Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.

Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.

Jag tror tyvärr att SKK har liten inverkan på aveln eftersom Sverige är ett litet land i en stor värld. Det är enkelt och rätt billigt att importera det man söker från andra länder och rasernas utseende styrs i respektive hemland. Så länge folk efterfrågar ett vist utseende så kommer det tyvärr finnas valpar av det slaget att köpa. Jag tror försäkringsbolagen har större makt än SKK. Det vore bättre att höja premierna ännu mer eller tom vägra försäkra vissa raser som har utbredda problem för folk är iaf rädda om plånboken :meh:
 
Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.

Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.
Är det inte bättre att påverka via rasföreningar och försäkringsbolag?
 
Jag tror tyvärr att SKK har liten inverkan på aveln eftersom Sverige är ett litet land i en stor värld. Det är enkelt och rätt billigt att importera det man söker från andra länder och rasernas utseende styrs i respektive hemland. Så länge folk efterfrågar ett vist utseende så kommer det tyvärr finnas valpar av det slaget att köpa. Jag tror försäkringsbolagen har större makt än SKK. Det vore bättre att höja premierna ännu mer eller tom vägra försäkra vissa raser som har utbredda problem för folk är iaf rädda om plånboken :meh:

Fast det stämmer ju inte riktigt, ja visa personer köper ju dessa dåligt avlade hundar för att dem tycker dem är söta. Men samtidigt så är det ju inte så att frallor med längre nos är med svår sålda än frallor med kortare nos, för att bara dem är trubbnosiga så uppfattas dem som söta och så köper folk, dem ser inte skillnad på om hunden har kortare eller längre nos.

Och uppfödarna avlar ju inte på dem kortaste nosar som finns för att det är vad köparna vill ha, dem avlar ju på det som får bäst poäng på utställning, och det är tyvärr dessa hundar som är dåligt avlade.
 
Är det inte bättre att påverka via rasföreningar och försäkringsbolag?

Dem kan ju inte påverka hur man bedömer på utställning? Ev kanske man kan inför ett hälsotest för alla hundar som ska gå i avel, och det kanske kan göras via rasföreningarna?

Om man drar in försäkringsbolagen kommer det bara drabba hundarna, folk med dålig ekonomi kommer välja att inte försäkra, för uppfödaren sa ju att dem avlade på så friska och fina hundar, och sedan är det hunden som får sätta livet till...

Jag blev riktigt ledsen en gång när jag pratade med en fralla uppfödare, jag sa att man borde låta alla frallor få sina luftvägar bedömda och göra mri (då många frallor har problem med leder och rygg), och enbart avla på dem hundarna som bedömdes vara friska, och sedan göra samma på avkommorna och genom denna metod få bättre hälsa på frallor.
Uppfödaren svarade "skulle man göra det skulle det inte finnas några frallor kvar att avla på", så hon är medveten om att frallor är så sjuka att det inte går att avla på enbart friska individer ens, men ändå föder hon fortfarande upp, sorgligt :(
 
Fast det stämmer ju inte riktigt, ja visa personer köper ju dessa dåligt avlade hundar för att dem tycker dem är söta. Men samtidigt så är det ju inte så att frallor med längre nos är med svår sålda än frallor med kortare nos, för att bara dem är trubbnosiga så uppfattas dem som söta och så köper folk, dem ser inte skillnad på om hunden har kortare eller längre nos.

Och uppfödarna avlar ju inte på dem kortaste nosar som finns för att det är vad köparna vill ha, dem avlar ju på det som får bäst poäng på utställning, och det är tyvärr dessa hundar som är dåligt avlade.

Dommare är folk...påverkade av vad som anses vara "fint".
Det har alltid gått mode i hundars utseende. Dommare dömmer utefter rasbeskrivningen samt eget godtycke. De kan inte avvika utanför rasbeskrivningen och den sätter inte SKK. SKK kan inget göra så länge de följer den. Om de sen primerar hundar de tycker är "fina" inom rasstandarden kan inte SKK påverka.
Och jo....jag tror absolut att efterfrågan på hundar tex en fralla med kort nos är större än en med lång, eftersom det är det som primeras vid utställning= vad folk helst vill se och ha. Annars hade extermaveln inte blivit så utbredd.
 
Dommare är folk...påverkade av vad som anses vara "fint".
Det har alltid gått mode i hundars utseende. Dommare dömmer utefter rasbeskrivningen samt eget godtycke. De kan inte avvika utanför rasbeskrivningen och den sätter inte SKK. SKK kan inget göra så länge de följer den. Om de sen primerar hundar de tycker är "fina" inom rasstandarden kan inte SKK påverka.
Och jo....jag tror absolut att efterfrågan på hundar tex en fralla med kort nos är större än en med lång, eftersom det är det som primeras vid utställning= vad folk helst vill se och ha. Annars hade extermaveln inte blivit så utbredd.

Domare dömmer inte efter vad dem tycker är fint, dem lär sig döma efter Rasstandarden, och där står det saker som tex
På schäfer står det "lätt sluttande kors" vilket är orsaken till schäferns dåliga rygg/dåliga bakben.
På blodhundar står det "Den rikliga och tunna huden skall på pannan och kinderna bilda djupa rynkor och veck, vilka faller neråt när huvudet bärs lågt och fortsätter i det lösa halsskinnets kraftigt utvecklade veck." då är det inte konstigt att dem ser ut som dem gör och har ögonproblem pga det.
På Fransk Bulldog står det "Fransk bulldogg skall vara liten men kraftigt byggd i förhållande till sin storlek", "Nospartiet skall vara mycket kort. Det skall vara brett med samlade symmetriska veck.", och då är det inte konstigt med led/ryggproblem och dessa korta nosar som ger andnings problem.

Om man tog bort dessa bitar ifrån Rasstandarden, och ersatte dem med ett bättre bedömning, tex att schäfer ska ha en rak rygg, och blodhund inte ska ha rynkor och veck, och i cm hur kort nosen frallan helst ska ha, och att nosen inte ska ha rynkor, så skulle dessa hundar med problem inte längre få så höga poäng.
 
Domare dömmer inte efter vad dem tycker är fint, dem lär sig döma efter Rasstandarden, och där står det saker som tex
På schäfer står det "lätt sluttande kors" vilket är orsaken till schäferns dåliga rygg/dåliga bakben.
På blodhundar står det "Den rikliga och tunna huden skall på pannan och kinderna bilda djupa rynkor och veck, vilka faller neråt när huvudet bärs lågt och fortsätter i det lösa halsskinnets kraftigt utvecklade veck." då är det inte konstigt att dem ser ut som dem gör och har ögonproblem pga det.
På Fransk Bulldog står det "Fransk bulldogg skall vara liten men kraftigt byggd i förhållande till sin storlek", "Nospartiet skall vara mycket kort. Det skall vara brett med samlade symmetriska veck.", och då är det inte konstigt med led/ryggproblem och dessa korta nosar som ger andnings problem.

Om man tog bort dessa bitar ifrån Rasstandarden, och ersatte dem med ett bättre bedömning, tex att schäfer ska ha en rak rygg, och blodhund inte ska ha rynkor och veck, och i cm hur kort nosen frallan helst ska ha, och att nosen inte ska ha rynkor, så skulle dessa hundar med problem inte längre få så höga poäng.
Det är ju det jag skriver, att de dömmer inom rasstandarden det de tycker är fint. Och hur ska SKK påverka rasstandarden? Omöjligt. Den sätts i hemlandet.
Schäferns rasstandard är tex nära 100 år gammal och öppen för massa fria tolkningar. Men det är inget SKK kan styra över. Ist har rasen blivit delad och nej, rasen rent allmänt har inte dåliga höfter och rygg för här i Sverige så har rasföreningen lobbat hårt för att jobba utefter index som genomförts och övervakas av SKK.
 
Det är ju det jag skriver, att de dömmer inom rasstandarden det de tycker är fint. Och hur ska SKK påverka rasstandarden? Omöjligt. Den sätts i hemlandet.
Schäferns rasstandard är tex nära 100 år gammal och öppen för massa fria tolkningar. Men det är inget SKK kan styra över. Ist har rasen blivit delad och nej, rasen rent allmänt har inte dåliga höfter och rygg för här i Sverige så har rasföreningen lobbat hårt för att jobba utefter index som genomförts och övervakas av SKK.

Ja men då kanske SKK ska göra sin egen variant av rasstandarden. Men det är just pga den som hundar med dålig rygg, för mycket hud eller trubbig nos vinner på utställningar.

Åk ut och kolla på en utställning av schäfrar så kommer du se problemet, slutande rygg, dålig benställnings bak, mm, inte helt ovanligt att schäfrar får tex problem med L7/S1 pga hur dem ser ut.
Bruksschäfrar har inte alls samma dåliga rygg och benställnings bak som utställningsschäfrar har.
 
Ja men då kanske SKK ska göra sin egen variant av rasstandarden. Men det är just pga den som hundar med dålig rygg, för mycket hud eller trubbig nos vinner på utställningar.

Åk ut och kolla på en utställning av schäfrar så kommer du se problemet, slutande rygg, dålig benställnings bak, mm, inte helt ovanligt att schäfrar får tex problem med L7/S1 pga hur dem ser ut.
Bruksschäfrar har inte alls samma dåliga rygg och benställnings bak som utställningsschäfrar har.
Jag har fött upp bruksschäfer så jag är insatt i rasen och dess anatomi. Jag är också insatt i hur avelsarbetet ser ut både i Sverige och i hemlandet Tyskland.
SKK är ingen myndighet som kan sätta egna rasstandarder. Varje land måste följa den stanard som finns. RSV 2000 har redan försökt vara en fristående organisation när det gäller tex Schäfer (jag har köpt hundar reggade där och mönstrat in i SKK)
 
Fast det stämmer ju inte riktigt, ja visa personer köper ju dessa dåligt avlade hundar för att dem tycker dem är söta. Men samtidigt så är det ju inte så att frallor med längre nos är med svår sålda än frallor med kortare nos, för att bara dem är trubbnosiga så uppfattas dem som söta och så köper folk, dem ser inte skillnad på om hunden har kortare eller längre nos.

Och uppfödarna avlar ju inte på dem kortaste nosar som finns för att det är vad köparna vill ha, dem avlar ju på det som får bäst poäng på utställning, och det är tyvärr dessa hundar som är dåligt avlade.
Där har du lite fel, köparna är mycket mera pålästa o medvetna numera ang nosen på både frallor o mops.

Dobbis fd uppfödare av båda raserna
 
Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.

Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.
Helt enig, anser inte att SKK sidan är problemfritt något sätt.
Men många inom blandrasavel tror att alla genetiska sjukdomar bara försvinner om man korsar raser och att en blandras automatiskt är friskare, avel och genetik är ju trots allt mer komplext än så.
 
Alltså man ska ju inte förneka att det finns problem inom SKK avel, alla utseende relaterade problem hundarna har (för mycket hud, trubbig nos, onormal kroppsform/rörelsemönster) beror ju på att man avlat för utställning och inte för mentalitet/hälsa.
Finns även fall där man mörkat att hundar har problem/sjukdomar eftersom dem är champion och man vill använda den i avel.
Många temperament problem och är också pga avel på "fina" hundar som vinner utställningar men är stressade/osäkra.

Så jag ser absolut ett problem inom SKK avel, däremot är inte lösningen att avla på icke hälsotestade djur utan kontroll.
Utan man måste ta det via SKK där utställningarna MÅSTE börja bedömas med hundarnas välmående i focus, man har gjort små myrsteg på den vägen, men ännu är det långt kvar.
Utställningarna handlar om exteriör och i viss mån lite om mentalitet (hunden ska ju kunna fungera i miljön). Just för att sätta sundhet och hälsa i mer fokus, så finns sedan slutet av 2008 SRD som i början gällde för ett antal raser och som genom åren utvecklats och idag gäller hundar av alla raser (numer är det viktigt att alla raser, inte bara trubbnosarna, ska kunna andas normalt och anmärkningar på sådana basala saker (och mer) ska rapporteras oavsett vilken ras det handlar om.
Problemet är inte hur utställningarna fungerar utan om hur folk väljer att tolka vad utställningsmeriter innebär. En utställningsvinnare är inte per autimatik en lämplig avelshund. Den är bara själv ett gott avelsresultat rent exteriört! För att få veta mer om hunden så får man göra andra utvärderingar t ex MH/BPH för mentaliteten, funktionstest/prov för de raser som har arbetsegenskaper som man vill bedöma och inte minst hälsoundersökningar hos veterinär för att kolla att hunden är frisk. De som tror på att utställningsmeriter säger allt om hunden och de som inte anser att utställningar har något värde alls, gör alltså samma fel här – man ger utställningsmeriter ett alldeles för stort värde.
 
Ja men då kanske SKK ska göra sin egen variant av rasstandarden.

Men oj. Så funkar det verkligen inte. Jag tror att du behöver sätta dig in i hur FCI, SKK och rasstandard fungerar så ser du att SKK inte har inflytande på det sättet, eller har någon möjlighet alls att sätta egna rasstandarder. Det hade ju skapat fullständigt kaos om varje lands kennelklubb hade den möjligheten för varje enskild ras som finns.
 
Problemet är ju att en massa människor faktiskt gör det. :/

Jämför man t.ex en gråhund och en chinese crested hur de såg ut för 20 år sedan och hur de ser ut nu är det ju en enorm skillnad, där gråhunden ser i stort sett likadan ut, medan kinesen tappat sin nakenhet till fördel för showiga plymer som går fint på utställning vilket leder till en galenskap där ägarna epilerar och använder hårborttagningsmedel.

Samma trend ser man ju hos en massa hundar av sällskapsras (och en del även hos arbetande raser.)

Trubbnosar, bullterrier, taxar, basset, schäfer osv osv osv

Det är ju liksom inte att några domare inom några raser tänker fel, då hade ju inte detta fått sådant totalt genomslag i så många raser, utan det extremaste draget i standarden ska framhävas och göras mer och mer extremt, och i slutänden är det ju alltid hundarna som blir lidande!

Nu kan ju SKK inte ändra rasstandarden men det skulle inte skada med en mycket striktare hållning mot extremer och minsta tecken på ohälsa borde diskvalificera hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 421
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 110
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
32 33 34
Svar
660
· Visningar
62 947
Senast: Migo
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp