Oseriös avel 2021

Varför skulle en B/B bara få paras med en A/A? Det är ju fritt båda två.

Gällande parningen du såg då beror det väl helt på ras, ev index (eller åtminstone hur släkten ser ut) osv. Jag har en hane med B/C, jag skulle kunna låta honom para en med B/B om allting annat såg bra ut.
Det är en ras som jag sällan ser HD A i och som har problem med höfter. Därför reagerade jag på kombinationen.
 
Det är en ras som jag sällan ser HD A i och som har problem med höfter. Därför reagerade jag på kombinationen.

I och med att B också är felfritt så förstår jag inte problemet, speciellt om A-höfter är ovanligt inom rasen, då får man ju liksom ta det näst bästa eller vad man ska säga. Inte optimalt att para med en hund som har en C-höft, visst, men där får man se både till släkthistorik och till hur mycket annat positivt den kan bidra med till aveln. Är kombinationen i övrigt lovande och det inte är ledfel galore i någon av de inblandande linjerna så kör på, typ.
 
Såg en parning mellan två hundar som hade HD B/B och B/C. Uppfödaren utgav sig att avla fram arbetande och friska hundar där hälsotester är av stor vikt. Men är verkligen det en optimal parning om man vill sträva efter friska individer?
Tänker att en B/B skulle paras med en A/A isåfall?

Hur såg det ut bland kullsyskonen? Hela kullarnas resultat måste tas med i bedömningen. Har ingen av dem någon nära släkting (syskon, förälder eller förälders kullsyskon) behöver risken för Hd hos avkommorna inte bli särkskilt mycket högre. Har de en eller flera nära släktingar med Hd kommer det säkert komma Hd ur kombinationen om uppfödaren inte har en ofantlig tur.

Även om du parar två hundar med A-höfter så kommer du mer sannolik få Hd om de båda har nära släktingar med Hd än om du parar två hundar med B-höfter om ingen av dem har någon nära släkting med Hd. Fenotypen är det som syns på röntgen men genotypen är det som nedärvs. Detta är anledningen att HELA kullar ska utvärderas hälsomässigt och mentalt. Annars har man ingen aning om vad man avlar på för genotyp.
 
Såg en parning mellan två hundar som hade HD B/B och B/C. Uppfödaren utgav sig att avla fram arbetande och friska hundar där hälsotester är av stor vikt. Men är verkligen det en optimal parning om man vill sträva efter friska individer?
Tänker att en B/B skulle paras med en A/A isåfall?
Jag skulle nog säga, beror på hur statistiken ser ut hos syskon och övriga släktingar överlag. Hade det varit min ena ras hade jag ej höjt ögonbrynen för en sådan parning.
Men B är ju sedan en fri höft så varför inte använda den hunden?
 
Såg en parning mellan två hundar som hade HD B/B och B/C. Uppfödaren utgav sig att avla fram arbetande och friska hundar där hälsotester är av stor vikt. Men är verkligen det en optimal parning om man vill sträva efter friska individer?
Tänker att en B/B skulle paras med en A/A isåfall?

Inte alls en konstig kombo i mina ögon. Tror du tänker lite bakvänt här.
 
Såg en parning mellan två hundar som hade HD B/B och B/C. Uppfödaren utgav sig att avla fram arbetande och friska hundar där hälsotester är av stor vikt. Men är verkligen det en optimal parning om man vill sträva efter friska individer?
Tänker att en B/B skulle paras med en A/A isåfall?
Jag kan personligen tycka att ska man avla på en hund med c-höft så ska man helst ska välja en partner med A-höfter och som saknar sämre än B-höfter bland syskon och föräldrar. Men parning C/B med B/B känns inte helt fel om det är fritt på båda sidor bland syskon och föräldradjur. Har sett en kombination bland arbetande hundar där ena har B/C höfter (med flera syskon med C höfter/D höft) och andra visserligen har A/B höfter men där det finns hd fel strax bakom (C) och det kan jag tycka är onödigt.. Alla gör ju som de vill dock 🤷‍♀️
 
I den ras jag avlat i så har man tydligt sett att para B+B ger större mängd C-höfter. De flesta uppfödare i rasen resonerar att B paras med A.
Jag själv har två B+B parningar och nä...de blev inte bra. Men då (innan index osv) så resonerade man som så att B är fritt.
Men en B-höft kan ligga väldigt nära en C så jag själv hade inte gjort en B/B+ B/C.
 
I den ras jag avlat i så har man tydligt sett att para B+B ger större mängd C-höfter. De flesta uppfödare i rasen resonerar att B paras med A.
Jag själv har två B+B parningar och nä...de blev inte bra. Men då (innan index osv) så resonerade man som så att B är fritt.
Men en B-höft kan ligga väldigt nära en C så jag själv hade inte gjort en B/B+ B/C.

+ @Sofie.S Då återkommer vi ju till det där med att det spelar en avgörande roll vad det är för ras det handlar om. I min ras med så få antal friröntgade individer är en B+B kombination i princip drömmen. Jag skulle påstå att det helt enkelt är svårt att undvika i de flesta raser där avelsbasen inte är jättebred.
 
Bekanta har köpt sin första valp. En labradoodle. Som de nu, efter att ha haft den hemma en vecka, kan konstatera är helt döv.

Hur kan man som uppfödare ha missat en sån grej?
Så du förutsätter att uppfödaren missat det alltså? :angel: Tänk om de lämnat ut valpen ändå, i hopp om att köparna skall förälska sig i den och ändå behålla den? Kanske till halva priset då, 20k är ju bättre än inget
 
+ @Sofie.S Då återkommer vi ju till det där med att det spelar en avgörande roll vad det är för ras det handlar om. I min ras med så få antal friröntgade individer är en B+B kombination i princip drömmen. Jag skulle påstå att det helt enkelt är svårt att undvika i de flesta raser där avelsbasen inte är jättebred.
Precis, det beror givetvis på ras. I vissa raser kan det tom vara nödvändigt medans i andra helt förkastligt. Så jag förstår om man kan reagera på en sån parning och se den som oseriös.
 
Precis, det beror givetvis på ras. I vissa raser kan det tom vara nödvändigt medans i andra helt förkastligt. Så jag förstår om man kan reagera på en sån parning och se den som oseriös.

Jag vet iofs inte om jag nånsin skulle anse B+B/C "förkastligt". Det ska till betydligt fler faktorer innan jag drar en sådan slutsats.

Själv tycker jag snarare att det är synd att folk inte har en bredare förståelse vad gäller HD i andra raser. Det exempel som lyftes förstår jag inte alls varför det skulle höra hemma i en tråd som handlar om oseriös avel endast baserad på HDn.
 
Bekanta har köpt sin första valp. En labradoodle. Som de nu, efter att ha haft den hemma en vecka, kan konstatera är helt döv.

Hur kan man som uppfödare ha missat en sån grej?
Kan leda till besvärliga diskussioner med uppfödaren om den inte är seriös (om man nu kan vara det som blandrasuppfödare)
 
Finns ju en anledning att uppfödare till raser där dövhet förekommer gärna BAER-testar, just för att det inte är så lätt att upptäcka, dock tycker man ju att en stendöv valp borde ha märkts.

Å andra sidan, är det en uppfödare som inte är så erfaren, en stor kull, och där man inte ägnar någon/så mycket tid åt valparna en och en kan det ju hända.

Eller så är det precis som ni tror, att den bara cyniskt räknar med att de hunnit fästa sig vid valpen och behåller den...
 
Bekanta har köpt sin första valp. En labradoodle. Som de nu, efter att ha haft den hemma en vecka, kan konstatera är helt döv.

Hur kan man som uppfödare ha missat en sån grej?
Är man inte van uppfödare och vet att det är en av de saker man måste kolla så kan man nog missa det. Valpar har ju en tendens att springa efter syskonen så även en döv valp kommer förmodligen när matte kallar, det är dags för mat etc. Skulle jag tro, har aldrig haft nån döv valp själv.

Själv tittar jag just efter när valparna börjar höra för det gör dom innan första rädsloperioden som ofta infaller runt 5 veckor.

Mellan att valpen börjar höra och före rädsloperioden tycker jag är en bra tid att vänja valpen vid plötsliga ljud. Tappar nåt skramligt i golvet, sätter på dammsugaren, alla möjliga såna saker i första hand vardagsljud. Har valpen konfronterats med det innan den ens kan bli rädd, så är det inget konstigt senare när första rädsloperioden börjar heller. Men det är ju jag det :-)
 
Är man inte van uppfödare och vet att det är en av de saker man måste kolla så kan man nog missa det. Valpar har ju en tendens att springa efter syskonen så även en döv valp kommer förmodligen när matte kallar, det är dags för mat etc. Skulle jag tro, har aldrig haft nån döv valp själv.

Själv tittar jag just efter när valparna börjar höra för det gör dom innan första rädsloperioden som ofta infaller runt 5 veckor.

Mellan att valpen börjar höra och före rädsloperioden tycker jag är en bra tid att vänja valpen vid plötsliga ljud. Tappar nåt skramligt i golvet, sätter på dammsugaren, alla möjliga såna saker i första hand vardagsljud. Har valpen konfronterats med det innan den ens kan bli rädd, så är det inget konstigt senare när första rädsloperioden börjar heller. Men det är ju jag det :-)
Jag tänker att man som uppfödare har umgåtts med kullen, sett att valpen haft ett avvikande språk (den träffade min ena hund idag och hör så klart inte morrande utan alla signaler måste växlas upp betydligt innan det går fram). Så som jag och mina uppfödarbekanta har våra hundar är det svårt att missa en totalt döv valp! (Har tvärt om flera exempel på hur det upptäckts väldigt tidigt).
 
Jag vet iofs inte om jag nånsin skulle anse B+B/C "förkastligt". Det ska till betydligt fler faktorer innan jag drar en sådan slutsats.

Själv tycker jag snarare att det är synd att folk inte har en bredare förståelse vad gäller HD i andra raser. Det exempel som lyftes förstår jag inte alls varför det skulle höra hemma i en tråd som handlar om oseriös avel endast baserad på HDn.
Det beror väl på rasen? Som i Schäfer där man jobbat länge för att höja HD i rasen vore det ett steg bakåt när det finns så pass många, fina A-linjer.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 371
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp