Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utställningarna handlar om exteriör och i viss mån lite om mentalitet (hunden ska ju kunna fungera i miljön). Just för att sätta sundhet och hälsa i mer fokus, så finns sedan slutet av 2008 SRD som i början gällde för ett antal raser och som genom åren utvecklats och idag gäller hundar av alla raser (numer är det viktigt att alla raser, inte bara trubbnosarna, ska kunna andas normalt och anmärkningar på sådana basala saker (och mer) ska rapporteras oavsett vilken ras det handlar om.
Problemet är inte hur utställningarna fungerar utan om hur folk väljer att tolka vad utställningsmeriter innebär. En utställningsvinnare är inte per autimatik en lämplig avelshund. Den är bara själv ett gott avelsresultat rent exteriört! För att få veta mer om hunden så får man göra andra utvärderingar t ex MH/BPH för mentaliteten, funktionstest/prov för de raser som har arbetsegenskaper som man vill bedöma och inte minst hälsoundersökningar hos veterinär för att kolla att hunden är frisk. De som tror på att utställningsmeriter säger allt om hunden och de som inte anser att utställningar har något värde alls, gör alltså samma fel här – man ger utställningsmeriter ett alldeles för stort värde.

Jag har träffat en mops som låter fruktansvärt i sina andning så fort den blir lite glad, och inte klara av promenader under sommaren på morgonen eller kvällen när det är som svalast pga andningen (kan knappt gå utanför dörren under dagtid när det är varmt).
Samma hund vann BIS (Best in show) och fick sitt andra certifikat helgen innan vi träffade. Så där hade dem 0 bedömning av hundens hälsa och att kunna andas normalt.

Det är sånt jag ser är problemet, att dessa hundar bedöms bra trots att dem tydligen har stora problem. Att folk inte ser problemet, måste hunden ligga och nästan kvävas i ringen för att domarna ska klassa det som ett andningsproblem?
 
Men oj. Så funkar det verkligen inte. Jag tror att du behöver sätta dig in i hur FCI, SKK och rasstandard fungerar så ser du att SKK inte har inflytande på det sättet, eller har någon möjlighet alls att sätta egna rasstandarder. Det hade ju skapat fullständigt kaos om varje lands kennelklubb hade den möjligheten för varje enskild ras som finns.

Jag menar inte ändra om helt, men tex sätta krav på hur lång nos en fralla ska ha i cm.

Eller om SKK inför ett program där alla hundar i avel ska kollas och godkännas att dem kan röra sig normalt utan hinder, att dem kan andas normalt, och att dem inte får problem av sina för långa öron, för mycket lös hud, mm. Dock skulle det tyvärr göra det omöjligt att avla på alla dessa extremt sjuka raser, eller dem raser där deras utseende orsakar mycket problem.
 
Jag menar inte ändra om helt, men tex sätta krav på hur lång nos en fralla ska ha i cm.

Eller om SKK inför ett program där alla hundar i avel ska kollas och godkännas att dem kan röra sig normalt utan hinder, att dem kan andas normalt, och att dem inte får problem av sina för långa öron, för mycket lös hud, mm. Dock skulle det tyvärr göra det omöjligt att avla på alla dessa extremt sjuka raser, eller dem raser där deras utseende orsakar mycket problem.
SKK är ingen myndighet men visst borde man kunna kräva att svensk lag ska gälla när det kommer till avel. Dvs att man inte får avla på defekter.
 
SKK är ingen myndighet men visst borde man kunna kräva att svensk lag ska gälla när det kommer till avel. Dvs att man inte får avla på defekter.

Nej men SKK sätter kraven för hundarna som ska registreras i SKK, och dem kan göra mycket mer än dem faktiskt gör, för att hjälpa dessa raser med stora hälsoproblem.
 
Ja, det finns problem men det är inte ett allmänt problem.

Höfter, armbågar och rygg är ju ändå dem största hälsoproblem som finns hos schäfer, och det är inte ovanligt med dessa problem hos schäfrar, förutom det har många även problem med allergi.

"Enligt Försäkringsbolaget Agrias veterinärvårdsstatistik (2015) ligger sjukdomsrisken för tysk schäferhund på en nivå strax över genomsnittet för alla raser."
Källa: SKK
 
Höfter, armbågar och rygg är ju ändå dem största hälsoproblem som finns hos schäfer, och det är inte ovanligt med dessa problem hos schäfrar, förutom det har många även problem med allergi.

"Enligt Försäkringsbolaget Agrias veterinärvårdsstatistik (2015) ligger sjukdomsrisken för tysk schäferhund på en nivå strax över genomsnittet för alla raser."
Källa: SKK
Det säger inget mer än att det är över snittet, inte att det är allmänt förekommande. Det finns inget genomsnitt om inte några ligger över medan andra ligger under.
 
Det säger inget mer än att det är över snittet, inte att det är allmänt förekommande. Det finns inget genomsnitt om inte några ligger över medan andra ligger under.

Det säger att det finns fler individer med problem jämfört med visa andra raser = schäfer har med hälsoproblem än andra raser.
Och det gäller inte bara schäfer, det finns många raser som har med hälsoproblem jämfört med andra raser.

Men man ska inte säga att en ras som där det förekommer mycket hälsoproblem rent allmänt inte har dessa problem.
 
Jag menar inte ändra om helt, men tex sätta krav på hur lång nos en fralla ska ha i cm.

Eller om SKK inför ett program där alla hundar i avel ska kollas och godkännas att dem kan röra sig normalt utan hinder, att dem kan andas normalt, och att dem inte får problem av sina för långa öron, för mycket lös hud, mm. Dock skulle det tyvärr göra det omöjligt att avla på alla dessa extremt sjuka raser, eller dem raser där deras utseende orsakar mycket problem.

Som redan påpekat är inte SKK en myndighet. Den som ska utöva den kontroll du talar om, är ju Jordbruksverket i sådana fall. Det finns gott om oregistrerade uppfödare utanför SKK som skor sig bra på att föda upp dessa raser "utanför" systemet som SKK kan rå över. För att inte tala om alla smugglare som också riktar in sig på samma raser. Det lilla handlingsutrymme som SKK har här, är en piss i havet.
 
Som redan påpekat är inte SKK en myndighet. Den som ska utöva den kontroll du talar om, är ju Jordbruksverket i sådana fall. Det finns gott om oregistrerade uppfödare utanför SKK som skor sig bra på att föda upp dessa raser "utanför" systemet som SKK kan rå över. För att inte tala om alla smugglare som också riktar in sig på samma raser. Det lilla handlingsutrymme som SKK har här, är en piss i havet.

Jordbruksverket har redan sådana lagar
"Hundar och katter får inte användas i avel om:
1. De har sjukdomar, letala anlag, defekter eller andra egenskaper som kan nedärvas och kan medföra lidande för deras avkommor, eller kan hindra avkommorna att bete sig naturligt."

Men ändå avlar man tyvärr på hundar som inte kan andas eller röra sig normalt.

Blandraser är ett problem som inte går att styra, men vi kan styra så bara dem som avlar på friska hundar får registrera i SKK, men tyvärr är det inte så idag.
 
Men schäfer är en otroligt stor ras, populationsmässigt. Givetvis ökar då också risken för sjukdom, eftersom det är en ras med stort antal individer. Det betyder dock inte att varannan schäfer skulle vara sjuk.
Men det vet du väl, schäfer är sönderavlad och det finns inga friska rakryggade schäfrar längre. Alla ser ut som räkor och har problem med höfter och rygg..
 
Men schäfer är en otroligt stor ras, populationsmässigt. Givetvis ökar då också risken för sjukdom, eftersom det är en ras med stort antal individer. Det betyder dock inte att varannan schäfer skulle vara sjuk.

Fast när dem säger "strax över genomsnittet" har dem räknat % inte antal hundar, schäfer är en populär ras, men dem behöver inte ha flera sjuka individer i % än andra raser bara för det.
 
Men det vet du väl, schäfer är sönderavlad och det finns inga friska rakryggade schäfrar längre. Alla ser ut som räkor och har problem med höfter och rygg..

Många bruksschäfrar har normala ryggar, även om det finns ensaka räk-ryggar även där.
Däremot är det få eller nästan inte utställnings schäfrar som har normalt rygg tyvärr :/
 
Om du är insatt inom rasen kan du ju inte förneka att det finns ryggproblem hos utställnings schäfrar och höftproblem hos både bruks/utställningsschäfrar?

2019 var 80,6 % av röntgade Schäfrarna friröntgade på höfter. 15% hade HD C vilket extremt sällan är ett problem och inom många raseranses som ok att avla på. Alltså hade bara en tummetott allvarliga defekter på sina höfter. Tycker du att 4,5% är en hög siffra?

L7S1 är vanligast på Schäfer. Men är utbrett i flera raser och är inte kopplat till korsets utformning även om leden sitter där. Det är en medfödd missbildning som kommit redan i fosterstadiet, dvs innan ryggen öht blivit belastad. Faktum är att L7S1 är mer förekommande hos brukslinjen vilket beror på att ryggarna påfrestas hård i skyddsarbetet och därför provoceras missbildningen fram. Mycket få hundar utsätter sina ryggar för så hård påfrestning som en hund i skyddsarbete. L7S1 ses även på Malle som körs i skydd och de har en helt annan rygg.
Allt fler uppfödare väljer numera att ryggröntga avelsdjur för att få bort den här missbildningen ur sina linjer så att ryggarna ska tåla hårt skyddsarbete.
 
Jordbruksverket har redan sådana lagar
"Hundar och katter får inte användas i avel om:
1. De har sjukdomar, letala anlag, defekter eller andra egenskaper som kan nedärvas och kan medföra lidande för deras avkommor, eller kan hindra avkommorna att bete sig naturligt."

Men ändå avlar man tyvärr på hundar som inte kan andas eller röra sig normalt.

Blandraser är ett problem som inte går att styra, men vi kan styra så bara dem som avlar på friska hundar får registrera i SKK, men tyvärr är det inte så idag.

Tack, jag vet. Jag behöver alltså ingen utbildning i ämnet, utan det var ett påpekande i relation till SKKs faktiska handlingsfönster.

Igen; den som ska ta tag i det du beskriver, är en myndighet. Om Jordbruksverkets regler inte räcker till, så måste ju ändring ske där, för att täcka alla områden. Inte bara de områden som täcks av SKK. För en sådan förändring krävs resurser, som jag gissar helt enkelt inte finns. För att komma åt dessa personer krävs det fler kontrollerande åtgärder (igen: från en myndighets sida) och det ser jag just nu som osannolikt.

Jo, det går att styra även blandrasavel. De går under samma djurskyddslagar som vi andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 731
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
57 966
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 176
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp