Oseriös avel 2021

Nej, det känns ju helt galet. Han var mycket stolt över sitt köp och den första kommentaren med stolt röst från honom var: Pappan väger 60 kg, det du!

Jag var ju såklart mindre imponerad och frågade om han vet vad han har att förvänta sig med tanke på raserna i den. Att den nog kan bli en handfull om den förväntas ligga soffpotatis i lägenheten o gå små rastrundor.
 
Ha ytlig bekanta som avverkat diverse stora korsningar av shitbull, husky, dogo argentino, gud vet, och som har små barn.

De har avlivat åtminstone två av dem då de blivit hotfulla mot barnen.
Sen skaffar de nya av samma typ.

Jag fattar inte, varför gör man så?!
Som ägare av små hundar kan jag meddela att fördomarna om att små hundar inte är riktiga hundar lever kvar :/
Så otroligt många familjer hade haft så mycket mer glädje av en liten enkel hund.
 
Ha ytlig bekanta som avverkat diverse stora korsningar av shitbull, husky, dogo argentino, gud vet, och som har små barn.

De har avlivat åtminstone två av dem då de blivit hotfulla mot barnen.
Sen skaffar de nya av samma typ.

Jag fattar inte, varför gör man så?!
För att de är idioter. Men tragiskt och stackars barn också :( Endera blir barnen likadana som föräldrarna eller så blir de rädda för hundar i slutändan gissar jag...
 
Men det är så himla trist, för alla inblandade. 😥

Om en liten hund inte duger kan man väl skaffa labbe eller golden då?

Jag kan fatta att man köper fel ras en gång, men efter att gått genom en sån katastrof det måste vara att behöva avliva sin hund för att man inte känner sig trygg med den, lär man sig verkligen inget?

Som sagt, vanliga "tråkiga" hundar verkar så underskattade..
 
Men det är så himla trist, för alla inblandade. 😥

Om en liten hund inte duger kan man väl skaffa labbe eller golden då?

Jag kan fatta att man köper fel ras en gång, men efter att gått genom en sån katastrof det måste vara att behöva avliva sin hund för att man inte känner sig trygg med den, lär man sig verkligen inget?

Som sagt, vanliga "tråkiga" hundar verkar så underskattade..
Man borde försöka avla fram hundar som är stora och ser "tuffa" ut men saknar aggressioner.
 
Man borde försöka avla fram hundar som är stora och ser "tuffa" ut men saknar aggressioner.
Tänker på min brors Grand Danois. Han var stor som ett hus, oerhört respektingivande utseendemässigt och med ett mäktigt skall (räckte liksom med ett välriktat "woooff" för att avskräcka från alla tankar på att inkräkta på tomten), men innerst inne en knähund och kelgris som inte skulle göra en fluga förnär!
 
Tänker på min brors Grand Danois. Han var stor som ett hus, oerhört respektingivande utseendemässigt och med ett mäktigt skall (räckte liksom med ett välriktat "woooff" för att avskräcka från alla tankar på att inkräkta på tomten), men innerst inne en knähund och kelgris som inte skulle göra en fluga förnär!

Tänk dig då två Grand Danois som INTE var snälla... ägaren till första ridklubben här i byn hade två sådana :crazy:
 
Tänk dig då två Grand Danois som INTE var snälla... ägaren till första ridklubben här i byn hade två sådana :crazy:
Nä, DET kan inte vara någon rolig historia! :crazy:

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av GD, annat än just min brors hund, men har fått för mig att det är ganska karaktäristiskt för rasen att vara snälla på gränsen till mesiga? Men jag kanske har fel? Just det exemplaret jag tänker på var en supermysig hund iaf, storleken till trots väldigt lätthanterlig, vänlig och social (men han hade ju också fått en vettig uppfostran såklart).
 
Nä, DET kan inte vara någon rolig historia! :crazy:

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av GD, annat än just min brors hund, men har fått för mig att det är ganska karaktäristiskt för rasen att vara snälla på gränsen till mesiga? Men jag kanske har fel? Just det exemplaret jag tänker på var en supermysig hund iaf, storleken till trots väldigt lätthanterlig, vänlig och social (men han hade ju också fått en vettig uppfostran såklart).

De här var definitivt avvikande, alla andra GD jag träffat har varit jättetrevliga.
 
Nä, DET kan inte vara någon rolig historia! :crazy:

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av GD, annat än just min brors hund, men har fått för mig att det är ganska karaktäristiskt för rasen att vara snälla på gränsen till mesiga? Men jag kanske har fel? Just det exemplaret jag tänker på var en supermysig hund iaf, storleken till trots väldigt lätthanterlig, vänlig och social (men han hade ju också fått en vettig uppfostran såklart).
Jag tycker att det verkar finnas en hel del skräpig mentalitet i rasen. Har träffat flera rädda individer med social osäkerhet och vissa som varit ganska läskiga att hantera ärligt talat. Kombinationen 80 kg + rädd och osäker är inte jättekul alltid.
Sen har jag också träffat flera supermysiga och trevliga individer. Dock verkar de inte vara särskilt smarta :p
 
Jag tycker att det verkar finnas en hel del skräpig mentalitet i rasen. Har träffat flera rädda individer med social osäkerhet och vissa som varit ganska läskiga att hantera ärligt talat. Kombinationen 80 kg + rädd och osäker är inte jättekul alltid.
Sen har jag också träffat flera supermysiga och trevliga individer. Dock verkar de inte vara särskilt smarta :p
Scooby Doo är kanske en bra karikatyr på en GD? Harig och inte särskilt smart? :D
 
Nä, DET kan inte vara någon rolig historia! :crazy:

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av GD, annat än just min brors hund, men har fått för mig att det är ganska karaktäristiskt för rasen att vara snälla på gränsen till mesiga? Men jag kanske har fel? Just det exemplaret jag tänker på var en supermysig hund iaf, storleken till trots väldigt lätthanterlig, vänlig och social (men han hade ju också fått en vettig uppfostran såklart).

Det är så de ska vara men tyvärr finns en hel del skräpig mentalitet. En del tycker det är ok om de är rädda för främmade människor och avlar på sådana hundar. Aggressivitet mot andra hundar förekommer också. Rikligt obehagligt med en sådan hund som väger 80 kg....
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 908
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 116
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 992
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 150
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp