Oseriös avel 2021

Tillgång och efterfrågan. Just nu är det extremt stor efterfrågan på hundvalpar, och lär väl öka ytterligare nu när det blir vår. Samtidigt är tillgången väldigt låg, så de valpar som finns kan man ta väldigt bra betalt för. Det är nog inte blandrasvalparna som är för dyra, det är de renrasiga som är för billiga. Uppfödarna skulle kunna ta betydligt mera betalt, men de är ju entusiaster i första hand och inte affärsmän.
Min ras har ett valppris långt under snittet (12000-15000:- för valpar efter välmeriterade föräldrar). Tycker inte det är rimligt med speciellt mycket högre pris, då en valp är ett osäkert kort.
 
För exklusiva varor är förhållandet utbud-efterfrågan omvänt (dvs, efterfrågan ökar ju högre priset är). Ju exklusivare ett märke upplevs desto mer betalar folk (oavsett hur mycket/många det finns av en vara). Fenomenet upptäcktes först bland parfymer men tror mycket väl att det kan vara en orsak till att -poo och doodle hundar (och andra konstiga kombinationer) blir så dyra. Speciellt i kombination med exklusiva "rasbeteckningar".
 
Jag har vid ett par tillfällen sett oreggade cockervalpar som legat betydligt högre i pris än reggade. Nu senast för 32 papp (normalt pris för SKK-reggad 17-20) med önskan om intressenter som vill ha valp NU. Detta fick mig att anmäla annonsen till Blocket. Sen insåg jag att valparna på bilden, som man mellan raderna kunde läsa var importerade, borde vara betydligt yngre än vad som angavs. Så det blev ett samtal till Tullens tipstelefon också. Visst kan bilden vara gammal eller jag ha fel, men jag tycker att det borde kollas upp.
 
Jag verkar ha haft en väldig tur som har fått mina ”poo” för 3000kr, 5000kr, 1000kr och gratis. Men med tanke på att tre av dem är kroniskt sjuka och den fjärde har ryggproblem ibland så kan de ju inte vara äkta ”poo”. Undrar om det är för att jag vägrar att kalla dem för chipoo och papipoo 🤔 så om jag börjar kalla dem för det så kanske de blir friska 🤔
Glöm inte pengarna! Leta upp dem som födde upp dem och ge dem sisådär 20 lakan så ska du se att de blir friska :idea:
 
Glöm inte pengarna! Leta upp dem som födde upp dem och ge dem sisådär 20 lakan så ska du se att de blir friska :idea:
En är spårlöst borta och en är död så det går inte. Fast de hundarna har redan kostat så mycket i veterinärvård att det skulle räckt till minst 2-3 nya ”poos” av dyra varianterna 🙄 Får väl slänga iväg för alla fyra till de två sistas uppfödare och hoppas på att det löser allt!
 
Ohh - vad trött jag blir på många av er i den här tråden. Många av de traditionella raserna har problem. Den traditionella aveln tenderar att hela tiden bli alltmer extrem och fokus ligger på utställningar/skönhetstävlingar och där funktionen är underordnad. Problem med andning, ögon och höftleder.

Ställ er i stället frågan vad många nya hundägare söker idag. Smarta mentalt starka och emotionella hundar som sällskap. Ex WALA organiserar uppfödare av Labradoodle och säkerställer att de följer en fastställd rasstandard. Det finns hälsoprogram som gör att uppfödare har tydliga riktlinjer att följa för att bara avla på friska, mentalt sunda och utseendemässigt rastypiska hundar. Visst går det att diskutera priset på dessa nya hundraser men ofta är inköpspriset en mindre del av att ha en hund under 12-14 år.
Och hur många av dem som producerar doodle-valpar gör hälsotester, BPH osv? Hur vet man då att alla dessa blandningar inte har problem och sjukdomar? Tror du att det är de bästa/friskaste individerna ur renrasaveln som går till blandrasavel? Två sjuka/mentalt dåliga hundar ger inte magiskt en bra hund, bara för att man blandar två raser. Och hur kontrolleras det hur avelstikarna har det (att de inte bara är “valpmaskiner” som pumpar ut valpar varje löp, instängda nånstans och aldrig får komma ut) när man inte har kontrollanter som man har inom SKK? Och hur vet man att det inte är en smuggelvalp producerad i en valpfabrik man får, när man inte har en FCI-stamtavla man kan följa?
 
Ang priser så är jag helt häpen över priserna för tillfället. Tittar mest på blocket för tillfället. 30 00, särskilt för blandraser och även för omplaceringar.
Är det bara Corona?
Blir de sålda för dessa summor?
Vad är "genomsnittspris" för en renrasig valp idag? (ja jag vet att det skiljer mellan raser)

Det är 8 år sen jag köpte valp så visst kan saker ha ändrats.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
410
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
13 292
Senast: Lingon
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 251
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 137
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp