Oseriös avel 2021

Ang priser så är jag helt häpen över priserna för tillfället. Tittar mest på blocket för tillfället. 30 00, särskilt för blandraser och även för omplaceringar.
Är det bara Corona?
Blir de sålda för dessa summor?
Vad är "genomsnittspris" för en renrasig valp idag? (ja jag vet att det skiljer mellan raser)

Det är 8 år sen jag köpte valp så visst kan saker ha ändrats.

Såg doodlar för 75...
 
En hund som bär på merle (vilket är en teckning, inte en färg) kommer också alltid att vara merle. Nu vet jag inte vilken ras du har, men vissa färger kan dölja merle fenotypiskt, t ex sobel hos collie och sheltie. Av den anledningen så paras inte merle med sobel, just för att de sobla avkommorna kan vara merle utan att det syns och risken för dubbelmerleparningar ökar. En svart /tricolor blir blue merle om den bär på merle-anlaget.
Jag är ju ganska nördig inom sånt här.
Det är sant att en hund som 'bär' på merle är genetiskt sett merle. Det är en dominant gen och kan därför inte 'bäras', även om det inte syns rent fenotypiskt.

Det finns sju olika längder av merle som hittills kartlagts.
De som har även bara en pytteliten synlig merle avlas precis som vilken merle som helst; alltså att även en merle med bara ett litet område på bogen är fortfarande merle så att para med en "riktig" merle ger risk för dubbelmerle.

Utöver det finns färger som döljer merle; ee röd och sobel. Där kan merleringen ibland vara tydlig vid födsel, men försvinner sedan, så är dock inte alltid fallet, ibland kan det vara dolt från födsel.

Sedan finns de hundar som har ingen synlig merle men ändå testar som merle; dessa har helt enkelt en så pass kort variant av merle att de avlar som solida, och utgör därför ingen risk för dubbelmerle. Menpå så vis kan en hund som annars ser helt solid ut egentligen vara merle.

Om folk testade sina hundar på t.ex Embark som testar längden av merle, då skulle vi kunna ta bort kravet på att inte avla merlexsobel/röd, vilket skulle göra mycket för den genetiska variationen.

Tinja är för övrigt (enligt andra som är mer kunniga än mig) den längsta variationen av merle, som kallas för Herding Harlequin.
Profil.jpg
 
Själva aveln kan jag inte uttala mig om, men blocketannons:
Valp från renrasig seriös uppfödning. Reg i skk osv.
Ingenstans framgår det ras och annonsören är anonym under namnet "kennel i XX".
Ja vad var det ens för ras?
Det stod inte men jag gissar på lhasa apso kanske?
 
Ang priser så är jag helt häpen över priserna för tillfället. Tittar mest på blocket för tillfället. 30 00, särskilt för blandraser och även för omplaceringar.
Är det bara Corona?
Blir de sålda för dessa summor?
Vad är "genomsnittspris" för en renrasig valp idag? (ja jag vet att det skiljer mellan raser)

Det är 8 år sen jag köpte valp så visst kan saker ha ändrats.
Ja oja, annonserna försvinner efter några timmar/en dag så absolut blir dom sålda.
 
Det är verkligen så!
Min mor tycker ju att när jag väl har en valpkull, då borde jag ta minst 19k för dem; det är verkligen helt ointressant för mig. Spelar ingen roll att det är där priset ligger nu, för jag vill helst av allt ha valpköpare som går mh, röntgar, tävlar, har bra försäkring, ger bra foder. Hur mycket de kan punga ut för ett engångspris är helt ointressant.
 
Ju högre krav man har på den "färdiga produkten", desto osäkrare kort är en valp och det speglas i valppriset. En frisk lovande unghund däremot, kostar desto mer!
Kanske inom bc och andra riktiga arbetande raser, men det har väl åtminstone tidigare inte varit så för mer sällskapsinriktade raser?
 
Kanske inom bc och andra riktiga arbetande raser, men det har väl åtminstone tidigare inte varit så för mer sällskapsinriktade raser?
När det kommer till de små sällskapsavlade raserna kan jag ändå förstå ett högre pris, eftersom de sällan får mer än 2-4 valpar. Det är många kostnader som ska täckas; vilket är en av anledningarna till att uppfödare sällan går plus.

Men inom större, icke-arbetande, icke-utvärderade raser, ser jag absolut ingen anledning till ett högre pris.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack. Vet du nåt om omplaceringar?
Omplacering är väl alltid svårt, beror helt på ras, hälsoundersökningar, meriter, ålder, om problembeteenden finns, hur utbildad hunden är. Tror inte det går att säga något generellt.
En renrasig DS som jag var fodervärd till men som inte passade i avel omplacerades som exakt fyllda ett år för fullt valppris men rabatt på kastrering.
 
Vet inte om den här artikeln är låst, hoppas inte för så många som möjligt borde få möjlighet att läsa den. https://www.dn.se/sverige/fick-fly-hemmet-med-barnen-visste-inte-om-valpen-hade-rabies/
En familj som hade läst på bra, men sedan blev lite för ivriga och köpte en importerad valp. Som visade sig ha falskt pass. Eftersom de inte visste om den hade rabies fick de avliva valpen och sedan vänta på provsvar. Nervös väntan eftersom den hade kunnat smittat deras barn om den hade rabies.

"Vi brukar säga att narkotika- och vapensmuggling är mest lukrativt, därefter kommer hundsmuggling”, säger Jonas Karlsson, sakkunnig på Tullverket.
 
Vet inte om den här artikeln är låst, hoppas inte för så många som möjligt borde få möjlighet att läsa den. https://www.dn.se/sverige/fick-fly-hemmet-med-barnen-visste-inte-om-valpen-hade-rabies/
En familj som hade läst på bra, men sedan blev lite för ivriga och köpte en importerad valp. Som visade sig ha falskt pass. Eftersom de inte visste om den hade rabies fick de avliva valpen och sedan vänta på provsvar. Nervös väntan eftersom den hade kunnat smittat deras barn om den hade rabies.

"Vi brukar säga att narkotika- och vapensmuggling är mest lukrativt, därefter kommer hundsmuggling”, säger Jonas Karlsson, sakkunnig på Tullverket.
Och jag tycker det var överdrivet,man kunde ha tagit ett blodprov på valpen.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 489
Senast: Piglet
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 730
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 963
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 129
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp