Oseriös avel, hästversionen

Jag läste också det och blev onyanserat förbannad. Så människan riskerar hellre fölungen än fixar ordentlig övervakning. Dessutom så gick hon ju på A-kassa enligt någon av kommentarerna - hur fan skulle det då kunna vara ett problem att vaka på natten - hon hade ju inget jobb ens.
Jag blev också förbannad på ett personligt plan. Stackars märr känner jag om hon ska ligga där ensam och föla och nåt händer för att hennes lata och bekväma matte tycker det är jobbigt att sova i stallet några nätter.
 
Fast det är ju det som gör skillnaden! Den som är seriös är den som gör alla rätt - oavsett hur utgången blir. Den oseriöse blir ju inte seriös bara för att det går bra varenda gång

Det här jag inte påstått heller ;) Men vid diskussioner är det svårt att försöka få denne personen att förstå vidden av att vara seriös när det går bättre för den som inte är seriös.
 
Det här jag inte påstått heller ;) Men vid diskussioner är det svårt att försöka få denne personen att förstå vidden av att vara seriös när det går bättre för den som inte är seriös.

Ta mina katter t.ex. Jag har 2 med ganska grav HD. Den ena så grav att hon fick plocka bort höftkulorna inte ens 4 år gammal. Hur vet jag? Jo, jag har röntga dom.
Vem tror du skulle ha lättare att sälja ungar, jag med katt med diagnostiserad HD eller dom som inte röntgat och därför "inte har" katt med HD?
 
Ta mina katter t.ex. Jag har 2 med ganska grav HD. Den ena så grav att hon fick plocka bort höftkulorna inte ens 4 år gammal. Hur vet jag? Jo, jag har röntga dom.
Vem tror du skulle ha lättare att sälja ungar, jag med katt med diagnostiserad HD eller dom som inte röntgat och därför "inte har" katt med HD?

Jag fattar precis vad du menar :D
Det är supersvårt att värja sig mot de där allt går BRA hela tiden bara för att de helt enkelt inte har kollat allt som går att kolla.
 
Jag läste också det och blev onyanserat förbannad. Så människan riskerar hellre fölungen än fixar ordentlig övervakning. Dessutom så gick hon ju på A-kassa enligt någon av kommentarerna - hur fan skulle det då kunna vara ett problem att vaka på natten - hon hade ju inget jobb ens.
Jag håller med om att det är skräp att inte vaka/ordna vak, men att gå på A-kassa innebär att stå till arbetsmarknadens förfogande. Hon kanske inte ens är ledig utan deltar i obligatoriska aktiviteter som jobbsökskurser eller liknande, dessa kan man inte ta semester från.
 
Jag håller med om att det är skräp att inte vaka/ordna vak, men att gå på A-kassa innebär att stå till arbetsmarknadens förfogande. Hon kanske inte ens är ledig utan deltar i obligatoriska aktiviteter som jobbsökskurser eller liknande, dessa kan man inte ta semester från.

Det är ett dilemma - själv hade jag inte tvekat, jag hade aldrig lämnat stoet utan övervakning
 
Jag håller med om att det är skräp att inte vaka/ordna vak, men att gå på A-kassa innebär att stå till arbetsmarknadens förfogande. Hon kanske inte ens är ledig utan deltar i obligatoriska aktiviteter som jobbsökskurser eller liknande, dessa kan man inte ta semester från.

Om man inte kan vaka själv får man ordna någon annan som gör det. Att lämna stoet utan tillsyn är inte ett alternativ.
 
Såg på fb igår om någon som sökte vad det verkade som vilken hingst som helst bara den betäckte naturligt. Fick svar från allt från morganhingst till nordsvensk och nu vet jag inte men jag tolkade det som om detta inte var godkända hingstar. Är det detta som kallas buskavel? Att korsa vad som helst utan godkända hingstar?
 
Tack för svar. Förstår inte riktigt vad man vill med det. Är det för det är billigare eller man helt enkelt inte bryr sig? Att t.ex säga som anledning för man vill ha en hobbyhäst tycker inte jag håller. Finns godkända hingstar som lämnat en hel del trevliga hobbyhästar isåfall.

Billigare, okunskap osv. Seriös avel är inte billigt och kräver kunskap, inte bara om blodslinjer utan även om skötsel och fodring av sto plus föl samt hantera själva fölningen.
 
Billigare, okunskap osv. Seriös avel är inte billigt och kräver kunskap, inte bara om blodslinjer utan även om skötsel och fodring av sto plus föl samt hantera själva fölningen.

Kunskapen krävs ju oavsett vad fölet kostar. Blir väl lika dyrt om det blir komplikationer och man måste ha ut veterinär t.ex.. Blir lite ledsen när man ser människor som inte verkar bry sig om sina hästar/djur :(
 
Jag undrar alltid när jag ser sånt där - är det verkligen så jäkla stor skillnad i pris i det stora hela? Jag förstår ju att det är stor skillnad mellan naturlig och inseminering men annars? Stoets kostnader under dräktigheten, alla vaccinationer, id/chip-märkning osv osv är ju detsamma oavsett.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 470
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 830
Senast: huahua
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
16 033
Senast: Disen
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 923
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp