Är det Skedvi eller Skäve? 😂 Jag har alltid sagt Skedvi, tills för några år sen när en kompis flyttade bortanför där och sa att jag skulle svänga av vägen ner mot ”schäävä” Jag fattade noll och körde runt där ett bra tag. 🤦🏻‍♀️🙈 När det kopplade att det kunde vara sked-vi hon menade hittade jag rätt! 😂👏🏻
 
Appropå Dalarna och ortsnamn..

På Leksandsmål heter Stockholm "Kungsbudan". Alltså "Kungsbodarna". Alltså bodarna när kungen bor.. Solklart! :angel:

På tal om Leksand, jag är ju från Borlänge men inflyttad till Leksand, och jag vet inte huuuuuur många gånger folk här sagt åt mig att det hörs att jag inte är härifrån, och det är väll bara 3,5-4 mil emellan gissar jag? 😂
 
På tal om Leksand, jag är ju från Borlänge men inflyttad till Leksand, och jag vet inte huuuuuur många gånger folk här sagt åt mig att det hörs att jag inte är härifrån, och det är väll bara 3,5-4 mil emellan gissar jag? 😂
Men du är från Bååårlääänge. Hörs lång väg då! :laugh: Jag pluggade i Skövde ett tag och en gång när vi var vi på kåren och en kompis presenterade en kompis till henne med: ”Han är från samma ställe som du!” Jag hälsade och sa direkt: ”Fast du är väl från Borlänge?!”

Det hörs DIREKT! Borlänge, Bjurs och Falumålet är mycket ”djupare” än målen kring Siljan. Bonnigare skulle jag vilja säga :angel:
(Men ingenting mot rumpmasarna såklart!)
 
På tal om Leksand, jag är ju från Borlänge men inflyttad till Leksand, och jag vet inte huuuuuur många gånger folk här sagt åt mig att det hörs att jag inte är härifrån, och det är väll bara 3,5-4 mil emellan gissar jag? 😂
Och angående att höra skillnad så kan jag höra skillnad på leksingar, gangsingar och rättvikare nät jag varit i Leksand ett tag. Och dom gamla i Leksand, som pratar Leksandsmål, kan höra skillnad på Leksandsmålet mellan olika byar :D
 
Hur uttalas det då? Är det Skedvi eller Skäve? 😂 Jag har alltid sagt Skedvi, tills för några år sen när en kompis flyttade bortanför där och sa att jag skulle svänga av vägen ner mot ”schäävä” Jag fattade noll och körde runt där ett bra tag. 🤦🏻‍♀️🙈 När det kopplade att det kunde vara sked-vi hon menade hittade jag rätt! 😂👏🏻

:laugh: Haha, de kan jag förstå. Tog många år innan jag började lära mig hur alla mindre vägar var sammankopplade till Riksvägarna som var mina utgångspunkter, och att det inte fanns någon direkt huvudby att utgå ifrån heller kändes jättekonstigt.

Nu är ju mina referensramar något skeva då jag mest träffar Säterbor samt folk som bor i området, men så som jag har "lärt" mig under dom ca 10åren jag bodde där, så är både Skedvi och Skäve gångbart. Beror helt på vem du pratar med.
Har du bott/bor i området eller annan koppling verkar det vanligare att säga Skäve så även bland äldre verkar det vanligare.
 
Och angående att höra skillnad så kan jag höra skillnad på leksingar, gangsingar och rättvikare nät jag varit i Leksand ett tag. Och dom gamla i Leksand, som pratar Leksandsmål, kan höra skillnad på Leksandsmålet mellan olika byar :D

Nää, det är galet! :cautious: Har aldrig hört skillnad på någon oavsett om det är Borlänge, säter, Ludvika, Falun, Leksand, Rättvik, Mora osv...:p
 
Brastad strax innan Lysekil.
Vissa säger Braaastad (långt första A) andra Brassta.
Bofasta säger det sistnämnda.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 610
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
22 047
Senast: Gunnar
·
Gnägg Min morfar var ryttmästare under sina unga år och samlade på sig en massa intressant hästrelaterad konst och litteratur under sitt liv...
2
Svar
28
· Visningar
3 208
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp