Oseriös avel 2021

Ja jag blir ärligt talat alldeles matt över hela grejen, hur blev det så att man kan mixa i princip vadsjutton som helst och sälja för helt sjuka summor? Är det så enkelt som att köparna/målgruppen blir ratade hos seriösa uppfödare eller är det mer bristen på tålamod, man ska ha hunden NU? Inte kan det väl vara så att man på allvar tror att det är bättre med en slumpmässig mix av ulliga sällskapsraser än en väl uppfödd renrasig? Har blandrasuppfödarna lyckats lobba för sina köksmixar så pass väl?
Med tanke på hur många galna förfrågningar jag säger nej till, så tror jag det går att sälja i princip vad som helst som låter sött om man inte är så nogräknad med val av köpare. Jag skulle lätt kunna sälja tre kullar om året med sport/sällskapshundar, även om jag valde bort de sämsta hemmen...
 
Vi har nu fått 4 otroligt söta Shih Tzu Husky- valpar . 2 tikar och 1 hane finns tillgängligt. Det är en ovanlig kombination.Det är en relativt ny hundras,men precis som många hybridhundar,är det exakta ursprunget okänt. Varje hund har en unik personlighet.Både Shih Tzu och Husky är lekfulla, liksom lojala och tillgivna hundar.De älskar barn och är bra med andra djur - om de är uppfödda med dem.Shih Tzu Husky-mix är sannolikt en energisk,lekfull hund. Det är bra att veta att båda föräldraraserna har ganska långa liv, 10-15 år. Shih Tzu Husky-blandningen är vänlig kärleksfull och tillgiven. denna blandras är en utmärkt familjehund. Shih Tzu Husky-rasen är dock ganska sällsynt, så du kan ha svårt att hitta en uppfödare med denna blandras. Både mamman och pappan är svenskfödda och är registrerade på Jordbruksverket. Båda Föräldrarna finns att träffa i hemmet. Mycket stabilt psyke och friska båda två. Är du intresserad utav en av våra valpar är du välkommen att höra av dig, och berätta mer om dig själv och om vad du kan erbjuda en valp.

"Det är en relativt ny hundras, men som med många hybridhundar är det exakta ursprunget okänt"
Vi har alltså avlat en ny "ras" men vi vet egentligen inte vad vi avlat på. :banghead:
 
Vi har nu fått 4 otroligt söta Shih Tzu Husky- valpar . 2 tikar och 1 hane finns tillgängligt. Det är en ovanlig kombination.Det är en relativt ny hundras,men precis som många hybridhundar,är det exakta ursprunget okänt. Varje hund har en unik personlighet.Både Shih Tzu och Husky är lekfulla, liksom lojala och tillgivna hundar.De älskar barn och är bra med andra djur - om de är uppfödda med dem.Shih Tzu Husky-mix är sannolikt en energisk,lekfull hund. Det är bra att veta att båda föräldraraserna har ganska långa liv, 10-15 år. Shih Tzu Husky-blandningen är vänlig kärleksfull och tillgiven. denna blandras är en utmärkt familjehund. Shih Tzu Husky-rasen är dock ganska sällsynt, så du kan ha svårt att hitta en uppfödare med denna blandras. Både mamman och pappan är svenskfödda och är registrerade på Jordbruksverket. Båda Föräldrarna finns att träffa i hemmet. Mycket stabilt psyke och friska båda två. Är du intresserad utav en av våra valpar är du välkommen att höra av dig, och berätta mer om dig själv och om vad du kan erbjuda en valp.

"Det är en relativt ny hundras, men som med många hybridhundar är det exakta ursprunget okänt"
Vi har alltså avlat en ny "ras" men vi vet egentligen inte vad vi avlat på. :banghead:
Herregud så mycket märkliga korsningskullar det finns nu.
Tar sig all skit som paras eller?
Har aldrig de här gökarna till uppfödare tomma tikar eller hanar som inte levererar :confused:
 
Ser helt klart lättsåld ut.
 

Bifogade filer

  • golden-retriever-corgi-mixed-dog-breed-pictures-1.jpg
    golden-retriever-corgi-mixed-dog-breed-pictures-1.jpg
    93,5 KB · Visningar: 56
30 000 för shih tzu/lhasa apso och toypudel-korsning.
Kan inte någon, en gång för alla förklara för mig varför man kan ta så otroligt mycket mer betalt för gatukorsningar än för renrasiga? Jag FÖRSTÅR INTE logiken.

Jag tror det är så himla enkelt som att marknaden är de som av en eller annan anledning inte kan köpa seriöst uppfödd hund.

Människor som vill ha hund NU, som inte klarar urvalsprocessen hos seriösa uppfödare eller som vill välja den sötaste från foton och tinga över telefon...

Man kommer nog rätt långt på det tyvärr..
 
Jag tror det är så himla enkelt som att marknaden är de som av en eller annan anledning inte kan köpa seriöst uppfödd hund.

Människor som vill ha hund NU, som inte klarar urvalsprocessen hos seriösa uppfödare eller som vill välja den sötaste från foton och tinga över telefon...

Man kommer nog rätt långt på det tyvärr..
Det sjuka är ju dock att många blandrasavlare har långa väntetider (eller säger sig ha det i alla fall). Jag tror snarare att det beror på att man tycker att hundarna är söta helt enkelt, och att de (med de menar jag alla dessa doodles och poos) syns överallt i sociala medier och i samhället. Också lite att man vill ha något ”exklusivt”.
 
Jag verkar ha haft en väldig tur som har fått mina ”poo” för 3000kr, 5000kr, 1000kr och gratis. Men med tanke på att tre av dem är kroniskt sjuka och den fjärde har ryggproblem ibland så kan de ju inte vara äkta ”poo”. Undrar om det är för att jag vägrar att kalla dem för chipoo och papipoo 🤔 så om jag börjar kalla dem för det så kanske de blir friska 🤔
 
Tillgång och efterfrågan. Just nu är det extremt stor efterfrågan på hundvalpar, och lär väl öka ytterligare nu när det blir vår. Samtidigt är tillgången väldigt låg, så de valpar som finns kan man ta väldigt bra betalt för. Det är nog inte blandrasvalparna som är för dyra, det är de renrasiga som är för billiga. Uppfödarna skulle kunna ta betydligt mera betalt, men de är ju entusiaster i första hand och inte affärsmän.
 
Vi har nu fått 4 otroligt söta Shih Tzu Husky- valpar . 2 tikar och 1 hane finns tillgängligt. Det är en ovanlig kombination.Det är en relativt ny hundras,men precis som många hybridhundar,är det exakta ursprunget okänt. Varje hund har en unik personlighet.Både Shih Tzu och Husky är lekfulla, liksom lojala och tillgivna hundar.De älskar barn och är bra med andra djur - om de är uppfödda med dem.Shih Tzu Husky-mix är sannolikt en energisk,lekfull hund. Det är bra att veta att båda föräldraraserna har ganska långa liv, 10-15 år. Shih Tzu Husky-blandningen är vänlig kärleksfull och tillgiven. denna blandras är en utmärkt familjehund. Shih Tzu Husky-rasen är dock ganska sällsynt, så du kan ha svårt att hitta en uppfödare med denna blandras. Både mamman och pappan är svenskfödda och är registrerade på Jordbruksverket. Båda Föräldrarna finns att träffa i hemmet. Mycket stabilt psyke och friska båda två. Är du intresserad utav en av våra valpar är du välkommen att höra av dig, och berätta mer om dig själv och om vad du kan erbjuda en valp.

"Det är en relativt ny hundras, men som med många hybridhundar är det exakta ursprunget okänt"
Vi har alltså avlat en ny "ras" men vi vet egentligen inte vad vi avlat på. :banghead:
Åååå - en ShitUsch!! Precis vad jag alltid önskat mig :p
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 487
Senast: Piglet
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 728
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 129
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp