Oseriös avel 2023

Precis, att det finns trevliga straffar till exempel kan även jag intyga, men det råder ju fortfarande farlig avel inom dessa amstaff, bully, staffe i alldeles galen utsträckning. Och passar de inte (allergier, anfaller djur eller människor etc) så hamnar de på omplacering. Det krävs inget av köparna tydligen och det verkar som att uppfödaren gladeligen överger valparna efter att pengarna kommit in.

Det här med att köpa en "vakthund" gör mig också galen. Det är som att skaffa ett vapen utan licens eller vapenskåp. Man ser inte cool ut.

Tyvärr, och jag tycker att ägare av sådana raser eller blandningar måste inse vad dom faktiskt har i kopplet och vad dom är kapabla till. Det är så en seriös ägare undviker att attacker kan ske.
 
Tyvärr, och jag tycker att ägare av sådana raser eller blandningar måste inse vad dom faktiskt har i kopplet och vad dom är kapabla till. Det är så en seriös ägare undviker att attacker kan ske.
I omplaceringsgrupper finns mängder av amstaff och bully och korsningar av de här raserna. Och de kan säkert vara trevliga hundar i rätt händer - men frågan är om de som jagar gratishund i omplaceringsgrupper är rätt händer? Om man vet vad man riskerar få i snöret med en sån här hund så väljer man väl en uppfödare vars avel och hundar man kan kolla?

Även hundar vars beteendeproblem beskrivs får en massa "pm" i kommentarerna. Men ofta nämns inte problemen. Hunden beskrivs som världens goaste nallebjörn som gillar att chilla i soffan och mysa med familjens barn. Sen på slutet står det "vi vill att du är van vid rasen" (varför då, med en nallebjörn?) och så ser man bilderna med en amstaffkorsning, en bully eller en ovtjarka.🤷‍♀️
 
I omplaceringsgrupper finns mängder av amstaff och bully och korsningar av de här raserna. Och de kan säkert vara trevliga hundar i rätt händer - men frågan är om de som jagar gratishund i omplaceringsgrupper är rätt händer? Om man vet vad man riskerar få i snöret med en sån här hund så väljer man väl en uppfödare vars avel och hundar man kan kolla?

Även hundar vars beteendeproblem beskrivs får en massa "pm" i kommentarerna. Men ofta nämns inte problemen. Hunden beskrivs som världens goaste nallebjörn som gillar att chilla i soffan och mysa med familjens barn. Sen på slutet står det "vi vill att du är van vid rasen" (varför då, med en nallebjörn?) och så ser man bilderna med en amstaffkorsning, en bully eller en ovtjarka.🤷‍♀️
Alla mina staff/amstaffblandningar är omplaceringar. En var gratis. Tycker jag är en helt okej hundägare. Sen finns det fler kamphundsmixar än det finns vettiga ägare. Det är ett problem. Det finns ingen seriös avel på kamphundsblandningar. Skulle aldrig köpa en valp men en vuxen omplacering igen är inte omöjligt. Det är mer what you see is what you get, det tycker jag inte skiljer sig från andra hundraser. Valp kan vara ett mer osäkert kort även om man kan minimera riskerna.
 
Alla mina staff/amstaffblandningar är omplaceringar. En var gratis. Tycker jag är en helt okej hundägare. Sen finns det fler kamphundsmixar än det finns vettiga ägare. Det är ett problem. Det finns ingen seriös avel på kamphundsblandningar. Skulle aldrig köpa en valp men en vuxen omplacering igen är inte omöjligt. Det är mer what you see is what you get, det tycker jag inte skiljer sig från andra hundraser. Valp kan vara ett mer osäkert kort även om man kan minimera riskerna.
Jag vet inget om dig som hundägare och tänker att man nog kan förstå vad jag menar även om det finns exempel på motsatsen.
 
I omplaceringsgrupper finns mängder av amstaff och bully och korsningar av de här raserna. Och de kan säkert vara trevliga hundar i rätt händer - men frågan är om de som jagar gratishund i omplaceringsgrupper är rätt händer? Om man vet vad man riskerar få i snöret med en sån här hund så väljer man väl en uppfödare vars avel och hundar man kan kolla?

Även hundar vars beteendeproblem beskrivs får en massa "pm" i kommentarerna. Men ofta nämns inte problemen. Hunden beskrivs som världens goaste nallebjörn som gillar att chilla i soffan och mysa med familjens barn. Sen på slutet står det "vi vill att du är van vid rasen" (varför då, med en nallebjörn?) och så ser man bilderna med en amstaffkorsning, en bully eller en ovtjarka.🤷‍♀️

Är också rätt så vanligt i USA på shelters där man gömmer dess bakgrund, t.ex där den har bitit barn förr eller haft ihjäl familjens lilla chihuahua och istället skriver "har svårt med barn" eller "kan vara lite grälsjuk med andra hundar".

Jag har inget emot dessa raser i sig, men ägarna borde vara realistiska med vad dom har i snöret.
 
Även hundar vars beteendeproblem beskrivs får en massa "pm" i kommentarerna. Men ofta nämns inte problemen. Hunden beskrivs som världens goaste nallebjörn som gillar att chilla i soffan och mysa med familjens barn. Sen på slutet står det "vi vill att du är van vid rasen" (varför då, med en nallebjörn?) och så ser man bilderna med en amstaffkorsning, en bully eller en ovtjarka.🤷‍♀️
”Inte en problemhund, älskar allt och alla...”
:up:
”…kan inte bo i hem med katt, andra hundar eller barn. Kräver fysiskt stark ägare, ska inte bo i lägenhet.”
:cautious:
 
”Inte en problemhund, älskar allt och alla...”
:up:
”…kan inte bo i hem med katt, andra hundar eller barn. Kräver fysiskt stark ägare, ska inte bo i lägenhet.”
:cautious:

Låter lite som en typisk Hundstallshund, :idea: dom erkänner iallafall att dom har problemhundar och hur kan en hund "älska allt och alla" men inte gilla barn, katter eller andra hundar? Hur resonerar man där?
 
Låter lite som en typisk Hundstallshund, :idea: dom erkänner iallafall att dom har problemhundar och hur kan en hund "älska allt och alla" men inte gilla barn, katter eller andra hundar? Hur resonerar man där?
Jag läser om en svår hund just nu, fem år, amstaff/bully.

... en ståtlig och kompakt herre som tyvärr inte hittat den lugna vardag han förtjänar. Han stod inför avlivning men kom till mig för utvärdering och omplacering för ett par veckor sedan. Tyvärr fungerar han inte med min stora hund
---

Han väger runt 30kg muskler, är fin att gå med i koppel men behöver träna mer på hundmöten. Han är VÄRLDENS bästa kompis. En riktigt rolig kille som stundvis är väldigt pratig men också en riktig soffpotatis som älskar att ligga nära och sova.
---
behöver en stabil hand och någon som ger honom stödet han behöver för att bli trygg igen efter att ha hoppat runt hos folk som inte kan/ska ha honom. Han ska INTE bo med andra hundar, katter och inte heller små barn då han är osäker och har utvecklat stor vakt och skyddsinstinkt, men han är absolut ingen elak hund. Han är ingen förstagångshund!
---
Det jag hoppas för honom är att hans människa eller människor finns där ute, för tiden börjar rinna ut. Idealiskt så finns det där ute ett medelålders par, barnlösa eller med orädda tonåringar som kan visa ”vart skåpet ska stå” eller en ensamstående man eller kvinna 30+. En lugn och kärleksfull miljö där tiden, eller utrymmet för att han ska få följa med om dagarna, finns.


Det är möjligen en någorlunda ärlig beskrivning av hunden men jag tycker inte att en så pass svår hund ska behöva vandra runt mer mellan ägare som inte klarar honom. Att visa honom var skåpet ska stå låter inte som ett bra uppdrag.
 
Jag vet inget om dig som hundägare och tänker att man nog kan förstå vad jag menar även om det finns exempel på motsatsen.
Absolut, påpekar bara att det finns en hel del som kan tänka sig omplaceringar även när det kommer till bullhundar eftersom du påpekade att vi som vet vad vi har i snöret väl väljer uppfödare.
 
Absolut, påpekar bara att det finns en hel del som kan tänka sig omplaceringar även när det kommer till bullhundar eftersom du påpekade att vi som vet vad vi har i snöret väl väljer uppfödare.
Det påpekade jag inte, jag frågade. "Om man vet vad man riskerar få i snöret med en sån här hund så väljer man väl en uppfödare vars avel och hundar man kan kolla?"
 
Det påpekade jag inte, jag frågade. "Om man vet vad man riskerar få i snöret med en sån här hund så väljer man väl en uppfödare vars avel och hundar man kan kolla?"
Tolkade frågan mer retorisk men var den uppriktigt ställd så fick du ju svaret du sökte, nej inte nödvändigtvis. :)
 
Dom erkänner iallafall att dom har problemhundar och hur kan en hund "älska allt och alla" men inte gilla barn, katter eller andra hundar? Hur resonerar man där?
Alltså, min hund älskar barn men är inte barnsäker 🤷‍♀️ hon ser dem på aslångt avstånd och vill rusa dit och hoppa på dem. Sådär när det handlar om riktigt små barn med dålig balans (skyller på att hon är unghund än så länge)
 
Inte hundavel, men jag måste bara få kräka av mig! Nu har jag åter igen sett en som har fått lethal white marsvinsungar och det fullkomligt kokar i mig för det är så lätt att undvika! Man får aldrig para djur som har teckningen roan eller dalmatiner (samma anlag, olika modifierare) med varandra för ungarna som blir homozygota får så allvarliga missbildningar att de få som ens överlever bara överlever pga extremt stora insatser från ägaren och inte ens då lever de mer än några månader. Om man inte kan se om marsvinet är roan eller dalmatiner (och det gäller även de djur som är ”dolda” Det är extremt sällan man inte kan se eller räkna ut om de är roan/dalmatiner om man bara vet vad man ska kolla efter) så ska man inte avla alls!

Anlaget och missbildningarna påminner mycket om merle, men missbildningarna är värre
 
Ytterligare en från mina facebookminnen
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.
En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."
 
Ytterligare en från mina facebookminnen
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.
En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."
Pappan är alltså inte ens 15 månader än O_o:banghead:
 
Ytterligare en från mina facebookminnen
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.
En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."
En bolltokig hund ska jämna ut det nervösa i den andra? 🙄
 
Ytterligare en från mina facebookminnen
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.
En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

Det är så blandrasavel funkar ju! Du får alltid det du vill ha från den ene rasen över den andre, bara plocka och välj! :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 838
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp